25. Mitsubishi Outlander - 16 294 szt.
Fot. Mazda | Mazda CX-5
24. Mazda CX-5 - 17 681 szt.
Fot. Michał Dek | hyundai ix35
23. Hyundai ix35 - 19 086 szt.
Fot. Kia | Kia Cee'd
22. Kia Ceed - 19 268 szt.
fot. UAZ | UAZ Patriot
21. UAZ Patriot - 19 950 szt.
fot. Nissan | Nissan X-Trail
20. Nissan X-Trail - 20 502 szt.
fot. Kia | Kia Sportage
19. Kia Sportage - 20 751 szt.
Fot. Skoda | Skoda Octavia
18. Skoda Octavia - 21 373 szt.
fot. Datsun | Datsun on-Do
17. Datsun on-Do - 23 643 szt.
fot. Skoda | Skoda Rapid
16. Skoda Rapid - 24 457 szt.
fot. Nissan | Nissan Almera
15. Nissan Almera - 25 977 szt.
fot. Toyota | Toyota RAV4
14. Toyota RAV4 - 27 102 szt.
fot. Łada | Łada Priora
13. Łada Priora - 28 507 szt.
fot. Toyota | Toyota Camry
12. Toyota Camry - 30 136 szt.
fot. Renault | Renault Sandero
11. Renault Sandero - 30 221 szt.
Dębica Frigo HP 215/55/R16 ... | Nexen Winguard 205/70/R14 100Q | Pirelli Winter 240 SottoZer... |
Porównaj ceny | Sprawdź ceny | Porównaj ceny |
Liczba sprzedanych aut: 31 367
Rok temu Chevrolet Niva otarł się o pierwszą dziesiątkę (11. miejsce) z wynikiem 43 441 sprzedanych samochodów. W tym sprzedano aż o 12 tysięcy mniej, a i tak Niva przesunęła się na 10. miejsce. Rosją w 2015 r. wstrząsnął potężny kryzys finansowy, co wyraźnie odbiło się na tamtejszej motoryzacji. W porównaniu z 2014 r. prawie wszystkie samochody sprzedawały się gorzej.
Jeżeli model Niva kojarzycie z Ładą, a nie Chevroletem, to oczywiście nie jesteście w błędzie. Chevrolet Niva pierwszej generacji powstał w kooperacji VAZ i GM w 1998 roku i jest produkowany przez spółkę GM-AutoVAZ. Auto w dużym stopniu bazuje na wciąż produkowanej od 1977 roku Ładzie Nivie. Dzieli z nią platformę, silniki i większość podzespołów mechanicznych. Chevrolet ze zdjęć debiutował w roku 2011.
W przyszłym roku w rosyjskich salonach powinno pojawić się kolejne, znacznie nowocześniejsze, godne XXI wieku wcielenie Chevroleta Niva, które zapowiadał koncept z moskiewskich targów w 2014 roku.
fot. Chevrolet | Chevrolet Niva
fot. Chevrolet | Chevrolet Niva
Liczba sprzedanych aut: 35 312
Na liście rosyjskich bestsellerów nie mogło oczywiście zabraknąć tamtejszej Łady. Silną reprezentację Łady w pierwszej dziesiątce otwiera model 4x4. W zeszłym roku na Ładę 4x4 zdecydowało się 42 932 Rosjan, co uplasowało auto na 12 miejscu. W tym lekko ponad 35 tysięcy sprzedanych aut dało znacznie lepsze, dziewiąte miejsce.
fot. Łada | Łada 4x4 Urban
fot. Łada | Łada 4x4 Urban
Liczba sprzedanych aut: 35 869
Kolejne auto, które odnotowało potężny spadek sprzedaży to Łada Kalina. W roku 2014 na rosyjskie drogi wyjechało 65 609 sztuk tego modelu (miejsce 5) w 2015 słupek sprzedaży Kaliny spadł aż o 30 tysięcy!
Kalina, niewielki pięciodrzwiowy hatchback od Łady, pojawiła się w 1999 roku. W następnych latach Kalina doczekała się jeszcze wersji sedan i kombi. Istnieje nawet wersja Łada Kalina Sport, pod maską której pracuje silnik 1.6 o mocy 120 KM, Rosjanie zadbali również o drobne przeróbki wyglądu, wszystko, by poczciwa Kalina wyglądała drapieżnie, jak na auto sportowe przystało.
fot. Łada | Łada Kalina
fot. Łada | Łada Kalina
fot. Łada | Łada Kalina Sport
Liczba sprzedanych aut: 38 982
Następna Łada w Top10 to praktyczna Łada Largus. W roku 2015 sprzedano prawie 39 tysięcy sztuk tego modelu. W 2014? Znacznie więcej - ponad 65 tysięcy. Kryzys...
Co to za auto? Largus ma pełnić rolę rosyjskiego pojazdu użytkowego. Użytkowa Łada weszła do produkcji dość niedawno, bo w roku 2012. Z wyglądu do złudzenia przypomina, dobrze nam znaną Dacię Logan MCV... Nic dziwnego, to właśnie na bazie Dacii stworzono Largusa. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Renault-Nissan jest głównym rozgrywającym w rosyjskiej Ładzie i Rosjanie coraz częściej korzystają z konstrukcji i technologii Dacii, Renault czy Nissana.
fot. Łada | Łada Largus
fot. Łada | Łada Largus
fot. Łada | Łada Largus
Liczba sprzedanych aut: 41 311
A jak już przy Renault jesteśmy...
W Polsce Renault wypuszcza modele Duster, Logan i Sandero pod rumuńską marką Dacia. Poza Europą i na jej obrzeżach wyżej wymienione modele pojawiają się jednak z charakterystycznym rombem na masce. Tak właśnie jest w Rosji, gdzie Renault Logan zajęło dobre szóste miejsce z wynikiem ponad 40 tysięcy sprzedanych samochodów. W porównaniu z rokiem 2014 Francuzi przesunęli się o oczko wyżej i to mimo wyraźnie gorszej (- 19 tysięcy aut) sprzedaży.
fot. Renault |Renault Logan
fot. Renault | Renault Logan
fot. Renault | Renault Logan
Liczba sprzedanych aut: 43 923
Królem SUV-ów na rosyjskim rynku jest inne Renault - praktyczny i budżetowy Duster. W swoim segmencie Duster nie znalazł godnego konkurenta. Jednak Renault na pewno nie ma powodów do zadowolenia. W 2014 SUV z wynikiem 76 138 sprzedanych aut otarł się o podium.
fot. Renault | Renault Duster
fot. Renault | Renault Duster
fot. Renault | Renault Duster
Liczba sprzedanych aut: 45 390
Obecność Volkswagenów w zestawieniu największych bestsellerów nie powinna nikogo dziwić - koncern VAG może pochwalić się znakomitą sprzedażą w wielu różnych krajach. Popularny mieszczuch, Volkswagen Polo, przekroczył barierę 45 tysięcy sprzedanych aut, co pozwoliło na zajęcie czwartego miejsca. To zdecydowanie najlepiej sprzedający się Volkswagen na rosyjskim rynku. Na wyższych miejscach próżno szukać samochodów z VAG - Rosjanie nie chcieli kupować Volkswagenów, nie mówiąc już o droższych Audi. W Rosji klienci interesują się raczej o wiele tańszą Skodą - w roku 2015 Octavia zajęła miejsce 18, a Rapid 16.
Mimo gorszej o 14 tysięcy aut sprzedaży Volkswagen Polo wyraźnie przesunął się w rosyjskim Top10. W 2014 roku Polo zajęło ósme miejsce. Skąd ten nagły skok na czwarte miejsce? Inni tracili znacznie więcej...
fot. VW | Volkswagen Polo
fot. VW | Volkswagen Polo
fot. VW | Volkswagen Polo
Liczba sprzedanych aut: 97 097
Podobnie jak rok temu, podium otwiera auto segmentu B rodem z Korei Południowej - Kia Rio. Na rynku rosyjskim oferowana jest wersja dedykowana Azji, Ukrainie i Rosji (u naszych wschodnich sąsiadów nazywa się właśnie Rio, a w Azji K2). Rosyjska Rio różni się trochę od tej znanej z europejskich dróg, m. in. stonowanym wyglądem i węższym, a jednocześnie wyższym nadwoziem.
W 2014 na rosyjskie drogi wyjechało dokładnie 114 644 sztuk tego modelu, w ubiegłym niecałe 100 tysięcy.
fot. Kia | Kia Rio
fot. Kia | Kia Rio
fot. Kia | Kia Rio
Liczba sprzedanych aut: 115 868
Hyundai Solaris (poza Europą Wschodnią znany bardziej jako Accent), to bardzo popularne auto zajmujące miejsce pomiędzy segmentem B i C. Do produkcji wszedł w 1994 roku, a aktualnie w Rosji w sprzedaży znajduje się już czwarta generacja Solarisa. Solaris jest blisko spokrewniony ze swoją siostrą z koreańskiego koncernu Kią Rio.
Hyundai Solaris to też jedyne auto ze ścisłej rosyjskiej czołówki, z którym kryzys finansowy obszedł się bardzo łagodnie. Sprzedaż Solarisa spadła tylko o tysiąc sprzedanych aut, a w porównaniu z całą resztą konkurentów to niezauważalna strata. Co więcej, do pierwszego miejsca Hyundaiowi brakuje teraz niecałych 5 tysięcy. Jak obecne trendy utrzymają się na rynku, to w 2016 roku nowym motoryzacyjnym Carem Rosji będzie właśnie Hyundai Solaris.
fot. Hyundai | Hyundai Solaris
fot. Hyundai | Hyundai Solaris
fot. Hyundai | Hyundai Solaris
Liczba sprzedanych aut: 120 182
Łada utrzymała pierwsze miejsce, ale problemy finansowe Rosjan wpłynęły na sprzedaż Granty wręcz dramatycznie. W 2014 roku było to 152 810, teraz tylko 120 182 sprzedanych aut.
Czterodrzwiowy sedan został zaprojektowany, tak aby trafić do jak największej liczby Rosjan. Nazwa projektu roboczego, pod jaką Granta powstawała, mówi nam wiele o założeniach, jakie przyświecały twórcom - "Niski Koszt" (ang. Low Cost). Granta to prosty samochód za niewygórowane pieniądze. W Rosji taki przepis na samochód sprawdza się wyśmienicie.
fot. Łada | Łada Granta
fot. Łada | Łada Granta
fot. Łada | Łada Granta