Nie od dziś gros sprzedaży nowych samochodów w Polsce stanowią auta flotowe. W listopadzie spośród ponad 35 tys. zarejestrowanych nowych samochodów w naszym kraju (osobowych i ciężarowych) niespełna 25 tys. trafiło do firm. Dilerzy zacierają ręce, bo sprzedaż wzrosła aż o 7 tys. sztuk względem listopada 2014 r., a my znów - jak przed miesiącem - rozkładamy sprzedaż nowych samochodów w Polsce na czynniki pierwsze, by dowiedzieć się, które marki i modele są cenione przez firmy, a które przez klientów indywidualnych.
>> Ile kosztują używane Volkswageny?
W listopadzie Volkswagen dał się wyprzedzić Skodzie, która w październiku zajmowała 2. miejsce. Będący miesiąc temu na 8. lokacie Hyundai nie trafił do pierwszej dziesiątki, którą w listopadzie zamknęła Dacia. Skoda, Volkswagen i Toyota były poza zasięgiem konkurencji. Japończycy zawdzięczają to nie tylko dobrej sprzedaży flotowej (4. miejsce), ale też silnej pozycji wśród klientów indywidualnych - na tym polu Toyota była numerem jeden, wyprzedzając drugą Skodę i trzeciego Opla. Warto zaznaczyć, że jeszcze miesiąc temu japońska marka zanotowała - wśród klientów indywidualnych - sprzedaż nieco przekraczającą 600 egzemplarzy, zajmując 6. miejsce.
Skoda Superb Combi, fot. Skoda
Wyprzedaże rocznika ruszyły pełną parą, co wyraźnie odznaczyło się w danych dotyczących sprzedaży. W rankingu ogólnym i tym dotyczącym firm dużych niespodzianek nie ma - większość zmian polegała na przetasowaniu kolejności w pierwszej dziesiątce. Znacznie więcej działo się na liście najlepiej sprzedających się modeli wśród klientów indywidualnych.
>> Używanego Opla Astrę można kupić już za...
Znajdująca się na pierwszym miejscu w październiku Astra spadła na 4. miejsce, pomimo wyraźnego wzrostu sprzedaży. Pierwszy jest Yaris, który zanotował awans z 7. lokaty. Do pierwszej dziesiątki wskoczyła Skoda Octavia, której próżno było szukać w zestawieniu sprzed miesiąca. Ranking zamyka Duster (spadek z 6. miejsca). Warto zauważyć 7. lokatę Toyoty Auris, która w październiku znajdowała się poza pierwszą dziesiątką.
Jak prezentują się zestawienia najpopularniejszych marek i modeli w okresie styczeń-listopad 2015 r.?
Toyota Yaris, fot. Toyota
Na liście najpopularniejszych marek w ujęciu ogólnym nie zmieniło się nic - kolejność była identyczna jak w październiku. Ostatni miesiąc 2015 r. raczej tego nie zmieni - różnice są zbyt duże. Walkę może nawiązać jedynie Peugeot, w którego zasięgu znajduje się Hyundai.
Zmian nie należy spodziewać się również w rankingach klientów firmowych i indywidualnych. Kolejność jest identyczna jak w październiku, a różnice na tyle spore, że tylko trzęsienie ziemi mogłoby spowodować przetasowanie kolejności.
Skoda Superb, fot. Skoda
Choć w zestawieniu rocznym Volkswagen Golf depcze Skodzie Octavii po piętach, to jej pozycja jest już raczej niezagrożona - czeski liftback zapewne pozostanie najlepiej sprzedającym się modelem w 2015 r. w Polsce. Jedyną zmianą w ujęciu ogólnym jest spadek Opla Corsy poza pierwszą dziesiątkę i awans Volkswagena Passata na jej miejsce. Dobra sprzedaż niemieckiego sedana w listopadzie pozwoliła na wypracowanie sporej przewagi (Corsa - 6721 rejestracji w okresie styczeń-listopad).
>> To najpopularniejszy SUV w Polsce. Ile trzeba zapłacić za używane egzemplarze?
Zestawienie najpopularniejszych modeli flotowych w Polsce może się jeszcze wyraźnie zmienić. W listopadzie Opel Astra przegonił Toyotę Auris. Różnica jest jednak tak niewielka, że modele na miejscach od 5. do 8. mogą się jeszcze pozamieniać miejscami. Pod tym względem końcówka roku będzie bardzo interesująca.
Sprawcą największego zamieszania w zestawieniach całorocznych jest jednak Opel Mokka, który niespodziewanie trafił na 7. miejsce wśród klientów indywidualnych. Na awansie niemieckiego crossovera najbardziej ucierpiała Dacia Duster, która musiała pożegnać się z pierwszą dziesiątką. W przypadku tej kategorii grudzień może być równie ciekawy jak w przypadku flot, bo różnice w niektórych przypadkach są niewielkie. Już na początku 2016 r. poinformujemy Was, które marki i modele znalazły się w pierwszej dziesiątce.
Opel Mokka, fot. Opel
Źródło danych: CEP via carmarket.com.pl; Wykresy: Piotr Kozłowski, Moto.pl