Wyniki najnowszej edycji rankingu oparto o rezultaty ponad 8,8 mln przeglądów dokonanych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 r. Oceny to odsetek egzemplarzy danego modelu, u których wykryto poważne usterki.
Które samochody okazały się najlepsze, a które najgorsze w poszczególnych grupach wiekowych?
Najlepsze samochody w kategorii 2-3-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
1. | Mercedes Klasy B |
2.8 | 41 |
2. | Mercedes GLK |
2.9 | 52 |
3. | Mercedes SLK |
3.1 | 29 |
4. | Mercedes ML |
3.6 | 61 |
4. | Porsche 911 |
3.6 | 31 |
6. | Audi Q5 |
3.7 | 60 |
6. | Mercedes Klasy C |
3.7 | 58 |
8. | Mercedes Klasy E Coupe |
4.2 | 42 |
9. | Audi A1 |
4.4 | 36 |
9. | Audi A6 |
4.4 | 80 |
9. | Toyota Yaris |
4.4 | 31 |
Najgorsze samochody w kategorii 2-3-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
132. | Chevrolet Spark | 14.6 | 31 |
131. |
Fiat 500 | 14.1 | 28 |
130. |
Fiat Punto | 13.3 | 36 |
129. |
Ford Ka | 13.2 | 31 |
128. |
Citroen C5 | 13.0 | 64 |
127. |
Dacia Logan | 12.8 | 44 |
125. |
Kia Sportage | 12.4 | 44 |
125. |
Chevrolet Captiva | 12.4 | 47 |
124. |
Ford Mondeo | 12.3 | 73 |
121. |
Volkswagen Fox | 12.2 | 37 |
121. |
Ford S-Max | 12.2 | 68 |
121. |
Dacia Duster | 12.2 | 46 |
Kategoria 2-3-latków zdaje się potwierdzać krążące od lat stereotypy mówiące o tym, że auta francuskie, koreańskie i włoskie należą do najbardziej awaryjnych. Eksperci TUV najwięcej zastrzeżeń mieli do Chevroleta Sparka, Fiata 500 i Fiata Punto. Pierwszą dziesiątkę najmniej awaryjnych zdominowały natomiast auta niemieckie z Mercedesem na czele. B-Klasa otrzymała nawet Złotą Plakietkę, przyznawaną co roku modelom, wśród których wykryto najmniej usterek w całym zestawieniu. Warto jednak pamiętać o metodologii badania, którą opisujemy w dalszej części.
*Na zdjęciach model po faceliftingu.
Aez Valencia 8,5x19 5x120 ET12 | Dezent RE 8x19 5x112 ET35 | Dezent L 6,5x15 5x112 ET38 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Najlepsze samochody w kategorii 4-5-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
1. |
Audi A1 |
5.7 | 47 |
2. |
BMW Z4 |
6.0 | 49 |
3. | Audi Q5 |
6.1 | 88 |
4. | Porsche 911 |
6.2 | 45 |
5. | BMW X1 |
7.2 | 65 |
6. | Audi TT |
7.5 | 57 |
6. | Mercedes GLK |
7.5 | 75 |
6. | Opel Meriva |
7.5 | 47 |
9. | Mazda 3 |
7.6 | 58 |
10. | Mazda 2 |
7.8 | 52 |
Najgorsze samochody w kategorii 4-5-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
127. | Dacia Logan |
28.1 | 73 |
126. | Fiat Panda |
23.3 | 49 |
125. | Dacia Sandero |
22.8 | 56 |
124. | Renault Kangoo |
22.2 | 67 |
123. | Citroen C4 |
21.7 | 65 |
122. | Chevrolet Aveo |
21.3 | 55 |
121. | Chevrolet Captiva |
20.6 | 75 |
120. | Fiat Punto |
20.5 | 59 |
119. | Volkswagen Sharan |
20.2 | 89 |
118. | Kia Picanto |
19.8 | 48 |
W kategorii 4-5-latków znów dominują auta niemieckie, choć silniej zaznaczony jest akcent japoński. Inne są też marki. Podczas gdy w kategorii 2-3-latków najmniej awaryjne okazały się Mercedesy, w grupie aut 4-5-letnich najlepsze okazało się Audi. Przedstawicielami marek z Kraju Kwitnącej Wiśni jest Mazda, której modele 2 i 3 zajęły odpowiednio 9. i 10. miejsce. Na drugim biegunie rankingu znalazła się Dacia Logan. Aż co czwarty egzemplarz tego modelu posiadał poważne usterki. Niewiele lepiej spisały się Fiat Panda i kolejny przedstawiciel Dacii - Sandero. Warto jednak zwrócić uwagę na średnie przebiegi poszczególnych modeli, bo ostatnia w zestawieniu 4-5-latków Dacia Logan miała przejechane średnio o 24 tys. km więcej niż przedostatni Fiat Panda.
*Na zdjęciach model po faceliftingu.
Najlepsze samochody w kategorii 6-7-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
1. | Porsche 911 | 8.9 | 56 |
2. | Toyota Prius | 9.6 | 89 |
3. | Volkswagen Golf Plus | 10.3 | 80 |
4. | Audi TT | 11.1 | 80 |
5. | Toyota Auris | 12.0 | 79 |
6. | Toyota Yaris | 12.6 | 73 |
7. | Mazda 2 | 12.9 | 69 |
8. | Opel Insignia | 13.2 | 89 |
8. | Volkswagen Eos | 13.2 | 81 |
10. | Mercedes SLK | 13.3 | 62 |
Najgorsze samochody w kategorii 6-7-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
116. | Chevrolet Matiz/Spark | 34.6 | 63 |
115. | Dacia Logan | 32.9 | 102 |
114. | Renault Kangoo | 31.4 | 90 |
113. | Citroen C4 | 29.4 | 92 |
112. | Chevrolet Captiva | 29.0 | 102 |
111. | Citroen Berlingo | 28.5 | 98 |
110. | Ford Ka | 28.3 | 68 |
109. | Renault Megane | 27.4 | 102 |
108. | Chevrolet Aveo | 27.3 | 70 |
107. | Volkswagen Fox | 26.7 | 72 |
Im starsze auta, tym większa obecność japońskich marek na liście najmniej awaryjnych modeli. Co prawda numerem jeden jest słynące z bezawaryjności Porsche 911, ale to Toyota ma najwięcej przedstawicieli w pierwszej dziesiątce. Tu znów warto zwrócić uwagę na przebiegi, bo jego średnia wartość dla drugiego Priusa jest o 33 tys. km większa niż w przypadku lidera. Najbardziej awaryjnym samochodem w tej kategorii jest natomiast Chevrolet Matiz/Spark. Podczas gdy niespełna co dziesiąte Porsche posiadało poważne usterki, w przypadku Sparka odsetek ten wyniósł ponad jedną trzecią.
*Na zdjęciach Porsche 911 z generacji 997 w wersji GT3 RS 4.0.
Najlepsze samochody w kategorii 8-9-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
1. | Porsche 911 | 11.7 | 67 |
2. | Toyota Prius | 13.1 | 108 |
3. | Mazda MX-5 | 15.1 | 69 |
4. | Toyota Corolla Verso | 15.4 | 113 |
5. | Mazda 2 | 15.5 | 80 |
6. | Toyota RAV4 | 15.7 | 106 |
7. | Toyota Yaris | 16.1 | 82 |
7. | Volkswagen Golf Plus | 16.1 | 98 |
9. | Mercedes SLK | 16.5 | 75 |
10. | Toyota Corolla | 17.1 | 98 |
Najgorsze samochody w kategorii 8-9-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
101. | Renault Kangoo | 35.1 | 113 |
101. | Kia Sorento | 35.1 | 130 |
100. | Renault Twingo | 34.6 | 86 |
99. | Ford Ka | 34.3 | 76 |
98. | Ford Galaxy | 33.8 | 145 |
96. | Renault Laguna | 33.6 | 129 |
96. | Alfa Romeo 147 | 33.6 | 106 |
94. | Volkswagen Sharan | 33.5 | 152 |
94. | Dacia Logan | 33.5 | 99 |
93. | Fiat Stilo | 33.4 | 120 |
Kategoria samochodów 8-9-letnich została zdominowana przez samochody japońskie. Aż połowę pierwszej dziesiątki stanowią Toyoty, dwa kolejne modele to Mazdy. Liderem wciąż jednak pozostaje Porsche 911, w którego przypadku jedynie niespełna 12 proc. egzemplarzy posiadało poważne usterki. Niewiele słabsza okazała się Toyota Prius, której średnie przebiegi były znacznie większe niż w przypadku Porsche. Biorąc pod uwagę dane TUV, nie warto interesować się 8-9-letnimi Renault Kangoo i Kią Sorento. Oba auta zajęły ex aequo 101., czyli ostatnie miejsce w tej grupie wiekowej.
*Na zdjęciach Porsche 911 z generacji 997 w wersji GT3 RS 4.0.
Najlepsze samochody w kategorii 10-11-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
1. | Porsche 911 | 13.9 | 86 |
2. | Toyota Corolla Verso | 17.5 | 123 |
3. | Toyota RAV4 | 18.7 | 113 |
4. | Toyota Avensis | 20.0 | 128 |
5. | Mercedes SLK | 20.4 | 87 |
6. | Toyota Corolla | 22.0 | 114 |
7. | Toyota Yaris | 22.1 | 104 |
8. | Mazda 2 | 22.2 | 98 |
9. | Honda Jazz | 22.3 | 104 |
10. | Ford Fusion | 22.4 | 100 |
Najgorsze samochody w kategorii 10-11-latków
Miejsce | Marka i model | Ocena | Śr. przebieg (tys. km) |
89. | Fiat Stilo | 44.0 | 125 |
88. | Mercedes ML | 43.7 | 162 |
87. | Ford Galaxy | 41.8 | 168 |
85. | Volkswagen Sharan | 41.4 | 170 |
85. | Kia Sorento | 41.4 | 151 |
84. | Alfa Romeo 147 | 41.0 | 123 |
83. | Renault Laguna | 39.5 | 139 |
81. | Ford Ka | 39.1 | 85 |
81. | Chevrolet Matiz/Spark | 39.1 | 82 |
80. | Renault Clio | 38.8 | 104 |
To już trzecia kategoria wiekowa, w której Porsche 911 okazało się najlepsze bod względem bezawaryjności. W 10-11-letnich egzemplarzach tylko 14 proc. posiadało poważne usterki. Drugim przedstawicielem niemieckich marek w pierwszej dziesiątce jest Mercedes SLK - w co piątym egzemplarzu natrafiono na poważne usterki. Pierwszy raz do grona najlepszych trafił przedstawiciel Forda. Fusion zajął 10. lokatę.
Najgorszym autem w tej kategorii i w całym zestawieniu jest Fiat Stilo. W niespełna co drugim egzemplarzu (44 proc.) natrafiono na poważne usterki. Niewiele lepiej spisał się Mercedes ML (43,7 proc.). Warto jednak pamiętać, że eksperci TUV nie sprawdzają wszystkiego. Jak powstaje raport?
*Na zdjęciach Porsche 911 Turbo (typ 997.2)
W Europie trzy duże organizacje przeprowadzają badania, na podstawie których tworzone są najbardziej opiniotwórcze rankingi bezawaryjności. Wszystkie te organizacje są niemieckie. Mowa o TUV, którego ranking opisaliśmy, Dekrze i ADAC. Wszystkie stosują inne kryteria oceny.
Dla Dekry punktem wyjścia są wyniki badań technicznych z prawie 40 tys. stacji przeglądów w Niemczech. ADAC bazuje na raportach z własnych mobilnych warsztatów. Jak to działa? Samochody organizacji wzywane są do unieruchomionych z powodu awarii aut w całych Niemczech. W wyniku napraw opracowywane są statystyki dotyczące najczęściej psujących się modeli. ADAC nie zestawia zatem aut niesprawnych ze sprawnymi, jak robi to Dekra, podając odsetek aut z usterkami. Podobnie do Dekry postępuje TUV. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego sprawdza hamulce, oświetlenie, stan opon, zawieszenia, etc., czyli to, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Ale już to, co generuje największe koszty napraw i co psuje się najczęściej - niekoniecznie.
TUV nie sprawdza kondycji silnika, skrzyni biegów, elektroniki i większości układów oraz podzespołów. -To tak, jakby stan zdrowia człowieka oceniać po stopach, dłoniach i zębach - można wykryć szkorbut, ale nie raka - pisał Artur Włodarski w "Gazecie Wyborczej", komentując metodologię badań TUV. Według raportów ADAC w samochodach najczęściej psuje się instalacja elektryczna (44 proc.). Tej diagności Niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego w swoich badaniach nie sprawdzają.