Niemiecki automobilklub ADAC sprawdził opinie Niemców na temat posiadanych przez nich samochodów. W internetowej ankiecie przebadano 20 tys. osób. Sprawdzano nie tylko ogólne zadowolenie z posiadanego auta, ale też satysfakcję z obsługi serwisowej oraz pracę salonów dilerskich. Z których marek i modeli Niemcy są najbardziej zadowoleni i jak to się ma do wyników ubiegłorocznego badania?
Marka | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Punktacja (1-100) |
Volvo | 1 | 1 | 80,7 |
Audi | 2 | 2 | 78,7 |
Mercedes | 3 | 7 | 78 |
BMW | 4 | 3 | 77,8 |
Honda | 4 | 4 | 77,8 |
Toyota | 4 | 4 | 77,8 |
Mazda | 7 | 6 | 77,7 |
Mini | 8 | 8 | 77,3 |
Skoda | 9 | 11 | 76,9 |
VW | 10 | 10 | 75,5 |
Nissan | 11 | 13 | 74 |
Dacia | 12 | 12 | 73,8 |
Smart | 13 | 9 | 73,1 |
KIA | 14 | 14 | 73 |
Seat | 15 | 17 | 72,1 |
Ford | 16 | 18 | 72 |
Suzuki | 17 | 16 | 71,7 |
Hyundai | 18 | 19 | 71,4 |
Citroen | 19 | 22 | 70,8 |
Renault | 19 | 22 | 70,8 |
Peugeot | 21 | 20 | 70,5 |
Opel | 22 | 20 | 70,4 |
Mitsubishi | 23 | 15 | 70,3 |
Fiat | 24 | 24 | 70 |
Chevrolet | 25 | 25 | 63,8 |
Volvo utrzymało swoją pozycję sprzed roku. Szwedzkiej marce jako jedynej z całego zestawienia udało się przekroczyć notę 80 na 100 pkt. Drugie jest Audi. Podium zamyka Mercedes, który przed rokiem zajmował dopiero siódmą pozycję. Zepchnął on BMW na czwartą lokatę. Na samym dole tabeli znajdują się Chevrolet, Fiat i Mitsubishi. A które modele są najbardziej cenione przez Niemców?
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
VW Up! | 1 | 2 | 73,6 |
Opel Adam | 2 | 1 | 73,1 |
Smart Fortwo | 3 | 3 | 72,9 |
Fiat 500 | 4 | 6 | 72 |
Skoda Citigo | 5 | 5 | 69 |
Toyota Aygo | 6 | 4 | 68,5 |
Renault Twingo | 7 | 7 | 68,3 |
Seat Mii | 8 | - | 67,3 |
KIA Picanto | 9 | 8 | 65,7 |
Hyundai i10 | 10 | 10 | 65,4 |
Fiat Panda | 11 | 9 | 64,2 |
Ford Ka | 12 | 11 | 63,5 |
Chevrolet Spark | 13 | 12 | 58,1 |
Spośród 13 ocenianych modeli z segmentu A najlepszy okazał się Volkswagen Up!. Zastąpił on ubiegłorocznego lidera, - Opla Adama - spychając go na drugą lokatę. Trzeci jest Smart Fortwo. Na drugim biegunie znajduje się Chevrolet Spark, który jako jedyny nie przekroczył 60 pkt.
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Mini Cooper | 1 | 2 | 79,8 |
Audi A1 | 2 | 1 | 79,5 |
Skoda Fabia | 3 | 6 | 74,6 |
Honda Jazz | 4 | 4 | 74,5 |
VW Polo | 5 | 3 | 74 |
Toyota Yaris | 6 | 5 | 72,9 |
KIA Rio | 7 | 14 | 70,8 |
Ford Fiesta | 8 | 12 | 70,5 |
Nissan Micra | 9 | 13 | 70 |
Peugeot 208 | 10 | 9 | 69,8 |
Dacia Sandero | 11 | 8 | 69,6 |
Seat Ibiza | 12 | 10 | 69,4 |
Suzuki Swift | 12 | 11 | 69,4 |
Hyundai i20 | 14 | 15 | 69 |
Citroen C3 | 15 | 68,2 | |
Opel Corsa | 16 | 17 | 68,1 |
Renault Clio | 17 | 18 | 67,3 |
Peugeot 207 | 18 | 16 | 64,4 |
Fiat Punto | 19 | 20 | 60,8 |
W segmencie B nie zanotowano spektakularnych zmian względem ubiegłorocznego badania. W czołówce znów pojawiły się auta należące do niemieckich koncernów - Mini Cooper (BMW), Audi A1 (VW) i Skoda Fabia (VW). Najsłabszym modelem w klasie okazał się Fiat Punto, wpływając na ogólny odbiór marki wśród niemieckich kierowców.
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Audi A3 | 1 | 3 | 79,1 |
Toyota Auris | 1 | 2 | 79,1 |
Alfa Romeo Giulietta | 3 | 10 | 76,7 |
BMW serii 1 |
4 | 4 | 76,3 |
VW Golf | 5 | 4 | 76,2 |
Mazda 3 | 6 | 1 | 75,6 |
Mercedes Klasy A |
7 | 8 | 75,2 |
Honda Civic | 8 | 7 | 75 |
Dacia Logan MCV | 9 | 3 | 74,9 |
Seat Leon | 10 | 6 | 74,7 |
Skoda Rapid | 11 | - | 74,6 |
Ford Focus | 12 | 11 | 72,5 |
KIA Cee´d | 13 | 9 | 71,6 |
Hyundai i30 | 14 | 12 | 70,5 |
VW Beetle | 15 | - | 69,8 |
Peugeot 308 | 16 | 15 | 69,3 |
Opel Astra | 17 | 13 | 67,4 |
Renault Mégane | 18 | 14 | 66,2 |
Chevrolet Cruze | 19 | 16 | 61,4 |
W tegorocznym badaniu ADAC pierwsze miejsce wśród kompaktów przypadło Audi A3 i Toyocie Auris. Prawdziwym zaskoczeniem jest trzecia lokata Giulietty, która rok temu zamykała pierwszą dziesiątkę. Najczęściej kupowany w Niemczech i w całej Europie Volkswagen Golf zajął 5. miejsce. Zestawienie zamyka kolejny przedstawiciel Chevroleta - model Cruze.
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Audi A5 | 1 | 1 | 80,2 |
Mazda 6 | 2 | 6 | 79,1 |
Skoda Octavia | 3 | 6 | 78,8 |
Mercedes Klasy C |
4 | 5 | 78,7 |
BMW serii 3 |
5 | 3 | 77,6 |
Toyota Avensis | 6 | 4 | 77,4 |
Audi A4 | 7 | 8 | 76 |
VW Passat | 8 | 9 | 75,4 |
Ford Mondeo | 9 | 10 | 72,5 |
Hyundai i40 | 10 | 10 | 72,3 |
Opel Insignia | 11 | 12 | 70,6 |
Audi A5 utrzymało pozycję lidera sprzed roku. Na drugie miejsce z szóstego wskoczyła Mazda 6. Podium zamyka Skoda Octavia, która rok wcześniej zajmowała tę samą lokatę co wspomniana Mazda. Niemieccy kierowcy są najmniej zadowoleni z Opla Insigni, który zebrał wyraźnie słabszą notę od przedostatniego Hyundaia i40.
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Skoda Superb | 1 | 2 | 81,3 |
Audi A6 | 2 | 1 | 79,3 |
BMW serii 5 | 3 | 3 | 79 |
Mercedes Klasy E | 4 | 4 | 78,9 |
W tym segmencie ocenie poddano tylko 4 modele. Z przedstawicielami "wielkiej trójki" skonfrontowano Skodę Superb, która w najnowszej edycji badania wyprzedziła ubiegłorocznego lidera, stając na czele zestawienia. Różnice w ocenach pomiędzy Audi A6, BMW serii 5 a Mercedesem Klasy E są bardzo nieznaczne. Na ich tle wyróżnia się jednak wspomniana Skoda Superb, która jako jedyna przekroczyła granicę 80 pkt.
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Skoda Roomster | 1 | 1 | 74,7 |
VW Caddy | 2 | 2 | 74 |
Renault Kangoo | 3 | 5 | 68,8 |
Citroen Berlingo | 4 | 4 | 65,3 |
W tej klasie ocenie poddano również cztery modele. Najlepszym okazała się Skoda Roomster, nieznacznie wyprzedzając Volkswagena Caddy. Auta niemieckiego koncernu wyraźnie przewyższyły francuskich rywali, którym nie udało się przekroczyć noty 70 pkt.
Model | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Audi Q5 | 1 | 4 | 82,3 |
Mercedes GLK/GLC | 2 | - | 81,5 |
Skoda Yeti | 3 | 9 | 79,1 |
BMW X3 | 4 | 5 | 78,4 |
Honda CR-V | 5 | 6 | 77,8 |
Audi Q3 | 6 | 2 | 77 |
VW Tiguan | 7 | 10 | 76,8 |
Mazda CX-5 | 7 | 6 | 76,8 |
BMW X1 | 9 | 6 | 76,1 |
Peugeot 2008 | 10 | - | 75,9 |
Opel Mokka | 11 | - | 74,8 |
KIA Sportage | 12 | 12 | 74,4 |
Dacia Duster | 13 | 11 | 73,5 |
Hyundai ix35 | 14 | 15 | 73,4 |
Nissan Qashqai | 15 | 13 | 73,2 |
Ford Kuga | 16 | 14 | 72,5 |
Mitsubishi ASX | 17 | 16 | 68,8 |
Nissan Juke | 18 | 17 | 67,3 |
Podium w klasie crossoverów/małych SUV-ów znów zdominowały modele należące do niemieckich koncernów. Najlepsze okazało się Audi Q5, zaś najsłabszy - Nissan Juke, który jako jeden z dwóch modeli (obok Mitsubishi ASX) nie przekroczył granicy 70 pkt.
Marka | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Volvo | 1 | 4 | 85,3 |
Toyota | 2 | 3 | 83,1 |
Honda | 2 | 2 | 83,1 |
Mazda | 4 | 1 | 81,7 |
Suzuki | 5 | 6 | 81,1 |
Mercedes | 6 | 9 | 80,3 |
Nissan | 7 | 11 | 80,1 |
Audi | 8 | 12 | 79,5 |
Peugeot | 9 | 15 | 78,7 |
BMW | 10 | 8 | 78,4 |
Mitsubishi | 11 | 7 | 78,3 |
Skoda | 12 | 21 | 77,9 |
Dacia | 13 | 10 | 77,4 |
Renault | 14 | 18 | 77,1 |
VW | 15 | 12 | 77 |
Ford | 16 | 17 | 76,4 |
KIA | 17 | 15 | 76 |
Citroen | 18 | 12 | 75,9 |
Opel | 19 | 20 | 75,8 |
Mini | 20 | 23 | 75,7 |
Fiat | 21 | 24 | 74,8 |
Seat | 22 | 19 | 74,7 |
Hyundai | 23 | 22 | 74,6 |
Smart | 24 | 4 | 72,7 |
Chevrolet | 25 | 25 | 68,3 |
To m.in. bardzo wysokiej nocie w zakresie serwisu Volvo zawdzięcza swe pierwsze miejsce w ujęciu ogólnym. Szwedzka marka wyprzedziła zajmujące drugie miejsce Toyotę i Hondę. Pierwszą z niemieckich marek pod względem serwisu jest Mercedes zajmujący szóstą lokatę (awans z 9. miejsca). Chevrolet utwierdził w tej kategorii swój słaby wynik ogólny, zajmując ostatnie miejsce.
Marka | Miejsce w 2015 r. | Miejsce w 2014 r. | Ocena (0-100) |
Volvo | 1 | 1 | 80,7 |
Audi | 2 | 2 | 78,7 |
Mercedes | 3 | 7 | 78 |
BMW | 4 | 3 | 77,8 |
Honda | 4 | 4 | 77,8 |
Toyota | 4 | 4 | 77,8 |
Mazda | 7 | 6 | 77,7 |
Mini | 8 | 8 | 77,3 |
Skoda | 9 | 11 | 76,9 |
VW | 10 | 10 | 75,5 |
Nissan | 11 | 13 | 74 |
Dacia | 12 | 12 | 73,8 |
Smart | 13 | 9 | 73,1 |
KIA | 14 | 14 | 73 |
Seat | 15 | 17 | 72,1 |
Ford | 16 | 18 | 72 |
Suzuki | 17 | 16 | 71,7 |
Hyundai | 18 | 19 | 71,4 |
Citroen | 19 | 22 | 70,8 |
Renault | 19 | 22 | 70,8 |
Peugeot | 21 | 20 | 70,5 |
Opel | 22 | 20 | 70,4 |
Mitsubishi | 23 | 15 | 70,3 |
Fiat | 24 | 24 | 70 |
Chevrolet | 25 | 25 | 63,8 |
Pod względem pracy salonów dilerskich Volvo również nie dało szans rywalom, zajmując pierwsze miejsce (podobnie jak przed rokiem). Drugie jest Audi, a trzeci Mercedes (awans z siódmego). Niemieccy klienci są wyraźnie niezadowoleni ze standardów Chevroleta, Fiata i Mitsubishi. Japońska marka jeszcze rok temu zajmowała 15. miejsce w zestawieniu.
W sondażu przeprowadzonym przez ADAC brały udział osoby, które zarejestrowały swój samochód jako nowy w okresie między październikiem 2011 a grudniem 2014 r. Średni wiek samochodów wyniósł około 2 lata.
>> Z tych aut Niemcy nie są zadowoleni, ale używane Chevrolety są niedrogie