W październiku tego roku zarejestrowano nieco ponad 34 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. To wynik lepszy od ubiegłorocznego o 2,8 proc. Polski rynek wzrosty zawdzięcza firmom, bo klienci indywidualni kupują coraz mniej. Zarejestrowali oni w październiku jedynie 8,5 tys. samochodów, czyli o 18 proc. mniej niż przed rokiem. Reszta z 29 tys. nowych osobówek trafiła do firm. Pozostałe 5 tys. aut to samochody dostawcze o masie do 3,5 t. W tym segmencie zanotowano 13-procentowy wzrost sprzedaży względem października 2014 r. Jakie marki zdominowały sprzedaż w ubiegłym miesiącu?
>> Ile kosztują używane Volkswageny?
Na samym szczycie tabeli dzieje się niewiele. Poza zasięgiem konkurencji są pierwszy Volkswagen i druga Skoda. Koniec roku może jednak przynieść zmiany na ostatnim miejscu podium - trzecie miejsce w rankingu mają szansę zająć Toyota, Ford, Opel i Renault. Skoda i Volkswagen przewijają się również na szczycie rankingów wśród klientów firmowych i indywidualnych. W tym drugim szansę na pierwsze miejsce ma jednak wciąż Opel, obecnie nieznacznie ustępujący pola czeskiej marce.
Warto zwrócić uwagę na siódmego w zestawieniu ogólnym Fiata. Z prawie 1700 zarejestrowanych aut tej marki (1340 zarejestrowanych przez firmy) 762 stanowią Fiaty Ducato. Druga jest Panda z wynikiem 148 egzemplarzy. Jak wygląda sprzedaż z podziałem na modele?
Znacznie ciekawiej niż rankingi najpopularniejszych marek prezentują się zestawienia najpopularniejszych modeli. Szczególnie jeśli podzielimy je na klientów firmowych i indywidualnych. Najpopularniejszymi modelami w październiku 2015 r. były:
Najpopularniejszym modelem w październiku był Volkswagen Golf. Jego pozycja jest na razie niezagrożona, ale do końca roku wszystko może się jeszcze zmienić. Szczególnie jeśli chodzi o dwa następne miejsca podium, gdzie bratobójczą walkę toczą Skoda Octavia i Fabia. Znajdujący się na czwartym miejscu Opel Astra był najczęściej rejestrowanym samochodem wśród klientów indywidualnych. Firmy najczęściej decydowały się na Volkswagena Golfa.
>> Używanego Opla Astrę można kupić już za...
Oprócz pierwszego miejsca Astry warto zwrócić uwagę na dużą popularność świeżego na rynku Hyundaia Tucsona, który zajął ósme miejsce wśród klientów indywidualnych. Na popularności następcy ix35 najbardziej stracił lubiany przez Polaków Nissan Qashqai. We wrześniu na kompaktowego SUV-a Nissana zdecydowało się aż 889 klientów (w tym 181 indywidualnych). Miesiąc później liczba ta spadła do 429, co nie pozwoliło na podjęcie walki z nowym konkurentem od Hyundaia.
Rozpoczynające się w salonach wyprzedaże rocznika mogą wpłynąć na ostateczne wyniki sprzedaży, ale pierwsze miejsce Skody wydaje się być niezagrożone. Czeska marka od lat przoduje pod względem popularności w Polsce. Również drugie miejsce Volkswagena wydaje się stabilne dzięki mocnej pozycji Golfa. Dziać może się za to na trzecim miejscu. Wszystko za sprawą zaskakującej pozycji Astry, choć sprzedaż Aurisa (743 egzemplarze w październiku) może nie pozwolić Oplowi wskoczyć na podium, tym bardziej że odczuwa on na swoich plecach oddech Forda.
W zestawieniu najpopularniejszych modeli w 2015 r. znów dominuje Skoda. Tym razem nie dała wyprzedzić się ani w ujęciu ogólnym, ani w rozłożeniu na klientów firmowych i indywidualnych. W dwóch pierwszych kategoriach numerem jeden jest Octavia. Nie cieszy się ona jednak takim samym wzięciem wśród klientów indywidualnych. Sprzedaż nieznacznie przewyższająca 2 tys. egzemplarzy nie pozwoliła jej trafić do pierwszej dziesiątki. W tej kategorii zastępuje ją mocna Fabia, która do końca roku nie powinna ustąpić miejsca drugiej Corsie. Trzecie miejsce Yarisa również wydaje się niezagrożone.
>> To najpopularniejszy SUV w Polsce. Ile trzeba zapłacić za używane egzemplarze?
W poniższym zestawieniu warto zauważyć silną pozycję Ducato, który dzierży na swych barkach większość sprzedaży Fiata w Polsce. Co ciekawe, dostawczak ten jest najpopularniejszym modelem nie tylko wśród firm, ale również wśród klientów indywidualnych. Godne odnotowania są też wyniki Renault Clio, Kii Sportage i Dacii Duster - modele te nie trafiły do pierwszej dziesiątki pod względem ogólnej sprzedaży w 2015 r., ale cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem wśród klientów detalicznych.
Źródło danych: Centralna Ewidencja Pojazdów via carmarket.com.pl