Focus pierwszej generacji okazał się przełomem dla Forda. Wniósł świeżość stylistyczną pod postacią New Edge Design, oraz stał się krokiem naprzód pod względem jakości i niezawodności. Auto jest trwałe, pojemne, oferuje szeroką gamę nadwoziową i silnikową. Największą zaletą Focusa jest podwozie. Samochód doskonale się prowadzi dając kierowcy sporo przyjemności. Do dynamicznej jazdy wystarczy już silnik benzynowy 1.6. Jedynym poważnym problemem pierwszego Focusa jest korozja atakująca sukcesywnie od spodu podwozie, drzwi, nadkola i tylną klapę. Aby przez kilka lat mieć spokój z "rudą", należy poszukać auta "zdrowego" i zainwestować w zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik benzynowy 1.6 (100 KM) - jest dynamiczny i stosunkowo oszczędny
Ford Focus I 5d (1998-2004)
Ford Focus I 3d (1998-2004)
Ford Focus I Tournier (1998-2004)
Ford Focus I 4d (1998-2004)
Ford Focus I - wnętrze
Za kwotę 10 tys. zł można znaleźć tzw. "żelazko", czyli Civika VII gen., ale jest to dolna granica cenowa. Zdecydowanie bardziej polecamy VI gen. z końca produkcji, gdzie w tym przedziale cenowym możemy przebierać do woli. Oferta japońskiego producenta jest w tym przypadku dość skomplikowana. Z czystym sercem możemy polecić produkowanego w Japonii 3-drzwiowego hachbacka z niezbyt obszernym wnętrzem i bagażnikiem, ale za to bezawaryjnego. Ma doskonałe podwozie: świetnie się prowadzi i wytrzymuje trudy naszych dróg. Japońską rodzinę Civica zamyka czterodrzwiowy sedan. Coupe to model importowany z USA, napędzany niezbyt żwawym silnikiem 1.6 (105 KM) i skrzynią o długich przełożeniach. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik 1.4 (90 KM) jest wystarczająco dynamiczny, 1.5 VTEC-e (115 KM) jest mocny i najoszczędniejszy w gamie, choć trudno go znaleźć.
Oddzielną historią jest pięciodrzwiowy hatchback i kombi. Te modele opuszczały fabrykę w Swindon (Wielka Brytania) i nie są uważane są tak trwałe, jak modele japońskie. Oferują za to większe wnętrze i bardziej przypadną do gustu młodym rodzinom.
Honda Civic VI 3d (1995-2000)
Honda Civic VI 4d
Honda Civic VI coupe
Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon
Honda Civic VI Aerodeck z europejskiej fabryki w Swindon
Obok tego samochodu nie sposób przejść obojętnie. Zza jego kierownicy także wysiada się z bardzo konkretnym zdaniem na temat małej Alfy. Model 147 nie bez powodu zdobył tytuł Samochodu Roku 2001. Ma dopracowane podwozie, którego najsłabszą stroną jest dość miękko zestrojony układ kierowniczy. Silniki bardzo chętnie odpowiadają na muśnięcie pedału gazu i zapewniają dobrą dynamikę. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik 1.6 Twin Spark (120 KM) - jest mniej skomplikowany, niż większa i mocniejsza jednostka 2.0 TS (150 KM)
Alfa Romeo 147 3d (2000-2004)
Alfa Romeo 147 3d (2000-2004)
Alfa Romeo 147 - wnętrze
Citroen Xsara to solidny i wytrzymały samochód, który dodatkowo z racji pochodzenia jest całkiem komfortowy. Na rynku jest sporo wyeksploatowanych egzemplarzy, ale w kwocie do 10 tys. zł można szukać wśród modeli po liftingu z 2001 roku i przebierać wśród wersji silnikowych. Największe zalety auta to całkiem przestronne wnętrze, spory bagażnik (zwłaszcza w kombi) i nieskomplikowana konstrukcja, z którą poradzi sobie każdy mechanik. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silniki benzynowe 1.6 (88-109 KM) i 1.8 (90-110 KM)
Citroen Xsara FL 5d (2001-2004)
Citroen Xsara FL 3d (2001-2004)
Citroen Xsara FL Break (2001-2004)
Citroen Xsara FL - wnętrze
Peugeot 307 zapowiadał się w momencie debiutu bardzo dobrze. To ładny, obszerny i bardzo wygodny samochód. Szybko wyszło na jaw, że niektóre egzemplarze cierpią na szereg mankamentów. Złą sławę 307 zyskał dzięki akcjom nawrotowym mającym wyeliminować ryzyko samozapłonu. Problem dotyczył modułów ABS i ESP, z którym poradzono sobie pod koniec produkcji. Podczas zakupu warto sprawdzić, czy dany egzemplarz przeszedł wymagane naprawy w tym zakresie. W codziennej eksploatacji najbardziej denerwujące są ciągle przepalające się żarówki. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik benzynowy 1.6
Peugeot 307 5d (2000-2008)
Peugeot 307 3d
Peugeot 307 3d
Peugeot 307 Break
Peugeot 307 CC
Peugeot 307 - wnętrze
Renault Megane drugiej generacji oferowany był w pięciu wersjach nadwoziowych, pozwala więc na dopasowanie się do potrzeb klienta. Do największych zalet auta należą komfort podróży, bogate wyposażenie, oraz wysoki poziom bezpieczeństwa w stosunku do konkurencji z tamtego okresu. Nie każdemu za to przypadnie do gustu specyficznie ukształtowane nadwozie, zwłaszcza wersji hatchback. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik benzynowy 1.6 16V
Renault Megane II 3d
Renault Megane II 4d
Renault Megane II Break
Renault Megane II CC
Renault Megane II - wnętrze
Czwarta generacja Golfa sukcesywnie wypiera swojego poprzednika z rynku samochodów używanych w Polsce. Golf IV ma dobrze zaprojektowane wnętrze, bezpieczne nadwozie i podwozie oraz oferuje szeroką gamą ekonomicznych silników. Jego eksploatacja powinna być też mniej kłopotliwa, gdyż uważany jest za mniej awaryjny od Golfa III. Poszukując klasycznego sedana musimy wpisywać w wyszukiwarkę nazwę Bora, zaś bardziej praktyczne nadwozie kombi występowało zarówno jako Golfa (zobacz ogłoszenia), jak i Bora (zobacz ogłoszenia).
Polecamy: silnik benzynowy 1.6 (101 KM), lub Diesla 1.9 TDI (69-150 KM).
Volkswagen Golf IV 5d
Volkswagen Golf IV 3d
Volkswagen Golf IV / Bora - wnętrze
Volkswagen Bora
Volkswagen Bora Variant
Fiat Stilo w codziennej eksploatacji sprawdza się całkiem nieźle. Jest komfortowy, wygodny, dobrze się prowadzi. Wnętrze jest obszerne, a bagażnik całkiem spory, a w kombi nawet ogromny. Wadą samochodu jest elektronika, która potrafi przysporzyć problemów. Chcąc ich uniknąć należy omijać wersje napędzane kłopotliwym silnikiem 1.8 16V (133 KM). Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik benzynowy 1.6 16V (103 KM)
Fiat Stilo 5d
Fiat Stilo 5d
Fiat Stilo Multi Wagon
Fiat Stilo - wnętrze
Nie każdemu podoba się jej wygląd, zwłaszcza wersji sprzed liftingu, z charakterystycznymi okrągłymi reflektorami. Układ jezdny także nie jest jej mocna stroną. Ale Toyota Corolla E11 ma asa w rękawie. Jest bowiem uznawana za najbardziej dopracowaną generację, a co za tym idzie kojarzy się z bezawaryjnością. Zdarzają się problemy z centralnym zamkiem, czy uszczelką reflektorów (przed liftingiem), ale nie wpływają one na rynkowy image tego modelu. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silniki benzynowe 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (110 KM)
Toyota Corolla E11 5d (1999-2001)
Toyota Corolla E11 3d
Toyota Corolla E11 3d
Toyota Corolla E11 Wagon
Toyota Corolla E11 3d - wnętrze
Almera drugiej generacji to pierwszy kompakt Nissana produkowany w Europie. Auto było oferowane w trzech wersjach nadwoziowych, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Paleta silników była nader skromna i ograniczała się do dwóch jednostek benzynowych, uzupełnionych Dieslem ze stajni Renault. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik benzynowy 1.5 - słaby, lecz bezproblemowy
Nissan Almera II FL 5d
Nissan Almera II FL 4d
Nissan Almera II FL - wnętrze
Opel Astra drugiej generacji to bardzo lubiany w Polsce samochód. Prosta konstrukcja, sześć wersji nadwoziowych, 20 wersji silnikowych, miłe dla oka nadwozie z przestronnym wnętrzem, atrakcyjne ceny i ogromny rynek części zamiennych (oryginalnych, zamienników, używanych) oraz dobra współpraca silników z instalacjami LPG (zwłaszcza do 2000 roku) to zalety, którym ciężko się oprzeć szukając niedrogiego w eksploatacji samochodu. Nie bez znaczenia jest też duża odporność na korozję, która zjadła już większość Astr pierwszej generacji. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silnik benzynowy 1.6 16V
Opel Astra II 3d
Opel Astra II 4d
Opel Astra II Caravan
Opel Astra II Coupe
Opel Astra II Cabrio
Seat Leon pierwszej generacji jest technicznym odpowiednikiem Golfa IV generacji i to z nim dzieli większość komponentów. To samo dotyczy Toledo II, czyli wersję sedan. W stosunku do Golfa i Bory, Leon i Toledo prezentują zbliżony poziom jakościowy, choć po latach mogą pojawić się odgłosy trzeszczenia we wnętrzu. Dotyczy to zwłaszcza modeli z początku produkcji, co widać nawet w statystykach awaryjności. Późniejsze modele otrzymują zdecydowanie lepsze noty. Zobacz ogłoszenia Leona i Toledo.
Polecamy: silnik benzynowy 1.6, bardziej dynamiczny 1.8, lub Diesla 1.9 TDI (69-150 KM).
Seat Leon I (1999-2005)
Seat Toledo II (1999-2005)
Seat Toledo II - wnętrze
Ostatnia generacja Mazdy 323 nie należy do najpiękniejszych, ani przyciągających wzrok aut w swoim segmencie, ale ma niezaprzeczalne zalety. Należą do nich dopracowane podwozie zapewniające całkiem dobre własności jezdne, oraz bezawaryjność. Co prawda 323 nie jest tak bezproblemowa, jak 626, czy MX-5, ale niewiele jej brakuje. Problem może stanowić fakt, że niemal wszystkie egzemplarze pochodzą z importu. Mazda w tamtym czasie nie była oficjalnie obecna w Polsce. Trudno więc znaleźć auto z udokumentowaną przeszłością. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silniki benzynowe 1.5 16V i 1.6 16V
Mazda 323 5d
Mazda 323 3d
Mazda 323 4d
Mazda 323 - wnętrze
Skoda Octavia to samochód trzymający wartość. W cenie do 10 tys. zł możemy jedynie szukać egzemplarza pierwszej generacji. Odradzamy modele z samego początku produkcji, które można poznać po specyficznej desce rozdzielczej z materiałów niskiej jakości. Do wad wnętrza można zaliczyć małą ilość miejsca w drugim rzędzie, do zalet ogromne bagażniki, zarówno w liftbacku, jak w kombi. Nadwozie jest mocne i bez problemów wytrzymuje trudy eksploatacji, niewiele gorzej wypada podwozie. Octavię pierwszej generacji produkowano pod nazwą Octavia Tour do 2010 roku, ale w cenie do 10 tys. zł znajdziemy tylko starsze egzemplarze. Zobacz ogłoszenia.
Polecamy: silniki benzynowe 1.6 (100 KM), 2.0 (116 KM), 1.8T (150 KM)
Skoda Octavia I
Skoda Octavia I Combi
Skoda Octavia I / Octavia I FL
Skoda Octavia I - wnętrze
BMW Seria 3 Compact (ogłoszenia)
BMW 3 Compact (1994-2000)
Gaz: dobre prowadzenie
Hamulec: trudno znaleźć zadbane egzemplarze
Hyundai Accent (ogłoszenia)
Hyundai Accent (1999-2005)
Gaz: trwałe i niezawodne silniki
Hamulec: korozja
Subaru Impreza I FL (ogłoszenia)
Subaru Impreza I FL (1996-2000)
Gaz: doskonały napęd 4x4 w opcji
Hamulec: wersje niesportowe prawie tylko z importu, korozja
Suzuki Liana (ogłoszenia)
Suzuki Liana (2001-2007)
Gaz: wysoka niezawodność
Hamulec: przeciętne własności jezdne, egz. sprzed 2004 roku i 4x4 tylko z importu
Lancia Lybra (ogłoszenia)
Lancia Lybra (1999-2005)
Gaz: wysoki komfort, dobre wyposażenie
Hamulec: nietrwałe zawieszenie, kłopotliwe silniki
Mitsubishi Lancer (ogłoszenia)
Mitsubishi Lancer (1995-2004)
Gaz: żwawe silniki
Hamulec: mało miejsca w środku
Rover 45 (ogłoszenia)
Rover 45 (1999-2005)
Gaz: bazuje na Hondzie Civic (5d)
Hamulec: trudno dostępne części