Czterdziestolatek | Urodziny Volkswagena Polo

Jeden z najpopularniejszych przedstawicieli gatunku miejskich samochodów obchodzi w tym roku swoje 40. urodziny. Tak, lubianemu w Polsce Volkswagenowi Polo stuknęła właśnie czterdziestka. Przypomnijmy sobie historię jubilata
40 urodziny Volkswagena Polo 40 urodziny Volkswagena Polo fot. Volkswagen | 40 urodziny Volkswagena Polo

Tak świętuje Volkswagen | 40. urodziny Polo

Volkswagen nie mógł przepuścić takiej okazji i na okrągłe czterdzieste urodziny swojego mieszczucha przygotował coś specjalnego. W końcu to jeden z najważniejszych modeli w historii koncernu - 40 lat, 5 generacji, a Polo wciąż w ścisłej czołówce segmentu.

Volkswagen, a dokładniej oddział Classic, starannie wyselekcjonował siedem egzemplarzy Polo - świadków historii modelu. Całą siódemkę można podziwiać na wystawie w Essen. Jakie samochody wybrano? Nie mogło zabraknąć premierowego Polo z 1975 roku.

Aż trzy samochody reprezentują drugą generacją. Pierwszy to "model Eko", prototyp z silnikiem Diesla, w którym postarano się o jak najniższe spalanie. W 1988 roku Volkswagenowi udało się zejść ze zużyciem paliwa do 2 litrów na setkę przy normalnej jeździe. Druga dwójka to Polo II "Rekord Świata" - w 1985 Polo wyposażone w sprężarkę typu G w 24-godzinnej próbie na torze w Ehra-Lessin wykręciło średnią prędkość na poziomie 208 km/h. Poprzedni rekord w tej klasie wynosił 168,6 km/h. Na wystawie znajdziemy jeszcze jedno Polo II G40. To wyprodukowano w 1992 roku, już jako seryjny samochód, a nie auto przygotowane do bicia rekordu.

Dalej natkniemy się na Polo III Open Air (1998) oraz istniejące tylko w jednym egzemplarzu Polo IV GTI Cabriolet. Koncept z 2007 zrobił furorę i spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem, jednak Volkswagen nie zdecydował się na seryjną produkcję takiego odkrytego GTI. Ostatni jubileuszowy samochód to aktualna piątka, która już zdążyła zapisać się złotymi zgłoskami w historii Volkswagena. Piątą generację reprezentuje Polo R WRC, samochód technicznie i stylistycznie identyczny jak ten, w którym Sebastian Ogier zdobył mistrzostwo WRC w 2013 roku.

40 urodziny Volkswagena Polofot. Volkswagen | 40 urodziny Volkswagena Polo

40 urodziny Volkswagena Polofot. Volkswagen | 40 urodziny Volkswagena Polo

40 urodziny Volkswagena Polofot. Volkswagen | 40. urodziny Volkswagena Polo

Volkswagen postanowił uczcić 40. urodziny Polo przypomnieniem o kilku bardzo ciekawych egzemplarzach. My przyjrzymy się jeszcze, jak Polo zmieniało się przez te 40 lat. Zapraszamy na krótką wycieczkę po pięciu generacjach.

Audi 50 Audi 50 fot. Audi | to właśnie na Audi 50 bazowało pierwsze Polo

Od tego się zaczęło... | Pierwsza generacja

Wszystko zaczęło się od... Audi. Protoplastą bohatera dzisiejszego tekstu jest Audi 50 - auto segmentu B, wypuszczone na rynek w 1974 roku. Samochód spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem, chwalono go za dobry stosunek jakości do ceny i niskie koszty eksploatacji. W 1975 roku Audi 50 zajęło trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku, ulegając tylko takim tuzom jak pierwszy Volkswagen Golf i innowacyjny Citroen CX.

Początkowo produkowane w zakładach VW w Wolfsburgu auto sprzedawało się bardzo dobrze, ale zarząd Volkswagena postanowił uderzyć w segment miejskich samochodów ze zdwojoną siłą. W 1975 wypuszczono na drogi właśnie Volkswagena Polo. Tak naprawdę był to ten sam samochód, tylko z innym znaczkiem, odrobinę gorzej wyposażony i... tańszy. To właśnie cena zadecydowała, który z bliźniaków przetrwał. Audi 50 wycofano z produkcji już w 1978 roku (licznik zatrzymał się na około 180 tysiącach sprzedanych aut), a Polo święci triumfy po dziś dzień.

Audi 50fot. Audi | to właśnie na Audi 50 bazowało pierwsze Polo

Audi 50fot. Audi | to właśnie na Audi 50 bazowało pierwsze Polo

Co powinniśmy wiedzieć o pierwszy VW Polo? Jak wspomnieliśmy przed chwilą, był to brat bliźniak Audi 50. Mamy więc do czynienia z typowo miejskim autem z segmentu B. Wymiary mieszczucha to 3512 mm długości, 1560 mm szerokości i 1344 mm wysokości, a rozstaw osi to 2355 mm. Ważył około 700 kg. Na przykładzie Polo świetnie widać, że z generacji na generację samochody stają się coraz większe. Mimo że najnowsze Volkswageny reprezentują tę samą klasę, to wyraźnie urosły - nowe Polo jest dłuższe o niemal pół metra (3970 mm) i przytyło mu się przeszło 350 kg.

Z dzisiejszej perspektywy pracujące pod maską pierwszego Polo silniki nie zrobią na nikim wrażenia. Najtańszą, podstawową jednostką był motor R4 o pojemności 0,9 litra (dokładnie 895 cm3), który generował równe 40 koni mechanicznych i 57 Nm maksymalnego momentu oborotwego. Jeżeli kogoś interesują osiągi, to proszę bardzo - pierwsza "setka" po zawrotnych 18 sekundach i prędkość maksymalna na poziomie 135 km/h. Oczywiście przeznaczeniem Polo miało być przemykanie po ciasnych, miejskich uliczkach, a nie bicie rekordów prędkości. Oferowano jeszcze trzy większe czterocylindrowe silniki: 1,0 (40 KM i 74 Nm), 1,1 GLS (50 KM i 77 Nm) oraz najmocniejszy 1,3 (55 KM i 976 Nm). Niezależnie od silnika cała moc przekazywana była na przednie koła przez czterobiegową ręczną skrzynię.

Swoją karierę Polo zaczynał jako trzydrzwiowy hatchback, ale już po dwóch latach od premiery do nowo powstałej rodziny dołączył Volkswagen Derby, a więc Polo w wersji sedan (w późniejszych generacjach nazywany raczej Classic). Sedan mógł pochwalić się olbrzymim, bo aż 515-litrowym bagażnikiem.

Jedynka okazała się wielkim sukcesem Volkswagena. W 1979 zafundowano Polo jeszcze delikatny facelifting (zmienił się odrobinę grill, zderzaki oraz odświeżono wnętrze). Pierwsza generacja na rynku znajdowała się od 1975 do 1981 roku i sprzedała się w liczbie przekraczającej 500 tysięcy egzemplarzy. Po tak świetnym wyniku Volkswagen mógł spokojnie patrzeć w przyszłość.

40 urodziny Volkswagena Polofot. VW | 40 urodziny Volkswagena Polo

Volkswagen Polo Ifot. VW | Volkswagen Polo I

Volkswagen Polo Ifot. VW | Volkswagen Polo I

Volkswagen Polo Ifot. VW | Volkswagen Polo I

Volkswagen Polo Ifot. VW | Volkswagen Polo I

Już w 1979 roku pojawiło się pierwsze usportowione Polo. W drapieżniejszym i podkręconym Polo GT pracował 1,3-litrowy czterocylindrowiec.

Volkswagen Polo GT z 1979fot. VW | Volkswagen Polo GT z 1979

Volkswagen Polo GT z 1979fot. VW | Volkswagen Polo GT z 1979

Volkswagen Polo II Volkswagen Polo II fot. VW | Volkswagen Polo II

Ulepszenia | Druga generacja

W 1975 roku Audi 50 znalazło się w czołówce plebiscytu na Europejski Samochód Roku. W 1982 osiągnięcie powtórzyła druga generacja Volkswagena Polo. I tym razem miejskie auto koncernu VAG zajęło trzecie miejsce, tytuł zgarnęło Renault 9, a srebro przypadło w udziale Oplowi Ascona C.

Nowa generacja trafiła do produkcji w 1981 roku i wyjeżdżała nieprzerwanie z trzech fabryk (do Wolfsburga dołączyły zakłady w Zwickau i Hiszpanii) aż do 1994 roku. Przez 13 lat na rynku Polo doczekało się paru delikatnych modyfikacji i faceliftingów, ale ten najważniejszy miał miejsce w 1990 roku. Wersje nadwoziowe to dwa rodzaje trzydrzwiowego hatchbacka (jedna nazwana po prostu hatchback, druga została ochrzczona mianem coupe) oraz sedan, który początkowo nazywał się Derby, ale później Volkswagen zdecydował się na Classic.

Względem pierwszej generacji nowe Polo doczekało się wielu modernizacji. Auto trochę urosło (3730 mm długości, 2335 mm rozstawu osi i około 800 kg wagi). Z wyglądu samochód unowocześniono i odświeżono, ale zmiany nie były duże. Dwójka jest bardzo podobna do protoplasty. Modyfikacji doczekało się oczywiście także wnętrze. Volkswagen nie zapomniał o silnikach. Wciąż trzymano się konstrukcji czterocylindrowych, ale ich wybór znacznie się powiększył. Oprócz tradycyjnych benzyniaków (Polo debiutowało z dwoma 1.1 oraz 1,3-litrowymi, do których szybko dorzucono kolejne), ofertę rozszerzono o dwa silniki wysokoprężne (w 1986 roku 1.3 l, a w 1990 - 1.4 l).

Volkswagen Polo IIfot. VW | Volkswagen Polo II

Volkswagen Polo IIfot. VW | Volkswagen Polo II

Volkswagen Polo IIfot. VW | Volkswagen Polo II

Volkswagen Polo IIfot. VW | Volkswagen Polo II

Największe zmiany w drugiej generacji zaszły w 1990 roku. Wtedy Polo doczekało się gruntownego faceliftingu. Wyraźnie przemodelowano przód - nowe lampy, zderzak czy kształt grilla. W ogóle całe nadwozie stało się mniej kanciaste i bardziej opływowe. Odświeżono także wnętrze i paletę silników. Żeby sprostać konkurencji, po 9 latach obecności na rynku Polo II wymagało odświeżenia.

Volkswagen Polo II po lifciefot. VW | Volkswagen Polo II po lifcie

Volkswagen Polo II po lifciefot. VW | Volkswagen Polo II po lifcie

Przy drugiej generacji Volkswagen postanowił trochę poeeksperymentować i z paru pomysłów jest dumny do dzisiaj. Świadczy o tym to, że na jubileuszowej wystawie w Essen pojawiło się aż trzech reprezentantów dwójki. Wspominaliśmy o nich - ultraoszczędny prototyp z apetytem ledwie 2 litrów oleju napędowego na setkę, rekordzista z 24-godzinnej próby na torze oraz Polo G40, seryjna, sportowa wersja (na pokładzie aż 116 KM!), która debiutowała w 1986 roku. Polo G40 udowodnił, że w miejskim Volkswagenie drzemie wielki potencjał - wskazówka prędkościomierza w Polo mijała pierwszą setkę po niecałych 9 sekundach i zatrzymywała się bardzo blisko 200 km/h. Dzięki modelowi G40 doczekaliśmy później, tak lubianego, Polo GTI.

Volkswagen Polo II G40fot. VW | Volkswagen Polo II G40

Volkswagen Polo II Coupe Foxfot. VW | Volkswagen Polo II Coupe Fox

Oprócz sportowego Polo, przypominamy także ciekawą wizję dwójki, zaproponowaną przez stylistę Rainera Buchmanna i jego firmę BB. Co powiecie na tak futurystyczne Polo?

Polo Caratfot. BB | Polo Carat z 1982

Polo Carat z 1982fot. BB | Polo Carat z 1982

Polo Carat z 1982fot. BB | Polo Carat z 1982

Volkswagen Polo III Volkswagen Polo III fot. VW | Volkswagen Polo III

Czas na większe zmiany | Trzecia generacja

Kolejna odsłona Volkswagena Polo debiutowała na rynku w 1994 roku. Była to zupełnie nowa konstrukcja, bazująca na płycie podłogowej innego auta z koncernu VAG - Seata Ibizy. Również trójka spróbowała swoich sił w plebiscycie na Europejski Samochód Roku, ale Volkswagen jeszcze raz musiał obejść się smakiem. Tym razem Polo przegrało tylko z Fiatem Punto.

Do trzydrzwiowego hatchbacka i sedana Volkswagen dorzucił jeszcze pięciodrzwiowego hatchbacka i kombi (Variant). W 1994 roku Niemcy zdecydowali się na odważniejsze zmiany niż w przypadku poprzednich generacji. Z wyglądu Polo stało się wyraźnie nowocześniejsze. Zdecydowanie odrzucono przestarzałe kanciaste kształty i postawiono na bardziej obłą konstrukcję.

Trzecia generacja znajdowała się na rynku od 1994 do 2001 (na sam koniec produkcji, w 2000 doczekała się odmładzającego faceliftingu), jednak wcale na tym jego historia się nie skończyła. Mimo europejskiej premiery czwórki, Volkswagen Polo III wciąż wyjeżdżał na drogi Ameryki Południowej. Fabryka Volkswagena w Pacheco w Argentynie pracowała pełną parą aż do 2009 roku. Co ciekawe, na tamtejszym rynku Polo Mk3 doczekał się kolejnego liftingu w 2004, przez który wizualnie zbliżył się do Seata Cordoby.

Volkswagen w trójce oferował jeszcze więcej silników. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Rozpiętość mocy to 45 KM z podstawowym benzyniakiem na pokładzie do 125 KM w słynnej wersji GTI. Za to wśród Diesli pojawiły się lubiane jednostki TDI.

Volkswagen Polo IIIfot. VW | Volkswagen Polo III

Volkswagen Polo IIIfot. VW | Volkswagen Polo III

Volkswagen Polo IIIfot. VW | Volkswagen Polo III

Volkswagen Polo III Classicfot. VW | Volkswagen Polo III Classic

Volkswagen Polo III Variantfot. VW | Volkswagen Polo III Variant

Volkswagen Polo III Open Airfot. VW | Volkswagen Polo III Open Air

Harlekiny w przypadku Volkswagenów to limitowane wersje, które różnią się od bazowych aut przede wszystkim kolorami nadwozia... Każdy element takiego Polo malowany jest na jeden z czterech kolorów: czerwony, żółty, zielony i niebieski, a wszystko tworzy jeden wielki, wielobarwny miszmasz. Oprócz kolorów nic więcej nie było zmieniane.

Volkswagen Polo III Harlequinfot. VW | Volkswagen Polo III Harlequin

Volkswagen Polo III Harlequinfot. VW | Volkswagen Polo III Harlequin

Po sukcesie Volkswagena Polo II G40 tylko kwestią czasu było pojawienie się kolejnego sportowego mieszczucha. Nowa generacja wjechała na rynek w 1994 roku, ale na jej topową wersję trzeba było poczekać jeszcze cztery lata. W 1998 pojawiła się limitowana do 3000 sztuk wersja GTI - Polo miało 120 KM i osiągało 200 km/h. Wszystkie 3000 sztuk rozeszły się w mgnieniu oka. Rok później w salononach zagościła mocniejsza, już seryjna, wersja GTI z 1,6-litrowym, 125-konnym silnikiem R4. Od tamtego czasu Polo GTI wciąż znajduje się w ofercie Volkswagena i z każdą nową odsłoną staje się coraz szybszy i mocniejszy.

Na zdjęciach prezentujemy Polo GTI już po faceliftingu.

Volkswagen Polo III GTI już po liftingufot. VW | Volkswagen Polo III GTI już po liftingu

Volkswagen Polo III GTI już po liftingufot. VW | Volkswagen Polo III GTI już po liftingu

Volkswagen Polo III GTI już po liftingufot. VW | Volkswagen Polo III GTI już po liftingu

Volkswagen Polo III GTI już po liftingufot. VW | Volkswagen Polo III GTI już po liftingu

Volkswagen Polo IV Volkswagen Polo IV fot. VW | Volkswagen Polo IV

Rok 2003 i czwarta generacja

Debiutująca w 2001 roku czwarta generacja Volkswagena Polo na pewno nie powaliła nikogo stylistyką. Volkswagen postawił na spokojny, pozbawiony szaleństw i udziwnień, praktyczny projekt. Tak naprawdę w oczy rzucają się tylko podwójne światła z przodu (przypominają najmniejszy w tamtym czasie model Lupo). W 2005 roku przy okazji gruntownego faceliftingu, Volkswagen zrezygnował i z tej ekstrawagancji. Auto upodobniło się do wyższych modeli Volkswagena, Golfa i Passata.

Dwie główne wersje nadwoziowe Polo Mk IV to trzy- oraz pięciodrzwiowy hatchback. Po chwili od debiutu pojawił się czterodrzwiowy sedan, ale Polo Classic trafił tylko na wybrane rynki. To hatchbacki miały zapewnić małemu Volkswagenowi kolejny wielki sukces na rynku. Ostatnie czwórki wyjechały z fabryk w 2009 roku. Jednak podobnie, jak w przypadku poprzednika również Polo IV otrzymało szansę na nowe życie - jego produkcja została wznowiona w 2010 w Republice Południowej Afryki.

Volkswagen coraz odważniej zaczynał myśleć o motorsporcie. Pierwsze nieśmiałe sukcesy zaczął odnosić  Polo Super 1600 w 2003 roku w Turcji. Jak potoczyła się późniejsza przygoda małego Volkswagena w rajdach doskonale wiemy. Najwięcej może o tym opowiedzieć pewien Francuz, Sebastien Ogier.

Miłośnicy dużego wyboru nie mogą kręcić nosem w przypadku dostępnych w czwartym Polo silników. Volkswagen oferował ich naprawdę sporo. Z benzyniaków:
- 1,2 l R3 (54 KM, 60 KM, 64 KM i 70 KM)
- 1,4 l R4 (75 KM, 100 KM)
- 1,4 l R4 FSI 86 KM
- 1,6 l R4 (102 KM, 105 KM)
- topowy 1,8 l R4 z modeli GTI (150 KM i 180 KM w Cup Edition)

Za to z silników Diesla można było wybrać:
- trzy trzycylindrowe turbodiesle TDI o mocy 70, 75 albo 80 KM
- 1,9 l SDI 64 Km
- dwa znacznie większe 1,9-litrowe TDi o mocy 101 i 131 KM

Volkswagen Polo IVfot. VW | Volkswagen Polo IV

Volkswagen Polo IVfot. VW | Volkswagen Polo IV

Volkswagen Polo IV Classicfot. VW | Volkswagen Polo IV Classic

Po liftingu w 2005 roku Volkswagen Polo IV nabrał kształtów, które znamy z aktualnej generacji.

Volkswagen Polo IV po liftingufot. VW | Volkswagen Polo IV po liftingu

Volkswagen Polo IV po liftingufot. VW | Volkswagen Polo IV po liftingu

Volkswagen Polo IV generacji doczekał się całej masy ciekawych wersji specjalnych. Oczywiście nie mogło zabraknąć Polo GTI, w wersji Cup Edition sportowe Polo dobija do pierwszej setki w 7,5 sekundy. Oprócz GTI pojawiła się przykładowo wersja przygotowana specjalnie na mistrzostwa w piłce nożnej albo pierwszy CrossPolo. Prezentujemy też zdjęcie konceptu GTI bez dachu, który mimo ciepłego przyjęcia nie trafił nigdy do produkcji.

Volkswagen Polo IV Dunefot. VW | Volkswagen Polo IV Dune

Volkswagen Polo IV Funfot. VW | Volkswagen Polo IV Fun

Volkswagen Polo IV CrossPolofot. VW | Volkswagen Polo IV CrossPolo

Volkswagen Polo IV Goalfot. VW | Volkswagen Polo IV Goal

Volkswagen Polo IV GTIfot. VW | Volkswagen Polo IV GTI

Volkswagen Polo IV GTIfot. VW | Volkswagen Polo IV GTI

Koncept Polo IV cabriofot. VW | Koncept Polo IV cabrio

W 2006 po raz pierwszy pojawiło się Polo BlueMotion. Rewolucyjny samochód z silnikiem Diesla, który przy normalnej, wcale nie w laboratoryjnej, jeździe potrzebuje zaledwie 3,9 litra na 100 km. Dbałość o oszczędzanie paliwa była w tym modelu posunięta tak daleko, że zmieniono nawet grill - wszystko aby Polo stało się jak najbardziej opływowe.

Volkswagen Polo IV BlueMotionfot. VW | Volkswagen Polo IV BlueMotion

Volkswagen Polo IV BlueMotionfot. VW | Volkswagen Polo IV BlueMotion

Volkswagen Polo Volkswagen Polo fot. Volkswagen

Tu i teraz | Volkswagen Polo V

Po salonie samochodowym w Genewie w 2014 roku nastał czas odświeżonej piątej generacji, która debiutowała w 2009 roku. Na zmiany zdecydowano się zatem po 5 latach. Hatchbacki (sedany zostawiono w spokoju) otrzymały delikatne, kosmetyczne zmiany stylistyczne, poprawione wnętrze, lepsze systemy bezpieczeństwa oraz zmodernizowaną gamę silników.

Na pierwszy rzut oka zmiany wizualne są trudne do zauważenie - trochę inny przedni zderzak, nowe reflektory, bardziej wyrazista atrapa chłodnicy, z tyłu pojawiły się wyraźniejsze przełamania i nowe lampy. Wnętrze podrasowano większym wyświetlaczem i lekkim odświeżeniem deski rozdzielczej. Za bezpieczeństwo odpowiadają teraz nowe zabawki: adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania do prędkości 30 km/h, czy automatyczny system hamowania uruchamiający się po mocnej kolizji. Zdecydowanie największe zmiany zaszły pod maską. Jak zwykle wybór jest duży, tak jednostek benzynowych, jak i wysokoprężnych.

Jeżeli jesteście zainteresowani najnowszym wcieleniem popularnego miejskiego Volkswagena, to zapraszamy do naszego TESTU. Dowiecie się z niego wszystkiego, co ważne przy zakupie odmłodzonego Polo. Choć zmian nie widać, to Volkswagen wcale nie poszedł na łatwiznę - poprawiono prowadzenie, silniki, wykorzystane technologie czy jakość wykonania.

Volkswagen Polo fot. Volkswagen | Volkswagen Polo

Volkswagen Polo fot. Volkswagen

Volkswagen Polo fot. Volkswagen

Volkswagen Polo fot. Volkswagen

Lifting teraźniejszej generacji był bardzo delikatny... Tak wyglądało Polo przed zmianami:

Volkswagen Polo V przed liftingiemfot. VW | Volkswagen Polo V przed liftingiem

Volkswagen Polo V przed liftingiemfot. VW | Volkswagen Polo V przed liftingiem

Volkswagen Polo V przed liftingiemfot. VW | Volkswagen Polo V przed liftingiem

Wspomnieliśmy przy czwórce o próbach na rajdowych odcinkach specjalnych. Na prawdziwe uderzenie trzeba było poczekać do Polo piątki. Volkswagen wkroczył do WRC i z miejsca zdominował stawkę. Duet Volkswagen Polo R WRC i Sebastien Ogier okazał się bezkonkurencyjny już drugi sezon z rzędu. Czy w nadchodzącym francusko niemiecka para raz jeszcze sięgnie po tytuł mistrza świata?

Volkswagen Polo R WRCfot. VW

Volkswagen Polo R WRCfot. VW

Dla domorosłych rajdowych mistrzów Volkswagen przygotował 220-konne Polo R WRC. Niedawno trafiło w nasze ręce. Po wrażenia z jazdy zapraszamy do naszego TESTU. Emocje za kierownicą tak mocnego mieszczucha gwarantowane!

Volkswagen Polo R WRC fot. Michał Dek

Najnowsze Polo GTI ma niemal 200-konny silnik. Pod maską malucha od Volkswagen czai się teraz silnik 1,8 TSI, osiągający moc 190 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Do wyboru dwie skrzynie: sześciobiegowy manual lub DSG. Jak z osiągami? Pierwsza setka w 6,7 sekundy i 236 km/h prędkości maksymalnej. Więcej o Polo GTI dowiecie się z naszego artykułu, ale tutaj wspomnimy jeszcze o cenie. Na GTI trzeba przyszykować prawie 86 tysięcy złotych.

Volkswagen Polo GTI fot. VW

Volkswagen Polo GTI fot. VW

Volkswagen Polo GTI fot. VW

Nie mogło zabraknąć CrossPolo i sedana.

Volkswagen Cross Polo z 2010fot. VW | Volkswagen Cross Polo z 2010

Volkswagen Polo V Sedanfot. VW | Volkswagen Polo V Sedan

Więcej o:
Copyright © Agora SA