Opony przyszłości | Przełomowe technologie

Sport i ekologia w jednym, kolce na żądanie, a może produkcja prądu - opona przyszłości potrafi to wszystko, a nawet jeszcze więcej
Goodyear - opona koncepcyjna BH03 Goodyear - opona koncepcyjna BH03 Goodyear - opona koncepcyjna BH03

Goodyear BH03 - wytwarza prąd

To jest prawdziwy przełom. Goodyear zaprezentował prototyp opony potrafiącej wytwarzać prąd elektryczny. Cztery mini-generatory prądu będą w stanie ładować akumulatory samochodów z napędem konwencjonalnym, hybrydowych i elektrycznych.

Opona wytwarza energię elektryczną poprzez działanie dwóch rodzajów materiałów:
- materiał termoelektryczny absorbuje ciepło (generowane przez światło, kiedy opona jest w stanie spoczynku, oraz powstałe podczas ruchu obrotowego w trakcie jazdy) i zamienia je w energię elektryczną;
- materiał piezoelektryczny przetwarza naprężenia będące wynikiem odkształceń struktury w energię elektryczną.

Wewnętrzna struktura opony przypomina trójwymiarową siatkę. Taka konstrukcja może podtrzymać ciężar samochodu w przypadku przebicia o pony. To alternatywa dla stosowanej dotychczas technologii RunOnFlat. Ponadto BH03 posiada duży obwodowy rowek, zmniejszający ryzyko aquaplaningu, oraz specjalny wzór bieżnika, pochłaniający hałas.

Opona BH03 jest produktem czysto koncepcyjnym i na razie nie ma planów wprowadzenia jej do seryjnej produkcji.

Goodyear BH03 - opona wytwarzająca prąd elektrycznyfot. Goodyear

Continental - opona z kauczuku pozyskanego z mniszka lekarskiego Continental - opona z kauczuku pozyskanego z mniszka lekarskiego Continental - opona z kauczuku pozyskanego z mniszka lekarskiego

Continental - mniszek lekarski zamiast kauczukowca

Kauczuk naturalny używany do produkcji opon jest pozyskiwany niemal wyłącznie z kauczukowców uprawianych w tzw. "pasie kauczukowym" wokół równika. Produkcja kauczuku niesie ze sobą wiele ograniczeń. Kauczukowiec zaczyna wytwarzać lateks do produkcji kauczuku dopiero po około siedmiu latach. W przeszłości doprowadzało to do nieprzewidywalnych wahań cen tego surowca. Co więcej, aby zaspokoić popyt w Azji, Afryce i Ameryce Południowej powstają ogromne monokultury zastępujące las pierwotny.

Continental we współpracy z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera rozpoczął badania nad uzyskaniem kauczuku naturalnego z korzeni mniszka. Dotychczasowe rezultaty tych badań są obiecujące. Kauczuk z mniszka znakomicie wytrzymuje porównanie ze swoim tradycyjnym odpowiednikiem. Pod względem chemicznym jest identyczny z produktem kauczukowca. Co więcej, wykorzystywany przez Continental gatunek mniszka jest tak mało wymagający, że jego uprawa będzie możliwa na glebach uważanych dotąd za nieużytki.

Na opony wykonane z kauczuku pozyskanego z mniszka lekarskiego musimy poczekać kilka lat. Najpierw muszą one przejść szereg morderczych testów.

Korzeń mniszka lekarskiegofot. Continental

Nokian - opona Hakkapeliitta 8 SUV z chowanymi kolcami Nokian - opona Hakkapeliitta 8 SUV z chowanymi kolcami Nokian - opona Hakkapeliitta 8 SUV z chowanymi kolcami

Nokian z chowanymi kolcami - adaptacyjna opona zimowa

Nokian na swoje 80. urodziny pokazał rewolucyjne rozwiązanie dla opon zimowych, które umożliwia kierowcy zmianę opon kolcowych na bezkolcowe za pomocą jednego przycisku. Jak to działa?

Opona Nokiana wyposażona jest w chowane kolce sterowane przyciskiem z kabiny. Kiedy natrafiamy na oblodzoną nawierzchnię możemy wysunąć kolce zwiększając przyczepność i pewność prowadzenia, zaś na odśnieżonej drodze, gdy kolce nie są potrzebne, wsunąć je z powrotem do opony. Pomysł na połączenie w jednej oponie opcji z kolcami i bez pozwala kierowcy na dostosowanie się do zmieniających się warunków na drodze.

Koncepcja ta wykorzystuje wzór bieżnika oraz rozwiązania konstrukcyjne opon z kolcami Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Kolce we wszystkich czterech oponach wysuwają się i chowają w tym samym czasie. Kolec składa się z głównej części, która pozostaje na swoim miejscu, oraz ruchomej metalowej końcówki umieszczonej w środku.

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV z chowanymi kolcamifot. Nokian

Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate - opona uniwersalna

Opony całosezonowe znane są od lat, w stosunku do opon zimowych i letnich cechują się kompromisowymi rozwiązaniami mającymi ułatwić eksploatację w każdych warunkach pogodowych. Michelin twierdzi, że CrossClimate nie wpisuje się w ten schemat i nazywa swój model pierwszą oponą letnia z homologacją 3PMSF (3-Peak Mountain / Snow Flake), czyli znaczkiem śnieżynki na tle góry o trzech szczytach oznaczającym oponę zimową.

W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, Michelin CrossClimate uzyskała najwyższą klasę ?A? przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno wg kryteriów oceny opon letnich jak i zimowych, czego potwierdzeniem mają być wyniki testów przeprowadzonych już przez TUV-Sud, Dekra i UTAC-CERAM. Liczymy na rychłą ich publikację, sami bowiem jesteśmy ciekawi, czy CrossClimate to przełomowa opona ?letnio-zimowa?, czy tylko bardzo dobra opona całoroczna.

Debiut rynkowy przewidziany jest na maj 2015. Na początku opona będzie dostępna w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali i pokryje w ten sposób 70 proc. potrzeb rynku europejskiego. Wprowadzenie następnych rozmiarów Michelin planuje na rok 2016.

Michelin CrossClimatefot. Joel Peyrou

Dunlop Sport BluResponse (205/55 R16) Dunlop Sport BluResponse (205/55 R16) Dunlop Sport BluResponse (205/55 R16)

Dunlop - sport i ekologia - bez kompromisów

Jeszcze kilka lat temu opony ekologiczne, czyli o niskich oporach toczenia, były konstrukcjami kompromisowymi. Zazwyczaj oszczędności w zużyciu paliwa oznaczały rezygnację z komfortu (większa sztywność opony) i bezpieczeństwa ze względu na dłuższą drogę hamowania. Dziś nowoczesne opony ekologiczne udowadniają, że nie odbiegają osiągami od swoich mniej ekologicznych konkurentów. Co więcej, powstają już "zielone" opony przeznaczone do samochodów sportowych. Przykładem jest Dunlop Sport BluResponse.

Trzy lata temu ta opona była jeszcze prototypem, wizją przyszłości, a dziś debiutuje w salonach. Dunlop Sport BluResponse to opona w klasie AA (oceny umieszczane na etykietach opon). Dwie pierwsze litery alfabetu oznaczają oponę, która osiąga najwyższą ocenę (A) zarówno pod względem efektywności paliwowej, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni.

Dunlop Sport BluResponsefot. Dunlop

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.