25. Mazda CX-5 - 24 953 szt.
fot. Toyota
24. Toyota Corolla - 27 704 szt.
fot. Ford
23. Ford Focus - 27 860 szt.
Fot. Mitsubishi
22. Mitsubishi Outlander - 28 969 szt.
fot. Chevrolet
21. Chevrolet Cruze - 29 640 szt.
Fot. Kia
20. Kia Ceed - 29 758 szt.
fot. Kia
19. Kia Sportage - 30 606 szt.
Fot. Nissan
18. Nissan Qashqai - 31 710 szt.
fot. Toyota
17. Toyota Camry - 34 117 szt.
Fot. Michał Dek
16. Hyundai ix35 - 34 814 szt.
Fot. Skoda
15. Skoda Octavia - 35 292 szt.
fot. Renault
14. Renault Sandero - 36 849 szt.
fot. Toyota
13. Toyota RAV4 - 38 919 szt.
fot. Łada
12. Łada 4x4 - 42 932 szt.
fot. Chevrolet
11. Chevrolet Niva - 43 441 szt.
Liczba sprzedanych aut: 46 225
Dziesiątkę bestsellerów roku 2014 otwiera Nissan Almera. To samochód, który z pewnością większość z Was doskonale kojarzy, ale trzeba pamiętać, że od dłuższego czasu Nissan nie oferuje go już ani w Polsce, ani w Europie.
Za to z rynków azjatyckich i wschodnioeuropejskich Almera nie zniknęła. I jak widzimy u naszego największego sąsiada radzi sobie całkiem nieźle. W 2014 roku 46 tysięcy Rosjan zdecydowało się właśnie na Nissana.
fot. Nissan
fot. Nissan
Liczba sprzedanych aut: 47 818
Zdecydowanie najpopularniejszą marką samochodową w Rosji jest oczywiście Łada. Rosjanie doskonale wiedzą, czego potrzeba swoim rodakom - samochodu praktycznego, prostego i przede wszystkim taniego. To właśnie cena jest jednym z głównych atutów Ład.
Z zewnątrz to bardzo przeciętny, raczej nudny kompaktowy samochód osobowy. Jednak Rosjanie nie projektowali Priory z myślą o wygrywaniu konkursów piękności... Wspomnieliśmy już, że zadanie Łady jest bardzo proste - ma jeździć i niedrogo kosztować. Miejsce w Top 10 świadczy, że swoje zadanie Łada spełnia bardzo dobrze.
fot. Łada
fot. Łada
fot. Łada
Liczba sprzedanych aut: 58 953
Obecność Volkswagenów w zestawieniu największych bestsellerów nie powinna nikogo dziwić. Koncern VAG od lat może pochwalić się znakomitą sprzedażą w wielu różnych krajach. W Rosji Niemcy nie mogą być chyba do końca zadowoleni...
Popularny mieszczuch, Volkswagen Polo, zbliżył się do 60 tysięcy sprzedanych aut, co pozwoliło na zajęcie ósmego miejsca. Jednak to najlepiej sprzedający się Volkswagen w dzisiejszym zestawieniu. Na wyższych miejscach próżno szukać samochodów z VAG - Rosjanie nie chcieli kupować ani Volkswagenów, ani Skód, nie mówiąc już o droższych Audi.
Na zdjęciach Polo w wersji sedan.
fot. Volkswagen
fot. Volkswagen
fot. Volkswagen
Liczba sprzedanych aut: 60 434
W Polsce Renault wypuszcza modele Duster, Logan i Sandero pod rumuńską marką Dacia. Poza Europą i na jej obrzeżach wyżej wymienione modele pojawiają się jednak z charakterystycznym rombem na masce. Tak właśnie jest w Rosji, gdzie Renault Logan zajął dobre siódme miejsce z wynikiem ponad 60 tysięcy sprzedanych samochodów.
Tanie i praktyczne renówki okazały się strzałem w dziesiątkę. Logan to niejedyna francuska Dacia w pierwszej dziesiątce, a przypomnijmy jeszcze, że Renault Sandero do Top 10 nie zabrakło przecież tak wiele. Renault w natarciu. Nie zapominajmy też, że to właśnie Renault-Nissan jest głównym rozgrywającym w Ładzie.
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
Liczba sprzedanych aut: 65 156
Kolejna Łada z pierwszej dziesiątki sprzedała się w ilości przekraczającej 65 tysięcy aut.
Co to za auto? Largus ma pełnić rolę rosyjskiego pojazdu użytkowego. Praktyczna Łada weszła do produkcji dość niedawno, bo w roku 2012. Z wyglądu do złudzenia przypomina, dobrze nam znaną Dacię Logan MCV... Nic dziwnego, to właśnie na bazie Dacii stworzono Largusa.
fot. Łada
fot. Łada
fot. Łada
Liczba sprzedanych aut: 65 609
Kalina, niewielki pięciodrzwiowy hatchback od Łady, pojawiła się w 1999 roku. W następnych latach Kalina doczekała się jeszcze wersji sedan i kombi. Istnieje nawet wersja Łada Kalina Sport, pod maską której pracuje silnik 1.4 o mocy 90 KM, Rosjanie zadbali również o drobne przeróbki wyglądu, wszystko, by poczciwa Kalina wyglądała drapieżnie, jak na auto sportowe przystało.
fot. Łada
fot. Łada
fot. Łada
Liczba sprzedanych aut: 76 138
Francuzi mają bardzo mocną pozycję na rosyjskim rynku. Ich praktyczny, budżetowy SUV otarł się o najniższy stopień podium, ale w swojej klasie okazał się bezkonkurencyjny. W Top 10 nie znajdziemy żadnego innego SUVa, a Duster uplasował się w ścisłej czołówce.
Na rosyjskich drogach, w 2014 roku, pojawiło się 76 138 Renault Dusterów
fot. Renault
fot. Renault
fot. Renault
Liczba sprzedanych aut: 93 648
Podium otwiera auto segmentu B rodem z Korei - Kia Rio. Na rynku rosyjskim oferowana jest wersja dedykowana Azji, Ukrainie i Rosji (u naszych wschodnich sąsiadów nazywa się właśnie Rio, a w Azji K2). Rosyjska Rio różni się trochę od tej znanej z europejskich dróg, m. in. stonowanym wyglądem i węższym, a jednocześnie wyższym nadwoziem.
fot. Kia
fot. Kia
fot. Kia
Liczba sprzedanych aut: 114 644
Hyundai Solaris (poza Europą Wschodnią znany bardziej jako Accent), to bardzo popularne auto zajmujące miejsce pomiędzy segmentem B i C. Do produkcji wszedł w 1994 roku, a aktualnie w Rosji w sprzedaży znajduje się już czwarta generacja Solarisa. Solaris jest blisko spokrewniony ze swoją siostrą z koreańskiego koncernu Kią Rio.
Niemal 115 tysięcy sprzedanych aut rocznie to wynik, który dał Koreańczykom spokojne drugie miejsce. Jednak do lidera rosyjskiego rynku zabrakło ponad 35 tysięcy aut.
Kto wygrał? Skoro nie Renault ani nikt z koncernu Hyundai-Kia, to...
fot. Hyundai
fot. Hyundai
Liczba sprzedanych aut: 152 810
Niekwestionowanym zwycięzcą roku 2014 okazała się Łada Granta. Konkurentów zostawiła daleko z tyłu.
Czterodrzwiowy sedan został zaprojektowany, tak aby trafić do jak największej liczby Rosjan. Nazwa projektu roboczego, pod jaką Granta powstawała, mówi nam wiele o założeniach, jakie przyświecały twórcom - "Niski Koszt" (ang. Low Cost). Granta to prosty samochód za niewygórowane pieniądze. W Rosji taki przepis na samochód sprawdza się wyśmienicie.
fot. Łada
fot. Łada
fot. Łada