Na rynku obecna jest już trzecia generacja kompaktowego Audi. Najnowsze A3 (2012) to cała rodzina modeli, do wyboru są trzy- i pięciodrzwiowy hatchback (Sportback), elegancka limuzyna oraz kabriolet.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,24 x 1,78 x 1,42 m; 365 l)
hatchback 5-drz. (4,31 x 1,78 x 1,42 m; 380 l)
limuzyna 4-drz. (4,46 x 1,80 x 1,42 m; 390 l)
kabriolet 2-drz. (4,42 x 1,79 x 1,41 m; 287-320 l)
Silniki benzynowe:
1.2 TFSI (110 KM), M6, A7
1.4 TFSI (125 KM), M6, A7
1.4 TFSI (150 KM), M6, A7
1.8 TFSI (180 KM), M6, A7
1.8 TFSI (180 KM), A6 [Quattro]
2.0 TFSI (300 KM), M6, A6 [S3 Quattro]
Silniki wysokoprężne:
1.6 TDI (110 KM), M6, A7
2.0 TDI (150 KM), M6, A6
2.0 TDI (184 KM), M6, A6
2.0 TDI (150 KM), M6 [Quattro]
2.0 TDI (184 KM), A6 [Quattro]
Wersje stylistyczne:
Ambiente
Ambition
Attraction
S Line
S3
Euro NCAP:
2012: 5 gw. (95%, 87%, 74%, 86%)
Ceny:
90 300 zł - 205 000 zł
Nasze testy:
Audi A3 vs. BMW serii 1 vs. Mercedes klasy A | Konfrontacja
Audi A3 Limousine 1.8 TFSI | Test | Mocny sedan
Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI | Test | Otwarcie sezonu
Audi S3 Limousine | Pierwsza jazda
Audi S3 Sportback | Test | RS-R=S?
Naszym zdaniem:
Audi oferuje A3 w szerokiej, żeby nie powiedzieć imponującej, ofercie nadwoziowej i napędowej. Obok modeli przednionapędowych, Audi proponuje w A3 również napęd Quattro (Haldex). Zwiększa on pewność i bezpieczeństwo prowadzenia na śliskich nawierzchniach. Jeśli rozważacie zakup Diesla, polecamy wersję 150-konną, oferującą dobre osiągi i wysoki komfort.
Audi A3 1.6 TDI ultra
Audi A3 1.6 TDI ultra
Audi S3 Sportback
Audi A3 Limousine
Audi A3 Cabriolet 2.0 TDI
Audi A3 - wnętrze
BMW serii 1 to najmniejszy model bawarskiej marki. Obecna generacja jest na rynku od 2011 roku, w 2015 przeszła tzw. facelifting. W jego ramach poprawiono wygląd przednich lamp, najczęściej krytykowanego elementu wyglądu zewnętrznego. BMW serii 1 oferowane jest w dwóch wersjach nadwoziowych, technicznie spokrewnione sportowe coupe i kabriolet noszą oznaczenie seria 2.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 3-drz. (4,32 x 1,77 x 1,42 m; 360/1200 l)
hatchback 5-drz. (4,32 x 1,77 x 1,42 m; 360/1200 l)
Silniki benzynowe: (dla wersji po liftingu)
1.5 (109 KM), M6
1.6 (136 KM), M6, A8
1.6 (177 KM), M6, A8
2.0 (218 KM), M6, A8
3.0 (326 KM), M6, A8 (M135i)
3.0 (326 KM), A8 (M135i) [xDrive]
Silniki wysokoprężne: (dla wersji po liftingu)
1.6 (95 KM), M6
2.0 (150 KM), M6, A8
2.0 (190 KM), M6, A8
2.0 (224 KM), M6, A8
2.0 (150 KM), M6, A8 [xDrive]
2.0 (190 KM), M6, A8 [xDrive]
2.0 (224 KM), M6, A8 [xDrive]
Wersje stylistyczne:
EfiicientDynamics Edition
Urban
Advantage
Sport Line
M Sport
Euro NCAP:
2012: 5 gw. (91%, 83%, 63%, 86%)
Ceny:
87 200 zł - 196 900 zł
Nasze testy:
Audi A3 vs. BMW serii 1 vs. Mercedes klasy A | Konfrontacja
BMW 114d | Test | Wszystkie walory marki
BMW 116i | Test | Niemiecka sztuka uwodzenia
Naszym zdaniem:
BMW serii 1 jako jedyny w klasie ma klasyczny układ napędowy, czyli silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, napędzający tylne koła. Opcjonalnie można zamówić go z napędem obu osi xDrive. Podstawowy silnik w wersji po liftingu ma tylko trzy cylindry i osiąga skromne 109 KM. Przed zakupem należy dobrze się zastanowić nad wyborem wersji stylistycznej mocno wpływającej na ostateczny wygląd auta.
Polecamy:
Z czystym sumieniem możemy polecić 8-biegową skrzynię automatyczną o doskonałej kulturze i szybkości pracy oraz napęd xDrive, jeśli nie czujemy się pewnie w szybkim aucie tylnonapędowym.
BMW serii 1 Efficient Dynamics Edition
BMW serii 1 Efficient Dynamics Edition
BMW serii 1 M Sport
BMW serii 1 M Sport
BMW serii 1 Sport Line
BMW serii 1 Sport Line
BMW serii 1 Urban
BMW serii 1 Urban
BMW serii 1 Advantage
BMW serii 1 Advantage
BMW M135i
BMW M135i
BMW serii 1 Sport Line - wnętrze
BMW serii 1 M Sport - wnętrze
Parzyste cyfry oznaczają w BMW serie sportowe. Najmniejszą jest "dwójka", czyli seria 2 (2013). Technicznie ma dużo wspólnego z serią 1, a oferowana jest z nadwoziami typu coupe i kabriolet.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
coupe 2-drz. (4,43 x 1,77 x 1,42 m; 390 l)
cabrio 2-drz. (4,43 x 1,77 x 1,41 m; 280-335 l)
Silniki benzynowe:
2.0 (184 KM), M6, A8
2.0 (245 KM), M6, A8
3.0 (326 KM), M6, A8
3.0 (326 KM), A8 (M235i Coupe) [xDrive]
Silniki wysokoprężne:
Coupe:
2.0 (143 KM), M6, A8
2.0 (184 KM), M6, A8
2.0 (218 KM), A8
Cabrio:
2.0 (190 KM), M6, A8
Wersje stylistyczne:
Modern Line
Luxury Line
Sport Line
M Sport
Euro NCAP:
2012: 5 gw. (91%, 83%, 63%, 86%) - wyniki dla serii 1
Ceny:
123 900 zł - 241 600 zł
Naszym zdaniem:
Seria dwa nie jest praktycznym modelem. Ma za zadanie dawanie przyjemności z jazdy. Poza podstawowym silnikiem wysokoprężnym wszystkie jednostki można określić jako dynamiczne. Największej dawki emocji dostarczy M235i, które można zamówić w klasycznej wersji tylnonapedowej, lub czteronapędowej xDrive.
BMW serii 2 Coupe Modern Line
BMW serii 2 Coupe M Sport
BMW serii 2 Coupe M Sport
BMW serii 2 Coupe Luxury
BMW serii 2 Coupe Sport
BMW serii 2 Cabrio Advantage
BMW serii 2 Cabrio Luxury
BMW serii 2 Cabrio Sport
BMW serii 2 Cabrio M Sport
BMW serii 2 Cabrio - wnętrze
BMW serii 2 - wnętrze
Citroen DS4 obecny jest na rynku od 2010 roku. W tym roku przewidziany jest facelifting, przy okazji którego ten model zostanie wydzielony ze struktur Citroena i będzie już oferowany pod marką DS. Tym samym linia DS ma zostać przekształcona w markę premium.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,28 x 1,81 x 1,53 m; 359/1021 l)
Silniki benzynowe:
1.6 VTi (120 KM), M5
1.6 THP (163 KM), A6
1.6 THP (200 KM), M6
Silniki wysokoprężne:
1.6 e-HDI (112 KM), M6
1.6 HDI (163 KM), M6, A6
Wersje wyposażenia:
Chic
So Chic
Sport Chic
Euro NCAP:
2011: 5 gw. (90%, 80%, 43%, 97%)
Ceny:
74 100 zł - 113 300 zł
Nasze testy:
Citroen DS4 - test | Pierwsza jazda
Naszym zdaniem:
DS4 technicznie spokrewniony jest z modelem C4 Citroena, ale otrzymał własne, bardziej eleganckie nadwozie oraz doskonale wykończone wnętrze. Sporą zaletą DS4 w stosunku do konkurencji są... niższe ceny.
Citroen DS4
Citroen DS4
Citroen DS4
Citroen DS4
Citroen DS4
Lancia Delta (2008) to samochód spokrewniony z nieoferowanym już u nas Fiatem Bravo. Jej atutem jest atrakcyjna stylistyka, choć już nie młoda - facelifting przeprowadzono w 2011 roku. W związku z zakończeniem produkcji Delty (2014) w polskich salonach znajdziemy już tylko wersje z silnikami wysokoprężnymi.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,52 x 1,80 x 1,50 m; 380-465/1190 l)
Silniki wysokoprężne:
1.6 Multijet (105 KM), M6
1.6 Multijet (120 KM), M6
Wersje wyposażenia:
Silver
Gold
S by Momo
Euro NCAP:
2008: 5 gwiazdek, 4 gw., 3 gw.
Ceny:
84 690 zł - 93 190 zł (w promocji od 80 190 zł)
Nasze testy:
Lancia Delta 1.6 Multijet | Test | Chwilowe zauroczenie
Lancia Delta 1.8 Di Turbo - test | Za kierownicą
Naszym zdaniem:
Lancia Delta, choć spokrewniona z Fiatem Bravo, ma jednak o 10 cm dłuższy rozstaw osi, a co za tym idzie - bardziej pojemne wnętrze. Jej atutem jest atrakcyjna stylistyka skierowana do kobiet. We wnętrzu znajdziemy pięknie wyglądające, choć mało wygodne fotele, a materiały są na najwyższym poziomie.
Lancia Delta
Lancia Delta
Lancia Delta
W 2011 roku Lexus przedstawił swój pierwszy w historii model segmentu C. Nazywa się CT i jest oferowany wyłącznie w jednej wersji napędowej - jako hybryda.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,35 x 1,77 x 1,43 m; 375/985 l)
Silnik benzynowy i elektryczny:
1.8 + el. (136 KM), CVT-6
Wersje wyposażenia:
Elite
Elegance
Business
Comfort
F Sport
Prestige
Euro NCAP:
2011: 5 gw. (94%, 84%, 55%, 86%)
Ceny:
110 900 zł - 161 300 zł
Naszym zdaniem:
Jedna wersja nadwoziowa, jedna wersja napędowa, jedna skrzynia biegów - pod tym względem wyboru nie ma. Lexus nadrabia wersjami wyposażenia, których w cenniku jest aż sześć. Charakterystyka układu napędowego jest niemal identyczna, jak w Toyocie Prius. Decydując się na zakup najmniejszego Lexusa trzeba mieć to na względzie.
Lexus CT 200h
Lexus CT 200h
Lexus CT 200h - wnętrze
Lexus CT 200h
Lexus CT 200h
Lexus CT 200h
Lexus CT 200h
Mercedes Klasy A trzeciej generacji (2012), to odejście od koncepcji rodzinnego minivana. Tym razem mamy do czynienia z klasycznym hatchbackiem segmentu C. Atrakcyjna stylistyka nadwozia i wnętrza przyczyniły się do sukcesu rynkowego małego Mercedesa.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,29 x 1,78 x 1,43 m; 341/1157 l)
Silniki benzynowe:
1.6 (122 KM), M6, A7
1.6 (156 KM), M6, A7
2.0 (211 KM), A7
2.0 (211 KM), A7 [4Matic]
2.0 (360 KM), A7 (A45 AMG) [4Matic]
Silniki wysokoprężne:
1.5 CDI (109 KM), M6, A7
2.1 CDI (136 KM), M6, A7
2.1 CDI (170 KM), A7
2.1 CDI (136 KM), A7 [4Matic]
2.1 CDI (170 KM), A7 [4Matic]
Wersje wyposażenia:
Urban
AMG Line
Euro NCAP:
2012: 5 gw. (93%, 81%, 67%, 86%)
Ceny:
92 100 zł - 186 600 zł
Nasze testy:
Mercedes A250 Sport | Test | Preludium do AMG
Audi A3 vs. BMW serii 1 vs. Mercedes klasy A | Konfrontacja
Mercedes A45 AMG vs. CLA45 AMG | Konfrontacja
Naszym zdaniem:
Tym modelem Mercedes pokazał, że potrafi stworzyć samochód dla młodszej klienteli. Zgrabny hatchback nie jest nadmiernie przestronny, podobnie jak konkurencja, ale nadrabia stylem i komfortem jazdy. Miłośnicy sportowych emocji mogą rozważyć zakup topowej wersji A45 AMG, ale i wersja A250 Sport (211 KM) jest grzechu warta.
Mercedes-Benz A 250 Sport
Mercedes-Benz Klasa A Sport
Mercedes-Benz Klasa A Sport
Mercedes-Benz Klasa A Sport
Mercedes-Benz A45 AMG - wnętrze
Mercedes-Benz A45 AMG
Mercedes-Benz A45 AMG
Mercedes-Benz Klasa A BlueEfficiency
Mercedes CLA zadebiutował (2013) jako sedan, teraz (2015) dołącza do niego stylowe kombi Shooting Brake. Od strony technicznej CLA spokrewniony jest z Klasą A, cała rodzina dzieli identyczną paletę silników i układów przeniesienia napędu.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
sedan 4-drz. (4,63 x 1,78 x 1,43 m; 470 l)
kombi 5-drz. (4,63 x 1,78 x 1,44 m; 495-595/1354 l)
Silniki benzynowe:
1.6 (122 KM), M6, A7
1.6 (156 KM), M6, A7
2.0 (211 KM), A7
2.0 (211 KM), A7 [4Matic]
2.0 (360 KM), A7 (CLA45 AMG) [4Matic]
Silniki wysokoprężne:
1.5 CDI (109 KM), M6, A7
2.1 CDI (136 KM), M6, A7
2.1 CDI (170 KM), A7
2.1 CDI (136 KM), A7 [4Matic]
2.1 CDI (170 KM), A7 [4Matic]
Wersje wyposażenia:
Urban
AMG Line
Euro NCAP:
2013: 5 gw. (91%, 75%, 74%, 81%)
Ceny:
121 000 zł - 227 100 zł
Nasze testy:
Mercedes CLA 200 - Test | Piękno i emocje
Mercedes A45 AMG vs. CLA45 AMG | Konfrontacja
Naszym zdaniem:
Mercedes CLA to nie tylko Klasa A z dłuższym nadwoziem. Inżynierowie postarali się o bardziej komfortowe nastawy zawieszenia i większe możliwości przewozowe - choć nigdy nie był to priorytet. Dużą zaletą małego Mercedesa jest odważna stylistyka.
Mercedes-Benz CLA 250 Sport
Mercedes-Benz CLA 250 Sport
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake Urban Line
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake Urban Line
Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake
Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake
Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake
Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake - wnętrze
Mercedes-Benz CLA 45 AMG - wnętrze
Volvo V40 to od 2012 roku "niezależny" model z nadwoziem typu hatchback, a nie jak poprzednio kombi oparte na modelu S40. Zbudowany jest na płycie podłogowej Forda Focusa II, ale nadwozie i silniki zaprojektowano w Szwecji. W 2013 roku do oferty dołączyła wersja Cross Country ze zwiększonym prześwitem i opcjonalnym napędem obu osi.
Wersje nadwoziowe (wymiary, poj. bagażnika):
hatchback 5-drz. (4,37 x 1,80 x 1,45 m; 324/b.d. l)
Silniki benzynowe:
1.6 T2 (120 KM), M6
1.6 T3 (150 KM), M6
1.6 T4 (180 KM), M6, A6
2.0 T5 (245 KM), A8
Silniki wysokoprężne:
1.6 D2 (115 KM), M6, A6
2.0 D3 (150 KM), M6, A6
2.0 D4 (190 KM), M6, A8
Wersje wyposażenia:
Bose
Kinetic
Momentum
Summum
Euro NCAP:
2012: 5 gw. (98%, 75%, 88%, 100%)
Ceny:
81 300 zł - 143 900 zł
Nasze testy:
Volvo V40 T5 R-Design | Test | Rozpalony Szwed
Naszym zdaniem:
Volvo to ciekawa alternatywa dla niemieckiej konkurencji. Ma stosunkowo szeroką ofertę silnikową, nowoczesne wyposażenie, otrzymało także doskonałe wyniki w testach zderzeniowych. Jako pierwsze auto na świecie posiada poduszkę powietrzną dla pieszych. Niestety, chcąc wersji 4x4, musimy zdecydować się na "uterenowionego" Cross Country.
Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40 R-Design
Volvo V40 R-Design
Volvo V40 R-Design
Volvo V40 - wnętrze
Segment C cieszy się największą popularnością w Europie, a powyższe modele to najlepsze produkty oferowane w tej klasie. Najlepsze pod względem jakości wykonania, użytych materiałów, ale też stylu i prestiżu. Wskazanie najlepszego wyboru jest jeszcze trudniejsze niż w przypadku "pospolitych" kompaktów, bo klienci segmentu premium kierują się często innymi kryteriami wyboru - np. ulubioną marką.
Z pewnością najbardziej sportowy charakter mają w powyższym zestawieniu modele BMW. Nawet wybierając wersję z popularnym silnikiem dostaniemy dobrze prowadzący się samochód, dający przyjemność z jazdy.
Ekstremalnych wrażeń dostarczą topowe modele z silnikami o mocach ponad 300 KM. Na tym polu znajdziemy jedynie auta niemieckich marek. Audi S3, BMW M135i i BMW M235i są dość powściągliwe pod względem wyglądu, zaś Mercedesy A45 AMG i CLA45 AMG o wiele bardziej krzykliwe, ale i oferują najlepsze osiągi. Na pokonanie duetu ze Stuttgartu ma szansę dopiero Audi RS3 (370 KM), którego debiut planowany jest na ten rok.
Pod względem oferowanego bezpieczeństwa biernego najlepiej prezentuje się Volvo V40. Otrzymał aż 98% punktów za ochronę dorosłych pasażerów i pełne 100% za nowoczesne systemy zapobiegające kolizjom.
ZOBACZ TAKŻE:
Co oferuje rynek w segmencie C?