Historia Maserati | Sto lat, sto lat...

Firma Maserati w ciągu stu lat swojej działalności zajmowała się tuningiem, produkcją sportowych bolidów, startami w wyścigach, konstruowaniem silników, a nawet wytwarzaniem osprzętu elektrycznego. W końcu jednak stała się producentem luksusowych aut i robi to z powodzeniem do dzisiaj
Logotyp Maserati Logotyp Maserati Maserati

Początki firmy

Officina Alfieri Maserati powstała pod koniec 1914 r. W jej nazwie znalazło się rodzinne nazwisko oraz imię jednego z braci Maserati. Tak naprawdę było ich sześciu, a pięciu z nich od najmłodszych lat garnęło się do motoryzacji. Carlo startował w wyścigach samochodowych i motocyklowych, a Alfieri, Ernesto, Ettore i Bindo pracowali w liczącej się wówczas na rynku firmie Isotta Fraschini. Tuning aut tej marki stał się pierwszym zajęciem całej piątki w ramach rodzinnego interesu, który zaczęli wspólnie prowadzić.

Maserati Tipo 26Maserati Tipo 26

Samochody przerabiano w taki sposób, by mogły startować w zawodach sportowych, zapewniając wysokie lokaty prowadzącym je kierowcom. W połowie lat dwudziestych pojawiło się jednak w Officina Alfieri Maserati zupełnie nowe zamówienie. Złożyła je firma Diatto. Nie chodziło w nim o przeróbki istniejącego modelu, ale o skonstruowanie od podstaw typowo sportowego auta. Bracia Maserati podjęli się tego zadania, bowiem pozwalał na to potencjał intelektualny i technologiczny ich przedsiębiorstwa. Pierwsze w historii Maserati o nazwie Tipo 26 zadebiutowało w 1926 r. na trasie słynnych zawodów Targa Florio. Premierowy start zakończył się zwycięstwem, dowodząc wysokiego poziomu technicznego i ogromnego potencjału twórczego braci Maserati. Tytuł wyścigowego mistrza Włoch przypieczętował decyzję o przyszłości rodzinnego warsztatu założonego w Bolonii. Jego główną działalnością stało się konstruowanie samochodów. Najpierw do sportu, a potem również dla użytkowników chcących jeździć po zwykłych drogach.

Maserati Tipo 26Maserati Tipo 26

Maserati Tipo 26Maserati Tipo 26

Maserati Tipo 26Maserati Tipo 26

Zdjęcie CARETERO Fotelik samochodowy Tiger Zdjęcie Cybex ATON Fotelik samochodowy Zdjęcie Espiro Gamma fotelik samochodowy
CARETERO Fotelik samochodowy Cybex ATON Fotelik samochodowy Espiro Gamma fotelik samochodowy
Porównaj ceny ? Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Tipo V4 Maserati Tipo V4 Maserati Tipo V4

O Maserati robi się coraz głośniej

Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych o firmie Maserati było już głośno. I to nie tylko za sprawą sukcesów Tipo 26, ale również dzięki wyczynom innych konstrukcji tej marki. W 1929 r. model Tipo V4 z 4-litrowym, 16-cylindrowym silnikiem o mocy 280 KM pokonał dystans 10 km osiągając średnią prędkość 246 km/h, bijąc światowy rekord prędkości. Rok później zwyciężył w wyścigu serii Grand Prix w Trypolisie. Szesnastocylindrowce z Tipo V4 trafiły potem nie tylko do kolejnego modelu V5, ale również do łodzi sportowych. Hrabia Theo Rossi di Montelera dzięki silnikowi Maserati pobił nawet światowy rekord prędkości na wodzie w 1931 r. W tym samym roku Maserati po raz pierwszy pokazało na salonie w Mediolanie samochód do jazdy po zwykłych drogach. Był to model Grand Tourer z nadwoziem zaprojektowanym przez firmę Castagna.

Maserati Tipo V4Maserati Tipo V4

Maserati Tipo V4Maserati Tipo V4

fot. Herranderssvensson | Wikimedia Commons | Maserati Tipo V4 po kuracji w Zagatofot. Herranderssvensson | CC 3.0 | Maserati Tipo V4 po kuracji w Zagato

Źródło: Wikimedia Commons (CC 3.0)

Sport wyczynowy wymagał wyjątkowo zaawansowanych technologii i poszukiwania rozwiązań, które dawałyby przewagę nad konkurentami. Maserati podejmowało takie wyzwania, czego dowodem były rozrząd z dwoma wałkami w głowicy (DOHC), doładowanie mechanicznymi sprężarkami, hydrauliczne hamulce a prototypowo także przedni napęd. Świetne od strony technicznej samochody jechały od zwycięstwa do zwycięstwa, prowadzone przez takich ówczesnych asów kierownicy jak Tazio Nuvolari i Giuseppe Campari. Modele 6C 34, 8C, 4CM wpisywały się na listy triumfatorów w rozmaitych wyścigach, także tych najbardziej prestiżowych, serii Grand Prix. W klasie 1100 ccm Maserati 4CM ustanowił nowy rekord prędkości.

Maserati Tipo 8CMaserati Tipo 8C

Maserati 6C-34Maserati 6C-34

Maserati 4CMMaserati 4CM

Zdjęcie Centra Futura 100Ah 900A P+ Zdjęcie Centra Professional Power 12V 185Ah 1150A Zdjęcie VARTA BLUE DYNAMIC B32 45Ah 330A P+
Centra Futura 100Ah 900A P+ Centra Professional Power
VARTA BLUE DYNAMIC B32
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Ghibli Ermenegildo Zegna Edition Concept Maserati Ghibli Ermenegildo Zegna Edition Concept fot. Maserati

Początek problemów

Ale sukcesy w sporcie nie szły w parze z sukcesami rynkowymi. Problemy finansowe marki były coraz poważniejsze, w końcu bracia Maserati stracili w 1937 r. założone przez siebie przedsiębiorstwo. Przejął je włoski przemysłowiec Adolfo Orsi. Trzech braci, Ernesto, Ettore i Bindo nie straciło jednak kontaktu z firmą. Pozostali w niej przez 10 lat, by zajmować się działem technicznym. Odeszli w 1947 r. i założyli kolejną firmę OSCA. Zanim jednak to się stało mogli świętować wspaniałe osiągnięcia Maserati na kontynencie amerykańskim - dwa zwycięstwa w niezwykle prestiżowym wyścigu Indianapolis 500 (1939 i 1940 r.). W tle tych sukcesów była już jednak wojenna pożoga, która na kilka lat odsunęła na bok sport i szybkie bolidy. Okres wojenny, tak jak dla wielu firm motoryzacyjnych, był odejściem od tradycyjnej działalności. Zakład Maserati, przeniesiony z Bolonii do Modeny, produkował osprzęt elektryczny do samochodów i elektryczne auta użytkowe.

MaseratiMaserati

Zdjęcie AVEL 3 Zestaw do skórzenej tapicerki samochodowej (czyszczenie - pielęgnacja - konserwacja) Zdjęcie CLOVIN TRIX DO DYWANOW,WYKLADZIN i TAPICERKI 450ml Zdjęcie TUBA PIANKA DO CZYSZCZ. DYWANÓW I TAPICERKI 600ML
AVEL 3 Zestaw do skórzenej tapicerki CLOVIN TRIX Do dywaników i tapicerki
TUBA PIANKA Do czyszczenia tapicerki
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati A6GCS 53 Berlinetta Maserati A6GCS 53 Berlinetta Maserati A6GCS 53 Berlinetta

Powrót po wojnie

Dwa lata po zakończeniu wojny samochody spod znaku trójzęba, zaprojektowanego przez Mario Maserati, znowu pojawiły się na drogach i torach wyścigowych. Sportowy A6 1500 otrzymał eleganckie nadwozie autorstwa Pininfariny, a jego wyczynowa wersja A6 GCS prowadzona przez Alberto Ascariego od razu odniosła sukces podczas zawodów w Modenie. Prawdziwy rozkwit firmy nastąpił jednak od 1952 r., gdy pracę w Maserati rozpoczął Gioachino Colombo. Doświadczony inżynier, pracujący wcześniej dla Alfy Romeo i Ferrari, był twórcą całej serii udanych wyścigówek (300 S, 450 S). W 1954 r. zadebiutował legendarny 250 F z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2.5 l. To właśnie w nim Juan Manuel Fangio zdobył w 1957 r. swój piąty tytuł mistrza świata.

Maserati A6GCS 53 BerlinettaMaserati A6GCS 53 Berlinetta

Maserati A6GCS 53 BerlinettaMaserati A6GCS 53 Berlinetta

Maserati 250 FMaserati 250 F

Maserati 250 FMaserati 250 F

W latach pięćdziesiątych profil produkcyjny Maserati zaczął się zdecydowanie zmieniać. Firma proponowała coraz więcej samochodów do jazdy po zwykłych drogach. Oczywiście zachowywały one cały czas sportowy styl, przyciągając nabywców znakomitymi osiągami i pięknymi nadwoziami. Projekty zamawiano u najbardziej renomowanych stylistów (Pininfarina, Zagato, Frua). Odejście od sportu przypieczętowała przegrana w ostatnim wyścigu sezonu 1957. Maserati nie zdobyło mistrzostwa świata i rozwiązało zespół fabryczny. Skupiono się na produkcji "cywilnych" aut oraz 12-cylindrowych silników, dostarczanych zespołom Formuły 1 utworzonej w 1950 r. Samochody spod znaku trójzęba wciąż jednak jeździły po torach wyścigowych i wciąż zwyciężały. Jeszcze w latach sześćdziesiątych na dobre imię marki pracowały Tipo 60 i Tipo 61. Ich następca, Tipo 63/64, nie był już tak udany.

Maserati Tipo 60 BirdcageMaserati Tipo 60 Birdcage, a za kierownicą Stirling Moss

Maserati Tipo 61Maserati Tipo 61

Zdjęcie MONITOR AUDIO - PŁYN DO LAKIERU Zdjęcie Carplan Regenerator lakieru metalicznego 375ml Zdjęcie Carplan Regenerator lakieru Ultra New 500ml
MONITOR AUDIO - Płyn do lakieru Carplan Regenerator lakieru Carplan Regenerator lakieru
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati 3500 Maserati 3500 Maserati 3500

Słynny model 3500 GT

Zapisany sportową klęską 1957 r. okazał się mimo wszystko bardzo szczęśliwy. Wtedy bowiem powstał model 3500 GT, który przyniósł firmie pierwszy poważny sukces rynkowy. Samochód miał ekskluzywny charakter i wprowadził markę Maserati do motoryzacyjnej elity. Nadwozie firmy Touring osadzono na kratownicowej ramie a z 6-cylindrowego silnika o pojemności 3.5 l, wzorowanego na jednostce wyczynowej, "wyciągnięto" aż 225 KM. Model 3500 GT przyśpieszał od 0 do 100 km/h w 8,7 s i rozpędzał się do 210 km/h. Miał co prawda jeszcze bębnowe hamulce, ale z systemem wspomagania. Ta udana konstrukcja od początku swej rynkowej kariery odbierała klientów firmie Ferrari, a gdy w 1959 r. moc silnika podniesiono do 264 KM, w 1960 r. zastosowano hamulce tarczowe i skrzynię biegów o pięciu przełożeniach a w 1962 r. wprowadzono wtrysk paliwa, zyskała jeszcze większą liczbę fanów. Łączna sprzedaż sięgnęła liczby 1970 sztuk. Mocniejszy, droższy i bardziej luksusowy 5000 GT z silnikiem V8 z 1959 r. nie cieszył się takim powodzeniem.

Maserati 3500Maserati 3500

Maserati 3500Maserati 3500

Maserati 3500Maserati 3500

Maserati 5000 GTMaserati 5000 GT

Zdjęcie Bosch BKS 4033 Zdjęcie Raycop BG-200 Zdjęcie Rowenta AC 9258
Bosch BKS 4033 Raycop BG-200 Rowenta AC 9258
Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte

Wyzwania

Maserati lubiło pionierskie wyzwania inżynierskie i w 1963 r. udowodniło to raz jeszcze. W modelu Quattroporte pokazało, że sportowe ambicje może mieć nawet czterodrzwiowa limuzyna. Najszybszy wówczas sedan świata, wzorowany na 5000 GT, miał pod maską silnik V8 o mocy 256 KM (w 1968 r. podwyższoną do 290 KM). Z kolei w modelu Mistral z 1964 r. nowatorska była wielka, gięta tylna szyba. Ala ani Quattroporte, ani Mistral, ani nawet model Mexico z 1966 r. nie zyskały wielkiego uznania. Wygląda na to, że były nie dość ekskluzywne, bo luksusowy i bardzo drogi Ghibli zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, debiutujący wraz z Mexico w 1966 r., sprzedawał się znacznie lepiej. Miał silnik V8 o mocy 335 KM, w którym szeroko wykorzystano aluminium. Osiągał prędkość 280 km/h. Chociaż był droższy legendarnych Lamborhini Miura i Ferrari Daytona trafił w ręce aż 1250 nabywców.

Maserati QuattroporteMaserati Quattroporte

Maserati QuattroporteMaserati Quattroporte

Maserati QuattroporteMaserati Quattroporte

Maserati Mistral 3.7Maserati Mistral 3.7

Maserati Mistral 4.0Maserati Mistral 4.0

Maserati MexicoMaserati Mexico

Zdjęcie Dezent RE 7,5x17 5x114,3 ET38 Zdjęcie Dezent RG dark 7,5x17 4x100 ET35 Zdjęcie DOTZ 6x139,7 8.5x18 ET35 HAMMADA BL
Dezent RE 7,5x17 5x114,3 ET38 Dezent RG dark 7,5x17 4x100 DOTZ 6x139,7 8.5x18 ET35
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Bora Maserati Bora Maserati Bora

Do kogo należy Maserati?

Od końca lat sześćdziesiątych zaczęła się własnościowa karuzela wokół firmy Maserati, która do tego momentu tylko jeden raz zmieniła właściciela na przestrzeni 54 lat. W 1968 r. stała się własnością Citroena. Francuska firma nie miała żadnego doświadczenia z najlepszymi samochodami sportowymi i nowatorskimi konstrukcjami samochodowymi. Wraz z przejęciem Maserati zdobyła wiedzę o nowoczesnych technologiach. Już w 1970 r. zadebiutował ekskluzywny Citroen SM z włoskim silnikiem V6. Ta sama jednostka napędowa znalazła się później w Maserati Merak (1972 r.). Rok wcześniej, bo w 1971 r. premierę miał Maserati Bora, pierwsze auto spod znaku trójzęba z samonośnym nadwoziem i silnikiem montowanym centralnie w aucie przeznaczonym do jazdy po drogach publicznych. W tamtym czasie projekty nadwozi tworzyli dla Maserati Giugiaro (Bora i Merak) oraz Bertone (Khamsin z 1974 r.)

Maserati BoraMaserati Bora

Maserati BoraMaserati Bora

Maserati BoraMaserati Bora

Maserati MerakMaserati Merak

Maserati KhamsinMaserati Khamsin

Maserati KhamsinMaserati Khamsin

Citroen kontrolował firmę Maserati zaledwie 7 lat. W 1975 r. ogłoszono upadłość włoskiej firmy, ale już po roku została ona kupiona przez wytwórnię De Tomaso. Trafiło do niej 30 % udziałów, resztę przejęła agencja rządowa GEPI. To był trudny okres kryzysu paliwowego w motoryzacji, kiepski czas dla sportowych bolidów z potężnymi silnikami. Ale De Tomaso nie traciło wiary. Wskrzesiło przede wszystkim model Quattroporte, którego produkcję zakończono w 1969 r. Projekt drugiej generacji tego auta co prawda opracował Citroen w 1974 r. (płyta podłogowa Citroena SM, nadwozie Bertone, 3-litrowy silnik V6), ale przedsięwzięcie zakończono zmontowaniem tylko kilkunastu egzemplarzy przedprodukcyjnych. Zupełnie nowa, trzecia generacja Quattroporte, stworzona już pod skrzydłami De Tomaso, została pokazana w 1976 r. Kryzys paliwowy odchodził już w zapomnienie i pod maskę flagowego modelu wrócił widlasty ośmiocylindrowiec. Bardzo udane nadwozie wyszło spod ręki Giugiaro. Sprzedaż szła zaskakująco dobrze i sięgnęła prawie 2200 sztuk. Nowym sportowym sedanem Maserati jeździli liczni włoscy politycy, na czele z prezydentem Sandro Pertinim.

Maserati Quattroporte IIIMaserati Quattroporte III

Maserati Quattroporte IIIMaserati Quattroporte III

Maserati Quattroporte IIIMaserati Quattroporte III

Maserati Quattroporte IIIMaserati Quattroporte III

Zdjęcie Plak Practical Line - pianka do opon i gumy 500ml Zdjęcie Turtle Wax Extreme NANO-TECH Tyre gel- żel do konserwacji opon 500ml 70-016 Zdjęcie Turtle Wax Tyre Dressing - Żel do konserwacji opon 500ml 70-006
Plak Practical Line - pianka do nabłyszczania opon
Turtle Wax Extreme żel do konserwacji opon Turtle Wax Tyre Dressing - do nabłyszczania i konserwacji opon
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Kyalami Maserati Kyalami Maserati Kyalami

Nic się nie dzieje?

Okres od połowy lat siedemdziesiątych aż do początków lat dziewięćdziesiątych był chyba najmniej interesujący w historii Maserati. W 1976 r. debiutował model Kyalami, raczej chłodno przyjęty przez rynek. W 1981 r. firma błysnęła kolejną nowinką techniczną w postaci podwójnego turbodoładowania w modelu Biturbo. Jednocześnie jednak postawiono na masowość produkcji, co w praktyce oznaczało ok. 6000 szt rocznie. A to odbiło się na jakości. Rzeczywiście nigdy nie produkowano Maserati tak masowo, ale też nigdy nie były one tak awaryjne i mało trwałe. Biturbo było bazą dla kolejnych modeli Karif z 1988 r. i Shamal z 1989 r.

Maserati KyalamiMaserati Kyalami

Maserati KyalamiMaserati Kyalami

Maserati KyalamiMaserati Kyalami

Maserati KyalamiMaserati Kyalami

Maserati KarifMaserati Karif

Maserati BiturboMaserati Biturbo

Maserati ShamalMaserati Shamal

Zdjęcie Głośniki Hifonics Atlas AS-52 Zdjęcie JVC CS-V518 Zdjęcie KENWOOD KFC-E1055
Głośniki Hifonics Atlas AS-52 JVC CS-V518 KENWOOD KFC-E1055
Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Quattroporte IV Maserati Quattroporte IV Maserati Quattroporte IV

Era FIATA

De Tomaso zarządzało firmą Maserati znacznie dłużej niż Citroen, bo aż 17 lat. W 1993 r. jej nowym właścicielem stał się koncern Fiat. Dopiero po tym fakcie można mówić o prawdziwym rozkwicie firmy, wynikającym zapewne z odpowiedniego dofinansowania. Zaledwie rok trzeba było czekać na czwartą generację Quattroporte, która pozostała w produkcji 16 lat i znalazła 2800 nabywców.

Maserati Quattroporte IVMaserati Quattroporte IV

Maserati Quattroporte IVMaserati Quattroporte IV

Kolejnym sukcesem okazał się model 3200 GT z 1998 r., którego sprzedaż sięgnęła 12 600 egzemplarzy. Wielkim wydarzeniem w 1997 r. było przekazanie marki Maserati w ręce Ferrari. Najpierw w grę wchodziło jedynie zarządzanie, ale po dwóch latach Ferrari stało się w końcu właścicielem "trójzęba". Już w 2004 r. pokazano światu model MC 12, zbudowany na bazie Ferrari Enzo, z silnikiem V12 o mocy 630 KM. Samochód przygotowano z myślą o startach w wyścigach serii FIA GT. Bez problemu sprzedano 50 zmontowanych egzemplarzy, choć cena każdego z nich wynosiła 600 000 Euro.

Maserati 3200 GTMaserati 3200 GT

Maserati 3200 GTMaserati 3200 GT

Maserati 3200 GTMaserati 3200 GT

Maserati MC12 Versione CorseMaserati MC12 Versione Corse

Maserati MC12Maserati MC12

Maserati MC12Maserati MC12

Maserati MC12Maserati MC12

Zdjęcie Camry CR 1122 Zdjęcie DRIVECAM DVR-500 Zdjęcie MIO MIVUE 528
Camry CR 1122 DRIVECAM DVR-500 MIO MIVUE 528
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ?
źródło: Okazje.info
Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte Fot. Maserati

Tu i teraz

Pod rządami Ferrari do produkcji weszła najpierw piąta (2004-2012) a potem szósta generacja Quattroporte, wytwarzana od 2012 r. W sportowym sedanie montuje się dzisiaj silniki V6, ale współczesne technologie pozwalają by osiągały moc aż 410 KM. W najmocniejszej wersji wciąż jest jednak silnik V8 o mocy 530 KM. Obecna oferta to również modele Ghibli z czterodrzwiowym nadwoziem, coupe Granturismo oraz otwarte Grancabrio. Tylko cztery modele, za to z samego szczytu samochodowej hierarchii, na którym mimo wielu zawirowań Maserati pozostaje od 100 lat.

Maserati GhibliMaserati Ghibli

Maserati GranCabrio SportMaserati GranCabrio Sport

Maserati GranTurismo SportMaserati GranTurismo Sport

Zdjęcie Alkomat AlcoSafe S2 Zdjęcie ALKOMAT BRELOK MINI W-1121 Zdjęcie Smart Electronic AL1G Alkomat cyfrowy z wymiennymi ustnikami
Alkomat AlcoSafe S2 ALKOMAT BRELOK MINI W-1121 Smart Electronic AL1G
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Copyright © Agora SA