Officina Alfieri Maserati powstała pod koniec 1914 r. W jej nazwie znalazło się rodzinne nazwisko oraz imię jednego z braci Maserati. Tak naprawdę było ich sześciu, a pięciu z nich od najmłodszych lat garnęło się do motoryzacji. Carlo startował w wyścigach samochodowych i motocyklowych, a Alfieri, Ernesto, Ettore i Bindo pracowali w liczącej się wówczas na rynku firmie Isotta Fraschini. Tuning aut tej marki stał się pierwszym zajęciem całej piątki w ramach rodzinnego interesu, który zaczęli wspólnie prowadzić.
Maserati Tipo 26
Samochody przerabiano w taki sposób, by mogły startować w zawodach sportowych, zapewniając wysokie lokaty prowadzącym je kierowcom. W połowie lat dwudziestych pojawiło się jednak w Officina Alfieri Maserati zupełnie nowe zamówienie. Złożyła je firma Diatto. Nie chodziło w nim o przeróbki istniejącego modelu, ale o skonstruowanie od podstaw typowo sportowego auta. Bracia Maserati podjęli się tego zadania, bowiem pozwalał na to potencjał intelektualny i technologiczny ich przedsiębiorstwa. Pierwsze w historii Maserati o nazwie Tipo 26 zadebiutowało w 1926 r. na trasie słynnych zawodów Targa Florio. Premierowy start zakończył się zwycięstwem, dowodząc wysokiego poziomu technicznego i ogromnego potencjału twórczego braci Maserati. Tytuł wyścigowego mistrza Włoch przypieczętował decyzję o przyszłości rodzinnego warsztatu założonego w Bolonii. Jego główną działalnością stało się konstruowanie samochodów. Najpierw do sportu, a potem również dla użytkowników chcących jeździć po zwykłych drogach.
Maserati Tipo 26
Maserati Tipo 26
Maserati Tipo 26
CARETERO Fotelik samochodowy | Cybex ATON Fotelik samochodowy | Espiro Gamma fotelik samochodowy |
Porównaj ceny ? | Porównaj ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych o firmie Maserati było już głośno. I to nie tylko za sprawą sukcesów Tipo 26, ale również dzięki wyczynom innych konstrukcji tej marki. W 1929 r. model Tipo V4 z 4-litrowym, 16-cylindrowym silnikiem o mocy 280 KM pokonał dystans 10 km osiągając średnią prędkość 246 km/h, bijąc światowy rekord prędkości. Rok później zwyciężył w wyścigu serii Grand Prix w Trypolisie. Szesnastocylindrowce z Tipo V4 trafiły potem nie tylko do kolejnego modelu V5, ale również do łodzi sportowych. Hrabia Theo Rossi di Montelera dzięki silnikowi Maserati pobił nawet światowy rekord prędkości na wodzie w 1931 r. W tym samym roku Maserati po raz pierwszy pokazało na salonie w Mediolanie samochód do jazdy po zwykłych drogach. Był to model Grand Tourer z nadwoziem zaprojektowanym przez firmę Castagna.
Maserati Tipo V4
Maserati Tipo V4
fot. Herranderssvensson | CC 3.0 | Maserati Tipo V4 po kuracji w Zagato
Źródło: Wikimedia Commons (CC 3.0)
Sport wyczynowy wymagał wyjątkowo zaawansowanych technologii i poszukiwania rozwiązań, które dawałyby przewagę nad konkurentami. Maserati podejmowało takie wyzwania, czego dowodem były rozrząd z dwoma wałkami w głowicy (DOHC), doładowanie mechanicznymi sprężarkami, hydrauliczne hamulce a prototypowo także przedni napęd. Świetne od strony technicznej samochody jechały od zwycięstwa do zwycięstwa, prowadzone przez takich ówczesnych asów kierownicy jak Tazio Nuvolari i Giuseppe Campari. Modele 6C 34, 8C, 4CM wpisywały się na listy triumfatorów w rozmaitych wyścigach, także tych najbardziej prestiżowych, serii Grand Prix. W klasie 1100 ccm Maserati 4CM ustanowił nowy rekord prędkości.
Maserati Tipo 8C
Maserati 6C-34
Maserati 4CM
Centra Futura 100Ah 900A P+ | Centra Professional Power |
VARTA BLUE DYNAMIC B32 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Ale sukcesy w sporcie nie szły w parze z sukcesami rynkowymi. Problemy finansowe marki były coraz poważniejsze, w końcu bracia Maserati stracili w 1937 r. założone przez siebie przedsiębiorstwo. Przejął je włoski przemysłowiec Adolfo Orsi. Trzech braci, Ernesto, Ettore i Bindo nie straciło jednak kontaktu z firmą. Pozostali w niej przez 10 lat, by zajmować się działem technicznym. Odeszli w 1947 r. i założyli kolejną firmę OSCA. Zanim jednak to się stało mogli świętować wspaniałe osiągnięcia Maserati na kontynencie amerykańskim - dwa zwycięstwa w niezwykle prestiżowym wyścigu Indianapolis 500 (1939 i 1940 r.). W tle tych sukcesów była już jednak wojenna pożoga, która na kilka lat odsunęła na bok sport i szybkie bolidy. Okres wojenny, tak jak dla wielu firm motoryzacyjnych, był odejściem od tradycyjnej działalności. Zakład Maserati, przeniesiony z Bolonii do Modeny, produkował osprzęt elektryczny do samochodów i elektryczne auta użytkowe.
Maserati
AVEL 3 Zestaw do skórzenej tapicerki | CLOVIN TRIX Do dywaników i tapicerki |
TUBA PIANKA Do czyszczenia tapicerki |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Dwa lata po zakończeniu wojny samochody spod znaku trójzęba, zaprojektowanego przez Mario Maserati, znowu pojawiły się na drogach i torach wyścigowych. Sportowy A6 1500 otrzymał eleganckie nadwozie autorstwa Pininfariny, a jego wyczynowa wersja A6 GCS prowadzona przez Alberto Ascariego od razu odniosła sukces podczas zawodów w Modenie. Prawdziwy rozkwit firmy nastąpił jednak od 1952 r., gdy pracę w Maserati rozpoczął Gioachino Colombo. Doświadczony inżynier, pracujący wcześniej dla Alfy Romeo i Ferrari, był twórcą całej serii udanych wyścigówek (300 S, 450 S). W 1954 r. zadebiutował legendarny 250 F z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2.5 l. To właśnie w nim Juan Manuel Fangio zdobył w 1957 r. swój piąty tytuł mistrza świata.
Maserati A6GCS 53 Berlinetta
Maserati A6GCS 53 Berlinetta
Maserati 250 F
Maserati 250 F
W latach pięćdziesiątych profil produkcyjny Maserati zaczął się zdecydowanie zmieniać. Firma proponowała coraz więcej samochodów do jazdy po zwykłych drogach. Oczywiście zachowywały one cały czas sportowy styl, przyciągając nabywców znakomitymi osiągami i pięknymi nadwoziami. Projekty zamawiano u najbardziej renomowanych stylistów (Pininfarina, Zagato, Frua). Odejście od sportu przypieczętowała przegrana w ostatnim wyścigu sezonu 1957. Maserati nie zdobyło mistrzostwa świata i rozwiązało zespół fabryczny. Skupiono się na produkcji "cywilnych" aut oraz 12-cylindrowych silników, dostarczanych zespołom Formuły 1 utworzonej w 1950 r. Samochody spod znaku trójzęba wciąż jednak jeździły po torach wyścigowych i wciąż zwyciężały. Jeszcze w latach sześćdziesiątych na dobre imię marki pracowały Tipo 60 i Tipo 61. Ich następca, Tipo 63/64, nie był już tak udany.
Maserati Tipo 60 Birdcage, a za kierownicą Stirling Moss
Maserati Tipo 61
MONITOR AUDIO - Płyn do lakieru | Carplan Regenerator lakieru | Carplan Regenerator lakieru |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Zapisany sportową klęską 1957 r. okazał się mimo wszystko bardzo szczęśliwy. Wtedy bowiem powstał model 3500 GT, który przyniósł firmie pierwszy poważny sukces rynkowy. Samochód miał ekskluzywny charakter i wprowadził markę Maserati do motoryzacyjnej elity. Nadwozie firmy Touring osadzono na kratownicowej ramie a z 6-cylindrowego silnika o pojemności 3.5 l, wzorowanego na jednostce wyczynowej, "wyciągnięto" aż 225 KM. Model 3500 GT przyśpieszał od 0 do 100 km/h w 8,7 s i rozpędzał się do 210 km/h. Miał co prawda jeszcze bębnowe hamulce, ale z systemem wspomagania. Ta udana konstrukcja od początku swej rynkowej kariery odbierała klientów firmie Ferrari, a gdy w 1959 r. moc silnika podniesiono do 264 KM, w 1960 r. zastosowano hamulce tarczowe i skrzynię biegów o pięciu przełożeniach a w 1962 r. wprowadzono wtrysk paliwa, zyskała jeszcze większą liczbę fanów. Łączna sprzedaż sięgnęła liczby 1970 sztuk. Mocniejszy, droższy i bardziej luksusowy 5000 GT z silnikiem V8 z 1959 r. nie cieszył się takim powodzeniem.
Maserati 3500
Maserati 3500
Maserati 3500
Maserati 5000 GT
Bosch BKS 4033 | Raycop BG-200 | Rowenta AC 9258 |
Porównaj ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Maserati lubiło pionierskie wyzwania inżynierskie i w 1963 r. udowodniło to raz jeszcze. W modelu Quattroporte pokazało, że sportowe ambicje może mieć nawet czterodrzwiowa limuzyna. Najszybszy wówczas sedan świata, wzorowany na 5000 GT, miał pod maską silnik V8 o mocy 256 KM (w 1968 r. podwyższoną do 290 KM). Z kolei w modelu Mistral z 1964 r. nowatorska była wielka, gięta tylna szyba. Ala ani Quattroporte, ani Mistral, ani nawet model Mexico z 1966 r. nie zyskały wielkiego uznania. Wygląda na to, że były nie dość ekskluzywne, bo luksusowy i bardzo drogi Ghibli zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, debiutujący wraz z Mexico w 1966 r., sprzedawał się znacznie lepiej. Miał silnik V8 o mocy 335 KM, w którym szeroko wykorzystano aluminium. Osiągał prędkość 280 km/h. Chociaż był droższy legendarnych Lamborhini Miura i Ferrari Daytona trafił w ręce aż 1250 nabywców.
Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte
Maserati Mistral 3.7
Maserati Mistral 4.0
Maserati Mexico
Dezent RE 7,5x17 5x114,3 ET38 | Dezent RG dark 7,5x17 4x100 | DOTZ 6x139,7 8.5x18 ET35 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Od końca lat sześćdziesiątych zaczęła się własnościowa karuzela wokół firmy Maserati, która do tego momentu tylko jeden raz zmieniła właściciela na przestrzeni 54 lat. W 1968 r. stała się własnością Citroena. Francuska firma nie miała żadnego doświadczenia z najlepszymi samochodami sportowymi i nowatorskimi konstrukcjami samochodowymi. Wraz z przejęciem Maserati zdobyła wiedzę o nowoczesnych technologiach. Już w 1970 r. zadebiutował ekskluzywny Citroen SM z włoskim silnikiem V6. Ta sama jednostka napędowa znalazła się później w Maserati Merak (1972 r.). Rok wcześniej, bo w 1971 r. premierę miał Maserati Bora, pierwsze auto spod znaku trójzęba z samonośnym nadwoziem i silnikiem montowanym centralnie w aucie przeznaczonym do jazdy po drogach publicznych. W tamtym czasie projekty nadwozi tworzyli dla Maserati Giugiaro (Bora i Merak) oraz Bertone (Khamsin z 1974 r.)
Maserati Bora
Maserati Bora
Maserati Bora
Maserati Merak
Maserati Khamsin
Maserati Khamsin
Citroen kontrolował firmę Maserati zaledwie 7 lat. W 1975 r. ogłoszono upadłość włoskiej firmy, ale już po roku została ona kupiona przez wytwórnię De Tomaso. Trafiło do niej 30 % udziałów, resztę przejęła agencja rządowa GEPI. To był trudny okres kryzysu paliwowego w motoryzacji, kiepski czas dla sportowych bolidów z potężnymi silnikami. Ale De Tomaso nie traciło wiary. Wskrzesiło przede wszystkim model Quattroporte, którego produkcję zakończono w 1969 r. Projekt drugiej generacji tego auta co prawda opracował Citroen w 1974 r. (płyta podłogowa Citroena SM, nadwozie Bertone, 3-litrowy silnik V6), ale przedsięwzięcie zakończono zmontowaniem tylko kilkunastu egzemplarzy przedprodukcyjnych. Zupełnie nowa, trzecia generacja Quattroporte, stworzona już pod skrzydłami De Tomaso, została pokazana w 1976 r. Kryzys paliwowy odchodził już w zapomnienie i pod maskę flagowego modelu wrócił widlasty ośmiocylindrowiec. Bardzo udane nadwozie wyszło spod ręki Giugiaro. Sprzedaż szła zaskakująco dobrze i sięgnęła prawie 2200 sztuk. Nowym sportowym sedanem Maserati jeździli liczni włoscy politycy, na czele z prezydentem Sandro Pertinim.
Maserati Quattroporte III
Maserati Quattroporte III
Maserati Quattroporte III
Maserati Quattroporte III
Plak Practical Line - pianka do nabłyszczania opon |
Turtle Wax Extreme żel do konserwacji opon | Turtle Wax Tyre Dressing - do nabłyszczania i konserwacji opon |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Okres od połowy lat siedemdziesiątych aż do początków lat dziewięćdziesiątych był chyba najmniej interesujący w historii Maserati. W 1976 r. debiutował model Kyalami, raczej chłodno przyjęty przez rynek. W 1981 r. firma błysnęła kolejną nowinką techniczną w postaci podwójnego turbodoładowania w modelu Biturbo. Jednocześnie jednak postawiono na masowość produkcji, co w praktyce oznaczało ok. 6000 szt rocznie. A to odbiło się na jakości. Rzeczywiście nigdy nie produkowano Maserati tak masowo, ale też nigdy nie były one tak awaryjne i mało trwałe. Biturbo było bazą dla kolejnych modeli Karif z 1988 r. i Shamal z 1989 r.
Maserati Kyalami
Maserati Kyalami
Maserati Kyalami
Maserati Kyalami
Maserati Karif
Maserati Biturbo
Maserati Shamal
Głośniki Hifonics Atlas AS-52 | JVC CS-V518 | KENWOOD KFC-E1055 |
Sprawdź ceny ? | Porównaj ceny ? | Sprawdź ceny ? |
De Tomaso zarządzało firmą Maserati znacznie dłużej niż Citroen, bo aż 17 lat. W 1993 r. jej nowym właścicielem stał się koncern Fiat. Dopiero po tym fakcie można mówić o prawdziwym rozkwicie firmy, wynikającym zapewne z odpowiedniego dofinansowania. Zaledwie rok trzeba było czekać na czwartą generację Quattroporte, która pozostała w produkcji 16 lat i znalazła 2800 nabywców.
Maserati Quattroporte IV
Maserati Quattroporte IV
Kolejnym sukcesem okazał się model 3200 GT z 1998 r., którego sprzedaż sięgnęła 12 600 egzemplarzy. Wielkim wydarzeniem w 1997 r. było przekazanie marki Maserati w ręce Ferrari. Najpierw w grę wchodziło jedynie zarządzanie, ale po dwóch latach Ferrari stało się w końcu właścicielem "trójzęba". Już w 2004 r. pokazano światu model MC 12, zbudowany na bazie Ferrari Enzo, z silnikiem V12 o mocy 630 KM. Samochód przygotowano z myślą o startach w wyścigach serii FIA GT. Bez problemu sprzedano 50 zmontowanych egzemplarzy, choć cena każdego z nich wynosiła 600 000 Euro.
Maserati 3200 GT
Maserati 3200 GT
Maserati 3200 GT
Maserati MC12 Versione Corse
Maserati MC12
Maserati MC12
Maserati MC12
Camry CR 1122 | DRIVECAM DVR-500 | MIO MIVUE 528 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Porównaj ceny ? |
Pod rządami Ferrari do produkcji weszła najpierw piąta (2004-2012) a potem szósta generacja Quattroporte, wytwarzana od 2012 r. W sportowym sedanie montuje się dzisiaj silniki V6, ale współczesne technologie pozwalają by osiągały moc aż 410 KM. W najmocniejszej wersji wciąż jest jednak silnik V8 o mocy 530 KM. Obecna oferta to również modele Ghibli z czterodrzwiowym nadwoziem, coupe Granturismo oraz otwarte Grancabrio. Tylko cztery modele, za to z samego szczytu samochodowej hierarchii, na którym mimo wielu zawirowań Maserati pozostaje od 100 lat.
Maserati Ghibli
Maserati GranCabrio Sport
Maserati GranTurismo Sport
Alkomat AlcoSafe S2 | ALKOMAT BRELOK MINI W-1121 | Smart Electronic AL1G |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |