BMW M5 | 30 lat mocy

W 2014 BMW obchodziło oficjalne 30 urodziny sportowego modelu M5, jednak okrągła rocznica wyjechania pierwszej seryjnej "eM piątki" na drogi mija w tym roku. To więc świetny czas, żeby przyjrzeć się historii tego kultowego samochodu. Zapraszamy
BMW M5 E28 BMW M5 E28 fot. BMW | BMW M5 E28

Od niego wszystko się zaczęło | E28

Legendarne M5 narodziło się w 1984, kiedy to na targach w Amsterdamie BMW pochwaliło się usportowioną wersją cywilnego E28. Największe wrażenie robił przede wszystkim silnik - pod maskę wsadzono czterozaworowy rzędowy silnik sześciocylindrowy prosto z... BMW M1!

Przy całkowicie normalnym, można nawet napisać niepozornym wyglądzie w M5 drzemała prawdziwa bestia. Silnik rozwijał niesamowitą, jak na tamte czasy moc 286 koni mechanicznych. 3.5-litrowa jednostka współpracowała z 5-biegową skrzynią Getrag. Napęd trafiał oczywiście na tylną oś.

Jakie osiągi oferowało pierwsze M5 kierowcy? Wskazówka prędkościomierza mijała pierwszą setkę po zaledwie 6 sekundach, a zatrzymywała się po przekroczeniu granicy 250 km/h. Nic więc dziwnego, że E28 M5 bardzo szybko doczekało się statusu samochodu kultowego.

Pierwsze M-piątki trafiły do klientów w 1985. Przez dwa lata produkcji na drogi wyjechało 2191 sztuk ręcznie robionych BMW E28 M5.

BMW M5 E28fot. BMW | BMW M5 E28

BMW M5 E28fot. BMW | BMW M5 E28

BMW M5 E28fot. BMW | BMW M5 E28

BMW M5 E28fot. BMW | BMW M5 E28

BMW M5 E28fot. BMW | BMW M5 E28

BMW M5 E28fot. BMW | BMW M5 E28

Myślisz o M5 dla siebie? Najlepsze oferty

BMW M5 E34 BMW M5 E34 fot. BMW | BMW M5 E34

Druga generacja | E34

Na drugą generację M5 nie trzeba było czekać zbyt długo. Usportowione E34 pojawiło się już w 1988 roku. Pod maską wciąż znajdowała się 6-cylindrowa, 24-zaworowa jednostka, ale tym razem znacznie ją podkręcono. Początkowo silnik miał 3.6 litra pojemności i moc 315 KM. W dalszych latach produkcji, czując oddech konkurencji na karku BMW zdecydowało się na zwiększenie pojemności do 3.8-litra. Moc wzrosła do 340 KM.

W wyniku porozumienia z Audi i Mercedesem prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Bez kagańca M5 powinno pojechać ponad 270 km/h. Jak z przyspieszeniem? W sprincie do pierwszej setki słabsza wersja potrzebowała 6,3 sekundy, a mocniejsza 5,9.

BMW M5 E34fot. BMW | BMW M5 E34

BMW M5 E34fot. BMW | BMW M5 E34

BMW M5 E34fot. BMW | BMW M5 E34

BMW M5 E34fot. BMW | BMW M5 E34

W 1992 roku BMW wypuściło na drogi wyjątkowe połączenie rasowego sportowego samochodu z rodzinnym i praktycznym kombi. Tak powstała pierwsza M-piątka Touring.

Produkowane w latach 1988 - 1996 M5 E34 sprzedało się w liczbie 12 254 sztuk, z czego 891 przypadło na wersję kombi.

BMW M5 E34fot. BMW | BMW M5 E34 Touring

Wielki konkurent BMW już od...

BMW M5 E39 BMW M5 E39 fot. BMW | BMW M5 E39

Rok 1998 | E39

Rok 1998 i nowa generacja E39 przyniosły niemałą rewolucję.

Po pierwsze, w przeciwieństwie do poprzednich modeli, M5 E39 nie było już składane ręcznie.

Nie zmieniono za to koncepcji wyglądu. M-piątka dalej wyglądała, jak normalne, przeciętne BMW serii 5. Z zewnątrz modyfikacje były bardzo nieznaczne - to m.in. trochę inny pas przedni z dużym wlotem powietrza, duże koła z lekkich stopów lekkich oraz cztery drapieżne końcówki rur wydechowych.

Największe zmiany zaszły pod maską. M5 otrzymało zupełnie nowy ośmiocylindrowy silnik o mocy 400 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nowa jednostka współpracowało z precyzyjną 6-biegową skrzynią.

Jak radziło sobie pierwsze M5 z V8 na pokładzie? Samochód znacznie przyspieszył - pierwsza setka to już kwestia 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna pozostała na niezmienionym poziomie 250 km/h, co oczywiście było "zasługą" elektronicznego kagańca.

Tym razem BMW nie zdecydowało się na wersję Touring. Co ciekawe, prace nad M5 kombi trwały i wyprodukowano nawet jeżdżący prototyp, ale decyzją zarządu trafił na kilkanaście lat do garażu. Zaprezentowano go dopiero w 2010 z okazji 25 urodzin M5.

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

 

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

BMW M5 E39fot. BMW | BMW M5 E39

Te samochody robią prawdziwą furorę

BMW M5 E60 BMW M5 E60 fot. BMW | BMW M5 E60

Czwarta generacja | E60

Każda kolejna M-piątka mogła pochwalić się lepszymi osiągami i mocniejszym silnikiem. Jednak w 2006 roku BMW przeszło samych siebie.

Pod maskę M5 E60 inżynierowie z M Gmbh wsadzili potężne V10 - pięć litrów pojemności, dziesięć cylindrów, moc 507 KM, moment obrotowy 520 Nm i prędkość obrotowa silnika przekraczająca 8000 obr/min. Nowy silnik współpracował z 7-biegową skrzynią SMG.

Nowe BMW M5 uciekło z segmentu usportowionych, luksusowych limuzyn. Z taką mocą nie musiało się wstydzić prawdziwych, rasowych samochodów sportowych. Auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w jedyne 4,7 sekundy, a barierę 200 km/h przełamywało po zaledwie 15 sekundach. Prędkość maksymalna to wciąż 250 km/h, ponieważ Bawarczycy ze względów bezpieczeństwa w dalszym ciągu stosowali elektroniczny kaganiec. Wszystko to w praktycznym i wygodnym aucie...

BMW M5 E60fot. BMW | BMW M5 E60

BMW M5 E60fot BMW | BMW M5 E60

BMW M5 E60fot. BMW | BMW M5 E60

BMW M5 E60fot. BMW | BMW M5 E60

BMW M5 E60fot. BMW | BMW M5 E60

BMW M5 E60fot. BMW | BMW M5 E60

BMW M5 E60fot. BMW | BMW M5 E60

Generacja E60 to także powrót wersji Touring.

Na drogi wyjechało 20,5 tysiąca M-piątek z potężną V10 na pokładzie.

BMW M5 Touring (E61)fot. BMW | BMW M5 Touring (E61)

BMW M5 Touring (E61)fot. BMW | BMW M5 Touring (E61)

BMW M5 Touring (E61)fot. BMW | BMW M5 Touring (E61)

BMW M5 Touring (E61)fot. BMW | BMW M5 Touring (E61)

Sportowy, ale mniejszy? BMW M1

BMW M5 BMW M5 fot. BMW | BMW M5 F10

Aktualne M5 | F10

Po eksperymencie z potężną V10 dział M w BMW także dopadł downsizing. Aktualna, piąta już, generacja M5 otrzymała mniejszy, bo 4.4-litrowy silnik V8. Jednak dzięki podwójnemu turbodoładowaniu moc w najnowszej M5 wzrosła do 560 KM.

Sprint do setki to już tylko 4,4 sekundy. Prędkość maksymalna też pewnie znacząco wzrosła, ale w jak każdym M5 mamy do czynienia z elektronicznym kagańcem, który nie pozwala przekroczyć 250 km/h.

Żyjemy w czasach drogiej benzyny i obsesji na punkcie wszystkiego co ekologiczne, tak więc w nowym M5 nie mogło zabraknąć zielonych technologii. W BMW chwalą się m.in. spalaniem niższym aż o 31% w porównaniu z poprzednim modelem.

BMW M5fot. BMW | BMW M5 F10

BMW M5fot. BMW | BMW M5 F10

BMW M5fot. BMW | BMW M5 F10

BMW M5fot. BMW | BMW M5 F10

BMW M5fot. BMW | BMW M5 F10

W 2013 roku BMW M5 doczekało się Competition Package - 15 KM więcej oraz modyfikacje zawieszenia i układu kierowniczego. Z wyglądu od podstawowej M5 podkręcona wersja odróżnia się przede wszystkim nowymi felgami i układem wydechowym.

BMW M5 Competition PackageFot. BMW | BMW M5 Competition Package

BMW M5 Competition PackageFot. BMW | BMW M5 Competition Package

Legendarne BMW M3 już od...

BMW M5 BMW M5 "30 Jahre M5" fot. BMW

Tak świętują Bawarczycy | 30 Jahre

Z okazji 30 urodzin modelu M5, BMW wypuściło jubileuszową edycję, którą ochrzczono "30 Jahre", czyli "30 lat". Limitowaną wersję ograniczono tylko do 300 sztuk, a więc po 10 samochodów na uczczenie każdego roku produkcji.

Ze względu na całą masę napisów i plakietek (m.in. na wlotach powietrza na przednich błotnikach, na progach i na desce rozdzielczej) nikt nie będzie miał wątpliwości, że ma do czynienia z edycją specjalną. W porównaniu ze zwykłymi M5 30 Jahre wyróżnia się także charakterystycznym szarym matowym lakierem Frozen Dark Silver, 20-calowaymi kołami i wyjątkową tapicerką ze skóry Merynosów w połączeniu z alcantarą.

30 Jahre to nie tylko wizualne dodatki. Silnik wzmocniono o 40 KM i 20 Nm. Moc 600 KM współpracuje z siedmiobiegową skrzynią DCT, co przekłada się na niecałe 4 sekundy do setki (prawie 0,5 sekundy szybciej niż zwykła M5). Więcej o 30 Jahre dowiecie się TUTAJ.

BMW M5 fot. BMW

BMW M5 fot. BMW

BMW M5 fot. BMW

BMW M5 fot. BMW

BMW M5 fot. BMW

BMW M5 fot. BMW

Ciekawe co BMW zaoferuje w zupełnie nowej odsłonie M5...

BMW M5 fot. BMW

Więcej o: