Jeden z najważniejszych ludzi w koncernie Volkswagen, Ferdinand Piech w 2001 roku określił nadchodzący, nowy samochód, jako najszybszy, najmocniejszy i najdroższy w historii.
Prace na supersamochodem spod znaku Bugatti trwały już od 1999 roku - zaprezentowano wtedy koncepcyjny model 18/3 Chiron z 555-konnym silnikiem W18 na pokładzie. W 2001 roku prototyp wyewoluował w Bugatti Veyrona 16.4. Projekt nie miał łatwego startu. Jego twórcy musieli zmierzyć się z przełamaniem magicznej bariery 400 km/h i okiełzaniem ponad 1000-konnej bestii W16. Produkcja (Veyron od początku miał być autem seryjnym) rozpoczęła się więc z kilkuletnim opóźnieniem, ale inżynierom z Volkswagena i Bugatti udało się pokonać wszystkie techniczne problemy.
Pierwszy produkcyjny Veyron wyjechał na drogi w roku 2005.
Supersamochód Bugatti to prawdziwy technologiczny majstersztyk i jedna z najbardziej przełomowych konstrukcji naszych czasów. Wystarczy wspomnieć, że mimo ceny na zatrważającym poziomie "ponad milion euro", Volkswagen do każdego Veyrona musi dokładać około 5 milionów euro. Mowa tu o zsumowaniu wszystkich kosztów - tak produkcji jednego samochodu, jak i całego przedsięwzięcia, badań, testów, nowych technologii, prac rozwojowych itd.
Były prezes Volkswagena nie rzucał słów na wiatr. Veyron z miejsca rozsiadł się na tronie "najszybszego, najdroższego i najmocniejszego" supersamochodu świata. Potężna bestia W16 generowała działające na wyobraźnię 1001 KM, a moc ta pozwoliła na złamanie 400 km/h - pierwszy Veyron może rozpędzić się do 407 km/h. Nie mniej imponujące jest przyspieszenie... pierwsza setka to kwestia 2,5 sekund, a druga pojawiała się na prędkościomierzu po 7,3 sekundy.
Co więcej, Bugatti Veyron to nie ekstremalna bestyjka, która radzi sobie tylko i wyłącznie w sterylnych warunkach na torze. Nie, Veyron to luksusowy supersamochód z krwi i kości, świetnie sprawdzający się i na autostradzie, i podczas ruchu miejskiego.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron
fot. Bugatti | Bugatti Veyron
fot. Bugatti | Bugatti Veyron
fot. Bugatti | Bugatti Veyron
fot. Bugatti | Bugatti Veyron
fot. Bugatti | Bugatti Veyron
Spróbujemy przedstawić teraz prawie wszystkie wcielenia supersamochodu Bugatti. Od razu zaznaczamy, że prawie, ponieważ wersji i edycji Veyrona powstało tyle (niektóre różniły się tylko i wyłącznie lakierem), że na pewno jakiś nam umknął... Jednak postaraliśmy się zebrać ich jak najwięcej!
Zaczniemy od 1200-konnego Super Sporta i równie mocnego Grand Sport Vitesse.
![]() |
![]() |
![]() |
IPONE SYNTHESIS 2 1 L | LOTOS GAS CITY 15W40 5l | Mobil 1 ESP 5W30 1l |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Jakby 1001 koni mechanicznych było mało, w 2010 roku Bugatti zaprezentowało topową, wyraźnie podkręconą wersję swojego superauta - Bugatti Veyron Super Sport.
Moc: 1200 KM
Prędkość maksymalna: 431 km/h
0-100 km/h: 2,5 sekundy
Król jest jeden! Oficjalnie to właśnie Bugatti Veyron w wersji Super Sport jest najszybszym samochodem świata. Choć największy rywal Super Sporta, Hennessey Venom GT, pokonał go o 4 km/h, to Bugatti spełniło wszystkie warunki, by ich 1200-konny potwór wdrapał się na szczyt. Ze względów bezpieczeństwa wersja znajdująca się w sprzedaży ma nałożony elektroniczny kaganiec (415 km/h).
fot Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
fot. Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
fot. Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
fot. Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
Chwilę później Super Sport doczekał się wersji z odkrytym dachem.
Pod maską pracuje potężne W16 o pojemności 8 litrów, wspomagane czterema turbosprężarkami. Silnik rozwija moc 1200 KM i 1500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 3000 do 5000 obr./min. Wskazówka prędkościomierza mija pierwszą setkę zaledwie po 2,6 sekundy. Nie mniej imponująca jest prędkość maksymalna Grand Sport Vitesse - 410 km/h. Wszystko to w kabriolecie...
Fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
![]() |
![]() |
![]() |
Garmin Nuvi 2797LMT Europa | TomTom XXL IQ 42 Traffic Europa | BLOW 580 SIROCCO bez map |
Porównaj ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Uznaliśmy, że Super Sport to na tyle przełomowy samochód, iż należy mu się oddzielna strona, ale teraz będziemy się starali trzymać porządku chronologicznego. Zaczynamy więc od roku 2007, a na pierwszy ogień bierzemy Bugatti Veyrona Pur Sang.
Pur Sang (na polski "czysta krew") to jedna z pierwszy specjalnych edycji bohatera dzisiejszego tekstu. Powstało tylko 5 takich Veyronów. Pod maską nic się nie zmieniło, ale auto zgubiło 100 kg. No i to malowanie, a raczej jego brak - mieszanka nagiego aluminium i karbonu.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Pur Sang (2007)
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Pur Sang (2007)
FBG Hermes z 2008 roku to owoc współpracy Francuzów z dwóch firm Bugatti i Hermes (specjalistów od eleganckich projektów oraz dóbr luksusowych). Veyron otrzymał oczywiście niepowtarzalny lakier, parę dodatków, wyróżniających go od podstawowej wersji i jeszcze bardziej luksusowe wnętrze. Cena FBG sięgnęła 1 550 000 euro... netto.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Fbg Par Hermes 2008
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Fbg Par Hermes 2008
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Fbg Par Hermes 2008
A teraz coś dla miłośników czerni. Bugatti Veyron Sang Noir powinno trafić w ich gusta... Limitowana, czarna jak skrzydła kruka edycja znalazła się u 15 bogaczy.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Sang Noir 2008
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Sang Noir 2008
Bez wchodzenia w szczegóły, Veyrona Grand Sport możemy po prostu nazwać Veyronem w wersji kabriolet. Spektakularny roadster został zaprezentowany w 2008 roku.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster 2008
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster 2008
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster 2008
![]() |
![]() |
![]() |
Cybex ATON Fotelik samochodowy | Cybex Fotelik samochodowy | GRACO Fotelik samochodowy |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Porównaj ceny ? |
Veyron pomalowany na charakterystyczny niebieski kolor to prezent urodzinowy marki na swoje setne urodziny.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Bleu Centenaire 2009
fot Bugatti | Bugatti Veyron Bleu Centenaire 2009
Veyron to samochód, na który mogą sobie pozwolić tylko ludzie z wieloma zerami na koncie, a jak wszyscy wiemy bogacze uwielbiają złoto. Nie może więc dziwić Gold Edition. Klientom z Moskwy albo Zatoki Perskiej na pewno tak pomalowany Veyron przypadł do gustu.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Gold Edition 2009
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Gold Edition 2009
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Gold Edition 2009
Jakby dla kogoś luksus oferowany przez Bugatti był niewystarczający, to z pomocą przyszło Mansory. Oprócz wnętrza zmiany dotknęły również wyglądu pojazdu - Mansory przeprowadziło lifting przodu (przemodelowane błotniki, krótsza maska, nowy zderzak ze światłami LED). Według twórców wszystko, aby poprawić prezencję i aerodynamikę Veyrona. Podoba Wam się?
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero 2009
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero 2009
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero 2009
Rok później Mansory ponownie podeszło do tematu "jak tu poprawić Bugatti Veyrona". Efektem ich prac jest aż bijący po oczach złotym kolorem Linea Vincero d'Oro. Znowu zmieniono przód Veyrona, a wnętrze podrasowano do granic możliwości. Cały samochód błyszczy i połyskuje, ponieważ Mansory wplotło we włókno węglowe miedziane nitki, które nadają mu niepowtarzalnego wyglądu. Czy tak Waszym zdaniem powinien wyglądać luksus?
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero d'Oro 2010
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero d'Oro 2010
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero d'Oro 2010
![]() |
![]() |
![]() |
Auna SBC-6131 | JVC CS-V518 | Kenwood KFC-E1765 |
Sprawdź ceny ? | Porównaj ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Zbudowany tylko w jednym egzemplarzu L'Or Blanc (na polski: "białe złoto") to Veyron wykonany z... porcelany. Oczywiście nie cały samochód, a kilkanaście elementów np. wlew paliwa albo logo Bugatii. Nietypowe malowanie to nawiązanie do dzieł młodszego brata Ettore Bugattiego - Rembrandta, który zajmował się rzeźbiarstwem. Oczywiście oprócz wyglądu nie zmieniono w nim niczego, to wciąż ta sama 1001-konna bestia.
Co ciekawe, w cenę (1,65 miliona euro) wliczono piknikowy zestaw z porcelanową zastawą...
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster LOr Blanc 2011
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster LOr Blanc 2011
Kolejny wyjątkowy Veyron, który powstał tylko w jednym egzemplarzu. Tym razem za projekt odpowiada firma Status Design.
fot. Bugatti | Status Design SD Ultraviolet 2011
fot. Bugatti | Status Design SD Ultraviolet 2011
fot. Bugatti | Status Design SD Ultraviolet 2011
Grand Sport Sang Bleu to mieszanka niebieskiego włókna węglowego i polerowanego aluminium. Również wyjechał na drogi w tylko jednym egzemplarzu.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu 2011
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu 2011
Wspominaliśmy już we wstępie, że w przypadku Veyrona wystarczy nowy lakier, by mówić o "zupełnie nowej wersji". Był już Veyron czarny i złoty, teraz nadszedł czas na Bugatti w czerwonych szatach.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Red Edition 2011
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Red Edition 2011
Niektórzy to mają szczęście - pewien jegomość mieszkający w Chinach (niejaki Simone) z okazji 40 urodzin otrzymał od Bugatti swoją własną edycję Veyrona o nazwie Edition Merveilleux. Dedykowany Simonowi egzemplarz był całkowicie czarny.
Z przeciwległego bieguna pochodzi Grand Sport Matte White Blue Carbon. On z kolei został pomalowany na dwa kolory - oczywiście, zgodnie z nazwą są to biały i niebieski.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Matte White Blue Carbon 2011
Jeden z Veyronów wpadł w ręce irańskiego stylisty i speca od mody Bijana Pakzada (znanego szerzej po prostu jako Bijan). Oto efekt pracy artysty znad Zatoki Perskiej:
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Bijan Pakzad 2011
![]() |
![]() |
![]() |
Atas Cross wosk do karoserii | K2 Aluchrom 120g | Kleen-flo Pasta woskujaca do lakieru |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Bliski Wschód i mieszkający tam szejkowie to jeden z najważniejszych rynków dla Bugatti. Francuzi dali temu wyraz specjalną wersją Middle East Edition. Powstały trzy dedykowane arabskim miliarderom Veyrony w trzech różnych kolorach - żółtym, niebieskim i zielonym.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Middle East Edition 2012
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Middle East Edition 2012
Do tego projektu Bugatti zaprosiło krajana Bernara Veneta. Artysta dostał proste zadanie - uczynić z supersamochodu obiekt godny galerii albo muzeum sztuki współczesnej. Venet postawił na czerń i pomarańcz oraz całą masę matematycznych symboli.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Venet 2012
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Venet 2012
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Venet 2012
To drugi z "porcelanowych" Veyronów. Bugatti stworzyło Wei Long, aby uczcić chiński rok smoka. Dlatego w samochodzie znajdziemy wiele wstawek i motywów związanych z tym mitycznym gadem.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Wei Long 2012
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Wei Long 2012
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Wei Long 2012
Kolejny absolutnie czarny Veyron również powstał z przeznaczeniem dla klientów z Państwa Środka. Z nieskazitelną czernią nadwozia kontrastuje jasne wnętrze. Mroczny 1200-konny supersamochód również powstał tylko w jednym egzemplarzu.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Super Sport Black Carbon 2012
![]() |
![]() |
![]() |
Barum Polaris 3 175/65/R15 84T | Pirelli Winter 210 SottoZero II | Uniroyal MS Plus 77 195/65/R15 |
Porównaj ceny ? | Porównaj ceny ? | Porównaj ceny ? |
W 2013 Bugatti zdecydowało się jeszcze na produkcję limitowanych do trzech sztuk, sześciu wyjątkowych wersji modelu Veyron. Każda z nich otrzymała nazwę pochodzącą od legend marki Bugatti. Są to Jean-Pierre Wimille, Jean Bugatti, Meo Costantini, Rembrandt Bugatti, Black Bess i Ettore Bugatti.
My postanowiliśmy zacząć od edycji poświęconej Jeanowi Bugatti. Pokazano go w 2013 roku we Frankfurcie dla uhonorowania najstarszego syna Ettore Bugatti i projektanta modelu Type 57SC Atlantic.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Jean Bugatti 2013
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Jean Bugatti 2013
Po wszechobecnej czerni zmieńmy choć odrobinę kolorystykę. Błękitny Veyron, który debiutował podczas konkursu elegancji w Pebble Beach to hołd dla Jeana-Pierre'a Wimille. To dwukrotny zwycięzca 24-godzinnych zmagań w Le Mans i wieloletni kierowca testowy. Oczywiście reprezentował barwy Bugatti.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse JP Wimille 2013
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse JP Wimille 2013
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse JP Wimille 2013
Z kolei niebieski Vitesse ze spektakularnym chromowanym bokiem to edycja poświęcona Meo Constantiniemu. Constantini był zasłużonym dla marki szefem wyścigowego zespołu Bugatti i dwukrotnym zwycięzcą wyścigu Targa Florio.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Meo Constantini 2013
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Meo Constantini 2013
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Meo Constantini 2013
Tutaj mamy groźnie brzmiącą WRC Edition - Veyron idealnie skrojony do szaleństw na torze.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse WRC Edition 2013
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse WRC Edition 2013
fot. Bugatti
![]() |
![]() |
![]() |
Bosch BKS 4003 | Raycop BG-200 | SENCOR SVC 220 SL |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |
Czarny Veyron Black Bess przypomina o samochodzie sprzed ponad 100 lat. Francuzi chcieli nim uczcić produkowany w latach 1912-14 Bugatti Type 18 - absolutnie najszybszy samochód swoich czasów.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Black Bess 2014
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Black Bess 2014
Rembrandt Buggati doczekał się drugiego Veyrona na swoją cześć. Po porcelanowym supersamochodzie L'Or Blanc przyszedł czas na jedną z "legend". Wybitny rzeźbiarz na swoją cześć otrzymał brązowego Grand Sporta Vitesse ze słynną rzeźbą "tańczący słoń" (dzieło Rembrandta zdobiło osłonę chłodnicy Bugatti Type 41).
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Rembrandt Bugatti 2014
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Rembrandt Bugatti 2014
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Vitesse Rembrandt Bugatti 2014
Na koniec zostawiliśmy finalną odsłonę legend Bugatti. To edycja poświęcona samemu Ettore Bugatti - założycielowi marki. Na drugim i trzecim zdjęciu wszystkie legendy zebrane w jednym miejscu.
fot. Bugatti | Bugatti VeyronGrand Sport Vitesse Ettore Bugatti 2014
fot. Bugatti | Wszystkie legendy razem
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Legends
Mansory raz jeszcze...
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vivere 2014
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vivere 2014
fot. Mansory | Mansory Bugatti Veyron Linea Vivere 2014
Kończymy Grand Sport Vitesse o nazwie "1 of 1". Ten Veyron powstał na specjalnie zamówienie klienta, który doszedł do wniosku, że Veyrony z serii Legends są zbyt pospolite (no tak... w końcu każda legenda pojawi się w liczbie AŻ trzech egzemplarzy). Głównym wyróżnikiem "1 of 1" jest charakterystyczne żółto-czarne malowanie - to znak rozpoznawczy założyciela marki, Ettore Bugatti. Inną ciekawostką jest grill, po przyjrzeniu się dostrzeżemy, że składa się z dwóch liter, "PL", które są inicjałami klienta. Więcej o jednym z ostatnich Veyronów dowiecie się TUTAJ.
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse "1 of 1"
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse "1 of 1"
fot. Bugatti | Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse "1 of 1"
![]() |
![]() |
![]() |
APOLLO BETA | BLOW AVH-8880 | Grundig GX-30 |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Porównaj ceny ? |
Veyron króluje od 2005. Przez ten czas pojawił się niejeden supersamochód, który spróbował zrzucić go z tronu.
Zaczniemy od jednego z najgłośniejszych projektów - 1217-konnej wściekle żółtej bestii.
Amerykanie okrzyknęli Venoma GT najszybszym samochodem świata - ich maszyna przekroczyła barierę 435 km/h. Jednak rekord ten nie został uznany za oficjalny, ponieważ wymaga się, aby auto pojechało w obydwie strony a za wynik bierze się średnią prędkości maksymalnych obydwu przejazdów. Niestety Hennessey Venom GT pomknął 435 km/h tylko w jedną stronę. Na więcej przejazdów nie zgodziła się NASA, która użyczyła lądowiska dla wahadłowców jako toru.
Fot. Hennessey | Hennessey Venom GT
Na horyzoncie widać już następcę Venoma GT - Venom F5 ma złamać barierę 450 km/h.
fot. Hennessey
No i nie można zapomnieć o konkurentach z mroźnej Szwecji, a zwłaszcza Koenigseggu One:1 - bestii ze stosunkiem mocy do wagi 1:1 (KM do kg). Wyniki o tyle imponujący, że tych koni mechanicznych ma być aż... 1341! Czekamy więc z niecierpliwością, aż One:1 wyjedzie na tory i zacznie podgryzać liderów wyścigu o miano najszybszego produkcyjnego auta. Może sam rozsiądzie się na tronie i pokona Super Sporta?
fot. Koenigsegg | Koenigsegg One:1
fot. Koenigsegg | Koenigsegg One:1
Wcześniejsze Koenigseggi także nie musiały się niczego wstydzić stojąc na parkingu przy Veyronie. Może w bezpośredniej walce nie udało im się supersamochodu z koncernu VAG pokonać, ale także imponowały oszałamiającymi osiągami.
fot. Koenigsegg | Koenigsegg CCR
Fot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R
fot. Koenigsegg | Koenigsegg CCX R Special Edition V8 S
Swego czasu amerykański SSC Ultimate Aero TT pokonał Bugatti Veyrona i stał się najszybszym seryjnie produkowanym samochodem świata, w 2007 roku wpisano go do Księgi Rekordów Guinessa. Aero uległ dopiero Super Sportowi. SSC zaprezentował następcę Aero - model Tuatara. Według producenta spokojnie przekroczy 440 km/h, jednak na razie wszystkie osiągi superauta widnieją na papierze, Tuatara nie potwierdziła jeszcze swoich aspiracji.
fot. Nate Hawbaker | Domena Publiczna
![]() |
![]() |
![]() |
AVEL 3 Zestaw do czyszczenia skórzanej tapicerki |
Kleen-flo Preparat do czyszczenia klimatyzacji | DYWANLUX Antyalergiczny Płyn do czyszczenia tapicerek i dywanów |
Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? | Sprawdź ceny ? |