Z archiwum moto.pl | Wydanie weekendowe | TOP 10 | Najmocniejsze samochody świata

Producenci supersamochodów prześcigają się w ilości koni mechanicznych, jakie wpychają do swoich bestii. Jeszcze nie tak dawno 1001 KM w Bugatti Veyronie wydawało się niesamowitą liczbą, dzisiaj pierwsze wcielenie Bugatti nie łapie się nawet do pierwszej dziesiątki... W zestawieniu uwzględniamy także samochody z najbliższej przyszłości
Zenvo ST1 Zenvo ST1 fot. Zenvo Automotive

10. Zenvo ST1

Moc: 1104 KM

Prędkość maksymalna: 375 km/h

0-100 km/h: 3 sekundy

Silnik: 7.0 V8

W oczy rzuca się przede wszystkim wygląd Zenvo. "Duńczyk" prezentuje się dość groźnie. Wszędzie ostre krawędzie, ponadto wielkie wloty powietrza, ścięte linie reflektorów oraz lamp tylnych i boczne przetłoczenia od razu mówią nam, że mamy do czynienia z poważnym graczem.

Czy za agresywnym wyglądem idzie również reszta? ST1 w znacznej mierze został zbudowany z włókna węglowego, więc waży tylko 1376 kg. Ponieważ Zenvo zdecydowało się na potężną 7-litrową V-ósemkę (dzięki turbinie i kompresorowi wyciśnięto z niej imponujące 1104 KM mocy i 1430 Nm momentu obrotowego) można zaryzykować stwierdzenie, że waży tyle co nic. Potwierdzają to osiągi - Zenvo ST1 nałożono elektroniczny kaganiec i prędkość maksymalna wynosi 375 km/h, a wskazówka prędkościomierza mija pierwszą "setkę" po zaledwie 3 sekundach.

Zenvo ST1fot. Zenvo Automotive

Zenvo ST1fot. Zenvo Automotive

Zenvo ST1fot. Zenvo Automotive

Zenvo ST1fot. Zenvo Automotive

Koenigsegg Agera R Koenigsegg Agera R Fot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera R

Moc: 1140 KM

Prędkość maksymalna: 416 km/h (440 km/h)

0-100 km/h: 2,8 sekundy

Silnik: 5.0 V8 twin turbo

Z Koenigseggami jest jeden problem - bardzo często Szwedzi podają wyższą prędkość maksymalną niż ta, którą ich auta rzeczywiście osiągają podczas testów. Jak dotąd żadne szwedzkie auto w oficjalnych przejazdach i pomiarach nie zdetronizowało Bugatti Super Sport i Hennesseya.

Podobnie jest w przypadku zjawiskowego modelu Agera R. Na torze Koenigseggowi udało się pojechać 416 km/h, a więc do rekordowych prędkości maksymalnych konkurentów trochę zabrakło. Jednak twórcy zarzekają się, że ich dzieło jest w stanie zbliżyć się do granicy 440 km/h. Jedno jest pewne szwedzka marka produkuje jedne z najlepszych supersamochodów na rynku, a w ich autach na pewno drzemie ogromny potencjał.

Koenigsegg Agera RFot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera RFot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera RFot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R

Bugatti Veyron 8.0 W16 Super Sport

Moc: 1200 KM

Prędkość maksymalna: 431 km/h

0-100 km/h: 2,5 sekundy

Silnik: W16

Król jest jeden. Oficjalnie to właśnie Bugatti Veyron w wersji Super Sport jest najszybszym samochodem świata. Choć największy rywal Super Sporta, Hennessey Venom GT, pokonał go o 4 km/h, to Bugatti spełniło wszystkie warunki, by ich 1200-konny potwór wdrapał się na szczyt. Wersja znajdująca się w sprzedaży ma nałożony elektroniczny kaganiec (415 km/h).

W tym zestawieniu trafi się niejeden samochód, który będzie imponował liczbą KM, przyspieszeniem czy prędkością maksymalną, ale nie zapominajmy, że w przytłaczającej większości to papierowi giganci. Na torze już tak świetnie się nie sprawdzają.

Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sportfot Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport

Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sportfot. Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport

Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Fot. Hennessey | Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GT

Moc: 1216 KM

Prędkość maksymalna: 435 km/h

0-100 km/h: 2,4 sekundy

Silnik: 7.0 V8

Na pewno znacie tę historię... "Hennessey Venom GT to najszybszy produkcyjny samochód" - to stwierdzenie nie jest do końca prawdą. Venom GT owszem pobił rekord należący do Super Sporta i pomknął 435 km/h, ale Amerykanie nie dopełnili wszystkich formalności. Żeby rekord został uznany za oficjalny auto musi pojechać w obydwie strony, a za wynik bierze się średnią prędkości maksymalnych obydwu przejazdów. Venom GT pojechał tylko w jedną stronę... Dlaczego? Podobno NASA, która użyczyła lądowiska dla wahadłowców jako toru, nie zgodziła się na dwa przejazdy.

Rekord rekordem, ale czym Hennessey zasłużył na miano supersamochodu? O prędkości maksymalnej wspomnieliśmy - grubo ponad 400 km/h. Konie mechaniczne? Aż 1217 KM. Z taką mocą przyspieszenie również imponuje. Pierwsza setka to kwestia 2,4 sekundy, a druga równe 7. No i cena również odpowiednia jak na supersamochód... Ponad milion dolarów.

Hennessey Venom GTFot. Hennessey | Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GTFot. Hennessey | Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GTFot. Hennessey | Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GTFot. Hennessey | Hennessey Venom GT

Koenigsegg One:1 Koenigsegg One:1 fot. Koenigsegg

Koenigsegg One:1

Moc: 1341 KM

Prędkość maksymalna: 440 km/h (szacunki twórców)

Silnik: 5.0 V8

Do naszego zestawienia trafia także najmłodsze dziecko Skandynawii - Koenigsegg One:1. Przejdźmy od razu do najważniejszego, czyli stosunku mocy do wagi. Zgodnie z nazwą wynosi on równe 1:1, co jest o tyle imponujące, że pod maską Szweda pracuje aż 1341 koni mechanicznych! Jeden koń na jeden kilogram... Powstanie dokładnie sześć sztuk modelu One:1. Bogaczy na świecie nie brakuje, wszystkie więc zostały już wyprzedane.

Konie mechaniczne imponują, a Szwedzi słyną z produkcji świetnych samochodów, pozostaje nam teraz tylko czekać jak ta bestia sprawi się na torze. Myślicie, że to właśnie Koenigsegg zdetronizuje Bugatti Veyrona Super Sport?

Koenigsegg One:1fot. Koenigsegg

Koenigsegg One:1fot. Koenigsegg

Koenigsegg One:1fot. Koenigsegg

SSC Tuatara SSC Tuatara Fot. Shelby SuperCars

SSC Tuatara

Moc: 1370 KM

Prędkość maksymalna: 442 km/h (szacunki twórców)

0-100 km/h: 2,9 sekundy (szacunki twórców)

Silnik: 6.9 V8

Po SSC Ultimate Aero TT nadszedł czas na nowy model Shelby SuperCars o nazwie Tuatara. Że to supersamochód świadczy już sama cena - 1,3 miliona dolarów. W świecie supersamochodów cena po prostu musi być astronomiczna... nie może nas to chyba dziwić, takie samochody trafiają do bogaczy i to głównie tych z Zatoki Perskiej.

Inżynierowie z SSC są pewni, że po raz kolejny odbiorą tytuł najszybszego produkcyjnego samochodu Francuzom i Niemcom z Bugatti i prędko go nikomu nie oddadzą. Jak na razie dokładnych osiągów Tuatary nie znamy (te które podaliśmy powyżej to tylko szacunki, trzeba więc podchodzić do nich bardzo ostrożnie). Miłośnikom ekstremalnych samochodów pozostaje trzymać kciuki, by nie okazał się gigantem jedynie na papierze.

SSC TuataraFot. Shelby SuperCars

SSC TuataraFot. Shelby SuperCars

SSC TuataraFot. Shelby SuperCars

 

SSC Tuatarafot. Shelby SuperCars

SSC TuataraSSC | SSC Tuatara

SSC TuataraFot. Shelby SuperCars

Hennessey Venom F5

Moc: 1419 KM

Prędkość maksymalna: 466 km/h (szacunki twórców)

Silnik: V8

Następca Venoma GT został ochrzczony mianem Venoma F5. Skąd F5? To najsilniejsze tornado w skali Fujita. Nazwa jak najbardziej adekwatna, ponieważ inżynierowie zdecydowali się na jeszcze bardziej wyżyłowaną V-ósemkę - pod maską ma pracować 1400 KM! Zobaczymy jak nowy Venom poradzi sobie na torze, ale w Hennessey zarzekają się, że będzie w stanie pojechać 466 km/h.

Obietnice obietnicami, ale modelem Venom GT firma pokazała, że potrafi stworzyć prawdziwą torową bestię. Amerykańsko-brytyjska spółka może nieźle namieszać swoim tornadem.

Hennessey Venom F5fot. Hennessey

Hennessey Venom F5fot. Hennessey

Bugatti Gangloff Concept - Paweł Czyżewski Bugatti Gangloff Concept - Paweł Czyżewski Bugatti Gangloff Concept - Paweł Czyżewski

Nowe Bugatti | Chiron?

Moc: 1500 KM

Prędkość maksymalna: na pewno więcej niż 431 km/h

Silnik: podkręcona jednostka W16

Następca Veyrona zbliża się wielkimi krokami, więc karuzela domysłów i spekulacji rozkręciła się już na dobre. Niemieccy dziennikarze przyłapali jeden z prototypów w charakterystycznym kamuflażu... jeden, bo pogłoski mówią o trzech różnych projektach.

Pewni możemy być chyba dwóch rzeczy - nowy Veyron powinien być lżejszy od aktualnego i silnik W16 zostanie mocno podkręcony, najczęściej przewija się moc 1500 koni mechanicznych. Spekuluje się, że Veyrona zastąpi auto o nazwie Chiron, co byłoby nawiązaniem do roku 1999.

Zdjęcie, którym zaczęliśmy tę stronę to oczywiście nie nowe Bugatti, a piękny projekt Pawła Czyżewskiego - więcej możecie dowiedzieć się TUTAJ. Na dole Veyron. Na pierwsze zdjęcia nowego Bugatti musimy jeszcze poczekać.

Bugatti Veyronfot. Bugatti

Keating TKR Keating TKR fot. Keating

Keating TKR

Moc: 1825 KM

Prędkość maksymalna: 418 km/h (cel: 480 km/h)

Silnik: 7.0 V8

Keating TKR to jeden z najmniej znanych samochodów w tym zestawieniu. Anglicy z podwójnie doładowanej V-ósemki wycisnęli aż 1825 KM. Na jakie osiągi się to przekłada? Podczas testów auto podobno pojechało aż 418 km/h. Twórcy przebąkiwali, że ich celem jest... 480 km/h.

Próby bicia rekordów miały się odbyć w słynnym Bonneville Sal Flats, ale chyba potworna moc nie do końca się sprawdziła w warunkach bojowych. Na razie o rekordach Keatinga TKR cisza.

Keating TKRfot. Keating

Keating TKRfot. Keating

Keating TKRfot. Keating

Trion Nemesis Trion Nemesis fot. Trion

Trion Nemesis

Moc: 2000 KM

Prędkość maksymalna: 450 km/h (szacunki twórców)

0-100 km/h: 2,8 sekundy (szacunki twórców)

Silnik: 9.0 V8

Na początku pisaliśmy coś o papierowych gigantach... Trion Nemesis ma mieć na pokładzie aż 2000 koni mechanicznych. Co wyniknie z tego amerykańskiego projektu dowiemy się w 2016 roku, bo właśnie za dwa lata pierwsze egzemplarze powinny pojawić się na drogach.

Myślicie, że Trion Nemesis ma szanse zaistnieć na rynku supersamochodów?

Trion Nemesisfot. Trion

Trion Nemesisfot Trion

Trion Nemesisfot. Trion

Trion Nemesisfot. Trion

Trion Nemesisfot. Trion

Więcej o: