Moc: 1104 KM
Prędkość maksymalna: 375 km/h
0-100 km/h: 3 sekundy
Silnik: 7.0 V8
W oczy rzuca się przede wszystkim wygląd Zenvo. "Duńczyk" prezentuje się dość groźnie. Wszędzie ostre krawędzie, ponadto wielkie wloty powietrza, ścięte linie reflektorów oraz lamp tylnych i boczne przetłoczenia od razu mówią nam, że mamy do czynienia z poważnym graczem.
Czy za agresywnym wyglądem idzie również reszta? ST1 w znacznej mierze został zbudowany z włókna węglowego, więc waży tylko 1376 kg. Ponieważ Zenvo zdecydowało się na potężną 7-litrową V-ósemkę (dzięki turbinie i kompresorowi wyciśnięto z niej imponujące 1104 KM mocy i 1430 Nm momentu obrotowego) można zaryzykować stwierdzenie, że waży tyle co nic. Potwierdzają to osiągi - Zenvo ST1 nałożono elektroniczny kaganiec i prędkość maksymalna wynosi 375 km/h, a wskazówka prędkościomierza mija pierwszą "setkę" po zaledwie 3 sekundach.
fot. Zenvo Automotive
fot. Zenvo Automotive
fot. Zenvo Automotive
fot. Zenvo Automotive
Moc: 1140 KM
Prędkość maksymalna: 416 km/h (440 km/h)
0-100 km/h: 2,8 sekundy
Silnik: 5.0 V8 twin turbo
Z Koenigseggami jest jeden problem - bardzo często Szwedzi podają wyższą prędkość maksymalną niż ta, którą ich auta rzeczywiście osiągają podczas testów. Jak dotąd żadne szwedzkie auto w oficjalnych przejazdach i pomiarach nie zdetronizowało Bugatti Super Sport i Hennesseya.
Podobnie jest w przypadku zjawiskowego modelu Agera R. Na torze Koenigseggowi udało się pojechać 416 km/h, a więc do rekordowych prędkości maksymalnych konkurentów trochę zabrakło. Jednak twórcy zarzekają się, że ich dzieło jest w stanie zbliżyć się do granicy 440 km/h. Jedno jest pewne szwedzka marka produkuje jedne z najlepszych supersamochodów na rynku, a w ich autach na pewno drzemie ogromny potencjał.
Fot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R
Fot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R
Fot. Koenigsegg | Koenigsegg Agera R
Moc: 1200 KM
Prędkość maksymalna: 431 km/h
0-100 km/h: 2,5 sekundy
Silnik: W16
Król jest jeden. Oficjalnie to właśnie Bugatti Veyron w wersji Super Sport jest najszybszym samochodem świata. Choć największy rywal Super Sporta, Hennessey Venom GT, pokonał go o 4 km/h, to Bugatti spełniło wszystkie warunki, by ich 1200-konny potwór wdrapał się na szczyt. Wersja znajdująca się w sprzedaży ma nałożony elektroniczny kaganiec (415 km/h).
W tym zestawieniu trafi się niejeden samochód, który będzie imponował liczbą KM, przyspieszeniem czy prędkością maksymalną, ale nie zapominajmy, że w przytłaczającej większości to papierowi giganci. Na torze już tak świetnie się nie sprawdzają.
fot Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
fot. Bugatti | Bugatti Veyron 8.0 Litre W16 Super Sport
Moc: 1216 KM
Prędkość maksymalna: 435 km/h
0-100 km/h: 2,4 sekundy
Silnik: 7.0 V8
Na pewno znacie tę historię... "Hennessey Venom GT to najszybszy produkcyjny samochód" - to stwierdzenie nie jest do końca prawdą. Venom GT owszem pobił rekord należący do Super Sporta i pomknął 435 km/h, ale Amerykanie nie dopełnili wszystkich formalności. Żeby rekord został uznany za oficjalny auto musi pojechać w obydwie strony, a za wynik bierze się średnią prędkości maksymalnych obydwu przejazdów. Venom GT pojechał tylko w jedną stronę... Dlaczego? Podobno NASA, która użyczyła lądowiska dla wahadłowców jako toru, nie zgodziła się na dwa przejazdy.
Rekord rekordem, ale czym Hennessey zasłużył na miano supersamochodu? O prędkości maksymalnej wspomnieliśmy - grubo ponad 400 km/h. Konie mechaniczne? Aż 1217 KM. Z taką mocą przyspieszenie również imponuje. Pierwsza setka to kwestia 2,4 sekundy, a druga równe 7. No i cena również odpowiednia jak na supersamochód... Ponad milion dolarów.
Fot. Hennessey | Hennessey Venom GT
Fot. Hennessey | Hennessey Venom GT
Fot. Hennessey | Hennessey Venom GT
Fot. Hennessey | Hennessey Venom GT
Moc: 1341 KM
Prędkość maksymalna: 440 km/h (szacunki twórców)
Silnik: 5.0 V8
Do naszego zestawienia trafia także najmłodsze dziecko Skandynawii - Koenigsegg One:1. Przejdźmy od razu do najważniejszego, czyli stosunku mocy do wagi. Zgodnie z nazwą wynosi on równe 1:1, co jest o tyle imponujące, że pod maską Szweda pracuje aż 1341 koni mechanicznych! Jeden koń na jeden kilogram... Powstanie dokładnie sześć sztuk modelu One:1. Bogaczy na świecie nie brakuje, wszystkie więc zostały już wyprzedane.
Konie mechaniczne imponują, a Szwedzi słyną z produkcji świetnych samochodów, pozostaje nam teraz tylko czekać jak ta bestia sprawi się na torze. Myślicie, że to właśnie Koenigsegg zdetronizuje Bugatti Veyrona Super Sport?
fot. Koenigsegg
fot. Koenigsegg
fot. Koenigsegg
Moc: 1370 KM
Prędkość maksymalna: 442 km/h (szacunki twórców)
0-100 km/h: 2,9 sekundy (szacunki twórców)
Silnik: 6.9 V8
Po SSC Ultimate Aero TT nadszedł czas na nowy model Shelby SuperCars o nazwie Tuatara. Że to supersamochód świadczy już sama cena - 1,3 miliona dolarów. W świecie supersamochodów cena po prostu musi być astronomiczna... nie może nas to chyba dziwić, takie samochody trafiają do bogaczy i to głównie tych z Zatoki Perskiej.
Inżynierowie z SSC są pewni, że po raz kolejny odbiorą tytuł najszybszego produkcyjnego samochodu Francuzom i Niemcom z Bugatti i prędko go nikomu nie oddadzą. Jak na razie dokładnych osiągów Tuatary nie znamy (te które podaliśmy powyżej to tylko szacunki, trzeba więc podchodzić do nich bardzo ostrożnie). Miłośnikom ekstremalnych samochodów pozostaje trzymać kciuki, by nie okazał się gigantem jedynie na papierze.
Fot. Shelby SuperCars
Fot. Shelby SuperCars
Fot. Shelby SuperCars
fot. Shelby SuperCars
SSC | SSC Tuatara
Fot. Shelby SuperCars
Moc: 1419 KM
Prędkość maksymalna: 466 km/h (szacunki twórców)
Silnik: V8
Następca Venoma GT został ochrzczony mianem Venoma F5. Skąd F5? To najsilniejsze tornado w skali Fujita. Nazwa jak najbardziej adekwatna, ponieważ inżynierowie zdecydowali się na jeszcze bardziej wyżyłowaną V-ósemkę - pod maską ma pracować 1400 KM! Zobaczymy jak nowy Venom poradzi sobie na torze, ale w Hennessey zarzekają się, że będzie w stanie pojechać 466 km/h.
Obietnice obietnicami, ale modelem Venom GT firma pokazała, że potrafi stworzyć prawdziwą torową bestię. Amerykańsko-brytyjska spółka może nieźle namieszać swoim tornadem.
fot. Hennessey
fot. Hennessey
Moc: 1500 KM
Prędkość maksymalna: na pewno więcej niż 431 km/h
Silnik: podkręcona jednostka W16
Następca Veyrona zbliża się wielkimi krokami, więc karuzela domysłów i spekulacji rozkręciła się już na dobre. Niemieccy dziennikarze przyłapali jeden z prototypów w charakterystycznym kamuflażu... jeden, bo pogłoski mówią o trzech różnych projektach.
Pewni możemy być chyba dwóch rzeczy - nowy Veyron powinien być lżejszy od aktualnego i silnik W16 zostanie mocno podkręcony, najczęściej przewija się moc 1500 koni mechanicznych. Spekuluje się, że Veyrona zastąpi auto o nazwie Chiron, co byłoby nawiązaniem do roku 1999.
Zdjęcie, którym zaczęliśmy tę stronę to oczywiście nie nowe Bugatti, a piękny projekt Pawła Czyżewskiego - więcej możecie dowiedzieć się TUTAJ. Na dole Veyron. Na pierwsze zdjęcia nowego Bugatti musimy jeszcze poczekać.
fot. Bugatti
Moc: 1825 KM
Prędkość maksymalna: 418 km/h (cel: 480 km/h)
Silnik: 7.0 V8
Keating TKR to jeden z najmniej znanych samochodów w tym zestawieniu. Anglicy z podwójnie doładowanej V-ósemki wycisnęli aż 1825 KM. Na jakie osiągi się to przekłada? Podczas testów auto podobno pojechało aż 418 km/h. Twórcy przebąkiwali, że ich celem jest... 480 km/h.
Próby bicia rekordów miały się odbyć w słynnym Bonneville Sal Flats, ale chyba potworna moc nie do końca się sprawdziła w warunkach bojowych. Na razie o rekordach Keatinga TKR cisza.
fot. Keating
fot. Keating
fot. Keating
Moc: 2000 KM
Prędkość maksymalna: 450 km/h (szacunki twórców)
0-100 km/h: 2,8 sekundy (szacunki twórców)
Silnik: 9.0 V8
Na początku pisaliśmy coś o papierowych gigantach... Trion Nemesis ma mieć na pokładzie aż 2000 koni mechanicznych. Co wyniknie z tego amerykańskiego projektu dowiemy się w 2016 roku, bo właśnie za dwa lata pierwsze egzemplarze powinny pojawić się na drogach.
Myślicie, że Trion Nemesis ma szanse zaistnieć na rynku supersamochodów?
fot. Trion
fot Trion
fot. Trion
fot. Trion
fot. Trion