Eksperymentalny pojazd EX1 to prezent, jaki Francuzi sprawili sobie z okazji dwusetnych urodzin firmy. Tu należy wspomnieć, że Jean Pierre Peugeot w 1810 roku w Sochaux założył zakłady mechaniczne (produkowano... młynki do kawy i pieprzu), których bezpośrednim kontynuatorem jest dzisiejszy koncern Peugeot. Produkcją rowerów Francuzi zajęli się w 1886, a pierwszy samochód (z silnikiem parowym) wyjechał na drogi w 1889 roku.
Aby uczcić dwa wieki działalności, inżynierowie Peugeota postanowili wybrać się w przyszłość i zaprezentować moc, jaka drzemie w samochodach elektrycznych. W 2010 roku był to najszybszy samochód na prąd. EX1 ma napęd na cztery koła - elektryczny 170-konny silnik odpowiada za napędzanie przedniej osi, a jego brat bliźniak napędza oś tylną. Mały i lekki Peugeot EX1 ma więc w sumie aż 340 KM.
To duża moc w małym wyścigowym aucie, stworzonym specjalnie do bicia rekordów. EX miał odkrytą dwumiejscową kabinę i duży szeroki przód, który zaprojektowano z myślą o jak najlepszej aerodynamice.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Peugeot EX1 świetnie wywiązał się z zadania, jakie postawili przed nim twórcy. Podczas testów w chińskiej bazie lotniczej potrzebował niecałych 3,5 sekundy, aby na liczniku pojawiła się pierwsza "setka". Jak z innymi wynikami, którymi chwalił się Peugeot? Startując na 1/8 i 1/4 mili osiągnął odpowiednio 7.0862 s i 12.6754 s. Za to słynny tor Nurburgring EX1 pokonał w 9 minut, ale warunki nie były sprzyjające, ponieważ testy odbyły się we mgle. Francuzi twierdzą, że EX1 jest w stanie poprawić ten wynik.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
VORDON 7 Europa |
Porównaj ceny ? |
W 2012 roku Peugeot zdecydował się na kolejne mocne uderzenie. Podczas salonu w Paryżu obok konceptu Onyx nie dało się przejść obojętnie. Francuzi postawili na fantazyjną, powyginaną i futurystyczną karoserię, która od razu przykuwa wzrok. Nieważne czy komuś się podoba, czy nie, to nie można mu odmówić oryginalności. Chyba właśnie o to chodziło producentowi.
Karoseria to głównie bardzo lekkie i wytrzymałe włókno węglowe, więc nie musimy martwić się o wagę - Onyx waży ledwie 1100 kg. Oprócz włókna węglowego użyto także aluminium oraz miedzi do wykonania błotników i drzwi. Ciekawy akcent to przeszklony dach z podwójnym wybrzuszeniem. Nie zabrakło też chromowanych wstawek, które jeszcze bardziej podkreślają drapieżny charakter Onyxa.
3,7-litrowa V-ósemka generuje moc 600 KM. Jeżeli wspomoże ją silnik elektryczny (80 KM), to kierowca otrzyma pod pedałem gazu prawie 700 koni mechanicznych... To dużo, biorąc pod uwagę niską wagę konceptu.
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Surowe wnętrze zostało wykonane z jednego kawałka materiału. Do stworzenia deski rozdzielczej wykorzystano specjalne "gazetowe drewno" - stare gazety nałożono na siebie warstwami i sprasowano. Ogólnie środek jest bardzo prosty i minimalistyczny, nie znajdziemy w nim żadnych zbędnych bajerów i rozpraszaczy. Kierownica daje dostęp do wszystkich podstawowych funkcji, więc nie trzeba odrywać wzroku od drogi. To jazda ma być w Onyxie najważniejsza.
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Oprócz supersamochodu, Peugeot zaprezentował także trójkołowca i rower, obydwa pojazdy pod nazwą Onyx. Hybrydowy trójkołowiec ma służyć kierowcy przede wszystkim w mieście. Dzięki kompaktowym rozmiarom i niewielkiemu spalaniu powinien się świetnie sprawdzać na ciasnych, zakorkowanych ulicach europejskich miast. Taki przynajmniej pomysł mieli Francuzi.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Rower Onyx to z kolei specjalistyczny rower triathlonowy CLM, stylistycznie nawiązujący oczywiście do czterokołowego konceptu. To żadna nowość dla francuskiego producenta, ponieważ w marce istnieje wydzielony dział Peugeot Cycles, którego produkty z powodzeniem biorą udział w najważniejszych rowerowych zawodach na świecie.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
GEOVISION 5050 Polska |
Sprawdź ceny ? |
Peugeot Exalt został zaprezentowany podczas tegorocznych targów samochodowych w Pekinie. Pojazd stanowi dopełnienie pomysłów zawartych w Onyxie z 2012 roku. Pokazany w Paryżu Onyx był wizją supersamochodu, podobny stylistycznie Exalt to dużo spokojniejszy koncept limuzyny z segmentu E. Wydaje się, że w ofercie Francuzów mógłby zastąpić Peugeota 607.
Dlaczego na miejsce debiutu Exalta wybrano akurat stolicę Państwa Środka? Przebicie się w Europie z nową limuzyną byłoby arcytrudnym zadaniem, ale w Chinach może być znacznie łatwiej. Chińczycy nie mają tak sztywnego podejścia do pojęcia luksusu i marki jak u nas i Peugeot ma szansę zaistnieć na tamtejszym rynku reprezentacyjnych limuzyn. Nie zdziwimy się więc, kiedy Exalt przeistoczy się w produkcyjny model skierowany na rynek azjatycki.
Dlaczego na większości zdjęć koncept jest on dwukolorowy? Ma to podkreślać dwa materiały, jakie Francuzi wykorzystali do stworzenia karoserii. Z przodu Exalta mamy do czynienia z ręcznie kutą stalą, a z tyłu z innowacyjnym materiałem Shark Skin. Inspiracji oczywiście poszukano u rekinów - powierzchnia jest ziarnista, co według Peugeota ma przekładać się na lepszą aerodynamikę (z takimi materiałami eksperymentuje się także w lotnictwie).
5-drzwiowy, mierzący 4,7 metra długości i poruszający się na 20 calowych kołach Peugeot może zaimponować odważną stylistyką. Exalta ciężko nazwać inaczej niż futurystycznym. Odważne linie zapewne nie przetrwają do potencjalnego produkcyjnego modelu, ale trzeba przyznać, że w Peugeocie wiedzą, jak stworzyć koncept, który będzie się na targach wyróżniał.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
A jak z wnętrzem? Również jest futurystyczne, ale ja bym je określił jeszcze mianem "ascetycznego". W środku dominuje surowa tkanina z domieszką wełny, ciemne hebanowe drewno, metal i włókna węglowe. Skoro Exalt tak bardzo kojarzy się z samochodem przyszłości nie mogło zabraknąć ekranów dotykowych, na których wyświetlają się wszystkie najważniejsze funkcje życiowe auta.
Bardzo ciekawą rzeczą jest układ Pure Blue, który dba o czystość powietrza we wnętrzu Exalta. Rozpyla środki bakteriobójcze i grzybobójcze oraz bardzo dokładnie filtruje powietrze trafiające do auta, aby nic z zewnątrz nie zaszkodziło kierowcy. Idealne rozwiązanie do koszmarnie zanieczyszczonych chińskich miast.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Pod maską drzemie opracowany przez dział Peugeot Sport napęd hybrydowy HYbrid4. Francuscy inżynierowie połączyli ze sobą 1,6-litrowy silnik o mocy 270 KM (znany z Peugeota RCZ) i 70-konny motor elektryczny. Łączna moc 340 KM trafia na wszystkie 4 koła. Koncepcyjna limuzyna Peugeota nie jest ciężka, waży około 1700 kg, hybrydowy napęd powinien więc z Exalta uczynić całkiem dynamiczne auto.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Blaupunkt TP50 Europa |
Porównaj ceny ? |
Peugeot Quartz to najnowszy koncept w naszym zestawieniu. Debiutował bardzo niedawno, na salonie samochodowym w Paryżu 2014. Koncept powstał na platformie EMP2, znanej m.in. z modelu 308.
Wielkie 23-calowe koła i uniesione nadwozie mówią nam, że mamy do czynienia z crossoverem. Czy tak będzie wyglądał następca Peugeota 3008? Wielu twierdzi, że Francuzi mogą podążyć właśnie w tym kierunku. Z roku na rok rynek minivanów w Europie staje się coraz mniejszy i traci klientów na rzecz SUV-ów i crossoverów. Zobaczymy co przyniesie przyszłość... Renault zdecydowało się już na podobny krok z modelem Espace.
Pewni możemy być, że jakiekolwiek auto, które powstanie na bazie Quartza, będzie się od konceptu mocno różnić. Weźmy chociażby silnik... Moc Quartza to aż 500 KM - raczej trudno wierzyć, żeby Peugeot zdecydował się na wprowadzenie tak mocnego samochodu do produkcji. Jak w wielu dzisiaj opisywanych konceptach inżynierowie sięgnęli po najmocniejszy w koncernie silnik 1.6 THP o mocy 270 KM i połączyli go z dwoma motorami elektrycznymi (po jednym na oś, 115 KM każdy).
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Przez otwierane do góry drzwi wsiadamy do charakterystycznego dla marki wnętrza. W oczy rzuca się mała ścięta na górze i na dole kierownica. W konsoli środkowej użyto bazaltu - według projektantów bazalt (przez swoją siłę i lekkość) jest symbolem auta. Oczywiście skała to nie jedyny materiał użyty we wnętrzu, nie mogło zabraknąć miejsca dla skóry oraz tkaniny (tu ciekawostka, ta uzyskiwana jest w procesie druku cyfrowego). Każdy pasażer otrzymał wygodny kubełkowy fotel z 4-punktowymi, automatycznymi pasami.
Jak w większość dzisiejszych konceptów, wnętrze Quartza również jest bardzo futurystyczne (to chyba słowo-klucz w dzisiejszym zestawieniu) i raczej próżno oczekiwać, by w tej formie przetrwało do wersji produkcyjnej. Chociaż kto wie? Może Francuzi postanowią zaszaleć? Już nie raz zdarzało się projektantom z Francji wypuścić na drogi auto cokolwiek odważne.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
W opisie Quartza trochę po macoszemu potraktowaliśmy stylistykę... Ale w przypadku koncepcyjnych Peugeotów chyba trzeba każdemu zostawić wyrobienie sobie własnej opinii. Ponownie trzeba by napisać, że z wyglądu Peugeot jest agresywny, odważny, dynamiczny i futurystyczny. To kolejny z lwich konceptów, który wie jak przykuć wzrok uczestników targów, bo koło takiego kosmicznego auta trudno przejść obojętnie. Ciekawe, co przetrwa z tych linii do wersji drogowej...
fot. Peugeot
TOMTOM START 60 Europa |
Porównaj ceny ? |
Prototyp HX1 z 2011 roku zaskakuje przede wszystkim wymiarami. Przy 4,95 metra długości i 2 metrach szerokości, jego wysokość to tylko... 1,37 metra.
Ze słów projektantów wynika, że Peugeot HX1 ma być luksusową mieszanką auta z segmentu MPV, klasy średniej i limuzyny. W tym przypadku również postawiono na odważną stylistykę, której próżno szukać u konkurentów. Tylko, że Peugeot od razu zapowiedział, że w tym kształcie potencjalne auto produkcyjne nie trafi do salonów.
Nietypowe wymiary przełożyły się oczywiście na świetną aerodynamikę. Koncepcyjny Peugeot może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,28. Co więcej, HX1 wyposażono jeszcze w systemy poprawiające aerodynamikę. Przykładowo felgi przy szybkiej jeździe "otwierają się" jak wachlarz i powietrze wypełnia ich wnętrze, co wpływa na lepszą jazdę. Po przekroczeniu 100 km/h otwiera się również tylny spojler.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Sześcioosobowe (dwa dodatkowe fotele są rozkładane i znajdują się za drugim rzędem siedzeń) wnętrze wykończono drewnem, skórą i szczotkowanym aluminium. W środku znajdziemy mnóstwo ekranów dotykowych (oprócz deski rozdzielczej także na dachu i drzwiach), podświetleń diodami LED i światłowodami... Zgodnie z pomysłem Peugeota na swoje koncepty kabina prezentuje się bardzo nowocześnie. Z ciekawostek - Francuzi proponują potencjalnym klientom minibar i ekspres do kawy na pokładzie.
Peugeot HX1 to nie jedyny koncept luksusowego samochodu (limuzyny?), jaki dzisiaj prezentujemy. Wyraźnie widać, że w zarządzie Peugeota bardzo poważnie myślą o ataku na konkurentów z wyższej półki. Myślicie, że Francuzi mają jakieś szanse w tym starciu? Któryś z ich odważnych pomysłów sprawdziłby się w normalnym produkcyjnym samochodzie?
Może coś bardziej przyziemnego? Polski bestseller na rynku wtórnym
fot. Peugeot
fot. Peugeot
To również nie pierwsza w tym zestawieniu hybryda typu plug-in. Łączna moc Peugeota HX1 to około 300 koni mechanicznych. 2,2-litrowy diesel (204 KM) współpracuje z umieszczonym z tyłu silnikiem elektrycznym (95 KM). Na samym motorze elektryczny HX1 pojedzie 30 kilometrów. W Peugeocie zarzekają się, że na sto kilometrów HX1 zadowoli się tylko 3,2 litra paliwa. W dobie ekologii nie mogło oczywiście zabraknąć chwalenia się jak najniższą emisją CO2 - w przypadku tego konceptu ma to być 83g/km.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Na koniec zostawiliśmy jeszcze jedną ciekawostkę. Czasami w Peugeocie musi być nudno, bo przy okazji konceptu HX1 projektanci francuskiej marki we współpracy z Pierrem Hardym stworzyli "koncept" (a może prototyp?) kobiecego buta... Srebrzyste wysokie buty z koturnami zamiast "szpilek" mają podobno świetnie sprawować się podczas prowadzenia samochodu.
MIO SPIRIT 680 Polska |
Porównaj ceny ? |
W natłoku futurystycznych, wręcz wyciągniętych z filmów science fiction konceptów Peugeota, malutki SUV HR1 wydaje się jakiś dziwnie normalny...
Główną cechą HR1 są jego niewielkie wymiary - długość to zaledwie 3,69 metra. Środowiskiem naturalnym dla koncepcyjnego Peugeota mają być miasta. Zadbano więc o wygodny sposób wsiadania i wysiadania. Dwoje sterowanych elektrycznie, otwieranych do góry drzwi świetnie sprawdzą się na ciasnych miejscach parkingowych czy małym garażu. Mimo że malutki to HR1 jest SUV-em - np. ma duży prześwit, który zapewnia wysoką pozycję za kierownicą.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Jeżeli z zewnątrz HR1 przypomina produkcyjne modele francuskiej marki, to wewnątrz znowu mamy do czynienia z odważną wizją. Projektanci starali się, aby pozycja za kierownicą przypominała tę z nowoczesnych aut klasy coupe - według nich miało to przekładać się na przyjemność z jazdy. Nowoczesna kierownica, kosmiczne zegary, system doświetlenia (diody elektroluminescencyjne), przeszklony dach, ciekawe materiały... wszystko to ma potęgować wrażenie futurystycznej kabiny.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Koncept niewielkiego SUV-a wykorzystuje technologię napędową HYbrid4 (oczywiście słabszą niż we wspomnianym już Exalcie). Z silnikiem spalinowym z przodu oraz elektrycznym z tyłu, w mieście HR1 może poruszać się z niewielkimi prędkościami, w trybie bezemisyjnym lub przy wykorzystaniu obu jednostek napędowych i napędem na cztery koła, gdy przyjdzie mu zmierzyć się z trudniejszą nawierzchnią.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
NAVROAD AURO S6 Europa |
Porównaj ceny ? |
Na koniec postanowiliśmy zostawić dwa bardzo normalne samochody. Po natłoku "futurystycznych" samochodów zostały nam znacznie bardziej realne pomysły, ale wcale nie nudne.
Malutki Peugeot 108 wpadł w ręce mistrza nowoczesnego tatuażu Xoil (to oczywiście pseudonim). Mistrz otrzymał pełną dowolność w personalizacji swojego egzemplarza. Żeby metal karoserii kojarzył się z ludzką skórą pokryto go miedziano złotym lakierem. Lew na dachu to nawiązanie do jednego z dawniejszych wcieleń lwa z logotypu.
Podoba Wam się tak przyozdobione miejskie autko?
Idealne auto do miasta - niedrogie i mało pali
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
Wycieczkę po konceptach Peugeota kończymy autem, które na pewno powinno sobie poradzić na rynku. Peugeot ma przecież bogate tradycje jeżeli chodzi o hot-hatche.
W koncepcie usportowionej "308-ki" zamontowano 4-cylindrowy silnik znany z modelu RCZ R, czyli potężną 270-konną jednostkę benzynową. Duża moc wraz z agresywnym wyglądem i ciekawym malowaniem powinna dać bardzo ciekawe połączenie.
fot. Peugeot
fot. Peugeot
fot. Peugeot
VEXIA Econav 480 Polska |
Sprawdź ceny ? |