Ford przygotowa³ dla klientów ceni±cych przestrzeñ i wielofunkcyjno¶æ ca³kowicie now± rodzinê samochodów - Tourneo. Ca³a gama ma sporo modeli i ¿eby siê w tym wszystkim nie pogubiæ, najpierw usystematyzujmy nowy podzia³ i nazewnictwo poszczególnych rodzinnych Fordów. Gama Tourneo oznacza samochody osobowe, natomiast Transit - dostawcze. Taki podzia³ nie jest nowy, ale teraz oferta obejmuje wiêcej wersji ni¿ uprzednio.
Do nowej fordowskiej rodziny nale¿± trzy samochody. Wymieniamy od najmniejszego do najwiêkszego:
-Ford Tourneo Courier
-Ford Tourneo Connect
-Ford Tourneo Custom
W dostawczych wersjach zajdziemy te same nazwy samochodów: Courier, Connect oraz Custom, ale przed nazw± ka¿dego modelu zamiast Tournego pojawi siê Transit.
fot. Ford
Co to za samochód?
Zaczynamy od najmniejszego auta w nowej gamie Forda. Tourneo Courier bazuje na popularnej Fie¶cie (tê sam± p³ytê pod³ogow± znajdziemy jeszcze w B-MAXie). W porównaniu z nimi, przy identycznym rozstawie osi, Courier jest wyra¼nie d³u¿szy, szerszy i wy¿szy.
Ford swoim przestronnym maluchem celuje g³ównie w rodziny i aktywne osoby, które potrzebuj± wiêkszego, ale niezbyt du¿ego samochodu. Courier przy stosunkowo niewielkich rozmiarach (na pewno nie bêd± stanowiæ problemu w ciasnym miejskim ruchu) oferuje swojemu kierowcy pojemn± kabinê i du¿± przestrzeñ baga¿ow±. Amerykanie pozycjonuj± Tourneo Couriera gdzie¶ pomiêdzy najmniejszymi kombivanami, takimi jak Citroen Nemo, a wiêkszymi modelami przyk³adowo Renault Kangoo albo Volkswagen Caddy.
Z wygl±du Tourneo Courier jest zgrabny, naszym zdaniem prezentuje siê odrobinê lepiej od bezpo¶rednich konkurentów ze swojej klasy. Od razu widaæ,¿e to Ford - na masce nie zabrak³o charakterystycznego dla marki grilla. W ¶rodku równie¿ czuæ fordowskie geny, nie pomylimy tego samochodu z ¿adnym innym. Wykoñczenie kabiny stoi na trochê ni¿szym poziomie ni¿ w typowo osobowych modelach Forda (to pewnie kwestia posiadania dostawczego bli¼niaka), ale to wci±¿ wysoki poziom. Wnêtrze jest przytulne i pró¿no w nim szukaæ go³ej blachy na drzwiach.
Co pod mask±?
Do napêdu ma³ego Couriera in¿ynierowie Forda oddelegowali trzy silniki. W ofercie nie mog³o oczywi¶cie zabrakn±æ dumy Amerykanów, czyli litrowego EcoBoosta, który raz za razem zgarnia nagrody za najlepszy silnik. Moc nowatorskiego silnika to 100 koni mechanicznych.
Oprócz EcoBoosta pod mask± Tourneo Couriera mog± pracowaæ jeszcze dwie jednostki wysokoprê¿ne. 1.5-litrowy TDCi ma moc 75 KM i oferuje zu¿ycie paliwa na poziomie 3,9 litra na setkê. Jeszcze lepiej sprawuje siê drugi Diesel - 1.6-litrowy silnik spala 3,8 litra i oferuje kierowcy moc 95 KM.
Prawdziwie miejskie autko Ford. Okazja!
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Wersje wyposa¿enia
Istniej± trzy: Ambiente, Trend i Titanium. W podstawie (Ambiente) otrzymujemy m.in. podgrzewan± tyln± szybê, 15-calowe felgi, przedni zderzak w kolorze nadwozia, przesuwane tylne drzwi po obu stronach, elektrycznie regulowane lusterka, siedzenie kierowcy regulowane w 3 p³aszczyznach, siedzenie pasa¿era w dwóch, wspomaganie kierownicy, system ABS i EBD, ESC oraz zdalnie sterowany zamek centralny.
Wersja Trend dorzuca m.in. chromowane obramowanie kraty wlotu powietrza, ¶wiat³a przeciwmgielne, schowek nad g³owami oraz pod siedzeniem pasa¿era, radio FM/AM z USB, Bluetooth oraz stacjê dokuj±c± MyFordDock, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnêtrzne, skórzan± kierownic± i klimatyzacjê manualn±.
W najdro¿szej Titanium dostaniemy jeszcze: 16-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby z ty³u, relingi dachowe, automatyczne ¶wiat³a i klimatyzacjê automatyczn±.
Jak z cenami? 57 072 z³ - 72 570 z³
Ford Tourneo Courier | cennik
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Co to za samochód?
Ford Tourneo Connect to ¶redniak - plasuje siê w ¶rodku stawki pomiêdzy ma³ym Courierem i najwiêkszym Customem. Baz± dla Connecta stanowi p³yta pod³ogowa segmentu C, czyli jest bardzo blisko spokrewniony z Focusem, C-Maxem oraz Kug±. Za najwa¿niejszych rywali praktycznego Forda mo¿na uznaæ takie auta jak Volkswagen Caddy albo Renault Kangoo. Fourd Tourneo Connect wystêpuje w dwóch wariantach: podstawowej piêcioosobowej i siedmioosobowej Grand Tourneo Connect (Connect jest wtedy d³u¿szy o 40 cm, podstawowa wersja mierzy 4,42 m d³ugo¶ci).
W ¶rodku Connect bardzo przypomina Focusa, jednak podobnie jak w przypadku Couriera, musimy siê przygotowaæ na tañsze materia³y. Choæ te maj± jedn± zaletê - ³atwiej je utrzymaæ w czysto¶ci. Connect ma oczywi¶cie dostawcze korzenie, wiêc wnêtrze jest przestronne i pakowne. W ¶rodku znajdziemy wiele schowków i pó³ek. Po z³o¿eniu siedzeñ przestrzeñ za³adunkowa to 2410 litrów (w wiêkszym Grand Connectie to ju¿ 2761 l).
Tradycyjnie dla Forda nie ma co narzekaæ na prowadzenie. Connect powinien przypa¶æ do gustu wiêkszo¶ci kierowców, którzy szukaj± naprawdê praktycznego auta, które sprawdzi siê jako wygodny pojazd na rodzinne wycieczki i nie zawiedzie nas, kiedy bêdziemy potrzebowaæ przewie¶æ co¶ wiêkszego.
Co pod mask±?
Tym razem Ford przygotowa³ znacznie szersz± paletê silników. Dla zwolenników jednostek wysokoprê¿nych w ofercie znalaz³ siê 1.6-litrowy Duratorq TDCi w trzech wariantach mocy: 75-cio i 95-cio konne Diesle montowane s± z 5-biegow± rêczn± skrzyni± biegów. Za to najmocniejsza jednostka (115 KM) wspó³pracuje ze skrzyni± 6-biegow±.
Benzyniaki to dwa EcoBoosty. Litrowego o mocy 100 KM i momencie obrotowym 170 Nm znamy ju¿ z Couriera. Pod mask± Connecta mo¿e jeszcze pracowaæ mocniejszy EcoBoost - 1.6 litra, 150 KM i 240 Nm, który przekazuje moc poprzez automatyczn± skrzyniê biegów.
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Wersje wyposa¿enia
Tutaj tak¿e znajdziemy trzy wersje wyposa¿enia Ambiente, Trend i Titanium. Zaczynamy od najtañszej Ambiente, w standardzie dostaniemy m.in.: 16-calowe felgi stalowe, przednie i tylne zaczepy holownicze, tylne ¶wiat³a przeciwmgielne, reflektory do jazdy dziennej, elektrycznie sk³adane i podgrzewane lusterka boczne, lampkê w podsufitce oraz 2 lampki do czytania, zamykany schowek podrêczny, uchwyt na okulary przeciws³oneczne, z³±cze zasilania 12V w schowku baga¿owym.
Co dostaniemy w wy¿sze cenie? Choæby: 16-calowe aluminiowe felgi; szerokie listwy boczne w kolorze nadwozia, czujniki parkowania, automatyczne reflektory przednie, lusterko do obserwowania dzieci, dywaniki welurowe, pod¶wietlany schowek podrêczny, 4-ramienn± obszyt± skór± kierownicê, podgrzewany fotel kierowcy, lepsz± klimatyzacjê, panoramiczny dach z relingami.
Jak nie van to mo¿e Ford Focus? Najlepsze oferty...
Jak z cenami? 67 773 z³ - 98 202 z³
Ford Tourneo Connect | cennik
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Co to za samochód?
Najwiêkszy przedstawiciel rodziny Tourneo to model Custom, brat bli¼niak dostawczego Transita Custom, który mo¿e pochwaliæ siê zdobyciem tytu³u Samochodu Dostawczego Roku 2013. Tournego Custom wystêpuje w dwóch odmianach: podstawowej oraz z wiêkszym rozstawem osi.
To ju¿ propozycja dla tych, którzy potrzebuj± naprawdê du¿ego samochodu. Custom raczej nie sprawdzi siê podczas manewrów na ciasnych, miejskich uliczkach (jednak Ford, aby u³atwiæ manewrowanie molochem wyposa¿y³ go w zestaw kamer i czujników parkowania), ale ma przecie¿ inne zalety. Przede wszystkim ogrom miejsca - tak dla pasa¿erów, jak i czystej przestrzeni za³adunkowej. ¦wietnym rozwi±zaniem jest bez w±tpienia innowacyjny system tylnych siedzeñ, dziêki któremu mo¿emy je z³o¿yæ i roz³o¿yæ na 30 ró¿nych sposobów. Ka¿dy znajdzie wiêc konfiguracjê do swoich aktualnych potrzeb.
Wnêtrze jest ergonomiczne i przytulne. Du¿o przyjemniejsze ni¿ w typowym dostawczaku, podobnie jak prowadzenie.
Co pod mask±?
W Customie mo¿e pracowaæ tylko jeden silnik - 2.2-litrowa jednostka wysokoprê¿na Duratorq TDCi w dwóch wariantach (125 KM/350 Nm i 155 KM/385 Nm). Diesel wspó³pracuje z sze¶ciobiegow± manualn± skrzyni± biegów i napêdem na przedni± o¶.
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Wersje wyposa¿enia
Tourneo Customa mo¿emy zakupiæ w dwóch wersjach wyposa¿enia: Trend i Limited. Postaramy siê wymieniæ najwa¿niejsze elementy, jakie dostajemy w podstawie, to m. in.: przesuwane drzwi boczne, lusterka boczne z systemem eliminowania martwego pola widzenia, system Auto-Start-Stop, uk³ad poprawiaj±cy stabilno¶æ na zakrêtach, system kontroli ko³ysania przyczepy, wspomaganie hamowania awaryjnego, boczne stopnie u³atwiaj±ce dostêp. Za to we wnêtrzu znajdziemy: klimatyzacjê manualn±, radio z ekranem 3,5 cala, komputer pok³adowy, ogrzewane siedzenie kierowcy, dwa uchwyty na dwulitrowe butelki, lampki do czytania na tylnej kanapie, skórzan± kierownicê, ogrzewan± przedni± szybê, dwa gniazdka 12V, schowek na dokumenty formatu A4.
Dro¿sza wersja dorzuca: klimatyzacjê tylnego przedzia³u pasa¿erskiego, rolety przeciws³oneczne na bocznych oknach, fotel pasa¿era z 8-miejscow± regulacj±.
Jak z cenami? 144 894 z³ - 163 836 z³
Ford Tourneo Custom - cennik
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
Je¿eli szukacie samochodu do naprawdê ciê¿kiej pracy to powinni¶cie przyjrzeæ siê dostawczym bli¼niakom opisanych przed chwil± modeli. W gamie Transitów równie¿ znajdziemy Couriera, Connecta i Customa. Jednak królem dostawczaków Forda jest najwiêkszy z nich - po prostu Ford Transit.
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford
fot. Ford