Klasyka czy nowoczesność? | Porównanie cen Porsche

Porsche to auto marzeń tysięcy osób na świecie. Wiele z nich zastanawia się jaki model by wybrało. Nowy czy może klasyczny z początków produkcji? Coupe czy może jednak cabrio? Właśnie dlatego postanowiliśmy skonfrontować ze sobą ceny klasycznych Porsche z tymi, które widnieją w broszurach nowych modeli
Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911

Rynek i ceny

Nasze zestawienie oparliśmy na danych pochodzących z rynku niemieckiego. W Polsce sprzedaż zabytkowych i unikatowych modeli z Zuffenhausen w zasadzie nie istnieje. Dlatego w poniższym materiale będziecie mogli porównać ceny wybranych modeli Porsche w euro (rynek aut zabytkowych kontra ceny dealerów). Dodatkowo podaliśmy również ceny nowych modeli Porsche z polskiej sieci salonów oraz linki do polskich ogłoszeń używanych samochodów Porsche z portalu Autotrader.pl.

Porsche Cayman S - test Moto.plFot. Michał Dek

Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911

Klasyka gatunku. Porsche 911

Zacznijmy od tzw. klasyki gatunku, czyli Porsche 911. O tym samochodzie można marzyć od dziecka i nadal fascynować się jego rozwojem, bowiem trwa on już 50 lat. Porsche 911 weszło do sprzedaży w 1964 roku. Podstawowa wersja Coupe była napędzana sześciocylindrową jednostka w układzie boxer o mocy 130 KM. W 1967 roku do palety dołączyła wersja 911S, której silnik był w stanie wygenerować nawet 170 KM. W latach 1967 - 1969 w ofercie znalazły się jeszcze lekko zubożona wersja 911T (110 KM) i luksusowa wersja L (130 KM), zastąpiona w 1968 roku modelem 911E (140 KM).

Porsche 911Sfot. Porsche

Obecnie podstawowy model Porsche 911 Carrera również posiada 6-cylindorowy silnik boxer, ale jego pojemność wzrosła do 3,4 litra, a do dyspozycji kierowcy jest aż 350 KM. Porsche poszło z duchem czasu i model 911 jest teraz znacznie lepiej wyposażony. W ofercie znalazła się także wersja 911 Carrera S, w której pojemność jednostki wzrosła do 3,8 litra i mocy 400 KM. Modele Carrera 4 i Carrera 4S wyposażono w napęd na cztery koła. Z zewnątrz można je rozpoznać po szerszych tylnych nadkolach.

Porsche 911fot. Porsche

Za model 911 z lat 1964-69, zaliczany do najlepszej klasy stanu pojazdu zabytkowego (Note 1), trzeba zapłacić od 95 tys. do około 135 tys. euro. Dylemat w przypadku zabytkowego już 911 i zakupu zupełnie nowego egzemplarza może być bardzo duży, bowiem za salonowe 911 Carrera trzeba zapłacić minimum 90 tys. euro. W Polsce jest to koszt 513 tys. zł. Wersja z napędem na cztery koła Carrera 4 to wydatek 97 tys. euro lub 549 tys. zł. Wybór należy do Was.

Zobacz ceny Porsche 911 z lat 1964-1969 w Polsce

50 lat Porsche 911

Porsche 911fot. Porsche

Porsche 911 Targafot. Porsche

Jazda Porsche 911 4s
Porsche 914 (fot. Werner Eisele) Porsche 914 (fot. Werner Eisele) Porsche 914 (fot. Werner Eisele)

O półkę niżej. Porsche 912 i 914 vs. Boxster

Porsche w swojej wieloletniej historii bardzo często oferowało klientom modele bardziej przystępne cenowo niż "911-ki", którą szybko uznano za kultowe auto. Dla rozruszania sprzedaży pierwszej generacji 911, do oferty w 1965 wszedł model 912, który poza uboższym wyposażeniem pod maską miał czterocylindrowy silnik o pojemności 1600 cm3. Obecnie za bardzo dobrze zachowany egzemplarz modelu 912 w Niemczech trzeba zapłacić około 35-40 tys. euro. Nie jest to jednak najtańsze Porsche, które możemy zakwalifikować do grupy zabytkowych.

Porsche 912fot. Porsche

Po zakończeniu trwającej trzy lata produkcji "912-ki" (w latach 1975-1976 pojawiła się jeszcze wersja 912E z silnikiem 2.0) w salonach niemieckiej marki można było nabyć zupełnie nowy model z centralnie umieszczonym silnikiem, czyli Porsche 914. Bazowa 80-konna jednostka o pojemności 1,7 litra nie gwarantowała rekordowych czasów przyspieszenia, ale dzięki dobremu wyważeniu i dachowi typu targa, tanie Porsche skonstruowane przy dużej współpracy z firmą Volkswagen, gwarantowało sporo przyjemności z jazdy. W późniejszym czasie do oferty dołączyła wersja 914.4-2.0 z silnikiem dwulitrowym o mocy 100 KM.

fot. Porsche

Obecnie za zadbane 914 w zależności od wersji silnikowej trzeba zapłacić od 15 do 30 tys. euro. W tym przypadku cenowe porównanie do bazowego w ostatnich latach modelu Boxster nie jest już tak idealne, jak w przypadku 911-tki. Na nowego Boxstera, który bazuje przecież na projektowej idei 914, trzeba przeznaczyć niespełna 50 tys. euro lub 250 400 zł. Wówczas w nasze ręce trafia prawdziwe sportowe auto z silnikiem o pojemności 2,7 litra i mocy 265 KM.

Porsche Boxster - ogłoszenia w Polsce

Porsche Boxster SFot. Michał Dek

W latach 1969-72 w ofercie modelu 914 były dostępne także wersje z wyścigowymi genami o nazwie 914.6. Dwulitrowa jednostka osiągała 110 KM, a dzisiaj za to wyjątkowe auto trzeba zapłacić nawet 65 tys. euro. To tylko kilka tysięcy euro mniej niż za zupełnie nowego Boxstera GTS, który w salonach wyceniony jest na niespełna 70 tys. euro (w Polsce prawie 350 tys zł). GTS dysponuje mocą aż 330 KM.

Porsche 914- 6 GT before the race Marathon de la Route (1970)fot. Porsche

Porsche Boxster GTSfot. Porsche

Zdjęcie Porsche Boxster Ultimate Portfolio 1996-2004
Porsche Boxster Ultimate Portfolio 1996-2004
Porsche 550 Spyder Porsche 550 Spyder fot. Porsche

Drożej się nie da, czyli 550 Spyder vs. 918 Spyder

Marka Porsche od początku była ukierunkowana na produkcję samochodów sportowych. Już w 1953 roku światło dzienne ujrzał model 550 Spyder, który stworzono głównie do startów w wyścigach. Ograniczona ilość egzemplarzy wyjechała jednak na drogi. Obecnie 550 Spyder, który wyposażony był w 1,5-litrowy silnik o mocy od 110 do 134 KM, to jeden z najdroższych samochodów tej marki, jaki można spotkać na aukcyjnym rynku. Za modele w nienagannym stanie trzeba często zapłacić około 800 tys euro, a egzemplarze z wyjątkową historią lub w wyjątkowych wersjach osiągają ceny znacznie wyższe. Najdroższe Porsche 550 Spyder w wersji 1500 RS sprzedano na aukcji za 3 685 000 dolarów.

Porsche 918 Spyderfot. Porsche

Miłośnicy najbardziej sportowych modeli Porsche o zasobnym portfelu mogą więc mieć zagwozdkę. W Niemczech w granicach 800 tys euro oscyluje cena szczytu sportowej technologi, czyli hybrydowego Porsche 918 Spyder. Godny następca Carrery GT w Polsce kosztuje ponad 900 000 tys. euro. Pomyślcie, że osoba, która kupiła najdroższe 550 Spyder mogła tą samą kwotę przeznaczyć na zakup trzech 918-tek...

Porsche 550 SpyderPorsche 550 Spyder

Zobacz ceny najtańszych używanych Porsche

Porsche 918 Spyderfot. Porsche

Porsche 550 SpyderPorsche 550 Spyder fot. Gooding & Co

Zdjęcie Porsche Spyders Type 550 1953-1956
Porsche Spyders Type 550 1953-1956
Porsche 911 Turbo Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Wspomaganie powietrzem. Porsche 911 Turbo

Jak wiadomo Porsche 911 przez 50 lat swojej historii występowało w wielu wersjach. Jedną z najbardziej pożądanych jest oczywiście 911 Turbo, którego każda generacja ma wierną rzeszę fanów. Pierwsze 911 ze "ślimakiem" pod maską pojawiło się w salonach w 1974 roku. Z sześciocylindrowego boxera o pojemności trzech litrów inżynierowie wycisnęli 260 KM. Auto było bardzo ciężkie w prowadzeniu, bo napęd trafiał wyłącznie na tylne koła, ale jazda nim nadal sprawia ogromną przyjemność. W 1978 roku pojemność silnika zwiększono do 3,3 litra, a moc wzrosła do okrągłych 300 KM.

Porsche 911 Turbo | Jak rodziła się legendafot. Porsche

Jeżeli ktoś chciałby wejść w posiadanie kultowego dla całej motoryzacji samochodu, jakim jest pierwsza generacja 911 Turbo, musi przeznaczyć na ten cel około 90 -100 tys euro. Mowa oczywiście o egzemplarzach w stanie zbliżonym do idealnego. Najtańsze, bardzo zużyte sztuki można kupić nawet za 25 proc. tej kwoty. Ciekawostkę stanowi fakt, że kolejna generacja 911 Turbo (965) i jej następca (993) mają bardzo podobne ceny. Z tej trójki zdecydowanie najdroższe jest to ostatnie, bo za doskonałe egzemplarze trzeba zapłacić nawet 120 tys. euro.

Ceny używanych Porsche 911 Turbo i nie tylko...

Mimo sporej kwoty pocieszający jest fakt, że za obecną generację Porsche 911 Turbo (991) trzeba zapłacić jeszcze więcej. Moc silnika standardowej wersji wynosi 520 KM i 710 Nm. W połączeniu z fantastycznie działającym 7-biegowym PDK pozwala to na podróżowanie z maksymalną prędkością 315 km/h i osiągnięcia pierwszej setki w 3,4 s (z pakietem Sport Chrono - 3.2 s.). Na takie auto musimy przeznaczyć w niemieckim salonie ponad 165 tys. euro, a w Polsce aż 819 tys. zł.

Porsche 911 Turbofot. Porsche

Zdjęcie Porsche 911 SC & Turbo Gold Portfolio 1978-1983
Porsche 911 SC & Turbo Gold Portfolio 1978-1983
Porsche 911 Carrera 2.7 RS Porsche 911 Carrera 2.7 RS fot. Porsche

Sport w genach. 911 Carrera RS 2.7 vs. GT3

Jednym z najbardziej poszukiwanych i zarazem legendarnych modeli Porsche 911 jest wersja Carrera RS 2.7. Model ten produkowano od 1972 roku tylko przez kilka miesięcy, a na drogi wyjechało zaledwie 1 580 sztuk. Samochód stanowił homologacyjną bazę dla aut wyścigowych i wyposażony był w silnik o pojemności 2,7 litra i mocy 210 KM. Ceny zadbanych egzemplarzy osiągają obecnie kwoty nawet ponad 300 tys. euro. Najtańsze egzemplarze w stanie do renowacji kosztują i tak ponad 100 tys. euro.

Porsche 911fot. Porsche

Od czasu pojawiania się modelu Carrera RS 2.7, w ofercie modelowej Porsche 911 w przypadku każdej generacji tego auta pojawiała się wersja RS. W momencie wprowadzenia do oferty modelu GT3 (996), RS stała się bardziej radykalną odmianą GT3, którą cechuje wręcz torowy charakter. W trakcie najbliższych miesięcy światło dzienne powinno ujrzeć Porsche 911 GT3 RS oparte o najnowszą generację GT3, która w salonach kosztuje prawie 140 tys. euro lub lekko ponad 700 tys. zł. Wersja RS będzie zapewne o około 10-15% droższa. Wybór w kategorii sportowych 911 należy więc do Was. Carrera RS 2.7 do poprawek czy pachnące świeżością GT3.

Porsche GT3 RS 4.0Fot. Porsche

Porsche 911 GT3fot. Porsche

Jazda Porsche 911 Carrera 4 (1 okrążenie)
Porsche 356 Porsche 356 fot. Porsche

Bardzo droga klasyka. Porsche 356

Porsche 356 było pierwszym masowo produkowanym samochodem marki Porsche. Pierwsze 50 sztuk tego modelu nosi przydomek "Gmund". Pochodzi on od miejscowości, w której zostały wykonane. Te auta są w tym momencie w zasadzie nieosiągalne na rynku. Powstające od 1950 roku 356 z silnikami o pojemności od 1,1 do 1,6 litra i mocy od 40 do 90 KM kosztują obecnie w zależności od stanu od 40 do 200 tys. euro. W całej historii Porsche 356 od 1950 do 1964 roku powstało ponad 50 różnych wersji oznaczanych najpierw literą generacji (od A do C), a następnie pojemnością silnika lub nazwą szczególną.

Porsche 356 Roadsterfot. Porsche

Najdroższe z nich to obecnie te, które w nazwie dumnie noszą przydomek Carrera Speedster (np. Porsche 356 A Carrera Speedster 1600 GT). Najmocniejszym seryjnie 356 w historii był model 356 B Carrera 2 / 2000 GT, którego dwulitrowy silnik generował aż 160 KM. Ich rynkowa cena jest bardzo często bliska lub nawet przekracza 400 tys. euro. Za tę kwotę w salonie Porsche możecie pozwolić sobie na zakup np. jednego Porsche 911 Turbo S Cabrio i rodzinnego Cayenne Turbo.

Porsche 356 - chronologia:

1939 - powstają trzy sztuki wyścigowego Porsche 64
1948 - Ferry Porsche buduje prototyp Porsche 356/1 (No. 1)
1948 - W Gmund rozpoczyna się produkcja pierwszych 50 sztuk 356/2
1950 - Porsche przenosi siedzibę i fabrykę do Zuffenhausen w Niemczech
1955 - Porsche prezentuje model 356A
1959 - Porsche prezentuje model 356B
1963 - Porsche prezentuje model 356C
1966 - Zakończenie produkcji modelu 356

Porsche 911 Turbo Cabriofot. Porsche

Porsche Cayenne po faceliftinguFot. Porsche

Zdjęcie Porsche 356
Porsche 356
Więcej o:
Komentarze (5)
Klasyka czy nowoczesność? | Porównanie cen Porsche
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • vito3

    Oceniono 14 razy -2

    kto normalny wyrzuca pieniadze w szwabski zlom,normalniludzie dzwonia po taksowke

  • hart_brejker

    Oceniono 5 razy 3

    Niektóre modele może już mieć przeciętny Kowalski, tylko pytanie, czy będzie go stać na eksploatację, Jedno jest pewne, prawie każdy model da potencjalnemu użytkownikowi frajdę z jazdy w zależności od preferencji :)

  • Piotr Nitecki

    Oceniono 14 razy 6

    Co by nie mówić niesamowite auta....właściwie taki niski garbus z lekkim przodem i silnikiem z tyłu który nigdy nie powinien być szybki i dobrze wyważony a jednak ;) Kolega miał 911T z mocą powyżej 500 i tak jak to auto przyspieszało z każdej prędkości to sorry ale było to wariactwo...Evo czy subaru gra w zupełnie innej lidze i mało jest aut które mogło się równać z lekko dłubniętą turbiną, niesamowite auto...ale...na codzień taka 911 (997) jest twarda jak cholera do tego jest to bardzo głośne auto, to jest zabawka do dawania niesamowitej radochy, jezdząc takim autem zawsze wiesz że nikt za tobą i nikt przed tobą nie będzie szybszy a jak się trafi mocne moto to będzie zabawa i to wcale nie na przegranej pozycji, to jest auto do zapie...... , jeśli masz $ to je bierz bo będziesz miał zawsze uśmiech na twarzy ale jeśli ma byc to auto na codzień to jest to bezsensu mimo tych tekstów że 911 to takie auto na codzień...ogólnie niesamowite auto, jeśli wydaje Ci się ze masz szybkie auto....przejedz sie 911T i zobaczysz ze się myliłeś ;)

  • supermarjan

    Oceniono 15 razy 5

    928 i 944 moze miec prawie 'kazdy'.
    przy czym te auta beda miec teraz procentowo najwiekszy wzrost wartosci. nie jest ich wcale az tak duzo.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX