Piłka to nie wszystko! Brazylia żyje też motoryzacją

Pierwszy gwizdek na stadionie w Sao Paulo już zabrzmiał. W Brazylii, kraju, który kocha piłkę nożna jak żaden inny, rozpoczęły się Mistrzostwa Świata. My pokażemy Wam to, co spotka każdego fana poza stadionami
Volkswagen Brasilia Volkswagen Brasilia Volkswagen Brasilia

Volkswagen z dumną nazwą

VW Brasilia z 1973 roku to doskonały przykład udanego projektu nadwozia, przypominającego VW 412, ale wykorzystującego niedrogą i sprawdzoną technologię Garbusa. Pod czterometrowym nadwoziem typu kombi pracował silnik B4 1.6 przejęty wprost z najpopularniejszego modelu Volkswagena. Brasilia (nazwana tak na cześć nowej stolicy Brazylii) łączyła więc niskie koszty utrzymania z przestronnym (w stosunku do Garbusa) i praktycznym nadwoziem.

Chociaż oficjalny następca, model Gol, pojawił się na rynku w 1980 roku, Brasilię produkowano jeszcze dwa lata. VW Gol był oferowany jako hachback i sedan, ale też odwołując się do Brasilii jako dwudrzwiowe kombi zwane Parati.

Volkswagen BrasiliaVolkswagen Brasilia

Volkswagen Gol Volkswagen Gol fot. Volkswagen | Volkswagen Gol

Golf bez F

W Europie króluje Volkswagen Golf, a w Ameryce Południowej Volkswagen Gol. To właśnie tani samochód Volkswagena podbił w 2013 serca Brazylijczyków. Drugiego na liście Fiata pokonał o ponad 60 tysięcy sprzedanych aut. Co to za auto? Gol oparty jest na dobrze nam znanym Polo, ale aspiruje odrobinę wyżej, gdyż można go nazwać połączeniem Polo z Golfem. Nazwa bardzo piłkarska. Przypadek? Nie sądzę...

Ulubione auto Polaków - najlepsze ceny

Opel Astra Copacabana Opel Astra Copacabana Fot. Opel

Opel Astra Copacabana

Opel postanowił wykorzystać nadchodzącą piłkarską gorączkę i przygotował specjalną edycję modelu Astra, który powinien być jest nie lada gratką dla wszystkich zapalonych kibiców piłki nożnej. To kolejny efekt zaangażowania firmy Opel w świat profesjonalnego futbolu. Copacabana jest równie fascynująca jak brazylijski czarodziej piłki i będzie tego lata w centrum uwagi podczas wszystkich transmisji rozgrywek.

Opel Astra CopacabanaFot. Opel

Brazylijska flaga na dachu, palmy i roztańczone linie wzdłuż drzwi - samo nadwozie samochodu zdradza prawdziwie południowoamerykański temperament. Silnik benzynowy 1.6 Turbo o mocy 200 KM wkrótce pokaże swoje możliwości. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy wciśnie kierowcę w fotel pokryty tapicerką z prawdziwej trawy - oto przykład arcydzieła rzemiosła. Projektanci wnętrza Opla wykorzystali murawę ze słynnego stadionu Maracan?. Do każdego samochodu będzie wydawany certyfikat potwierdzający autentyczność tej futbolowej relikwii. Równie autentyczny jest drobny piasek z Copacabany wypełniający przestrzeń na nogi. To właśnie jemu Astra zawdzięcza swoją nazwę. Do każdego samochodu z edycji specjalnej będą również dołączane supermodne klapki.

Opel Astra z drugiej ręki - ogłoszenia

Po naciśnięciu klaksonu rozlegają się dźwięki samby lub wuwuzeli tworzące prawdziwie stadionową atmosferę. W nastrój piłkarskiego święta podróżujących wprawi również automat z napojami, z którego podczas jazdy sączy się zmrożona caipirinha - rzecz jasna bezalkoholowa. Cachaça wędruje bowiem prosto do zbiornika jako piorunujący koktajl. Astra Copacabana jest równie brazylijska jak Pelé i nie mniej niemiecka od Jürgena Kloppa - niezwykle egzotyczne połączenie: za jedyne 24 444,44 euro od 1 kwietnia u dealerów Opla. Data powinna Wam mówić wszystko :)

DoniRosset - supersamochód z Brazylii DoniRosset - supersamochód z Brazylii DoniRosset - supersamochód z Brazylii

Supersamochód z Brazylii

O supersamochodzie marzy chyba każdy kraj na świecie. Tworzyli go Meksykanie, Rumuni, Słoweńcy, Chorwaci i wiele innych narodów. Do tego grona kilka lat temu dołączyli Brazylijczycy, którzy teraz prezentują rozwinięcie swoich wcześniejszych planów. Przed Wami DoniRosset.

DoniRosset - supersamochód z BrazyliiDoniRosset - supersamochód z Brazylii

Idea brazylijskiego supersamochodu zrodziła się w głowie Williama Denisa Rosset, który chciał zbudować wyjątkowe auto i podarować je w prezencie swemu ojcu. Proces powstawania samochodów z najwyższej półki jest jednak bardzo długi i kosztowny, dlatego DoniRosset pozostaje na razie jedynie komputerową wizją. W zamyśle samochód miałby być wyposażony w 8.4-litrowy silnik V10 z Dodge'a Vipera. Dwie turbosprężarki potrafią wykrzesać z jednostki aż 1007 KM. Autorzy projektu podali nawet wymiary swego dzieła - dwuosobowe nadwozie ma być długie na 4,7 m i szerokie na 2 m.

DoniRosset - supersamochód z BrazyliiDoniRosset - supersamochód z Brazylii

Pełnowymiarową glinianą rzeźbę auta William Rosett podobno pokazał przyjaciołom, którzy byli projektem zachwyceni. Początkowo winny całego "zamieszania" Rosett planował stworzyć jeden egzemplarz modelu, który miał trafić w ręce jego ojca. Warte milion dolarów auto ma jednak szanse na produkcję - tak przynajmniej twierdzą twórcy projektu. Produkcja ma zostać ograniczona do 50 sztuk rocznie. Nic się jednak nie rozpocznie bez pieniędzy inwestorów. A ci mogą niechętnie dokładać do niepewnego projektu.

DoniRosset - supersamochód z BrazyliiDoniRosset - supersamochód z Brazylii

Volkswagen T2 Kombi Last Edition Volkswagen T2 Kombi Last Edition fot. VW

Brazylia ratuje "Ogórki"

Klasyczne samochody powoli odchodzą na emeryturę. Jeśli są wyjątkowo oporne, w podjęciu decyzji pomagają coraz ostrzejsze przepisy. Rząd Brazylii chce zrobić wyjątek dla VW Kombi. Zaostrzające się przepisy spowodowały, że 20 grudnia 2013 roku w Brazylii zakończono produkcję Volkswagena Kombi, czyli Transportera T2. Jego debiut miał miejsce w 1967 roku, ale konstrukcja podwozia liczy już sobie 63 lata (VW Type 2). O ile normy emisji spalin są w Brazylii jeszcze dość łaskawe, to te dotyczące bezpieczeństwa okazały się bezlitosne. Volkswagen stwierdził, że dostosowanie do nich konstrukcji samochodu byłoby zbyt kosztowne, stąd decyzja o końcu produkcji.

Volkswagen T2 Kombi 56 Anos Last Editionfot. VW

Jak się okazuje, dla VW Kombi jest jeszcze nadzieja. Minister Finansów Brazylii Guido Mantega zapowiedział, że poszuka prawnych możliwości przedłużenia życia tego modelu bez konieczności przeprowadzania kosztownych modyfikacji. Szkoda, że deklaracja nastąpiła tak późno. Volkswagen ogłosił swoje plany w październiku 2012 roku, Mantega spóźnił się więc o ponad rok. Volkswagen do Brasil zdążył w tym czasie wyprodukować 600 sztuk pożegnalnej serii Last Edition i zakończyć produkcję.

Volkswagen T2 Kombi 56 Anos Last Editionfot. VW

Mercedes E-Guard Mercedes E-Guard Mercedes E-Guard, fot. Mercedes

W Brazylii rządzą auta opancerzone

Porwania dla okupu, morderstwa w biały dzień na ruchliwych ulicach i napady rabunkowe są ogromnymi problemami, z jakimi boryka się siódma gospodarka świata. Z tego powodu samochody opancerzone w Brazylii przestały być fanaberią milionerów, a zaczęły popularnym narzędziem samoobrony również nieszczególnie zamożnych Brazylijczyków. Wszystko za sprawą firmy DuPont, chemicznego giganta, który cztery lata temu wprowadził do swojej oferty pancerz Armura.

W jego skład wchodzą kuloodporne płyty z kevlaru i wzmocnione szyby Sentry Glas, które są odporne na działanie najczęściej używanej w Brazylii broni ręcznej. Zestaw kosztuje 12 tys. dolarów, dlatego nie jest luksusem zarezerwowanym jedynie dla najbogatszych. Teraz przedstawiciele klasy średniej mogą czuć się w swoich samochodach bezpiecznie. Armura jest montowana na życzenie klienta m.in. w modelach Kii, Hondy i Chevroleta.

Montaż zestawu zajmuje wykwalifikowanym pracownikom firmy 15 dni. Armura waży 90 kg, dlatego znacząco nie wpływa na podwyższenie zużycia paliwa. Firma DuPont oferuje go do 11 modeli samochodów i już rozpoczęła rozmowy z producentami samochodów, by możliwe było fabryczne wyposażanie aut w jej pancerze.

Choć Armura czasem stanowi nawet jedną trzecią wartości samochodu, to Brazylijczycy nie oszczędzają na systemach zwiększających ich bezpieczeństwo. Szacuje się, że rocznie wydają na nie 8 mld dolarów.

Kia podczas FIFA World Cup 2014 Kia podczas FIFA World Cup 2014 fot. Kia

Kia przekazała flotę pojazdów na Mistrzostwa Świata w Brazylii

Kia Motors Corporation, będąca oficjalnym partnerem samochodowym FIFA, przekazała flotę pojazdów na potrzeby zbliżającego się Mundialu. Oficjalna ceremonia odbyła się 4 czerwca na stadionie w Sao Paulo.

Sprawdź oferty specjalne na samochody Kia

Mistrzostwa świata w piłce nożnej to wielkie wyzwanie logistyczne. Koreański producent oddał do użytku Komitetu Organizacyjnego mistrzostw aż 410 pojazdów, które będą przewozić drużyny, działaczy, delegatów sportowych oraz gości VIP. Flota składa się m.in. z modeli: Sportage, Sorento, Cadenza oraz Carnival.

Kia Sportage

Ayrton Senna - Mistrz absolutny Ayrton Senna - Mistrz absolutny fot. Honda

Kult Ayrtona Senny

Jednym z najbardziej kochanych brazylijskich sportowców jest nadal, tragicznie zmarły, kierowca wyścigowy Ayrton Senna. Kiedy w 1983 roku przeszedł do Formuły 3, w pierwszym sezonie zdobył... tytuł mistrza (12 zwycięstw w sezonie). W tym samym roku zaczął jeździć testy w F1 do Williamsa, Brabhama, McLarena i Tolemana. Podpisał trzyletni kontrakt właśnie z Tolemanem, który w 1986 roku został wykupiony przez Benettona. Czemu wybrał najsłabszy z teamów? Jako nowicjusz nie chciał trafić do topowego zespołu jako kierowca nr 2. Wolał być numerem 1 w słabszym zespole. Senna zwrócił na siebie uwagę podczas wyścigu pokazowego zorganizowanego z okazji otwarcia Nurburgringu. Dwudziestu zawodników, w tym takie gwiazdy jak Niki Lauda czy Keke Rosberg jechało takimi samymi Mercedesami 190E 2.3 16 Evo z serii wyścigów turystycznych. Wygrał Senna.

Ayrton SennaAyrton Senna

1 maja 1994 roku. Najbardziej czarny weekend w historii F1. Już podczas treningu Rubens Barrichello miał bardzo poważny wypadek - wleciał w stos opon i złamał rękę i nos. Na tym nie koniec. Roland Ratzenberger  podczas kwalifikacji przy prędkości około 320 km/h i uderzył frontalnie w betonową ścianę. Austriaka przewieziono do szpitala w Bolonii. Nieco później było już wiadomo, że nie żyje. Mimo to, dzień później wyścig się odbył. Wystartowano jak zwykle o godzinie 14. Senna był na czele. Już w pierwszej minucie wyścigu doszło do poważnego wypadku. Jedno z kół bolidu odleciało i zraniło 9 osób na widowni. Na tor wyjechał Safety Car. Schumacher i Senna szybko oddalili się od reszty stawki. W szóstej rundzie w zakręcie Tamburello Senna wypada z toru i uderza w betonowy mur... W trakcie transportu Senny śmigłowcem do szpitala dwa razy ustała praca serca kierowcy. Na torze wznowiono wyścig! W bolidzie Alboreto źle zamontowano koło, które odrywając się zraniło dwóch mechaników. Wyścig wygrał Schumacher, drugi był Larini trzeci Hakkinen.

Ayrton SennaAyrton Senna

O 16:30 dotarła informacja o stanie Senny. Wieści nie były dobre. Uszkodzenia mózgu, tętnicy skroniowej, głęboka śpiączka. O godzinie 18:05 stwierdzono śmierć kliniczną. O 18:40 akcja serca ustała. Senna nie żyje. W Brazylii ogłoszono trzy dni żałoby narodowej. Pogrzeb kierowcy odbył się 5 maja 1994 na cmentarzu w Sao Paulo. Transmitowały go stacje telewizyjne na całym świecie.

O samym wypadku nakręcono filmy, reportaże i napisano setki artykułów, przeprowadzono nawet śledztwo. Sam incydent nie został nigdy do końca wyjaśniony, choć przypuszcza się pęknięcie układu kierowniczego. Przynajmniej takim werdyktem zakończyła się sprawa w sądzie: "Ustalono, że wypadek został spowodowany awarią kolumny kierowniczej. Awaria ta była efektem źle zaprojektowanych i źle skonstruowanych modyfikacji.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.