Na początek trochę o tym, jak i co było ocenianie. Pod uwagę było brane wszystko, co ma duży wpływ na komfort poruszania się po mieście. Średnie ceny paliwa Pb 95, prędkości osiągane w centrum, koszt godzinnego parkowania w "strefie" i tygodniową liczbę kolizji na drogach (zgłoszonych do systemu Yanosik). W każdej z 4 kategorii najlepsze miasta otrzymywały 100 punktów (czyli maksymalnie do zdobycia było 400 punktów). Warto dodać, że dla każdej z tych czterech kategorii wydzielono przedziały punktowe.
Które miasto wygrało? Liderem zestawienia jest Rzeszów! Zdobył 360 punktów na 400 możliwych. Oznacza to, że średnie ceny paliwa Pb w mieście nie przekraczają 5,24 zł, a po centrum jeździ się z prędkością ok. 36 km/h. Kierowcy z Rzeszowa mają (póki co) komfort parkowania ? w mieście nie działa obecnie strefa płatnego parkowania, choć ma się to wkrótce zmienić. Występuje tam stosunkowo niewiele kolizji. Tygodniowo mniej niż 20 zgłoszeń.
Te miasta wypadły najlepiej w rankingu:
Całkiem nieźle wypadł Gdańsk (225 punktów), Łódź (215 punktów) i Szczecin (210 punktów). Gdańsk jest jednym z najmniej zakorkowanych miast w Polsce. jeździ się tu zdecydowanie najszybciej. 100 punktów na 100 możliwych otrzymał tylko jeszcze Białystok. W Gdańsku , Łodzi i kilku innych miastach (patrz tabela, ostatni slajd) najłatwiej o wypadek. Najmniejszą liczbę kolizji zgłaszanych jest za to w Olsztynie, który razem z Zieloną Górą, Gorzowem Wielkopolskim, Olsztynem i Opolem otrzymał maksymalną ilość 100 punktów.
Końcówkę rankingu otwierają Katowice, które uzyskały jedynie 195 punktów. Gdyby odejść od wyznaczonych wytycznych, wśród tych najgorszych są również miasta, które mają w przyszłości szansę na lepszą lokatę. Np. na uwagę zasługuje Bydgoszcz i mądra rozbudowa Alei Wyszyńskiego z dobudowanym buspasem. Bydgoszcz nie poszła na łatwiznę jak to np. ma miejsce w wielu miejscach w Warszawie gdzie buspasy wytyczone zostały na pasach jezdni. Stolica zajmuje przedostatnie miejsce w rankingu. Nic dziwnego, nie jest to przyjemna aglomeracja dla kierowców. Denerwuje tu szereg bezsensownie ustawionych sygnalizatorów (np. rondo przy Rotundzie), brak zielonej fali itd. Jednak nie będziemy tylko narzekać. Światełkiem w tunelu może być chociażby rozbudowa skrzyżowania Puławskiej z Poleczki. Chcielibyśmy więcej takich miejsc.
Na końcu listy jest Poznań. To najmniej przyjazne miasto kierowcom w Polsce. Jakoś nas to nie zaskoczyło. Nie licząc punktów przyznawanych w tym rankingu po Poznaniu jeździ się po prostu okropnie. Nawet na wyremontowanych ulicach. Dobrym przykładem może być Grunwaldzka od strony Bukowskiej). Na skrzyżowaniach zlikwidowano pasy do lewoskrętu, a jeden z pasów ruchu stał się buspasem. Cały ruch skręcający w lewo przekierowano na spokojne uliczki gdzie do tej pory panowała cisza i spokój. Takich punktów w Poznaniu jest ogrom. To zdecydowanie najmniej przyjazne miasto kierowcom w Polsce.
Źródło: Janosik, opracowanie: Korkowo.pl
Kryteria przyznawania punktów:
Ceny paliw (PB 95)
do 5,25 zł za litr ? 100 punktów
do 5,30 zł za litr ? 80 punktów
do 5,35 zł za litr ? 60 punktów
do 5,40 zł za litr ? 40 punktów
powyżej 5,40 zł za litr ? 20 punktów
Średnie prędkości:
do 30 km/h ? 20 punktów
do 32 km/h ? 40 punktów
do 34 km/h ? 60 punktów
do 36 km/h ? 80 punktów
powyżej 36 km/h ? 100 punktów
Postój w strefie płatnego parkowania (w dni powszednie, w ścisłym centrum, koszt pierwszej pełnej godziny)
0 zł ?100 punktów
2 zł ? 75 punktów
do 2,50 zł ? 50 punktów
powyżej 2,50 zł ? 25 punktów
Zgłaszane tygodniowo kolizje:
do 10 kolizji ? 100 punktów
od 11 do 20 kolizji ? 80 punktów
od 21 do 30 kolizji ? 60 punktów
od 31 do 40 kolizji ? 40 punktów
od 41 do 50 i więcej kolizji ? 20 punktów