Dokładnie 27 kwietnia 1984 roku z taśmy montażowej ówczesnej fabryki Seata Zona Franca w Barcelonie zjechał pierwszy egzemplarz modelu Ibiza. Auto szybko zaczęło zdobywać popularność i stało się jednym z filarów marki.
Dzięki temu modelowi Seat zaczął rozwijać się na rynkach zagranicznych, eksportując od tamtego czasu około 69% swojej produkcji do ponad 75 krajów. W początkowym okresie najważniejszymi rynkami zbytu Ibizy, oczywiście poza Hiszpanią, były: Włochy, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Portugalia i Meksyk.
Fot. Seat
Seat Ibiza - pierwsza i czwarta generacja
Całkowita sprzedaż modelu z podziałem na generacje:
- Ibiza I 1984-1993: 1 303 461 egz.
- Ibiza II 1993-2002: 1 522 607 egz.
- Ibiza III 2002-2008: 1 221 200 egz.
- Ibiza IV 2008-do dziś: 924 183 egz.
Czy wiesz, że...?
- Seat Ibiza był oficjalnym samochodem Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie w 1992 roku,
- Ibiza II generacji była pierwszym modelem w swoim segmencie wyposażonym w 90-konny silnik TDI,
- Seat Ibiza był pierwszym modelem w swoim segmencie z systemem ESP.
Ibiza I zadebiutowała w 1984 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Był to pierwszy stuprocentowy Seat bez żadnego elementu nadwozia od Fiata. Przy konstruowaniu Ibizy Hiszpanie współpracowali z uznanymi firmami, takimi jak: Italdesign Giugiaro (projekt nadwozia), Karmann (przygotowanie nadwozia do produkcji), a nawet Porsche (w dziedzinie silników i układu napędowego). Nowy model zastąpił Seata Rondę, był oferowany jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback. W 1991 roku przeprowadzono facelifting.
Lata osiemdziesiąte hiszpański producent zakończył rekordami produkcji i sprzedaży, a także wstąpieniem do Grupy Volkswagena. Niemiecki koncern z Wolfsburga w 1986 roku stał się większościowym udziałowcem Seata, a w bardzo szybkim czasie całkowicie przejął firmę, co pozwoliło na duże inwestycje i rozwój.
Fot. Seat
Przed 1993 rokiem produkcja Seata była skoncentrowana zakładach Zona Franca w Barcelonie. Sukcesy rynkowe nowych modeli wymagały zwiększenia produkcji, a w rezultacie zbudowania nowego kompleksu przemysłowego, który powstał w Martorell pod Barceloną (w tym miejscu do dziś znajduje się główna siedziba firmy).
>> Seat Ibiza (1993-2002) - opinie Moto.pl <<
Druga generacja Ibizy powstała już z wykorzystaniem technologii Volkswagena (pierwszym modelem był Toledo w 1991 roku). Auto bazowało na VW Polo. Auto pod nazwa Ibiza nadal było oferowane w nadwoziu hatchback. Wersja czterodrzwiowa była sprzedawana jako Cordoba, a kombi jako Cordoba Vario. Występowała też mniej znana odmiana coupe o oznaczeniu SX.
Fot. Seat
Seat Ibiza II FL
Fot. Seat
Po latach przerwy Seat powrócił w wielkim stylu do Rajdowych Mistrzostw Świata. W 1995 roku w ramach mistrzostw odbył się puchar Ibizy 1.8 16V. Na kolejny sezon Seat Sport przygotował Ibizę w wersji Kit Car, które były w tym okresie najmocniejszymi przednionapędowymi samochodami rajdowymi. Z dwulitrowego wolnossącego silnika uzyskano 280 KM a samochód bez załogi ważył około 1000 kg. Podczas kończącego sezon 1996, Rajdu Wielkiej Brytanii, Harri Rovanperä zapewnił Seatowi tytuł mistrzowski. Kolejne trzy lata w klasie F2 należały do Seata.
W międzyczasie Seat wprowadził poprawioną wersję EVO II i przygotowywał się do wejścia do królewskiej kategorii WRC. W trakcie trzyletniej historii Ibizy Kit-Car za jej kierownicą zasiadali tacy kierowcy jak wspomniany Harri Rovanperä, Oriol Gomez czy Toni Gardemaister. W Polsce w takim aucie w sezonach 1998 i 1999 można było oglądać Mariusza Ficonia.
Kilka lat wcześniej powstał także projekt Ibizy Twin Engine, jak sama nazwa wskazuje z dwoma silnikami. Były to jednostki 1,5 8V o łącznej mocy 125 KM. Dzięki umieszczeniu jednego silnika z przodu a drugiego z tyłu samochód miał napęd na cztery koła i mógł rywalizować w hiszpańskich mistrzostwach samochodów czteronapędowych.
W późniejszym czasie na rajdowych trasach Ibizę zastąpił Seat Cordoba.
Fot. Seat
Seat Ibiza Kit-Car
Autorem Ibizy numer 3 jest inny włoski projektant - Walter da Silva, obecny szef designu Volkswagen Group, który nadał autu dynamiczną prezencję. Rok po wprowadzeniu nowej Ibizy, do sprzedaży trafiła też nowa Cordoba, stanowiąca wersję czterodrzwiową. W 2006 roku model przeszedł modernizację.
>> Seat Cordoba - opinie Moto.pl <<
Seat Ibiza III
Fot. Seat
Obecna odsłona Ibizy, projektu Belga Luca Donckerwolke, w wersji hatchback została zaprezentowana w 2008 roku. Później gamę powiększono o kolejne wersje. Wariant trzydrzwiowy nazwano SC, a kombi ST. Po raz pierwszy wszystkie odmiany nadwoziowe są oferowane jako Ibiza (nie ma już Cordoby). Ibiza ST obok Skody Fabii to drugie kombi w segmencie B w Grupie Volkswagena. W 2012 roku Seat Ibiza przeszedł facelifting.
Pod koniec czerwca tego roku do sprzedaży trafi specjalna jubileuszowa edycja Ibizy, upamiętniająca trzydziestolecie modelu. Patrząc na okresy produkcji poprzednich generacji modelu (z wyjątkiem trzeciej odsłony), nie powinniśmy jeszcze zbyt szybko spodziewać się następcy.
Seat Ibiza IV FL
Seat Ibiza IV 30th Anniversary Edition
Fot. Seat