Poniższy wykres pokazuje popularność określonych typów opon (letnie, zimowe oraz całoroczne) w ujęciu rocznym dla czterech kwartałów 2013 roku.
Jak pokazują dane na wykresie, zainteresowanie oponami utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie. W II i IV kwartale jest najwyższe, z pewnością wiąże się to z przygotowaniami do sezonowej zmiany opon. Duża popularność wszystkich rodzajów opon w I kwartale to wynik okresu wyprzedaży, z którego jak pokazują zebrane dane, chętnie korzystają polscy internauci, kupując nie tylko potrzebne w nieodległej przyszłości opony letnie, ale również opony zimowe. Okres wakacyjny (III kwartał) to spadek zainteresowania oponami wszystkich rodzajów. Nie jest to jednak czas całkowitego przestoju - w III kwartale na zakup opon decydują się dość często ci, którzy zakup ogumienia do samochodu planują z wyprzedzeniem, aby uniknąć problemów z jego dostępnością lub kolejek związanych z usługą zmiany opon.
Jakie rodzaje opon kupujemy najchętniej w poszczególnych okresach?
Drugi kwartał roku to okres, w którym górują opony letnie, co potwierdzają zebrane dane. Kierowcy szykują się do sezonu letniego i zmiany opon z zimowych na letnie. Oczywiście część z nich postanawia pozostać na oponach zimowych. Warto jednak pamiętać, że niekorzystnie wpływają one na ekonomiczność jazdy latem (wyższe spalanie), zapewniają gorsze własności jezdne, a także zwyczajnie szybciej się zużywają. O ile zainteresowanie oponami letnimi, podobnie do opon zimowych zwiększa się w określonych kwartałach, tak opony całoroczne cieszą się względnie stałą popularnością przez okrągły rok, co najprawdopodobniej podyktowane jest ekonomicznym podejściem i chęcią wykluczenia zmiany opon dwa razy w roku. Opony wielosezonowe są więc konkurencją opon letnich i zimowych, lecz warto zaznaczyć, że jest to dobre rozwiązanie jedynie dla tych, którzy nie podróżują zbyt często.
Zainteresowanie kupnem opon letnich do samochodów osobowych jest wyraźnie sezonowe i przypada głównie na dwa pierwsze kwartały roku. Aż 58,27% Internautów poszukiwało w roku 2013 właśnie tego rodzaju opon. Zakupem zimówek interesowała się ich znacznie mniejsza część, bo 36,58%. Warto zauważyć, że stałe grono polskich Internautów szuka kompromisu między oponami zimowymi i letnimi oraz wygody, jaką daje możliwość nie zmienianie opon dwa razy w roku. Z tego też powodu obserwujemy stałe zainteresowanie oponami wielosezonowymi utrzymujące się na poziomie 4-8%.
Opony osobowe według średnicy
Kolejną ciekawą informacją jest to, że polscy Internauci poszukują najczęściej opon w rozmiarze 14, 15 i 16 cali, niezależnie od ich rodzaju ani sezonowości. To standardowy rozmiar opon stosowanych w samochodach z niskiej i średniej półki cenowej. Jak można wnioskować, to własnie tego typu samochodów na polskich drogach jest najwięcej, co nie pozostaje bez znaczenia dla rynku opon samochodowych. Jak pokazują dane poniżej, Polacy latem wybierają większe średnice opon. Można wskazać dwie przyczyny takiego trendu. Po pierwsze, lepsze warunki na drodze w miesiącach letnich sprzyjają stosowaniu większych opon o niższym profilu.Po drugie, samochód wyposażony w koła o większej średnicy wyglądają, zdaniem wielu, po prostu lepiej. Decyzja o wymianie kół niejednokrotnie ma swoje źródło w preferencjach estetycznych danego kierowcy.
Opony osobowe według szerokości
Najpopularniejszymi oponami do samochodów osobowych są te o szerokości między 185 a 205 - stanowiły one aż 64,52% wyborów Internautów w 2013 roku. Tak wyraźna dominacja tego rodzaju opon to cenna informacja o polskim rynku samochodów. Popularność takich opon podyktowana jest zapewne dominacją samochodów w segmencie średnimi niskim, do których poszukuje się ogumienia w takich własnie szerokościach. Tylko w okresie przygotowań do sezonu zimowego widać zwiększenie zainteresowania węższymi oponami. Opony zimowe przystosowane są do trudniejszych warunków na drodze, lepiej radzą sobie z jazdą po oblodzonych i ośnieżonych drogach, okazują się też skuteczniejsze w wyprowadzaniu samochodu z poślizgów i zasp śnieżnych. Latem lepszą przyczepność samochodu zapewniają szersze opony ze względu na większą powierzchnię styku z podłożem.
Preferencje cenowe dla opon osobowych
Preferencje cenowe w odniesieniu do kategorii opon samochodowych są ściśle określone - Polacy poszukują tanich opon, najlepiej w cenie nieprzekraczającej 100 zł. Takiego wyboru dokonało aż 70% z nich. Poszukiwania niedrogiego ogumienia w relatywnie dobrej jakości to praktyka stała i niezależna od poszukiwanego rodzaju ogumienia. Jedynie I i IV kwartały wyróżniają się zwiększonym zainteresowaniem droższymi oponami, których cena kształtuje się od 300 zł do 500 zł. Związane jest to zapewne z wyprzedażami i częstszymi niż w innych okresach poszukiwaniami w tym czasie opon o większej średnicy na lato, które ze względu na swoją specyfikę więcej kosztują.
Opony do samochodów dostawczych i terenowych
Zainteresowanie zakupem opon do samochodów dostawczych i terenowych jest znacząco niższe niż oponami do samochodów osobowych. Może to być podyktowane faktem, że samochody dostawcze w większym stopniu są w posiadaniu firm. Ich właściciele rzadziej poszukują poszczególnych opon do swojej floty, gdyż mają umowy z konkretnymi sklepami czy hurtowniami, które dostarczają im potrzebnego asortymentu po uzgodnionych cenach. Choć zainteresowanie tymi grupami produktowymi kształtuje się podobnie do zainteresowania oponami do samochodów osobowych - największa popularność przypada na I i IV kwartał - to zauważyć można ciekawą tendencję. Zakup opon wielosezonowych do samochodów terenowych i dostawczych jest zdecydowanie częstszy, szczególnie w ostatnim kwartale roku. Wskazywać to może na niepokojące zjawisko nazbyt ekonomicznego podejścia właścicieli tych samochodów do jazdy w zmieniających się warunkach.
Top producenci opon
Fakt, że tacy producenci, jak: Continental, Dunlop, Bridgestone czy Michelin znajdują się w ścisłej czołówce, nie powinien dziwić. Są to bowiem firmy z długoletnim doświadczeniem w produkcji opon. Wyniki te potwierdzają, że najbardziej na rynku liczą się produkty dostarczane przez znane i sprawdzone marki. Wiąże się to oczywiście z długoterminowym i powszechnym zaufaniem, jakie uzyskują one od swoich klientów. Nie bez znaczenia jest fakt, że w różnego rodzaju testach te marki wypadają często najlepiej. Dzięki temu, przez długi jeszcze czas nawet w skrajnych warunkach będą się one cieszyć większym zainteresowaniem od modeli podobnych, ale mniej popularnych producentów. W rankingu widać również, że o uwagę konsumentów z coraz większą skutecznością walczą nowi, mniej znani gracze, którzy napływają z dalekiego wschodu i kuszą przystępnymi cenami mniej zamożnych zmotoryzowanych.
Prędkość | S - do 180 km/h | Nośność | 280 kg |
Średnica | R17 | Szerokość | 120 |
Profil | 90 |
Producent | Pirelli | Sezon | Całoroczne |
Pirelli
Prędkość | T - do 190 km/h | Nośność | 615 kg |
Średnica | R15 | Szerokość | 195 |
Profil | 65 |
Producent | Dębica | Typ pojazdu | Osobowe |
Sezon | Zimowe | Model | Frigo 2 |
Prędkość | T - do 190 km/h | Nośność | 615 kg |
Średnica | R15 | Szerokość | 195 |
Profil | 65 |
Typ pojazdu | Osobowe | Producent | Continental |
Sezon | Zimowe |
Prędkość | V - do 240 km/h | Nośność | 615 kg |
Średnica | R15 | Szerokość | 205 |
Profil | 60 |
Typ pojazdu | Osobowe | Producent | Firestone |
Sezon | Letnie |
Prędkość | T - do 190 km/h | Nośność | 615 kg |
Średnica | R15 | Szerokość | 195 |
Profil | 65 |
Typ pojazdu | Osobowe | Producent | Goodyear |
Model | Ultra Grip 7+ | Sezon | Zimowe |
Prędkość | H - do 210 km/h | Nośność | 950 kg |
Średnica | R16 | Szerokość | 235 |
Profil | 70 |
Typ pojazdu | Terenowe | Producent | Barum |
Sezon | Letnie |