BMW nie oferuje już serii 1, ani serii 3 w wersjach coupe i cabrio. To żadne zaskoczenie, ponieważ producent z Monachium postanowił oddzielić dwudrzwiowe modele od pozostałych i będzie je teraz oznaczać cyframi parzystymi, dlatego powstały nowe serie 2 i 4.
>> BMW 1 M Coupe | Test i wideo <<
BMW serii 3 Coupe/Cabrio
Z powodu nikłego zainteresowaniem modelami CR-Z i Insight, Honda wycofała ze sprzedaży w Europie oba hybrydowe modele.
>> Ile jest CRX'a w Hondzie CR-Z? <<
Honda CR-Z, czyli hybrydowe coupe, nawiązujące do kultowego modelu CRX, nie zdobyło sympatii klientów. Połączenie rzekomo sportowego charakteru z alternatywnym źródłem napędu okazało się totalną klapą. Rodzinny, pięciodrzwiowy Insight nie był z kolei w stanie nawiązać walki z popularną Toyotą Prius. To duży cios dla Hondy, która w 1999 roku (rok przed Toyotą) stworzyła swój hybrydowy model. Był nim dwumiejscowy Insight pierwszej generacji.
Fot. Honda
W 2013 roku pożegnaliśmy także dwa Hyundaie. Z polskiej oferty wycofano pierwsze sportowe coupe marki z tylnym napędem. Mowa o Genesisie Coupe, który mimo atrakcyjnej ceny (ok. 160 tys. zł za blisko 350-konny samochód sportowy to kusząca oferta) nie przyjął się na rynku.
>> Genesis Coupe 3.8 V6 | Test | Hyundai, jakiego nie znacie! <<
Drugim modelem, którego nie zobaczymy już w naszych salonach sprzedaży jest model Veloster. Oryginalny hatchback z jedną parą drzwi po stronie kierowcy i dwiema po drugiej również nie zrobił u nas furory, mimo niedawnego poszerzenia gamy o silnik turbo.
>> Hyundai Veloster | Test wideo <<
Hyundai Veloster
W ubiegłym roku swój żywot zakończyło Infiniti G37 - sedan premium o sportowym zacięciu z silnikiem V6 o pojemności 3,7 litra i mocy 320 KM. Samochód zastąpiono nowym modelem Q50, który oferowany jest także z napędem hybrydowym. Odmiany coupe i cabrio poprzedniego modelu G są nadal dostępne, ale przy okazji zmiany nazewnictwa zostały oznaczone symbolem Q60.
>> Infiniti Q50 - Test | Pierwsza jazda bez trzymanki <<
fot. Infiniti
Mercedes zakończył produkcję (odbywa się w zakładach Magna Steyr w austriackim Grazu) krótkiej wersji "Gelendy". Po wyprzedaniu ostatnich egzemplarzy modelu G500 Kabriolet, w ofercie pozostała tylko pięciodrzwiowa wersja kultowej Klasy G, która ma być produkowana jeszcze przez co najmniej pięć lat.
>> Mercedes G 350 BlueTEC | Test <<
Kolejnym Mercedesem, którego nie można, bądź lada moment nie będzie można kupić jest SLS AMG. Sportowy model, oferowany od 2009 roku, występował w wielu odmianach: coupe, roadster, GT, Black Series, a także w wersjach electric drive i wyścigowej GT3. Pożegnalna edycja o nazwie "Final Edition" powstanie z liczbie tylko 350 egzemplarzy. Zebranie tylu chętnych nie powinno być problemem. W ofercie pojawi się mniejszy sportowy model AMG GT. Nie będzie on jednak bezpośrednim następcą kultowego już SLS-a.
>> Mercedes SLS AMG GT Final Edition | Wielki koniec <<
fot. Mercedes-Benz
Trzecim i ostatnim modelem Mercedesa, który na dobre pożegnał się z polskim rynkiem, jest Klasa R. To luksusowy model, będący połączeniem limuzyny i minivana. Niektórzy widzą w nim nawet coś z SUV-a. Samochód najbardziej popularny w Ameryce Północnej, tam też jest produkowany.
Mercedes klasy R
W salonach można jeszcze kupić ostatnie egzemplarze tego modelu, wyprodukowanego jeszcze w 2012 roku. Są tu już jednak naprawdę ostatnie sztuki. Latem na polskim rynku ze sporym opóźnieniem zadebiutuje następca Colta - nowy Space Star (poza Europą znany jako Mirage).
>> Mitsubishi Space Star. Zamiast Mirage <<
fot. Mitsubishi
Oferowanie jednocześnie poprzedniej i nowej generacji danego modelu to całkiem popularna praktyka, którą można zaobserwować np. u Chevroleta, Skody, Peugeota czy Opla. Niemiecki producent mimo tego, że IV generacja Astry zadebiutowało dawno temu, to nadal sprzedawał jej starszą odmianę, która dzięki niższej cenie cieszyła się sporym zainteresowaniem. Ale z tym już koniec, w ofercie będzie już tylko nowy model.
>> 15 lat fabryki Opla w Gliwicach <<
fot. Opel | Opel Astra III
W 2013 roku Seat zakończył produkcję modelu Exeo, który był zmodernizowaną wersją Audi A4 B7 (obie marki należą do koncernu Volkswagena). Samochód występował w nadwoziu sedan oraz kombi. Rynkowego sukcesu jednak nie odniósł. Seat nie wprowadził następcy. Nowa generacja Toledo jest mniejsza (to bliźniacza konstrukcja ze Skodą Rapid).
>> Seat Exeo ST 2.0 TDI | Test <<
Seat Exeo (facelifting 2011)
Ostatnim samochodem, który pożegnał się oficjalnie z polskim rynkiem, jest Toyota Verso-S. Całkiem funkcjonalny mikrovan, ale zdecydowanie zbyt drogi z racji produkcji w Japonii (efekt wysokiego kursu jena). To skutecznie odstraszyło potencjalnych klientów.
>> Toyota Verso S 1.33 | Test <<
Toyota Verso-S