Oglądając stoisko Toyoty we Frankfurcie w 1995 roku mało kto się spodziewał, że patrzy m.in. na przyszłość motoryzacji i na trendsettera napędów alternatywnych. Dziś Prius to rozpoznawalna nazwa. Tak wyglądał jego prototyp. Rok później mogliśmy już podziwiać jego wersję koncepcyjną
Toyota Prius Concept
Pierwsza generacja hybrydowego auta z pod znaku Toyoty została pokazana w 1996 roku w Japonii. Produkcję rozpoczęto w następnym roku. Prius o oznaczeniu modelowym NWH10 był wyposażony w silnik benzynowy 1.5 o mocy 58 KM i dodatkowy napęd elektryczny generujący 40 KM.
Sprawdź ceny używanych Priusów w Polsce
W 2000 roku Prius przeszedł lekką modernizacje. NWH11 otrzymał mocniejszy silnik benzynowy, który dysponował mocą 72 KM. Elektryczna jednostka również została wzmocniona o dodatkowe 4 KM. Mogła się ona pochwalić spalaniem na poziomie 5 litrów paliwa na 100 przejechanych kilometrów. W takiej wersji auto trafiło po raz pierwszy do Europy i Ameryki Północnej. W sumie sprzedano 120 tys. sztuk hybrydowego Priusa pierwszej generacji.
Toyota Prius I
Wnętrze Toyoty Prius I
Druga generacja Priusa okazała się prawdziwym hitem. Samochód zadebiutował w 2003 roku i posiadał kompletnie zmodernizowane nadwozie. Pod maską pozostał silnik 1.5, ale jego moc wzrosła do 76 KM. Dodatkowo baterie były w stanie wyprodukować dodatkowe 28 KM, a silnik elektryczny kolejne 67 KM. Jednak maksymalna moc wynosiła w sumie 110 KM. Trafiała ona na koła za pomocą przekładni ECVT (Electronically Controlled Continuously Variable Transmission). Dzięki temu Prius mógł osiągnąć spalanie na poziomie 4 litrów / 100 km i emisję CO2 na poziomie 104 g. Gwarancja producenta na zamontowane w układzie hybrydowym baterie obejmowała przebieg 240 000 kilometrów. Na całym świecie sprzedano 1,2 miliona egzemplarzy tego auta.
fot. Toyota
fot. Toyota
Trzecia generacja Priusa zadebiutowała w 2009 roku i otrzymała większy, mocniejszy silnik benzynowy. Jest to, wytwarzający moc 98KM, 1.8-litrowy VVT-i, pracujący według obiegu Atkinsona (jednostki tego typu są najbardziej efektywnymi wśród silników benzynowych produkowanych na świecie). Jak zapewnia Toyota, zwiększęnie pojemności, pomogło w zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwo. Większy moment obrotowy pozwala osiągnąć niższą średnią prędkość obrotową podczas podróżowania autostradami. Zasięg miałby się zwiększyć szczególnie w przypadku jazdy z większymi prędkościami.
Również silnik elektryczny wytwarza teraz więcej mocy w stosunku do poprzedniej generacji samochodu. Obecnie jest to okrągłe 80KM. Kiedy zaś oba silniki działają razem, potrafią wytworzyć moc równą 134KM. Podczas prac nad systemem napędowym, udało się także obniżyć jego ogólną masę o 20%.
Zobacz czy możesz sobie pozwolić na zakup używanego Priusa III generacji
Fot. Toyota
Z ciekawostek można wspomnieć o możliwości kupienia Priusa ze szklanym dachem, w którym umieszczono panele słoneczne. Wyprodukowana za ich pomocą energia jest wykorzystywana do obsługi specjalnego systemu wentylacji i cyrkulacji powietrza, przeciwdziałającemu nagrzewaniu się wnętrza kiedy samochód stoi w nasłonecznionym miejscu.
Fot. Toyota
Czego zatem możemy się spodziewać po trzeciej generacji najbardziej popularnej hybrydy świata? Przyspieszenie do prędkości 100km/h zajmuje nowej Toyocie Prius 9,8 sekundy, a średnie spalanie spadło o około 8% w stosunku do poprzedniej generacji (4,3l/100km). Należy jednak zaznaczyć, że wynik ten uzyskano podczas wewnętrznych testów Toyoty.
Fot. Toyota
W marcu 2012 roku do salonów trafił odświeżony model trzeciej generacji Priusa. Na pierwszy rzut oka zmiany są prawie niewidoczne, ale po dłuższej chwili można dostrzec zmiany przedniego zderzaka. Diodowe światła dzienne znajdują się teraz poniżej przeprojektowanych reflektorów (pod kierunkowskazami). Kosmetyczne modyfikacje tylnej części nadwozia dotyczą świateł, które wyglądają bardziej świeżo i nowocześnie. Wszystkie zmiany wydłużyły nadwozie o 20 mm.
Chcesz mieć własną hybrydę? Sprawdź ceny
fot. Toyota
Wewnątrz również odnajdziemy kilka nowości. Do palety materiałów wykończeniowych dodano nowe kolory tapicerki. Toyota posłuchała narzekań kierowców i zwiększyła zakres regulacji foteli, na których łatwiej będzie zająć wygodną i bezpieczną pozycję. Inżynierowie nie zapomnieli też o mechanice. Zawieszenie zostało lekko usztywnione, co znacząco nie obniżyło komfortu resorowania, ale zredukowało nieprzyjemne odgłosy, które dochodziły do uszu właścicieli Priusów podczas jazdy po nierównościach. Japończycy dopracowali też układ kierowniczy, co poprawiło precyzję jego działania.
fot. Toyota
Do rodziny Priusa w 2012 roku dołączy jej najmniejszy członek, którego debiut odbył się na targach w Detroit. Do napędu kompaktowej Toyoty nie posłużył jednak silnik znany ze starszych hybryd. Pod maskę trafiła 1.5-litrowa jednostka, która współpracuje z silnikiem elektrycznym. Moc jednostki spalinowej wynosi 74 KM, a elektrycznego 61 KM. Łączny maksymalny moment obrotowy ma wartość 280 Nm. 3,99 m długości, 1,69 mm szerokości i 1,44 m wysokości mają zapewnić komfortowe warunki podróżowania czterem osobom, ale homologacja pozwala przewozić pięciu pasażerów. Stylistycznie Prius C zdecydowanie wyróżnia się spośród reszty członków rodziny Priusa. Wygląd konsoli centralnej jest wyraźnie inspirowany najnowszym wcieleniem Toyoty Yaris.
fot. Toyota
fot. Toyota
W 2012 roku na ulice wyjechała też powiększona wersja Priusa III generacji - Prius Plus. Z zewnątrz różnice są niewielkie i ograniczają się głównie do innych lamp z przodu i z tyłu. Ważniejsze i wyraźniejsze są różnice w stosunku do zwykłego Priusa. Na długość przybyło mu 15,5 cm, a na szerokość 3 cm. Także rozstaw osi jest większy o 8 cm. Zalety Plusa to większa o 50% przestrzeń ładunkowa, którą można aranżować wykorzystując przesuwaną tylną kanapę.
fot. Toyota
Japończycy chwalą się ponadto, że po raz pierwszy w Priusie Plus zastosowali nowy panoramiczny dach, o 40% lżejszy od dotychczasowych konstrukcji, oraz system multimedialny Entune, obsługujący aplikacje internetowe i informujący o pogodzie, korkach, stacjach benzynowych oraz wiadomościach. Pod maską drzemie hybrydowy zespół napędowy znany z Priusa o łącznej mocy 136 koni.
fot. Toyota
Prius G Sports
Dołączył w 2010 roku do całej gamy podrasowanych modeli spod znaku G Sports, oferowanej w japońskich salonach Toyoty. Na pierwszy rzut oka trudno rozpoznać w nim seryjny model, a to dzięki zupełnie nowym zderzakom, progom i osłonom tylnych kół. Z przodu pojawiło się dodatkowe oświetlenie diodowe, zaś spod tylnego zderzaka wystają dwie rury, wieńczące nowy układ wydechowy. Auto otrzymało także obudowy lusterek i tylny spojler z włókna węglowego oraz komplet nowych felg aluminiowych.
fot. Toyota
O sportowy klimat w kabinie dba komplet kubełkowych foteli Recaro, logo "G Sports" na gałce zmiany biegów i przycisku uruchamiania silnika, czerwona nić tapicerki i aluminiowe pedały. Do kompletu Priusa wzbogacono o sportowe zawieszenie, zbliżające go do asfaltu o 30 mm, oraz układ hamulcowy o zwiększonej wydajności.
fot. Toyota
Prius Wald International
Także Wald International postanowił zmienić oblicze hybrydowej Toyoty. Nie liczcie jednak na dodatkowe rumaki, generowane przez hybrydowy zespół napędowy. Japoński tuner mechanikę zostawił w spokoju i skupił się jedynie na wyglądzie auta.
Prius otrzymał agresywnie stylizowane zderzaki z dodatkowymi wlotami powietrza, listwy progowe i owiewki okien. Z tyłu pojawił się dodatkowy spojler, a całość spoczęła na 18-calowych alufelgach. Usztywnione zawieszenie zbliżyło hybrydę do ziemi o 35 mm.
fot. Wald International
Mocno zamaskowana, najnowsza generacja Toyoty Prius zastała przyłapana podczas testów drogowych w USA. Czwarta generacja Priusa pojawi się na rynku na przełomie 2014/2015 roku. Obędzie się bez stylistycznych rewolucji. Hybrydowa Toyota będzie ewolucją obecnego modelu. Auto otrzyma niektóre elementy studyjnego modelu FT-Bh, który został zaprezentowany na salonie w Genewie w 2012 roku. Na pewno mocno zmieni się wnętrze. Znikną centralnie umieszczone zegary, które zostaną zastąpione przez klasyczne, za kołem kierownicy.
Prius IV ma być o 50 kg lżejszy. Za redukcję masy odpowiedzialna jest głównie nowa litowo-jonowa bateria, która nie tylko mniej waży, ale i ma większą pojemność.
fot. set
fot. set
fot. set