Kiedy w 1983 roku Suzuki pokazało nowy model nie nosił on jeszcze swojej sławnej nazwy. Na wzór terenowego SJ osobowy maluch dostał oznaczenie SA310 i SA413. Można to rozwinąć jako Swift pierwszej generacji z silnikiem R3 1.0 (50 KM, potem 53 KM) lub R4 1.3 (68-73 KM). Ale ten błąd naprawiono dosyć szybko i na tylnej klapie wersji europejskiej pojawiła się nazwa Swift. W Japonii ten model sprzedawano pod nazwą Cultus. W 1986 roku pokazano Swifta GTi ważącego 765 kg, z silnikiem 1.3 o mocy 101 KM.
Suzuki Swift GS - bogata wersja wyposażenia
W Ameryce Północnej Swift I był oferowany jako Pontiac Firefly (zdj.), Chevrolet Sprint i Suzuki Forsa
Suzuki Swift - dostęp do wnętrza
Suzuki Swift GTi z 1988 roku
Pod koniec 1988 roku w Japonii zadebiutowała druga generacja Swifta. Tym razem jednak rodzina rozrosła się dość znacznie. Oprócz trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka w ofercie był też sedan i kabriolet. Podstawowe silniki pozostały bez zmian: 1.0 (53 KM) i 1.3 (68 KM) oraz wersja GTi (101 KM). Sedan był dostępny z silnikiem 1.6 (92-95 KM).
W 1992 roku Suzuki otworzyło fabrykę na Węgrzech w mieście Esztergom. Tam do dziś powstają Swifty przeznaczone na rynek europejski.
Pierwsze zmiany (lifting) pojawiły się w roku 1992, następne w 1996 i 2000. Nie były one rewolucyjne i ograniczały się do nowych lamp i zderzaków. Niestety po 14 latach produkcji Suzuki nie miało przygotowanego następcy i na trzecią generację musieliśmy czekać do 2005 roku.
Suzuki Swift II (1988-1992)
Suzuki Swift II sedan
Suzuki Swift GTi
Suzuki Swift kabriolet
Suzuki Swift 4x4 (1992-1996)
Suzuki Swift II (1996-2000)
Suzuki Swift II (2000-2003)
W 2002 roku Suzuki pokazało prototyp Concept-S, rok później Concept-S2 (cabrio-coupe), ale na wersję produkcyjną musieliśmy czekać do 2005 roku. Trzecia generacja została zaprojektowana jako samochód "stylowy". Stąd cena nieco wyższa od konkurencji. To i tak nie przeszkodziło mu wywalczyć sobie miejsce na rynku. Oprócz silników benzynowych 1.3 (92 KM), 1.5 (102 KM) i 1.6 w modelu Sport (125 KM) w ofercie po raz pierwszy pojawił się Diesel 1.3 (75 KM). Ciekawostkę stanowi specjalna wersja limitowana Joanna Brodzik Edition - sprzedawana, rzecz jasna, wyłącznie w Polsce.
Suzuki Concept-S (2002)
Suzuki Concept-S2 (2003)
Suzuki Swift III (2005-2007)
Suzuki Swift III oferowany był w Polsce w limitowanej wersji Joanna Brodzik Edition
Suzuki Swift III po faceliftingu (2007-2010)
Suzuki Swift Sport (2007-2010)
Czwarta generacja Swifta jest już nami 3 lata. W stosunku do poprzednika zachowano linię i podstawowe założenia stylistyczne. Swift IV, jak poprzednia generacja, w Europie oferowany jest wyłącznie jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback. Uproszczono za to paletę silników obejmującą dwe jednostki benzynowe 1.2 (94 KM) i 1.6 (136 KM) i znanego ze Swifta III turbodiesla 1.3 (75 KM). Na rynku polskim oferowana jest wyłącznie wersja 1.2, mocniejsze silniki, jak i napęd obu osi to opcje u nas niedostępne.
Suzuki Swift IV (2010-2013)
Suzuki Swift IV (2010-2013)
Suzuki Swift Sport (od 2010)
Suzuki Swift 4x4 (od 2010)
Suzuki Swift z pakietem X-ITE
Suzuki Swift po faceliftingu (od 2013)
W 1982 roku w Indiach powstała spółka Maruti-Suzuki, w której japońska firma miała większość udziałów. Początkowo produkowała małe i tanie modele, jak 800, czy Gypsy (SJ), ale z czasem zaczęto myśleć o potrzebach i preferencjach rodzimej klienteli. W 1989 roku zaprezentowano model 1000 będący Swiftem II w wersji sedan. W 1995 roku zmienił nazwę na Esteem, a jego produkcję kontynuowano do 2013 roku. Ale następca pojawił się znacznie wcześniej. Na bazie Swifta III skonstruowano sedana o nazwie Swift Dzire. Tym razem jednak nie przedłużano mu życia i wraz z czwartą generacją do salonów w Indiach trafił kolejny Swift Dzire.
Maruti-Suzuki Swift Dzire (Swift III)
Maruti-Suzuki Swift (III-gen.)
Maruti-Suzuki Swift (IV-gen.)
Maruti-Suzuki Swift Dzire (Swift IV)
Jakkolwiek by to nie zabrzmiało Swift to nie tylko Swift. Pod tą nazwą oferowano na świecie kilka modeli, które na naszych drogach nosiły inną nazwę, bądź w ogóle nie były oferowane. Głównym "winowajcą" takiej sytuacji były bliskie kontakty z GM, koncernem lubiącym przyklejać różne znaczki na jeden model samochodu. I tak Geo Metro, oferowany także jako Chevrolet Metro, Pontiac Firefly (Kanada) powstawał też jako Suzuki Swift. Zresztą Suzuki miało do tego pełne prawa, Metro powstało bowiem na platformie Suzuki i napędzane było jego silnikami.
Suzuki Ignis to bardzo udany model, który przypadł do gustu europejskim, w tym polskim klientom. W rodzimej Japonii, jak i na kliku wybranych rynkach oferowany był jako Swift.
Chevrolet Aveo z lat 2002-2011 znany był na poszczególnych rynkach jako Chevrolet (Kalos, Lova), Daewoo (Gentra, Kalos), Holden (Barina), Pontiac (G3, G3 Wave, Wave), ZAZ (Vida) i oczywiście Suzuki. Kanadyjczycy mogli go kupić pod nazwą Swift+.
Geo Metro oferowany był w USA pod marką Chevrolet (zdj.), ale także jako Suzuki Swift
Suzuki Swift znany u nas jako Ignis (2000-2006)
Suzuki Swift jako małe i dynamiczne auto, które w każdej generacji miało swoją usportowioną odmianę (GTI lub Sport) było i jest często wykorzystywane do rywalizacji w rajdach i wyścigach.
fot. Suzuki
Pierwsze dwie generacje znane są bardziej z występów w barwach prywatnych zespołów w latach 80. i 90 a obecnie można spotkać je na imprezach typu KJS. W przypadku trzeciej generacji sytuacje znacznie zmieniła się w 2004 roku kiedy to na odcinki wyjechał przygotowana przez fabryczny zespół Swift w wersji Super 1600. Z wolnossącego silnika 1.6 wyciśnięto 218 KM i prawie 190 Nm. W połączeniu z nadwoziem ważącym tylko tonę Swift był bardzo szybkim autem zarówno na asfalcie jak i na szutrze. Świetna konstrukcja przyczyniła się do zdobycia trzech tytułów mistrzowskich w kategorii Junior WRC. W 2009 roku w barwach fabrycznego zespołu Suzuki tytuł wicemistrzowski w Junior WRC wywalczył Michał Kościuszko.
fot. Suzuki
Swift Sport w nieco słabszych specyfikacjach wykorzystywany jest także w wyścigach, rallycrossie i markowych pucharach rajdowych m.in. w Niemczech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.
W 2010 roku Suzuki rozwiązało fabryczny zespół Suzuki Team Europe, ale Swifty S1600 nadal widywane są na polskich i zagranicznych odcinkach specjalnych.