Wycieczka: Ulice Kuby

Jest takie miejsce na świece, gdzie motoryzacyjny świat się zatrzymał, a na ulicach królują perełki sprzed kilkudziesięciu lat. Zapraszamy na Kubę!
Źródło: Wikimedia Commons Autor: Jorge Royan Źródło: Wikimedia Commons Autor: Jorge Royan Źródło: Wikimedia Commons Autor: Jorge Royan

Ulice Kuby

Kuba to najprawdziwszy raj dla miłośników motoryzacji sprzed lat. Na ulicach kubański miast niepodzielnie królują auta, które w innych zakątkach świata znalazłyby się już dawno w muzeach. Największe wrażenie robią oczywiście amerykańskie oldtimery - szacuje się, że znajduje się ich na wyspie około 60 000, z czego połowa to roczniki 1950+, a po 25% to auta starsze z roczników 1940+ i 1930+. Obok pięknych Amerykańców jeżdżą również stare Moskwicze i Łady. Z dawnego Układu Warszawskiego na Kubie można też spotkać naszego poczciwego Malucha, znany jest tam jako El Polacito.

 

Źródło: Wikimedia CommonsŹródło: Wikimedia Commons

Autor: Jorge Royan

Przed Rewolucją Kubańską (zakończoną w 1959 r.), na wyspie rządził przyjazny Stanom Zjednoczonym dyktator, a Kuba uchodziła za centrum amerykańskiej turystyki. To właśnie wtedy zawitały tam wszystkie te wspaniałe samochody, które pozostały na Kubie do dnia dzisiejszego. Po dojściu do władzy Fidela Castro całkowicie ustał import części i aut z USA.

 

Źródło: Wikimedia CommonsŹródło: Wikimedia Commons

Autor: Barbara Walsh

Amerykańskie embargo nie było jedynym problemem dla Kubańczyków - wprowadzone przez komunistów prawo zabraniało handlu samochodami używanymi oraz nabywania nowych (regulacje te zniesiono dopiero w 2011 roku). Wszystkie te okoliczności zmusiły mieszkańców Kuby do nierównej walki z bezlitosnym czasem, a auta stały się czymś na kształt drogocennego skarbu albo relikwii. Nagle okazało się, że wielu Kubańczyków musiało zostać mechanikami. Rynek samochodowy nie istniał, nowych części również nie dało się dostać, obowiązkową stała się więc umiejętność utrzymywania aut przy życiu. Nieważne, że samochód pochodził z lat 30, po prostu musiał być sprawny, bo rodzina nie mogła kupić sobie nowego.

 

Źródło: Wikimedia CommonsŹródło: Wikimedia Commons

Autor: BluesyPete

Kubańczycy samodzielnie produkowali części zamienne lub używali radzieckich odpowiedników. Bardzo dużo z samochodów przypomina swoje pierwsze wcielenie jedynie z wyglądu - w środku są prawie w całości skonstruowane z nowych, wykonanych w garażu komponentów. Niektóre z nich wyglądają, jakby dopiero co wyjechały z fabryki: świeży lakier na karoserii i błyszczące kołpaki przykuwają wzrok. Inne nie mają tyle szczęścia i powoli poddają się swoim latom - toczy je rdza, a cześć napraw przeprowadzono taśmą i drutem. Niezmiennie jednak olśniewają czarem minionych lat.

Jedną z tajemnic długowieczności klasyków są silniki. Amerykańskie, oryginalne V8 zostały już dawno temu wymienione na młodsze i o wiele oszczędniejsze jednostki, np. takie wyciągnięte z radzieckich aut. Pod maską niektórych oldtimerów pracują nawet zupełnie nowoczesne silniki rodem z Japonii.

Zapraszamy na niesamowitą wycieczkę po ulicach Kuby! Nigdzie indziej nie da się obejrzeć tylu buicków, chryslerów, studebakerów, hudsonów, starych fordów, oldsmobili, ład i moskwiczów w jednym miejscu.

Kubańczycy wciąż skazani są na samochody sprzed 1959 roku Kubańczycy wciąż skazani są na samochody sprzed 1959 roku źródło: Wikimedia Commons

Ulice Kuby

Autor: BluesyPete

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Thomas Brown

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: BluesyPete

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Helene84

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Tony Hisgett

źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons

Ulice Kuby

Autor: *christopher*

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Jorge Royan

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Tony Hisgett

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Tony Hisgett

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Geograf.gp

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: BluesyPete

źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons

Ulice Kuby

Autor: Hastdutoene

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Geograf.gp

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Angelo Lucia

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Tango7174

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Tony Hisgett

źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons

Ulice Kuby

Autor: Jorge Royan

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Jorge Royan

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Dietrich Michael Weidmann

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: BluesyPete

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: BluesyPete

źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons źródło: Wikimedia Commons

Ulice Kuby

Autor: BluesyPete

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Emmanuel Huybrechts

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Zahav511

 

źródło: Wikimedia Commonsźródło: Wikimedia Commons

Autor: Zalewski Michal

Więcej o:
Copyright © Agora SA