Historia logotypów znanych marek

Dzisiejsze symbole większości marek samochodów są dobrze znane, ale nie zawsze tak było. Zobaczcie, jak kształtowały się loga najpopularniejszych producentów
Renault Captur Renault Captur Renault Captur

Renault

W 1898 roku we francuskim miasteczku niedaleko Paryża firmę Renault założyło troje braci: Louis, Marcel oraz Fernand Renault. Pierwsze logo firmy to medalion z inicjałami całej trójki. Aby podkreślić produkcję samochodów, którą firma się zajmowała, w 1906 logo zmieniona na takie z automobilem i kołem zębatym. Podczas I Wojny Światowej na froncie zachodnim czołgi Renault zdobyły dobrą sławę i przyczyniły się do zwycięstwa. Dlatego w 1919 logo zmieniono właśnie na czołg.

Znaczek z 1923 roku nawiązywał do okrągłego grilla samochodów francuskiej marki. Dwa lata później przeprojektowano go na diament. Diament ten towarzyszy Renault po dziś dzień. Przechodził w swojej historii kilka, mniejszych i większych, przeróbek. Charakterystyczny symbol z 1972 zawdzięczamy malarzowi Victorowi Vaserely.

RenaultRenault

Mazda RX-8 Mazda RX-8 Mazda RX-8

Mazda

Pierwszym logiem japońskiego producenta z Hiroszimy był stylizowany napis "Mazda". Sama nazwa wywodzi się od starożytnego, azjatyckiego bóstwa mądrości, inteligencji i jakości Ahura Mazda. Kolejne logo to połączenie "M" z nazwy marki z herbem Hiroszimy. Skrzydła symbolizowały szybkość i zwinność.

Do 1960 roku Mazda nie zajmowała się produkcją samochodów osobowych. Początkowo były to obrabiarki, później Japończycy wzięli się za budowanie trzykołowych pojazdów. Pierwszy prawdziwy samochód opuścił fabrykę w 1960, już z nowym logiem, prostą "emką" wpisaną w okrąg. W 1975 zdecydowano się na, znany do dzisiaj napis.

Nowe logotypy, te z 1991 roku, symbolizują skrzydła, słońce oraz krąg światła. Pomysły zawarte w nich, wykorzystano do stworzenia obecnego znaczka Mazdy. Skrzydła odzwierciedlają ciągły rozwój firmy i dążenie ku przyszłości.

Mazda

Mazda

VW Golf VII VW Golf VII fot. Volkswagen

Volkswagen

Teraz firma,  która w swojej historii nie zmieniała loga prawie w ogóle. Volkswagen to z języka niemieckiego "samochód dla ludu" ("Volk" - naród, "Wagen" - auto). Dwie litery znane ze znaczka VW to oczywiście skrót nazwy. Wczesna historia marki nierozerwalnie połączona jest z Adolfem Hitlerem i dlatego przedwojenne logo bardzo przypomina swastykę.

Po wojnie Brytyjczycy postanowili reaktywować Volkswagena, a logo ograniczono do liter "V" i "W" wpisanych w okrąg. W takiej formie, praktycznie nienaruszone, przetrwało do dzisiaj. Z biegiem czasu zmieniano kolory i dokonano kilku kosmetycznych zmian.

VolkswagenVolkswagen

Ford GT Ford GT fot. Ford | Ford GT

Ford

Owal ze stylizowanym napisem "Ford" to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków na świecie. Pojawił się już w 1912 roku w czarno białej wersji. Henry Ford założył swoją firmę w 1903, wtedy to jeden z pracowników opracował pierwsze czarne logo z napisem "Ford Motor Co.", pod spodem zapisano również miejsce założenia, czyli Detroit w stanie Michigan. W 1909 na samochodach marki zaczęto umieszczać sam napis "Ford".

Równolegle z owalem, w 1912 roku, pojawił się niebieski skrzydlaty trójkąt. Miał on symbolizować lekkość, szybkość, wdzięk oraz stateczność. Używano również pomarańczowej wersji tego loga. Nowy znak nie spodobał się jednak Fordowi i zdecydowano się na owal. W 1927 zmieniono jego kolor na charakterystyczny błękit. Błękitny owal jest logiem Forda do dzisiaj, a przez cały ten czas zmieniano go tylko nieznacznie, od czasu do czasu odświeżając, by pasował do swoich czasów.

FordFord

Peugeot 208 GTi Peugeot 208 GTi Peugeot 208 GTi

Peugeot

Historia marki Peugeot sięga aż 1810 roku, kiedy to Jean Pierre Peugeot uruchomił zakłady mechaniczne. Zajmowano się w nich produkcją młynków do kawy, pieprzu i soli. Dopiero później, bo w latach osiemdziesiątych XIX wieku, zdecydowano się na regularną produkcję rowerów. Dotąd firma robiła je raczej okazjonalnie. Wnuk założyciela Armand Peugeot, w 1889, zdecydował, że firma powinna zająć się samochodami.

Dlaczego logiem Peugeota jest lew? Firmę założono w Sochaux, w regionie Franche-Comte. Herbem miasta, jak i tego południowego regionu jest właśnie lew. Pierwsze logo, to z 1847, zaprojektował jubiler Justin Blazer, a wykorzystywano go jako znak jakości stali produkowanej w Peugeocie. Przez ponad 160 lat lew przeszedł niejedną przemianę.

PeugeotPeugeot

BMW M6 BMW M6 BMW M6

BMW

BMW (z niem. "Bayerische Motoren Werke" Bawarskie Zakłady Silnikowe) założono w 1916 roku, jako fabrykę samolotów. Za założycieli uznaje się Gustava Otto i Karla Rappa. Siedem lat później na drogi wyjechał pierwszy motocykl BMW, a w 1928 roku ruszyła produkcja pierwszych samochodów.

Wbrew powszechnej opinii logo BMW nie nawiązuje do pracującego śmigła samolotu. Okrągły kształt został zaczerpnięty od znaczka firmy RAPP Motorenwerke, z której wywodzi się BMW, natomiast biało-niebieski motyw szachownicy to kolory bawarskiej flagi.

Bawarczycy w swoich uczuciach okazali się być niezmiernie trwali. Od 1916 na logo nanoszono jedynie kosmetyczne poprawki, poddając go drobnym zmianom.

BMWBMW

Skoda Skoda Skoda

Skoda

Skoda, początkowo pod nazwą Laurin & Klement, powstała w 1895 roku, jako firma produkująca rowery. Trzy lata później założyciele Vaclav Laurin i Vaclav Klement zdecydowali się rozszerzyć działalność o motocykle, a w 1901 wyprodukowano pierwsze prototypowe auto.

Logo z 1895 prezentowało koło rowerowe, a wplecione w nie liście lipy miały symbolizować słowiański rodowód marki. Logo z 1905 zadebiutowało wraz z rozpoczęciem produkcji pierwszego samochodu, słynnego Voiturette. Secesyjna stylistyka i liście laurowe oplatające inicjały właścicieli, symbolizowały zwycięstwo i sławę.

W 1926 pojawiła się dwa loga. Pierwszy - stylizowany napis Skoda dedykowano wyłącznie samochodowej części koncernu. Używano go do 1934 roku. Drugi pomysł z 1926 okazał się znacznie trwalszy, bo towarzyszy Skodzie do dzisiaj. Popularna "kura" to tak naprawdę połączenie wizerunku Indianina w pióropuszu ze strzałą. Kolor "skrzydlatej strzały", z niebieskiego na zielony, zmieniono w 1993 roku po przejęciu Skody przez Volkswagena. Później logo przechodziło już tylko drobne modyfikacje i poprawki.

SkodaSkoda

Alfa Romeo 4C Alfa Romeo 4C Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo

Włosi z Alfy Romeo są bardzo stali w swoich uczuciach. Ich logo pozostaje prawie niezmienne od 1910 roku. Kolejne zmiany to tak naprawdę tylko drobne poprawki kosmetyczne, mające znaczek odświeżyć i przystosować do nowych czasów. Tylko w 1945 zdecydowano się na poważniejsze przeprojektowanie loga, ale po pięciu latach szybko wrócono do tego klasycznego.

Swoje logo Alfa Romeo zawdzięcza Romano Cattano, który podczas czekania na tramwaj na Piazza Castello w Mediolanie, zainspirował się czerwonym krzyżem z flagi miasta. Połączył go z herbem szlacheckiego rodu Visconti i tak powstało logo. Co ciekawe wąż pożera pewną postać, a wielu spiera się czy to dorosły mężczyzna czy dziecko.

Alfa RomeoAlfa Romeo

Mercedes SLS AMG Black Series Mercedes SLS AMG Black Series Mercedes SLS AMG Black Series

Mercedes

Skąd się wzięła gwiazda jako symbol Mercedesa? Legenda głosi, że założyciel firmy, Gottlieb Daimler, dorysował na zdjęciu swojego rodzinnego domu gwiazdę. Później powiedział żonie, iż gwiazda ta wzejdzie nad jego fabryką i przyniesie rodzinie szczęście i błogosławieństwo. Trzy ramiona gwiazdy miały również symbolizować trzy kierunki, w których chciano się wyspecjalizować: samochody, samoloty i łodzie.

Początkowo na samochodach zamieszczano jedynie proste logo z napisem "Mercedes", słynna trójramienna gwiazda pojawiła się parę lat później, bo w 1909. Złocista gwiazda, z biegiem lat, ewoluowała do postaci znanej z dzisiejszych Mercedesów.

MercedesMercedes

Citroen DS3 Citroen DS3 Citroen DS3

Citroen

Francuska marka Citroen została założona w 1919, w Paryżu, przez inżyniera Andre Gustave Citroena. To właśnie z nim wiąże się historia loga firmy. Andre podczas podróży do Polski, w łódzkich fabrykach zajmujących się produkcją tekstyliów, zdobył wiedzę o technologii kół zębatych o daszkowym uzębieniu. W Polsce wykorzystywano drewniane koła, Citroen wykupił odpowiedni patent, a później go ulepszył, tworząc koła stalowe. Oczywistym było dla niego, że logiem jego firmy musi być podwójne zazębienie daszkowe.

Od samego początku logo utrzymywane było w żółto-niebieskich barwach, na zmianę tradycyjnych kolorów zdecydowano się dopiero w 1980 roku, wtedy to pojawiły się znane z dzisiejszych samochód srebro i czerwień.Citroen

Citroen

Opel Adam Opel Adam Opel Adam

Opel

Adam Opel założył swoją firmę w 1864 roku, w Russelsheim. Początkowo zajmowano się w niej produkcją maszyn do szycia oraz rowerów. Przełom nastąpił w 1899, kiedy to Opel wkroczył na rynek samochodów. Od 1929 Opel należy do amerykańskiego koncernu General Motors.

Logo w formie, jaką znamy dzisiaj pojawiło się w 1937 roku. Okrąg to oczywiście nawiązanie do pierwszej litery nazwy. Początkowo wpisywano w niego stylizowany sterowiec, był to hołd dla słynnych "zeppelinów". Błyskawica pojawiła się w 1964 roku, jako odniesienie do słynnej ciężarówki z okresu II Wojny Światowej, Opla Blitza ("Blitz" z niemieckiego to błyskawica).

OpelOpel

Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500

Fiat

FIAT, czyli Fabbrica Italiana di Automobili Torino, został założony w 1899 roku, w Turynie. Aby upamiętnić to wydarzenie zaprojektowano plakat, gdzie w lewym górnym rogu umieszczono złoty znaczek z nazwą firmy. I to właśnie ten znaczek stał się pierwszym logiem nowej marki.

Po dwóch latach zdecydowano się na zmianę loga i użycie skrótu FIAT. Logo powoli ewoluowało do znanej nam dzisiaj formy, a napis FIAT towarzyszył Włochom przez cały ten czas (wyjątkiem jest tylko znaczek z 1991). Charakterystyczną cechą praktycznie każdego loga jest wyróżniająca się litera "A".

FiatFiat

Audi RS 5 Audi RS 5 Audi RS 5

Audi

Wielu ludzi błędnie uważa, że znaczek Audi to nawiązanie do sportu, a zwłaszcza Olimpiady. Łączące się ze sobą kółka są przecież symbolem własnie Igrzysk Olimpijskich. Jednak logo Audi ma zupełnie inną genezę - symbolizuje cztery firmy (Audi, DKW, Horch i Wanderer), które w 1932, wobec wyniszczającego kryzysu na światowych rynkach, połączyły się w Auto Union.

Ciekawostką jest również sama nazwa Audi. Założyciel firmy August Horch został wyrzucony ze swojej własnej firmy "August Horch & Cie", postanowił więc w 1909 uruchomić kolejną. Po przegranej sprawie nie mógł użyć własnego nazwiska. Za namową dziesięcioletniego syna zdecydował się na Audi, co po łacinie znaczy "słuchać"/ "słuchać się", dokładnie tak samo jak "horch" w języku niemieckim.Audi

Audi

Więcej o:
Copyright © Agora SA