Proces projektowania i powstawania nowego samochodu jest czasochłonny oraz, a może przede wszystkim, niezwykle kosztowny. Firmy nie zamierzają wydawać setek milionów dolarów bez przeanalizowania znacznej liczby projektów, z których wybiorą najlepszą ich zdaniem wersję.
Sprawdź ile kosztuje Ford Mustang
Przez ponad pięć dekad projektanci i inżynierowie Forda narysowali, zbudowali i przetestowali niezliczoną ilość samochodów, które mogły otrzymać znaczek Mustanga. Ułamek z nich trafił do produkcji seryjnej. Te auta dobrze znamy, więc zdecydowaliśmy poświęcić trochę uwagi zapomnianym już konceptom, które nie zdobyły wówczas uznania.
Od końca 1961 roku do połowy 1962 roku projektanci Forda stworzyli wiele projektów sportowego coupe, bazującego na płycie podłogowej modelu Falcon. Każdy prototyp otrzymał nazwę wewnętrzną. Jedna koncepcja samochodu typu fastback miała aż trzy nazwy: początkowo Avventura, później Avanti, a na końcu Allegro. Według założeń, pasażerowie z tyłu mieli siedzieć tyłem do kierunku jazdy. Chociaż Mustang fastback nigdy nie trafił do produkcji, to ten projekt został przyjęty jako trzecia wersja nadwoziowa modelu.
Pod nazwą Avventura projekt przeszedł z fazy szkiców do fizycznego prototypu. W aucie wygospodarowano miejsce na bagaż, a tylne siedzenia umieszczono przodem do kierunku jazdy. Pojazd zaprezentowano jako Avanti, ale nazwę ostatecznie zmieniono na Allegro, ponieważ w tym samym czasie Studebaker wprowadził coupe własnej produkcji o nazwie Avanti.
Projektanci Mustanga brali pod uwagę również wiele pomysłów samochodu dwumiejscowego. Projekty te były postrzegane jako powrót do korzeni modelu Thunderbird, który z biegiem czasu stał się większym pojazdem dla czterech osób. Koncepcja nadwozia dwumiejscowego powracała w okresie pomiędzy pierwszym konceptem Mustang 1 a Mach III, ale pomimo specjalnych wersji na tor, które miały usunięte tylne siedzenia w celu zmniejszenia wagi, nigdy nie było seryjnego dwumiejscowego Mustanga.
W 1962 roku zespół projektantów, prowadzony przez Gene?a Bordinata, pracował ponownie nad koncepcją Allegro. Pomimo że produkcyjny Mustang z 1965 roku wyglądał zupełnie inaczej, to projekt Allegro ustanowił proporcje, które definiowały Mustangi przez kolejne pięć dekad.
Koncepcja dwumiejscowego Mustanga z centralnie umieszczonym silnikiem prawdopodobnie nigdy nie była poważnie brana pod uwagę, ale stała się inspiracją dla modelu GT40 MK I, który od 1964 roku brał udział w wyścigach Le Mans.
To model dwumiejscowego Mustanga wykonany z gliny, który ma kilka wspólnych elementów stylistycznych z wersją produkcyjną z 1965 roku.
Sukces rynkowy Mustanga pierwszej generacji skłonił Forda do rozważań nad kolejną wersją nadwoziową w celu pozyskania jeszcze większej liczby klientów. Na szczęście dla fanów Mustanga, ta koncepcja nie przeszła.
fot. Ford
W połowie lat sześćdziesiątych projektanci Forda pracowali nad wieloma koncepcjami Mustanga kombi. Zbudowano nawet jeden jeżdżący prototyp. Wszystkie znane projekty Mustanga kombi były trzydrzwiowe, więc bliżej im było do europejskich aut typu "shooting brake" niż do amerykańskich rodzinnych kombi, nazywanych "station wagon".
fot. Ford
W 1967 roku Ford zdecydował przywrócić w nowej formie jeden z projektów sprzed pięciu lat. Przerobiony koncept nazwano Allegro II. Auto w stylu speedster wyglądało niezwykle ciekawie, ale nie miało szans na produkcję.
Koncept Mach I został stworzony jako zapowiedź modelu na 1968 rok. Przód zaczerpnięto z Mustanga II concept.
fot. Ford
Później koncept Mach I otrzymał "twarz" zbliżoną do produkcyjnych Mustangów tamtych czasów. Niska linia dachu i sportowy korek wlewu paliwa nie trafiły do produkcji, ale druga generacja Mustanga (od 1974 roku) występowała jako trzydrzwiowy hatchback.
fot. Ford
Szef designu Forda Gene Bordinat wraz z oddziałem Special Vehicles Group na przykładzie konceptu Mach 2 postanowili sprawdzić nową wizję Mustanga, jako możliwego następcy Shelby Cobra. Silnik V8 o pojemności 4,73 litra przeniesiono z przodu za fotele kierowcy i pasażera. Mimo tego, zachowano długa maskę i krótki tył. Niestety, Mach 2 nigdy nie wyszedł poza fazę konceptu.
Pojazd został pokazany w lutym 1970 roku na salonie samochodowym w Chicago. Mustang Milano był zapowiedzią tego, co mogło wejść do produkcji w 1971 roku. W rezultacie koncept nie odegrał większej roli w historii Mustanga. W rzeczywistości samochodem, który najsilniej nawiązywał do Milano był australijski Falcon coupe XB z połowy 1970 roku.
fot. Ford
Stworzony w studiu Italian Ghia, RSX był rajdową wizją na bazie trzeciej generacji Mustanga, która zadebiutowała w roku modelowym 1979. Samochód miał o cal szerszy rozstaw kół i o 5,6 cala dłuższy rozstaw osi od wersji produkcyjnej, a także podwyższone zawieszenie do pokonywania szutrowych odcinków specjalnych.
W 1990 roku designerzy Forda stworzyli kilka ciekawych projektów w ramach prac nad następcą długo produkowanej trzeciej generacji Mustanga. Rozważano zastąpienie nadwozi notchback i hatchback jedną wersją określaną jako fastback coupe. Wrócić miało logo z pędzącym Mustangiem, boczne wloty i potrójne lampy z tyłu. Łagodniejsza koncepcja, nazywana "Bruce Jenner", nie została jednak uznana za wystarczająco agresywną, żeby być nowym Mustangiem. Alternatywny projekt, znany jako "Rambo" był z kolei dla władz Forda zbyt ekstremalny, by mógł on zostać skierowany do produkcji.
fot. Ford
Mach III był pierwszym publicznym wyrazem nowego kierunku stylistycznego Forda dla Mustanga czwartej generacji. Podczas gdy takie elementy, jak grill z charakterystycznym logo, boczne wloty powietrza i potrójne lampy tylne, znalazły się w Mustangu 1994, to dwumiejscowa kabina i krótka szyba przednia nigdy nie były częścią seryjnie produkowanego Mustanga.