35 lat 'eMek' - Moc, si豉 i doskona這嗆

W tym roku BMW obchodzi ma造 jubileusz. 35 lat temu na rynku pojawi這 si pierwsze dost瘼ne w sprzeda篡 BMW z legendarnym dzi znaczkiem 'M'. By這 to BMW M1, kt鏎e zapocz徠kowa這 narodziny ca貫j grupy usportowionych modeli producenta z Monachium. Z tej okazji postanowili鄉y przypomnie Wam naszym zdaniem najlepsze z nich
BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL

BMW Motorsport i 3.0 CSL

BMW M GmbH funkcjonowa這 wcze郾iej jako BMW Motorsport GmbH i by這 utworzonym w 1972 roku oddzia貫m firmy zajmuj帷ym si przygotowywaniem seryjnych samochod闚 do sport闚 motorowych. Pierwszym dzieckiem ma貫go, zatrudniaj帷ego na pocz徠ku jedynie 35 os鏏, zak豉du by這 legendarne dzi BMW 3.0 CSL. Szybko sta這si ono najlepszym sportowym samochodem turystycznym swojej epoki. Wlatach 1973-1979 sze嗆 razy zdobywa這 tytu mistrza Europy idominowa這 przezniemal ca貫 dziesi璚iolecie nami璠zynarodowej scenie sportowych samochod闚 turystycznych. Ale pionierski duch BMW 3.0 CSL wynika nie tylko z jego charakterystycznych barw, lecz r闚nie z konkretnych innowacji technicznych: od 1973 roku pod mask montowano pierwszy czterozaworowy silnik sze軼iocylindrowy marki BMW. Ponadto wroku 1974 uk豉d hamulcowy samochodu wyposa穎no poraz pierwszy eksperymentalnie wABS - nad逝go przed wprowadzeniem go doprodukcji seryjnej wBMW serii 7. Podkoniec swojej kariery auto, jako coup turbo, imponowa這 moc do800 KM. Wroku 1976 sp馧ka Motorsport GmbH wystawi豉 dowy軼igu sw鎩 najmocniejszy sportowy samoch鏚 turystyczny: prowadzone przezRonniego Petersona CSL z3,2-litrowym silnikiem biturbo. Moc tego silnika musia豉 nawet zosta ograniczona do750 KM.

BMW 30 CSLBMW 3.0 CSL

BMW M1 BMW M1 BMW M1

BMW M1

Pierwsze auto z oznaczeniem "M" wesz這 na rynek w 1978 roku. Oficjalnie zosta這 zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Pary簑. Dysponowa這 moc 277 KM z silnika, kt鏎y pochodzi wprost z wy軼igowego 3.0 CSL. Mierzy這 jedynie 1,14 m. wysoko軼i a kosztowa這 dok豉dnie 100000 marek, alepopyt itak znacznie przekracza poda. Przez rok wyprodukowano 130 samochod闚, a ponad 300 zam闚ie czeka這 jeszcze w kolejce. Wko鎍u M1 by這 najszybszym niemieckim drogowym autem sportowym, jak wnika這 zpomiar闚 wiod帷ych czasopism bran穎wych: wte軼ie z1979 M1 uzyska這 pr璠ko嗆 264,7 km/h. "Dopiero przy pr璠ko軼i 213 km/h konieczne jest prze陰czenie z czwartego na pi徠y bieg, a nast瘼nie samoch鏚 p造nnie przechodzi do maksymalnej pr璠ko軼i", stwierdzi jeden ze specjalist闚 testuj帷ych pojazd. Liczni klienci docenili te zalety, znalaz si w鈔鏚 nich p騧niejszy mistrz 鈍iata Formu造 1 Alan Jones. Ostatecznie na rynek trafi這 456 sztuk M1.

BMW M1BMW M1

BMW M1BMW M1

BMW M535i BMW M535i BMW M535i

BMW M535i

W 1979 roku na rynku pojawi si pierwszy samoch鏚 M w pe軟i przeznaczony do drogowej jazdy - BMW M535i. Samoch鏚 bazowa na zwyk貫j BMW serii 5, ale pod jego mask zamontowano 3,5 litorowy silnik o mocy 221 KM. Dzi瘯i temu BMW otworzy這 w motoryzacji nowy etap produkcji usportowionych limuzyn. M535i otrzyma這 r闚nie fotele Recaro, wi瘯sze hamulce, mechanizm r騜nicowy o ograniczonym tarciu i skr鏂one prze這瞠nia skrzyni bieg闚.

M535iM535i

M635CSI M635CSI M635CSI

BMW M5 i M635CSI

W roku 1984 sp馧ka Motorsport GmbH zn闚 wzbudzi豉 sensacj w鈔鏚 fan闚 mocnych, sportowych samochod闚: w modelu M635CSi Coupe i w M5 zamontowano czterozaworowy rz璠owy silnik sze軼iocylindrowy z M1. Status legendy zdoby這 szybko przede wszystkim montowane r璚znie M5: to by prawdziwy wilk w owczej sk鏎ze, kt鏎ego moc 286 KM by豉 prawie trzykrotnie wy窺za ni w 518i. Na pierwszy rzut oka model ten w zasadzie nie r騜ni si z zewn徠rz od swojego seryjnego odpowiednika. Jednak maksymalna pr璠ko嗆 245 km/h wprawia豉 w os逝pienie wielu posiadaczy du篡ch limuzyn i samochod闚 sportowych, kiedy mimo wci郾i皻ego do ko鎍a peda逝 gazu byli lekko i p造nie wyprzedzani. Wtedy powsta這 okre郵enie ?ekspres biznesmena?. M635CSI otrzyma這 ten sam silnik i sta這 si legendarnym samochodem klasy GT niemieckiego producenta. W sumie powsta這 5859 sztuk tych wyj徠kowych aut. M635CSI sta這 si r闚nie pot篹n broni wielu zespo堯w w wy軼igach kr鏒ko i d逝go dystansowych.

BMW M5BMW M5

BMW M635CSIBMW M635CSI

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E30

Rok 1986 to czas narodzin BMW M3. Ten kompaktowy dwudrzwiowy samoch鏚 by pierwszym samochodemBMW projektowanym konsekwentnie r闚nolegle dla produkcji seryjnej i dla dzia逝 sportu: wersja drogowa ? abyzosta豉 uznana zasamoch鏚 turystyczny, musia豉 by produkowana wilo軼i 5000 egz. rocznie ? odsamego pocz徠ku by豉 pomy郵ana jako samoch鏚 wy軼igowy i?szyta? namiar regulaminu grupy A. Zadania, z jakimi sp馧ka musia豉 si zmierzy, wykracza造 poza mo磧iwo軼i oferowane przez siedzib przy Preu絽nstra絽. Dlatego w 1986 r. sp馧ka Motorsport GmbH wprowadzi豉 si do swojej drugiej siedziby w Garching na przedmie軼iach Monachium.

Do nap璠u zastosowano czterocylindrowy silnik S14 o pojemno軼i 2,3 litra (195-220 KM), a w p騧niejszym czasie pojemno嗆 powi瘯szono do 2,5 litr闚. Wersja Sport Evolution II osi庵a豉 moc 238 KM. Jednostka nap璠owa posiada豉 elementy np. g這wic cylindr闚 pochodz帷 z modelu M1. M3 E30 produkowane by這 w dw鏂h wersjach nadwozia: coup, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywno軼i oraz zmniejszenia opor闚 powietrza karoseria zosta豉 dosy mocno zmieniona. 疾by zmie軼i powi瘯szony rozstaw k馧 poszerzono b這tniki. Poza tym dobudowano z przodu i z ty逝 spojlery, zmieniono nieco s逝pek C, bardziej p豉sko zamontowano tyln szyb, a klap baga積ika wykonano z tworzywa wzmocnionego szklanym w堯knem. R闚nie przednia szyba zosta豉 wklejona, a nie jak w pozosta造ch modelach zamocowana za pomoc gumowej uszczelki. Przez wszystkie te dzia豉nia zmniejszono op鏎 powietrza do Cw 0,33. Wypuszczano kr鏒kie, limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwyci瘰tw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z najwi瘯sza liczb zwyci瘰tw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytu這wane auto w klasie samochod闚 turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochod闚 sportowych, jakie kiedykolwiek startowa造 w wy軼igach serii DTM

Pierwsza generacja produkowana by豉 przez pi耩 lat do 1991 roku. Wyprodukowano 18 221 egzemplarzy M3 E 30. Najbardziej rarytasowym jest BMW M3 Sport Evolution Cabrio, kt鏎y powsta tylko w jednym egzemplarzu. R闚nie wersje Evolution s bardzo poszukiwane na rynku aut u篡wanych.

BMW M3BMW M3

BMW M3BMW M3

BMW M5 E34 BMW M5 E34 BMW M5 E34

BMW M5 E34

1988 to rok debiutu drugiej generacji M5. Sze軼iocylindrowe silniki rz璠owe osi庵n窸y pojemno嗆 3,6 l, p騧niej 3,8 l, przy czym ich moc wzros豉 do 315 i 340 KM. I jeszcze jedna zmiana: silniki nie mia造 ju litery ?M? w wewn皻rznym numerze typu konstrukcyjnego, lecz ?S? jako oznaczenie przysz造ch silnik闚 Motorsport GmbH. R騜nic wida na pierwszy rzut oka: zamiast napisu ?BMW? na pokrywie zawor闚 znajdowa si napis ?M Power? jak w czterocylindrowym M3. Najpierw na rynek wesz豉 limuzyna M5, a z pocz徠kiem roku 1992 pojawi si r闚nie Touring ? wyj徠kowe po陰czenie rasowego sportowego auta ze szlachetnym pojazdem transportowym.

BMW M5 E34BMW M5 E34

BMW M5 E 34 faceliftingBMW M5 E 34 facelifting

BMW M3 E36 BMW M3 E36 BMW M3 E36

BMW M3 E36

Kiedy w roku 1990 wystartowa nowy model serii 3, sp馧ka Motorsport GmbH pracowa豉 ju nad nowym BMW M3, kt鏎y wszed na rynek w 1992 r. Karoserii tego Coup nie zdobi ju zwracaj帷y uwag spojler oraz wydatne nadkola. Nowe BMW M3, zgodnie z duchem czasu, swoj moc prezentowa這 w bardziej subtelny spos鏏 dla znawc闚 rozpoznawalny tylko po detalach. I oczywi軼ie po charakterystycznym brzmieniu trzylitrowego czterozaworowego silnika sze軼iocylindrowego o mocy 286 KM. To sze軼iocylindrowe M3 by這 ponadto pierwszym silnikiem BMW z tzw. uk豉dem VANOS, p造nn regulacj faz rozrz康u po stronie zawor闚 ss帷ych. Ten opatentowany uk豉d M pozwoli przede wszystkim zwi瘯szy moment obrotowy w dolnym i 鈔odkowym zakresie obrot闚. R闚nocze郾ie wyj徠kowym rozwi您aniem w przypadku tego samochodu by這 pierwsze zastosowanie sterownika silnika skonstruowanego przez BMW, kt鏎ego moc obliczeniowa wynosi豉 ok. 20 mln operacji na sekund. Tym razem od samego pocz徠ku zaplanowano wersj Cabrio i nieco bardziej komfortow limuzyn. Wyprodukowane w niewielkiej serii M3 GT o mocy 295 KM wyznacza這 wtedy g鏎n granic mo磧iwo軼i technicznych. W latach 1992-1996 sp馧ka Motorsport GmbH skonstruowa豉 na bazie tego M3 ponad 85 czterodrzwiowych wy軼igowych wersji serii 3. Samoch鏚 prowadzony przez Johnny'ego Cecotto zwyci篹y w roku 1993 mistrzostwa ADAC GT i rozpocz掖 podb鎩 ameryka雟kiego rynku sport闚 motorowych. W roku 1996 PTG M3 o mocy 400 KM zdoby這 tytu IMSA.

W roku 1995 bestsellerowe M3 przesz這 daleko id帷 ewolucj i otrzyma這 jeszcze lepsze parametry. Ponownie zwi瘯szono moc i moment obrotowy ? 321 KM z silnika o pojemno軼i zaledwie 3,2 l, czyli ponad 100 KM na jeden litr, stanowi這 niezwykle wysok poprzeczk dla konkurencji. Ponadto zastosowano po raz pierwszy uk豉d Double VANOS, zmodyfikowany uk豉d regulacji faz rozrz康u po stronie zawor闚 ss帷ych i wydechowych. Moc przenoszona by豉 na tylne ko豉 przez seryjn skrzyni sze軼iobiegow.

BMW M3 E36BMW M3 E36

BMW M3 E36BMW M3 E36

Produkcja Roadstera rozpocz窸a si w 1997 roku Produkcja Roadstera rozpocz窸a si w 1997 roku Produkcja Roadstera rozpocz窸a si w 1997 roku

BMW M Roadster i M Coupe

W 1997 roku pojawi si zn闚 kolejny samoch鏚 sportowy z wymownym M z ty逝: M Roadster prezentowany jako "samoch鏚 bezkompromisowy", stanowi nie tylko fascynuj帷e po陰czenie Roadstera Z3 i silnika o mocy 321 KM z M3. Dzi瘯i swojej wyj徠kowo軼i samoch鏚 ten by w闚czas najlepszym roadsterem oferowanym przez BMW. Nied逝go potem pojawi這 si M Coup, samoch鏚 sportowy w najczystszej formie, r闚nie wyposa穎ne w silnik M3 i bazuj帷e na roadsterze M, jednak zapewniaj帷e o zupe軟ie innych zaletach. ㄠczy這 wysok zwinno嗆 i dynamik jazdy opakowane w karoseri, kt鏎a oferowa豉 nie tylko rado嗆 z jazdy, ale r闚nie szereg praktycznych rozwi您a.

M Coupe produkowane by這 przez cztery lata  M Coupe

Auto oferowane by這 r闚nie z innymi silnikami, ale tak naprawd sensowna jest tylko wersja MM Coupe

M RoadsterM Roadster

BMW M5 E39 BMW M5 E39 BMW M5 E39

BMW M5 E39

W 1998 roku in篡nierowie BMW M GmbH zaprezentowali M5 trzeciej generacji: ca趾owicienowy wymiar dynamiki jazdy w tym segmencie pojazd闚. Oczywi軼ie r闚nie w tym przypadku najbardziej sportowy model popularnej serii 5 cechowa understatement. Z zewn徠rz nowe M5 by這 rozpoznawalne jedynie dla znawc闚 ? inaczej ukszta速owany pas przedni z du篡m wlotem powietrza ch這dz帷ego, du瞠 ko豉 z lekkich stop闚 lekkich oraz cztery ko鎍闚ki rur wydechowych znane ju z aut M Roadster czy M Coupe. Sercem M5 by zupe軟ie nowy silnik o鄉iocylindrowy o niesamowitych rezerwach mocy i momentu obrotowego. Jednostka ta osi庵a豉 moc 400KM oraz maksymalny moment obrotowy 500Nm. Zgodnie ze standardem sprawdzonym w poprzednim modelu nowe M5 zosta這 wyposa穎ne w precyzyjn skrzyni sze軼iobiegow.

BMW M5BMW M5

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E46 / CSL

O wysokich kompetencjach in篡nier闚 M 鈍iadczy nie tylko silnik, lecz tak瞠 uk豉d M3 trzeciej generacji. Debiutuj帷e w 2000 r. M3 wyposa穎ne by這 w hamulce z ?p造waj帷ymi? tarczami, kt鏎ych zalet jest przede wszystkim lepsze odprowadzenie ciep豉 i d逝窺za 篡wotno嗆 w stosunku do standardowych rozwi您a. Nowe BMW M3 oferowa這 lepsze parametry pod ka盥ym wzgl璠em: wy窺z moc, wi瘯sz dynamik i jeszcze bardziej oryginalny charakter. W liczbach wygl康a這 to tak: 343 KM, 365 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Nieprzeci皻n moc i niezwyk陰 dynamik jazdy nowego M3 podkre郵a豉 jeszcze wyra幡iej ni u poprzednika fascynuj帷a stylistyka auta. Za to nic nie zmieni這 si w kwestii przydatno軼i tego samochodu do codziennej eksploatacji ? nadal by這 wysokowydajnym samochodem, kt鏎y dzi瘯i wielu doskona造m w豉軼iwo軼iom po raz by這 liderem w swojej klasie.

Rok p騧niej M3 zrzuci這 swoj szat u篡tkowego auta na co dzie i zmieni這 si w wy軼igowe kombi: M3 GTR z czterolitrowym silnikiem o鄉iocylindrowym wystartowa這 po raz pierwszy w wy軼igach American LeMans Series (ALMS). Samoch鏚 z charakterystycznymi wlotami powietrza na masce i pot篹nym tylnym skrzyd貫m pokaza這 swoj wy窺zo嗆 na torach wy軼igowych USA i zdoby這 mistrzostwo w klasie GT ? odpowiedni prezent na 30. urodziny BMW M GmbH w roku 2002.

Rocznic uczczono zgodnie z tradycj firmy: konstruuj帷 wyj徠kowe auto ? M3 CSL. Skr鏒 ten oznacza ?Coupe, Sport and Light?, co w zasadzie odkrywa sedno istoty tego modelu. Dach, konsola 鈔odkowa i boczki drzwi wykonano z materia堯w kompozytowych z w堯kien w璕lowych, zamontowano l瞠jsza tyln szyb, a wielu element闚 komfortowych po prostu nie by這. W po陰czeniu z silnikiem o mocy 360 KM CSL by這 prawdziwym mistrzem zakr皻闚, co udowadnia w imponuj帷y spos鏏. Podczas test闚 pokona p皻l p馧nocn toru Nrburgring w czasie 7:50 minut, co jest 鈍ietnym wynikiem w tej klasie samochod闚. W roku 2003 CSL wesz這 na rynek i w ci庵u kilku miesi璚y sprzedam no wszystkie 1383 egzemplarze.

BMW M3 E46BMW M3 E46

BMW M3 cabrio E46 BMW M3 cabrio E46

BMW M5 BMW M5 BMW M5

BMW M5 E60

Od prze這mu tysi帷leci nie by這 w zasadzie roku, w kt鏎ym samoch鏚 M nie wzbudzi豚y sensacji. Jesieni 2004 r. by這 nim nowe BMW M5, kt鏎ego poprzednik sprzeda si ju w ponad 20000 egzemplarzy. Ta najszlachetniejsza "pi徠ka" by豉 jednocze郾ie najmocniejsz, jaka kiedykolwiek powsta豉: pi耩 litr闚 pojemno軼i, dziesi耩 cylindr闚, moc 507KM, moment obrotowy 520Nm ipr璠ko嗆 obrotowa silnika przekraczaj帷a 8000 obr/min. Te parametry jak nigdy dot康 pozwoli造 pokona granic, jaka dzieli豉 zawsze samoch鏚 do u篡tku codziennego od samochodu do ambitnych wy軼ig闚.

Osi庵i BMW M5 czwartej generacji wyznaczy造 nowe standardy wsegmencie sportowych limuzyn. W por闚naniu z poprzednim modelem z silnikiem o鄉iocylindrowym moc wzros豉 o ponad 25 procent ? BMW M5 przekroczy這 magiczn granic 100 KM na litr. Moc w豉軼iwa tego auta kszta速owa豉si napoziomie samochod闚 wy軼igowych. Po陰czenie silnika V10 zsiedmiobiegow skrzyni SMG da這 osi庵i, kt鏎e znacznie wykracza造 poza mo磧iwo軼i innych seryjnych limuzyn. Auto przyspiesza這 od 0 do 100 km/h w jedyne 4,7 sekundy, a wskaz闚ka szybko軼iomierza przekracza豉 200 km/h po zaledwie 15 sekundach. Przy pr璠ko軼i 250 km/h dalszy przyrost tempa ogranicza豉 elektroniczna blokada.

Zaledwie kilka miesi璚y p騧niej pojawi這 si BMW M6 o takim samym nap璠zie. Du瞠 Coup mia這 dach z w堯kna w璕lowego, podobnie jak M3 CSL, a jego uk豉d jezdny mo積a by這 dopasowa jednym naci郾i璚iem przycisku. Oczywi軼ie r闚nie M6 mog這 rozwija pr璠ko軼i wy窺ze ni fabryczne ograniczenie do 250 km/h. BMW umo磧iwia這 zatem zwi瘯szenie maksymalnej pr璠ko軼i, po陰czone ze szkoleniem dla kierowc闚 na zamkni皻ym torze.

BMW M5BMW M5

BMW M5BMW M5

BMW M6BMW M6

BMW M6 CabrioBMW M6 Cabrio

Z4 M Roadster Z4 M Roadster Z4 M Roadster

BMW Z4 M Roadster i Coupe

W roku 2006 sp馧ka M GmbH poszerzy豉 sw鎩 pakiet produkt闚 o samoch鏚 sportowy nowej generacji ? BMW Z4. Zar闚no Z4 M Roadster, jak i Z4 M Coupe mia造 sze軼iocylindrowy silnik o mocy imponuj帷ej mocy 343 KM z M3, kt鏎y pozwala tej dwuosob闚ce rozp璠za si do 250 km/h. Na bazie tego Coupe powsta這 dwana軼ie fabrycznych samochod闚 wy軼igowych z silnikiem sze軼iocylindrowym o mocy 430 KM, kt鏎e zostawia造 konkurencj daleko w tyle: w latach 2009 i 2010 w 11 na 16 wy軼ig闚 d逝godystansowych VLN na torze Nrburgring triumfatorem by造 Z4 Coup. Od 2010 r. nast瘼ca nosi nazw Z4 GT3 i jest wersj wy軼igow najnowszego roadstera Z4 z o鄉iocylindrowym silnikiem o pojemno軼i 4,4 l, przeznaczony dla klient闚 dzia豉j帷ych w sportach motorowych.

Z4 M CoupeZ4 M Coupe

Z4 M CoupeZ4 M Coupe

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E90

Po 15 latach, w roku 2007, BMW M3 nowej generacji wyposa穎no w nowy silnik, kt鏎y zast徙i rz璠ow jednostk sze軼iocylindrow, wielokrotnego zdobywc nagrody ?Engine of the Year?. W Coupe i w zaprezentowanej chwil potem limuzynie poraz pierwszy zastosowano silnik o鄉iocylindrowy. Przy pojemno軼i 3999cm3 nowy silnik V8 generowa moc 420KM. 85procent maksymalnego momentu obrotowego 400 Nm uzyskiwa這si wniezwykle szerokim zakresie6500obr/min. Moc silnika przenoszona by豉 standardowo natylne ko豉 przezsze軼iobiegow skrzyni manualn oraz zupe軟ie now przek豉dni g堯wn. Zw豉szcza w Coupe konstruktorzy i tym razem postawili na jeszcze l瞠jsz konstrukcj. Bazuj帷 na pozytywnych do鈍iadczeniach z innych modeli M, dach wykonano tutaj z tworzywa sztucznego wzmocnionego w堯knem w璕lowym, a mask silnika z aluminium. D德i瘯, prowadzenie i frajda z jazdy nie maj sobie r闚nych w tej klasie cenowej. Wersje specjalne np. GTS (450 KM, zbudowano 135 egzemplarzy) podkre郵aj sportowy charakter M3. M3 oferowany by jako coupe, limuzyna i kabriolet. Ten ostatni po raz pierwszy mia sk豉dany, metalowy dach. Z modelu E90/E92/E93 powsta這 najwi璚ej w historii kr鏒kich, limitowanych serii, takich jak: DTM Champion Edition czy M3 CRT (Carbon Racing Technology).

BMW M3 CabrioBMW M3 Cabrio

BMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilo軼i 54 egzemplarzyBMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilo軼i 54 egzemplarzy

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilo軼i 6 egzemplarzyBMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilo軼i 6 egzemplarzy

BMW X6M i X5M BMW X6M i X5M BMW X6M i X5M

BMW X5M i X6M

W roku 2009 dzi瘯i BMW X5 M i BMW X6 M wyczynowy charakter samochod闚 BMW M GmbH przeni鏀 si na rosn帷 w si喚 rodzin modeli BMW X. Powsta nowy wysokowydajny silnik V8, kt鏎ego parametry mocy zosta造 precyzyjnie dopasowane do charakteru obu modeli. Silnik M TwinPower Turbo o mocy 555 KM by pierwsz na 鈍iecie jednostk nap璠ow z mi璠zyrz璠owym kolektorem wydechowym i technologi TwinPower Turbo. Turbospr篹arki umieszczone zosta造 wraz z katalizatorami w przestrzeni pomi璠zy dwoma rz璠ami cylindr闚. Taka konfiguracja umo磧iwia typow dla M, spontaniczn reakcj silnika oraz liniowy przyrost mocy i sta造 przebieg momentu obrotowego.

BMW X6M i X5MBMW X6M i X5M

BMW 1 M Coupe BMW 1 M Coupe BMW

BMW 1 M Coupe

Za duchowego przodka nowego modelu ekipa z Monachium uzna豉 pierwsz generacj M-tr鎩ki. Auto bazuje na modelu 135i, ale jest od niego o 5 mm d逝窺ze, o 53 mm szersze, o 13 mm wy窺ze i wa篡 o 35 kg mniej (1495 kg). Rozk豉d masy jest niemal perfekcyjny - 51,7:48,3. Pod mask zago軼i 3-litrowy motor z Z4 sDrive35iS z dwiema turbospr篹arkami, zdolny "rozkr璚i si" do 7000 obr./min. Moc 340 koni osi庵a przy 5900 obr./min, a maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm dysponuje w zakresie 1500-4500 obr./min. Funkcja overboost umo磧iwia chwilowe podniesienie tego ostatniego do okr庵造ch 500 Nm. Moment obrotowy na tylne ko豉 trafi za po鈔ednictwem 6-biegowej skrzyni r璚znej o kr鏒szych prze這瞠niach. Najmocniejsza "jedynka" zyska r闚nie mechanizm r騜nicowy o ograniczonym po郵izgu. BMW chwali si, 瞠 auto przyspiesza do "setki" w ci庵u 4,9 s, do 200 km/h - w 17,3 s, a 400 m ze startu zatrzymanego pokonuje w czasie 13,2 s. Pr璠ko嗆 maksymalna, ograniczona elektronicznym kaga鎍em, to 250 km/h. Pod blaszanym p豉szczem kryje si utwardzone zawieszenie z aluminiowymi elementami z modelu M3 i wzmocniony uk豉d hamulcowy z tarczami o 鈔ednicy 360 mm z przodu i 350 mm z ty逝. Niemieccy in篡nierowie si璕n瘭i po hydrauliczny uk豉d wspomagania kierownicy z funkcj Servotronic, dostosowuj帷 si喚 wspomagania do pr璠ko軼i jazdy i pr璠ko軼i obrotowej silnika.

1 M Coupe je寮zi na 19-calowych alufelgach o szeroko軼i 9 i 10 cali (odpowiednio: z przodu i z ty逝) z limitowanej serii modelu M3 GTS. Naci庵ni皻o na nie opony w rozmiarze 245/35 z przodu i 265/35 z ty逝. Z zewn徠rz auto wyr騜nia si r闚nie zupe軟ie nowym pakietem aerodynamicznym. Zderzaki poszatkowano wlotami powietrza, a spod tylnego dyfuzora wyzieraj 4 okr庵貫 ko鎍闚ki wydechu. Na deser BMW si璕n窸o po o鈍ietlenie LED, a klientowi zaserwowa這 do wyboru trzy kolory nadwozia: Alpine White (niemetaliczny), Black Sapphire Metallic i - specjalnie dla "emki" - Valencia Orange Metallic. Kabina wzbogaci豉 si z kolei o sportowy wolant i fotele, wstawki z alcantary oraz kontrastowe szycia w pomara鎍zowym kolorze.

BMW 1 M Coupe i M3 E30

BMW 1 M Coupe

BMW M5 BMW M5 BMW M5

Nowo軼i BMW M GmbH

Nowe BMW M5

BMW M5 nap璠zane jest przez silnik V8 o pojemno軼i 4,4 litra wykorzystuj帷y technologi M TwinPower Turbo, kt鏎y generuje maksymalnie 560 KM mocy. Auto posiada siedmiostopniow, dwusprz璕這w przek豉dni M, aktywny mechanizm r騜nicowy Active M Differential przy tylnej osi oraz uk豉d zawieszenia, zestrojony pod k徠em dost瘼nych osi庵闚 i prezentowanej dynamiki, dzi瘯i czemu mocna jednostka nap璠owa mo瞠 naprawd rozwin望 skrzyd豉 i zapewni niesamowit rado嗆 z jazdy. Osi庵i mo積a dodatkowo zwi瘯szy przy pomocy opcjonalnego pakietu sportowego Competition Package, kt鏎y poprawia dynamik w stylu BMW M. Pakiet Competition Package zosta przygotowany z my郵 o poprawie dynamiki i charakterystyki prowadzenia BMW M5. Egzemplarze z Competition Package wyr騜niaj si zwi瘯szon moc silnika (do 575 KM). Ponadto w opcji od marca 2013 roku dost瘼ne s r闚nie ceramiczne tarcze hamulcowe M wykonane z w堯kien w璕lowych.

BMW M6 - Coupe, Cabrio i Gran Coupe

Wyposa穎ne s w ten sam silnik co M5 czyli V8 o pojemno軼i 4,4 litra wykorzystuj帷y technologi M TwinPower Turbo, kt鏎y generuje maksymalnie 560 KM mocy. O ile M6 Coupe i Cabrio by這 wcze郾iej dost瘼ne o tyle M6 Gran Coupe to zupe軟a nowo嗆. Nowy cz這nek rodziny M6 nie wyrzek si ani wyj徠kowego poziomu precyzyjnie zestrojonych parametr闚 technicznych typowych dla samochod闚 BMW M, ani ekskluzywnego, przyci庵aj帷ego spojrzenia, atrakcyjnego wygl康u.

BMW M5 - Hamulce ceramiczneBMW M5 - Hamulce ceramiczne

BMW M6 Coupe i CabrioBMW M6 Coupe i Cabrio

Wi璚ej o:
Komentarze (29)
35 lat 'eMek' - Moc, si豉 i doskona這嗆
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • Gość: Bobek

    Oceniono 179 razy 171

    Pono po Polsce je寮zi wi璚ej emek ni wyjecha這 z fabryki ;)

  • Gość: jezuuu

    Oceniono 57 razy 41

    Zabrak這 takich kultowych modeli jak:
    - e30 gang 1.8 110 KM mpowah
    - e36 drift spec 2.0 140 KM LPG mpowar
    - e90 tatasponsor 2.0 160 KM mpawer

  • Gość: Hiszpan25

    Oceniono 28 razy 28

    Polacy pokochali znaczek MPower lub ewentualnie pakiet stylistyczny. Wiekszosc eMek nie ma za wiele wspolnego z zakladami M GmbH...

  • Gość: jm

    Oceniono 19 razy 17

    M jest jak Yeti - wszyscy wiedz ze istnieje ale nikt jeszcze w Polsce nie widzia

  • Gość: -

    Oceniono 15 razy 15

    W zestawieniu brakuje 850 CSI kt鏎e r闚nie jest dzie貫m M GmbH, wyr騜nia si r闚nie specjalnym nr VIN

  • Gość: hh

    Oceniono 12 razy 12

    6 cylindr闚 i 4 zawory? magia :)

  • Gość: mariuszt

    Oceniono 6 razy 6

    mechanizm o zwi瘯szonym tarciu rozumiem ale o zmniejszonym pierwsze s造sz

  • bartekgryko

    Oceniono 7 razy 3

    by mo瞠 red Piotr Sielicki nie jest autorem tytu逝 ze strony g堯wnej "Jedna literka, a jak robi r騜nic... Ju od 35 lat" w takim razie dedykuje ten wpis autorowi: t逝maczenie dos這wne i bezmy郵ne z ang na polski to make a difference jest oznak 瞠nuj帷o niskiej znajomo軼i ojczystego (jak mniemam) j瞛yka. R騜nice odczuwamy a nie robimy.

  • Gość: BMW M3

    Oceniono 2 razy 2

    G... wiecie o ''M'' puste 豚y...

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX