Wiesmann bankrutem

W tym tygodniu do sądu w Munsterze wpłynął wniosek o upadłość firmy Wiesmann zajmującej się od 20 lat produkcją samochodów sportowych
Wiesmann MF4-CS Wiesmann MF4-CS Wiesmann MF4-CS

O firmie

Przyczyna upadłości to pusta kasa firmy. Nie wiadomo, czy bankructwo oznacza zamknięcie firmy, czy reorganizację i wyprowadzenie jej na prostą.

Wiesmann powstał w 1985 roku. Firmę założyło dwóch braci, Martin i Friedhelm Wiesmannowie. Trzy lata później pokazali światu swoje pierwsze dzieło, sportowego roadstera. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1993 roku. Od samego początku Wiesmanny technicznie bazowały na podzespołach BMW. Ich cechą szczególną jest doskonała przyczepność, co podkreślone jest wizerunkiem gekona widniejącym w logo marki. Motto brzmi: Wiesmann "trzyma się drogi, jak gekon ściany".

Gekon widoczny jest także w kształcie budynku firmowego zbudowanego w 2008 roku. W jego wnętrzu panuje niemiecki porządek, a pod jednym dachem jest miejsce na biura i linię produkcyjną. Każdy egzemplarz Wiesmanna składany jest ręcznie, a jego montaż trwa 350 godzin.

Piękną siedzibę można zwiedzić (mieści się w Dülmen, przy granicy z Holandią) i w ciągu godzinnej wycieczki przekonać się, że przez nieco ponad dwa tygodnie naprawdę może powstać sportowy samochód.

Zobacz, co Wiesmann oferował klientom >>

WiesmannFabryka Wiesmanna

 

Wiesmann MF3 RoadsterWiesmann MF3 Roadster - charakterystyczny tył

 

Wiesmann MF25-4 Wiesmann MF25-4 Wiesmann MF25-4

Wiesmann MF25/28/30/35

W latach 90. podstawowe "budżetowe" modele były Wiesmanny oznaczone dwucyfrową liczbą. Zmieniała się ona w zależności od stosowanego silnika. Były to zawsze sześciocylindrowe jednostki R6, a liczba oznaczała pojemność skokową. Moc nie była powalająca, ale nie każdy poszukiwał wysokiej mocy w roadsterze. Do relaksującej jazdy bez dachu w zupełności wystarczał podstawowy model.

Kto jednak myśli o zakupie używanego egzemplarza i tak musi się przygotować na spory wydatek. Najtańszy egzemplarz jaki udało nam się znaleźć na niemieckim portalu ogłoszeniowym pochodzi z 1994 roku i trzeba za niego zapłacić 40 tys. euro (ok. 170 tys. zł).

Wiesmann MF25-4Wiesmann MF25-4

Wiesmann MF25-4Wiesmann MF25-4

Wiesmann MF25-4Wiesmann MF25-4 - kolory i elementy wykończenia wnętrza zawsze pozostawały w gestii klienta

Wiesmann MF3 Roadster Wiesmann MF3 Roadster Wiesmann MF3 Roadster

Wiesmann MF3

MF3 był obecny w palecie od początku. Do napędu służyły silniki pożyczone od BMW M3, najpierw E36, później E46 (3,2 l R6 o mocy 343 KM). Roadster wyglądał oldschoolowo, miał dziesięć świateł z tyłu. Auto było niewielkie (3,83 m długości), więc w zniewalającym wnętrzu mieściło dwie osoby. Mogło ono być zniewalające na 400 sposobów, bo właśnie tyle kolorów i rodzajów skórzanej tapicerki było do wyboru. Skóra generalnie pokrywała wszystko, były nią obszyte nawet dźwigienki kierunkowskazów. Ostatni Wiesmann MF3 w wersji limitowanej Final Edition wyjechał z fabryki w zeszłym roku.

Wiesmann MF3 RoadsterWiesmann MF3 Roadster

Wiesmann MF3 RoadsterWiesmann MF3 Roadster

Wiesmann MF3 RoadsterWiesmann MF3 Roadster

 

Wiesmann MF3 Final EditionWiesmann MF3 Final Edition

Wiesmann GT MF4-CS Wiesmann GT MF4-CS Wiesmann GT MF4-CS

Wiesmann GT MF4 i GT MF5

GT MF4 zadebiutował w 2005, a GT MF5 w 2008 roku. GT to oznaczenie Wiesmannów z nadwoziem zamkniętym, czyli coupe. W ofercie jest GT MF4 (V8 4,4 l o mocy 407 KM z 6-biegową skrzynią mechaniczną, lub 420 KM z 7-biegową dwusprzęgłówką) oraz GT MF5 - który silnik pożyczył z X5M i X6M - o mocy 555 KM. Dzięki spojlerowi, złowieszczym wlotom powietrza i szerokim kołom wygląda na maszynę, która nadaje się wyłącznie do szaleństw po torze. Wydaje się też, że ledwie 6 świateł z tyłu ma jakiś wpływ na jego bezwzględny, nie znoszący sprzeciwu, drapieżny wygląd.

W tym roku w Genewie Wiesmann pokazał model GT MF4 CS (Club Sport). Wagę obniżono o 20 kg dzięki zastosowaniu dachu z włókien węglowych, zamontowano m.in. zawieszenie z możliwością regulacji, czy sportowe hamulce.

Wiesmann GT MF4Wiesmann GT MF4

Wiesmann GT MF5Wiesmann GT MF5

Wiesmann GT MF4-CSWiesmann GT MF4-CS

Wiesmann GT MF4-CSWiesmann GT MF4-CS

Wiesmann GT MF4-CSWiesmann GT MF4-CS

Wiesmann MF5 Roadster Wiesmann MF5 Roadster Wiesmann MF5 Roadster

Wiesmann MF4 i MF5 Roadster

Jeśli ktoś pragnął mocnych silników stosowanych w MF4 i MF5 musiał poczekać do 2009 roku. Dopiero wtedy Wiesmann dołączył do oferty MF4 i MF5 w wersji Roadster. Silniki, skrzynie biegów i cała mechanika pozostały bez zmian. I tym razem tylne światła, których tym razem było osiem, podkreślały indywidualny charakter modeli.

Wiesmann MF5 RoadsterWiesmann MF5 Roadster

Wiesmann MF5 RoadsterWiesmann MF5 Roadster

Wiesmann MF5 RoadsterWiesmann MF5 Roadster

Wiesmann MF5 RoadsterWiesmann MF5 Roadster

Wiesmann MF5 V10 Black Cat Wiesmann MF5 V10 Black Cat Wiesmann MF5 V10 Black Cat

Wiesmann MF5 V10 Black Bat

Osiem cylindrów to za mało? Może być V10? Ok. Okazuje się, że Wiesmann mimo swojej oryginalnej natury też może być przedmiotem tuningu. Dahler Black Cat, czyli czarny kot to nie lada ancymon. Pod maską umieszczono pięciolitrowe V10 z BMW M5 o mocy 600 KM. Dzięki tak pokaźnemu stadu pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 3,5 s. Prędkość maksymalna to 321 km/h.

Wiesmann MF5 V10 Black CatWiesmann MF5 V10 Black Cat

Wiesmann MF5 V10 Black CatWiesmann MF5 V10 Black Cat

Wiesmann MF5 V10 Black CatWiesmann MF5 V10 Black Cat

Wiesmann MF5 V10 Black CatWiesmann MF5 V10 Black Cat

Więcej o:
Copyright © Agora SA