Główny wniosek po szybkiej analizie statystyk to, że jest naprawdę dobrze. Po czterech pierwszych miesiącach wzrost rejestracji rok do roku wynosi 9,45% (na koniec marca było to niespełna 5%). Mowa tu o łącznej liczbie 8213 osobówek klasy premium. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w swoich rankingach Samar nie brał pod uwagę samochodów rejestrowanych jako specjalne czy ciężarowe. W przypadku Mercedesa, zestawienie nie zawiera także dostawczych modeli Mercedesa zarejestrowanych jako osobowe, czyli tzw. minibusów (Viano, Vito, Sprinter).
Jeśli chodzi o marki, o palmę pierwszeństwa biją się tak naprawdę czterej producenci: Audi, BMW, Mercedes oraz Volvo. Jeśli w statystykach weźmiemy pod uwagę Citana, to właśnie Mercedes zajmie pierwsze miejsce na rynku wśród marek premium. Poniżej pierwsza dziesiątka, wraz z liczbą sprzedanych aut.
1. Mercedes (1877 sztuk)
2. Audi (1839 sztuk)
3. BMW (1837 sztuk)
4. Volvo (1775 sztuk)
5. Mini (231 sztuk)
6. Land Rover (212 sztuk)
7. Lexus (173 sztuki)
8. Porsche (148 sztuk)
9. Jaguar (60 sztuk)
10. Infiniti (42 sztuki)
Jeśli jednak Citana wyłączymy poza nawias obliczeń, producent ze Stuttgartu spadnie na trzecią pozycję z 1811 egzemplarzami sprzedanych aut.
Wiemy już zatem, jakie marki premium cieszą się w Polsce największą popularnością. Czas sprawdzić, które modele królują w poszczególnych segmentach.
Nowa V40-ka okazała się strzałem w dziesiątkę. Kompaktowy model cieszy się nad Wisłą (i nie tylko tu) bardzo dużym wzięciem. Podczas gdy Mercedes i Audi walczą o drugie miejsce pojedynczymi egzemplarzami, przewaga szwedzkiego kompaktu wynosi znacznie powyżej 100 sztuk.
1. Volvo V40 (540 sztuk)
2. Audi A3 (413 sztuk)
3. Mercedes Klasa A (406 sztuk)
Ile trzeba zapłacić za Volvo V40? Tu znajdziesz polskie ceny wszystkich wersji
Nieco bardziej wyrównana walka toczy się w segmencie D, w którym króluje BMW serii. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes z Klasą C. Niemiecki producent nie może jednak czuć się pewnie - Volvo S60/V60 sprzedaje się niemal tak samo dobrze.
1. BMW serii 3 (311 sztuk)
2. Mercedes Klasa C (248 sztuk)
3. Volvo S60/V60 (240 sztuk)
Podobnie jak w przypadku kompaktów, w segmencie E również mamy wyraźnego lidera. Nie jest nim jednak auto ze Szwecji, ale BMW serii 5. Drugie miejsce Audi również wydaje się całkiem pewne, bo Mercedes ze swoją Klasą E ma do firmy z Ingolstadt stratę prawie 40 sprzedanych egzemplarzy.
1. BMW serii 5 (429 sztuk)
2. Audi A6 (278 sztuk)
3. Mercedes Klasa E (239 sztuk)
W polskich salonach ceny BMW serii 5 startują od...
Jak się okazuje, BMW jest również najchętniej wybieranym modelem w segmencie E. W pierwszym kwartale 2013 roku, "siódemka" sprzedała się w liczbie 60 egzemplarzy. To niemal dwa razy więcej, niż drugie na liście Audi A8.
1. BMW serii 7 (60 sztuk)
2. Audi A8 (38 sztuk)
3. Mercedes Klasa S (26 sztuk)
345 tys. zł - tyle trzeba mieć, aby kupić podstawową "siódemkę"
Kolejność w tym zestawieniu nikogo chyba nie dziwi. XC60 od początku było sprzedażowym hitem szwedzkiej marki. Niemieccy producenci mogą tylko pomarzyć o takiej popularności swoich SUV-ów.
1. Volvo XC60 (712 sztuk)
2. BMW X3 (454 sztuki)
3. Audi Q5 (349 sztuk)
Ile w Polsce kosztuje hit sprzedażowy Volvo? Ceny wszystkich wersji