Volkswagen Światowym Samochodem Roku 2013

Zgodnie z tradycją, w pierwszych dniach salonu samochodowego w Nowym Jorku ogłaszani są laureaci plebiscytu Word Car of the Year. W przeciwieństwie do europejskiej nagrody COTY, tutaj zwycięzców jest aż czterech. A to dlatego, że międzynarodowe jury, składające się z ponad 60 dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, oprócz tytułowego Samochodu Roku wybiera także najlepsze auto sportowe, najlepszy samochód ekologiczny oraz auto o najbardziej uwodzicielskim wyglądzie. Poznajcie laureatów tegorocznego plebiscytu World Car of the Year
Tesla Model S Tesla Model S Fot. Tesla

Ekologiczny Samochód Roku 2013 (2013 World Green Car)

Zacznijmy od auta najbardziej przyjaznemu środowisku. Ze względu na złożoność współczesnych "zielonych" technologii, w wyborze Ekologicznego Samochodu Roku pomagało pięciu zewnętrznych ekspertów. To oni stworzyli krótką listę, z której dziennikarskie jury ostatecznie wybierało zwycięzcę. W ostatecznej rozgrywce wygrała Tesla Model S - nowoczesny i luksusowy samochód o napędzie elektrycznym.

Już pierwszy rzut oka zdradza, iż nie jest to typowe "zielone" auto, ze słabowitym silniczkiem, służące głównie do spokojnego przemieszczania się po mieście. Tesla S oferowana jest z silnikami o mocy 362 lub 416 KM w wersji Performance. Klient może zdecydować ile baterii chciałby mieć na pokładzie. Podstawowy zestaw umożliwia zasięg 260 km (auto waży wtedy 2100 kg), dodatkowe kilogramy pozwolą (oczywiście za dopłatą) wydłużyć go do 370, lub nawet 480 km. Najwolniejsza wersja osiąga 60 mil/h (97 km/h) w 6,5 s, najszybsza radzi sobie z tym w 4,4 s.

W walce o zaszczytny tytuł Tesla S pokonała Renault Zoe oraz Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Porsche Cayman Porsche Cayman fot. Porsche

Sportowy Samochód Roku 2013 (2013 World Performance Car)

Dla równowagi, przedstawiamy teraz najlepsze auto sportowe. W ubiegłym roku zwyciężyło Porsche, a dokładnie nowa generacja modelu 911. W tegorocznym plebiscycie, konkurencja była wyjątkowo silna. Z jeden strony, olśniewające dzieło ekipy z Maranello, najgorętsza premiera salonu samochodowego w Genewie - Ferrari F12berlinetta. Z drugiej, jedno z najciekawszych aut jakie Toyota (w tym przypadku, wspólnie z Subaru) stworzyła w ciągu ostatnich lat. Chodzi o dający mnóstwo frajdy z jazdy i - co nie mniej istotne - przystępny cenowo model GT86 (sprzedawany też jako Subaru BRZ/Scion FR-S).

Międzynarodowe jury dziennikarskie postanowiło wybrać coś pomiędzy, czyli trzeciego z finalistów. Tym sposobem, po raz drugi z rzędu, Sportowym Samochodem Roku zostało Porsche. A dokładnie model Cayman i jego otwarta wersja - Boxster. Za plecami kierowcy i pasażera kryje się jeden z dwóch dostępnych silników. Zwykły Cayman napędzany jest bokserem B6 2.7 o mocy 275 KM, Cayman S zaś B6 3.4 o mocy 325 KM. W obydwu przypadkach, moc silnika została podniesiona o 10 KM w stosunku do Boxstera.

Jaguar F-Type Jaguar F-Type Fot. Jaguar

Najpiękniejszy Samochód Roku (2013 World Car Design of the Year)

Z tym werdyktem zgadzamy się w całej rozciągłości. Już po publikacji pierwszych oficjalnych zdjęć F-Type'a doszliśmy do wniosku, iż jest to jedno najbardziej atrakcyjnych samochodów ostatnich lat. Delikatne linie, idealne proporcje i stanowczo nakreślone elementy mają być kompromisem, między sportowym duchem i wytwornymi korzeniami aut z drapieżnym kotem na masce. Dla nas, strzał w dziesiątkę.

Jednak wygląd to nie jedyna zaleta nowego roadstera. F-Type ma również dawać mnóstwo frajdy z jazdy. Auto występuje w trzech odmianach - F-Type, F-Type S oraz F-Type V8S, napędzanych odpowiednio 3,0-litrowym benzynowym V6 z doładowaniem w dwóch wersjach 340KM i 380KM oraz 5,0-litrowym benzynowym silnikiem V8 z doładowaniem oferującym aż 495KM i 625Nm. Wszystkie silniki współpracują z ośmiostopniową skrzynią biegów, która może być obsługiwana za pomocą manetek przy kierownicy. Topowa odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h 4,3 sekundy i potrafi osiągnąć prędkość 300 km/h.

W ścisłym finale, Jaguar F-Type pokonał, również bardzo atrakcyjne: Mazdę 6 oraz Aston Martina Vanquisha.

Volkswagen Golf VII Volkswagen Golf VII fot. VW | Volkswagen Golf VII

Światowy Samochód Roku 2013 (World Car of the Year 2013)

W tym roku batalia o tytuł Światowego Samochodu Roku była tak wyrównana, że zamiast zwyczajowych trzech, do ostatecznej potyczki zakwalifikowały się cztery modele: Mercedes Klasy A, Porsche Boxster/Cayman, Toyota GT86/Subaru BRZ/Scion FR-S oraz Volkswagen Golf. Na niekorzyść tego ostatniego mogły działać dwa fakty. Po pierwsze, Volkswagen zgarnął ten tytuł rok wcześniej (model Up!). Po drugie, na początku marca siódma generacja niemieckiego kompaktu wygrała w - nie mniej prestiżowym - plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Mogło się zatem wydawać, że światowe jury postanowi wybrać jakiś inny model. Okazuje się jednak, że miażdżąca przewaga z jaką Golf wygrał w COTY, nie była dziełem przypadku. Tytuł Światowego Samochodu Roku 2013 również przypadł Volkswagenowi.

Tak werdykt tłumaczyło międzynarodowe jury plebiscytu:

Doskonalony od siedmiu generacji, nowy Volkswagen Golf jest najbliższy stylistycznemu ideałowi spośród wszystkich produkowanych dotąd hatchbacków. Kompaktowych rozmiarów, ale praktyczny i komfortowy w środku. Skutecznie odświeżony dzięki stylowo zaprojektowanemu nadwoziu i nowym silnikom, a do tego posiadający imponująco bogatą listę wyposażenia i dostępnych systemów bezpieczeństwa. Co więcej, daje dużo frajdy z jazdy. Jeśli kiedykolwiek powstał samochód dla każdego, jest nim nowy Golf.

Być może nie wszyscy pamiętają, ale to nie pierwszy raz, kiedy Volkswagen Golf zostaje wyróżniony tą nagrodą. W 1992 roku, europejskim samochodem roku wybrano trzecią generację modelu. Więcej o zwycięzcy tegorocznego plebiscytu przeczytacie tutaj.

Więcej o:
Komentarze (61)
Volkswagen Światowym Samochodem Roku 2013
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: PxSvX

    0

    Tesla piękna. Jeśli chodzi o mnie ten samochód mógłby zgarnąć aż 3 tytuły....

  • Gość: Angela

    0

    Wygląd jak wygląd podoba się wielu dlatego pozostaje taki sam ma po prostu przypominać Golfa i w tym jest największy fenomen po za wyglądem wszystko praktycznie nowe od płyty podłogowej począwszy, ale tylko w Polsce się tego nie zauważa

  • eurotaxt

    Oceniono 2 razy 0

    Aż współczuję hejterom Volkswagena, taki cios prosto w twarz ;-) ale z drugiej strony macie przynajmiej na co toczyć pianę, macie cel w życiu, to ważne. A klientom to i tak obojętne, kupują jak zwykle, czas oczekiwania na odbiór Golfa VII stale rośnie ;-)

  • Gość: sikczub

    Oceniono 3 razy 1

    flocwagen światowym samochodem roku silczuk ty debilu hehe

  • Gość: fakej

    Oceniono 2 razy -2

    Jak można przyznać tytuł samochodu roku czemuś czego topowym silnikiem jest jakieś absolutnie rachityczne, żenujące 1.4 140KM. Przecież na tle golfa VII już VI miała nieco więcej do zaoferowania.

  • Gość: ~lewy

    Oceniono 4 razy -2

    co wy z tym vw jak patrzę to wymiotować mi chce się,co w nim takiego ładnego i solidnego:
    -silniki 1.4tsi łańcuszek marny
    -2.0tdi do najbardziej awaryjny diesel
    i wiele innych niedociągnięć ,a najgorsze to były silniki na pompowtryskach głośne,awaryjne i wiele wymieniać można.

  • Gość: gościu z Hameryki

    Oceniono 3 razy 1

    A ja lubię moją Trupiarnię, czyli VW golf TDI z 2001 z Brazylii. Bardzo fajne i praktyczne autko. Faktycznie serwis na 40k mil był wyjątkowo drogi, ale pozostałe już nie. Mam zaledwie 80k mil na nim, i ani mi się śni kupować czegoś nowszego. No bo po co? 45 mil z galona i nawet nie zaglądam do oleju pomiędzy 10k serwisami.

  • Gość: greg

    Oceniono 4 razy 0

    mnie to wisi jak kilo kitu co pseudo znaFcy wybrali

  • Gość: .

    Oceniono 5 razy 5

    Nawet "wielki"wodz korei polnocnej jezdzi volkswagenem-POWAGA.
    W koncu to auto dla ludu a on jest z ludem.Glodujacym ale zawsze.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX