Ten model był już klasykiem w trakcie produkcji. Przez trzy lata (2000 -2003) z fabryki w Dingolfing koło Monachium wyjechało 5703 sztuk BMW Z8. Roadster nawiązuje do słynnego modelu 507, o którym poczytacie kilka stron dalej. To właśnie jego wygląd zainspirował Duńczyka Henrika Fiskera, ówczesnego szefa BMW DesignworksUSA. To ten sam Fisker, który dzisiaj ma firmę produkującą nowoczesne, elektryczne samochody pod jego nazwiskiem (tu więcej szczegółów). Wróćmy do Z8. Za stylizację wnętrza odpowiedzialne były tacy panowie jak Mike Ninic (Head of Interior Design) i Bruno Amatino (szef MINI Design).
Pod maską 4,4 metrowej karoserii zabudowany jest silnik z modelu M5. Pięciolitrowy V8 o mocy 400 KM. Moc przenoszona była an koła tylne wyłącznie przez ręczną, 6 biegową przekładnię. Rama karoserii zbudowana jest z aluminium. Do niej mocowane są zewnętrzne elementy poszycia nadwozia. Pozwoliło to uzyskać stosunkowo niską masę własną i sztywną konstrukcję karoserii. Zderzaki wykonane są z poliuretanu. W nich schowano antenę do radia, nawigacji i telefonu.
W BMW Z8 nie istniała lista opcji. Wszystko montowane było seryjnie. Zaczynając od skórzanej tapicerki, poprzez elektrycznie otwierany, ksenonowe światła aż po hardtop - metalowy dach zakładany na zimę. Każdy z kupujących otrzymał również model w skali 1:18 firmy Kyosho w dokładnie takiej kombinacji kolorów jak jego prawdziwy samochód.
Podczas premiery za Z8 zapłacić trzeba było 235.000 DM. BMW gwarantuje części do tego modelu przez następne 50 lat. Najwięcej wyprodukowano srebrnych egzemplarzy - 3182 sztuki. Statystki pozostałych kolorów wyglądają następująco - czarny -1572 sztuk, granatowy - 319 sztuk, czerwonych - 291 sztuk, szarych - 196 sztuk, 124 egzemplarze określone jako lakiery indywidualne i krótka, finalna seria z dwukolorowym nadwoziem - czarny/srebrny - 7 egzemplarzy, szary/kość słoniowa - 11 egzemplarzy i jedną sztukę w kombinacji czarny fortepianowy lakier połączony ze srebrnym.
Z wszystkich powstałych 5703 sztuk BMW Z8 555 egzemplarzy zostało przebudowanych przez Alpinę. Auto miało słabszy silnik i automatyczną skrzynię biegów. najwięcej z nich - 450 - sprzedanych zostało w USA.
Dzisiaj Z8 jest warte więcej niż w dniu zakupu. Pod koniec produkcji kosztowało 122.700 euro.
Średnia cena Z8 to 145 000 euro. Najdroższa oferta jest za 190 000 euro
Obecnie na wolnym rynku oferowanych jest około 50 egzemplarzy Z8
Rarytas - powstało tylko - 291 sztuk czerwonych Z8
Najwięcej BMW Z8 zbudowano w 2000 roku - 1455 sztuk na rynek europejski i 491 ze specyfikacją amerykańską
W sumie w Europie sprzedano 3160 egzemplarzy Z8. W USA rozeszły się 2543 sztuki
Za stylizację wnętrza odpowiedzialne byli Mike Ninic (Head of Interior Design) i Bruno Amatino (szef MINI Design)
To jedyne BMW, w którym zegary umieszczone były centralnie
Z8 było również autem Bonda. W filmie Świat to za mało niestety zostało przecięte na pół
Tego auta nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. 2002 Turbo to pierwszy, seryjnie produkowany samochód z silnikiem turbodoładowanym. Niestety model trafił w zły czas. Pojawił się w 1973 roku podczas kryzysu naftowego. Duże zużycie paliwa i idąca w tą stronę mocna krytyka przekreśliła szanse tego modelu już na starcie. Wyprodukowanych zostały tylko 1672 egzemplarze. Produkcja trwała od października 1973 roku do listopada 1974 roku. Model oferowany był tylko w kolorze srebrnym i białym.
Jednym z charakterystycznych elementów 2002 Turbo był opcjonalny napis z nazwą modelu umieszczony na dole przedniego zderzaka tak, żeby, podobnie jak w karetkach pogotowia można go odczytać w lusterku poprzedzającego samochodu.
Silnik osiągał moc 170 KM. Przy masie własnej 1080 kg gwarantowało to świetne osiągi. V-max wynosił 212 km/h, kiedy zwykłe modele 2002 z 130 konnymi silnikami rozpędzały się maksymalnie do 180 km.h.
Tylnonapędowe BMW osiągało pierwszą setkę w 7,5 sekundy
przez nieco ponad rok wyprodukowano 1672 sztuk
Prędkość maksymalna wynosiła 212 km/h
moc 170 KM, maksymalny moment obrotowy 240 Nm
Turbodoładowanie pochodziło od firmy KKK (Kühnle, Kopp & Kausch)
Pierwsze M5 powstało w 1985 roku. mocna piątka o skrócie fabrycznym E28 produkowana była przez dwa lata do 1987 roku. Auto posiadało zmodyfikowaną wersję silnika modelu M1. 3,5, rzędowa szóstka osiągała moc 286 KM. To pozawalało rozpędzić limuzynę w 6,1 sekundy do setki i osiągnąć maksymalnie 251 km/h. W 1985 roku cena M5 wynosiła 81 000 marek.
Kolejne M5 (E34) pojawiło się w 1988 roku. Po raz pierwszy poza limuzyną oferowane było również kombi. W swojej najmocniejszej wersji rzędowy silnik R6 osiągał moc 340 KM. Względem poprzednika osiągi poprawiły się tylko w niewielkim stopniu: 0-100 5,9 sekundy, V-max 250 km/h. Produkcję zakończono w 1995 roku.
Na kolejne M5 trzeba było trochę poczekać. E39 pojawiło się w 1998 roku. pod maskę trafił zupełnie nowy silnik V8 o mocy 400 KM. Oferowany był tylko jako sedn. Prędkość maksymalna 250 km/h, 0-100 w czasie 5,3 sekundy.
E60/E61 to kolejna generacja M5. Moc wzrosła do 507 koni, a liczba cylindrów do 10. To pierwsze M5 oferowane z zautomatyzowaną, 7 biegową skrzynią. Przyspieszenie do setki z silnikiem V10 zmniejszyło się do 4,7 sekundy. V-max pozostał bez zmian. Jedynie przy użyciu M-Drivers Package beemka mogła rozpędzić się do 305 km/h. Właśnie model E60 w wersji touring uznaliśmy z wszystkich modeli M5 za najlepszy. Wyprodukowano tylko 1025 sztuk. Co ciekawe, niektóre modele na rynek amerykański wyposażone były w ręczną przekładnię biegów. Produkcja zakończyła się po pięciu latach, w 2010 roku.
W 2011 roku premierę miał aktualny model M5 (F10). To pierwsze M5 z turbodoładowanym silnikiem V8. moc 560 KM, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,3 sekundy.
Pierwszego modelu M5 wyprodukowano 2,191 egzemplarzy
Jeśli go znajdziesz, kupuj! BMW E34 M5 Touring powstał tylko w 891 egzemplarzach
M5 produkowane w latach 1989 - 1995 w wersji sedan został wyprodukowany w ilości 12,254 egzemplarzy
E39 to jeden z najbardziej popularnych modeli M5. Wyprodukowano 20,482 sztuk
Silnik V8 miał 400 Km. Montowany był również w modelu Z8
Dokładnie 19,522 sztuk - tyle powstało modelu E60 w wersji sedan
Z wszystkich modeli M5 wybieramy właśnie ten: M5 E60 jako touring
M5 touring to konkurent takich aut jak Audi RS6 Avant czy Mercedes-Benz E63 AMG kombi
Najnowsze M5 przyspiesza w 4,3 sekundy do setki... ale tylko w idealnych warunkach
Prace nad modelem M1 rozpoczęły się w 1976 roku. Co ciekawe BMW zleciło przygotowanie prototypów firmie... Lamborghini. Planowana była również produkcja tego modelu w Sant'Agata Bolognese. Jednak finansowe problemy Włochów spowodowały, że montaż powierzono firmie Baur w Stuttgarcie. Za wygląd auta odpowiedzialny jest Giorgio Giugiaro. W 1978 roku auto zostało oficjalnie zaprezentowane. Przez następne trzy lata powstało tylko 460 egzemplarzy.
Centralnie umieszczony silnik R6 o pojemności 3,5 litra osiągał moc 277 KM. Prędkość maksymalna wynosiła zawrotne jak na tamte czasy 261 km/h a przyspieszenie do setki trwało tylko 5,6 s.
57 z nich to były auta wyścigowe
Model produkowany był w latach 1978 - 1981
M1 to jedyne BMW z centralnym silnikiem zamocowanym wzdłużnie
Nadwozie z ramą przestrzenną ze stali oraz elementami z włókien szklanych zaprojektował Giugiaro
Montaż samochodu miał odbywać się w fabryce Lamborghini w Sant' Agata. Finalnie montowany był w firmie Baur
M1 ważyło 1300 kg
BMW Z3 był słabym samochodem. Szczególnie jakość produkowanego w USA modelu pozostawiała wiele do życzenia. Złe zdanie na temat tej serii zdołały odwrócić dwa modele: przedziwnie wyglądające M Coupe i M Roadster. Jako pierwszy, w 1997 roku pojawił się model bez sztywnego dachu. Zaimplantowano do niego motor pochodzący z M3 Coupe. R6, 3,2 litra, 321 KM. W roadsterze zmieniono zawieszenie, elektrykę, układ hamulcowy, wydech no i karoserię. Nowe lusterka, tylna klapa, zderzaki, szersze błotniki - wersję eM od razu można rozpoznać. M Roadster okazał się fenomenalnym fun carem. basowy dźwięk, znakomite właściwości jezdne, to fenomenalne auto na lato.
We wrześniu 1998 roku BMW zaprezentowało coś w rodzaju kombi na bazie modelu Z3. Ochrzczono go nazwą M Coupe. Model powstał pod nadzorem Burkharda Göschela. Również tu silniki pochodził z modelu M3. Dzięki tej jednostce napędowej przyspieszenie do setki trwało tylko 5,3 sekundy. Auto produkowane było w latach 1998 - 2002. Model wyróżnia bezkompromisowe prowadzenie. Krótka karoseria, brak układu ESP i moc przekazywana na tylne koła daje całe mnóstwo frajdy za kółkiem.
M Coupe produkowane było przez cztery lata
Za design odpowiedzialny był Joji Nagashima
Auto oferowane było również z innymi silnikami, ale tak naprawdę sensowna jest tylko wersja M
Roadster w wersji M gwarantował ogromną frajdę za kółkiem i basowy pomruk silnika
Produkcja Roadstera rozpoczęła się w 1997 roku
Tak, tak. BMW X6 też znalazło się na liście beemek, które kochamy. Można o tym samochodzie myśleć co się chce, ale sukcesu odmówić mu się nie da. Na dodatek niemal wszyscy, a najbardziej dziennikarze krytykowali ten pomysł BMW. Po co? Dla kogo? Zbyteczny, niepotrzebny, z przysadzistym tyłem itd. Okazało się coś zupełnie odwrotnego. BMW miało przysłowiowego nosa i nie można było nadążyć z produkcją aut. SUV w wersji coupe zawojował świat. Narodziła się nowa nisza. Auto produkowane jest bez większych zmian od 2008 roku w amerykańskiej fabryce BMW w in Spartanburgu w stanie Południowa Karolina. Na potrzeby rynku azjatyckiego samochody produkowane są w firmie Avtotor w Kaliningradzie. Obecnie oferowane są cztery modele z silnikiem benzynowym (w tym jedna hybrydowa) i pięć diesli. Z wszystkich wersji, z ideologicznych względów omijamy szerokim łukiem model M i wybieramy i najmocniejszego diesla niefortunnie oznaczonego M50d (z M GmbH nie ma to nic wspólnego). 381 KM, elektronicznie zablokowana prędkość do 250 km/h, przyspieszenie do setki w 5,3 sekundy i ogromna elastyczność silnika sprawiają ogrom frajdy. To jeden z nielicznych samochodów SUV, którym z chęcią pojeździsz krętą, górską drogą.
Skrót SUV - Sport Utility Vehicle - nabrał przy X6 zupełnie nowego znaczenia
Najmocniejsza wersja to X6 M z silnikiem o mocy 555 KM. 0-100 km/h w 4,7 sekundy
przez pewien czas oferowana była wersja hybrydowa, która później zniknęła z programu
wg. nas X6 najlepiej spisuje się z dużym, 381 konnym dieslem. To model M50d
BMW X6 po raz pierwszy została zaprezentowana w styczniu 2008 na międzynarodowej wystawie samochodowej w Detroit/Michigan NAIAS 2008
BMW X6 okazało się ogromnym sukcesem mark
Wnętrze mieści tylko czterech pasażerów
Piękna, ponadczasowa limuzyna. Model E38 produkowany w latach 1994?2001 nie miał sobie równych. Klasycznym wyglądem, jakością wykończenia i przede wszystkim właściwościami jezdnymi deklasował konkurencję. Wyprodukowano w sumie 327.560 egzemplarzy tej generacji. Początkowo oferowano dwa silniki - 3 i 4 litrowy. Nieco później dołączyła jednostka 12 cylindrowa (750i) i model L z przedłużonym o 14 cm rozstawem kół. Wersje z dieslami pojawiły się przy kolejnych modernizacjach. Wiele systemów miało tu swój początek np. system sprawdzania ciśnienia opon, poduszki powietrzne dla ochrony głowy ? Head Protection System (HPS) czy Dynamic Brake Control. Model E38 był pierwszym samochodem na świecie z opcjonalnie dostępną nawigacją wyświetlaną na zabudowanym w desce monitorze, na którym był również możliwy odbiór telewizji.
model produkowany był w nimieckiej fabryce w Dingolfing
E38 była uznawana za najlepszą limuzynę na świecie
BMW serii 7 było pierwszym samochodem na świecie z opcjonalnie dostępną nawigacją wyświetlaną na 5,25 calowy monitorze
Wyprodukowano 327.560 egzemplarze tego modelu
Najmocniejszą wersją był 750i z 12 cylindrowym silnikiem o mocy 326 KM
507 to dwumiejscowy roadster zaprojektowany przez Albrechta Graf von Goertz uważany jest za ikonę stylistyki samochodowej. Auto pojawiło się na rynku w 1956 roku. Jego cena była zbliżona do Mercedesa 300 SL. W 1957 roku było to 26 500 marek. Produkcja trwała do lata 1959 roku. Auto spodobało się gwiazdom. Jeździli nim m.in Alain Delon czy Elvis Presley podczas stacjonowania w jednostce wojskowej w Bad Nauheim. BMW 507 napędzane było silnikiem V8 o pojemności 3,2 litra i mocy 150 KM. Blok silnika i karoseria wykonane były z aluminium. Dzięki temu roadster ważył jedynie 1330 kg. Zbudowano tylko 254 egzemplarze, z czego do dzisiaj zachowało się aż 220 sztuk. Pięć z nich jest w posiadaniu BMW.
Wyprodukowano tylko 254 egzemplarze. 220 zachowało się do dzisiaj
Do napędu służył silnik V8 3,2 l (3168 cm3) o mocy 150 KM
Przyspieszenie do setki zajmuje około 11 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h
W październiku 2007 roku Bernie Ecclestone nabył na aukcji model 507 za kwotę 904 tysięce dolarów
Twórcą modelu 507 jest Albrecht Graf von Goertz. Był to jego najsłynniejszy projekt
Za wygląd serii 8 odpowiedzialny jest Claus Luthe. To stylista, który wcześniej pracował dla Audi i NSU. Ro 80, VW K70 czy Audi 80 B2 powstały pod jego dowództwem. W BMW, poza serią 8 zaprojektował m.in serię 5 (E28, E34), serię 3 (E30 und E36) czy serię 7 (E32). Całkiem niezły dorobek. Auto produkowane było przez 10 lat, od 05/1989 do 05/1999 tylko w wersji coupe. Powstało kilka prototypów kabrioletu, ale z racji niezadowalającej sztywności nadwozia nigdy nie zdecydowano się na ich produkcję. Seria E31 była do zakończenia produkcji w 1999 roku najdroższym modelem w gamie BMW. Niestety sprzedaż nie rozwijała się tak jak to sobie wyobrażano. Prze cały okres produkcji sprzedano około 30 tysięcy samochodów.
Najciekawszy z całej gamy, model 850 CSi pojawił się na rynku jesienią 1992 roku. Miał 12 cylindrowy silnik o mocy 380 KM. Ta wersja była oferowana wyłącznie z ręczną, sześciobiegową skrzynią i skrętną tylną osią. Topowa ósemka wyróżniała się nowym wzorek przedniego i tylnego zderzaka, nakładkami na progach i specjalnym wzorem felg. Coupe rozpędzało się do setki w 6 sekund i osiągało maksymalnie 250 km/h. Model 850 CSi produkowany był od sierpnia 1992 do listopada 1996 roku. Wyprodukowano 1510 egzemplarzy. Wersja M nigdy nie powstała. Zbudowano jedynie prototyp.
Produkcja trwała od sierpnia 1992 roku do listopada 1996 roku
Zawieszenie wersji CSi było sztywniejsze i obniżone o 15mm
Silnik miał 12 cylindrów, 5,6 litra pojemności i 380 KM mocy
Przyspieszenie do setki wynosi 6,0 sekundy, prędkość maksymalna bez ogranicznika 298 km/h
850 CSi był oferowany wyłącznie z manualną przekładnią
Lekko nie było - masa własna to 1865 kg
BMW serii E46 był swego czasu uznawany za najlepszy samochód nie tylko w swojej klasie, ale i na świecie. Taki optymalny złoty środek. Produkowana w latach 1998?2007 trójka miała faktycznie sporo cech wozu idealnego. Wygląd, ergonomia, jakość, technologie i przede wszystkim układ jezdny nie miał sobie równych. To nie tylko moje zdanie, ale np. przez wszystkie lata produkcji to BMW było wybierane do pierwszej dziesiątki najlepszych samochodów wg magazynu ?Car and Driver?. Co miesiąc w na samym tylko rynku niemieckim sprzedawało się do 20 tysięcy egzemplarzy, co pozwalało serii 3 zająć często drugie miejsce (tuż za Golfem) w rankingach sprzedaży.
E36 powstał pod Chrisem Bangle. Auto produkowane było w kilku miejscach na świecie m.in w Rosslyn w Południowej Afryce, Shenyang (Chiny), ale też w Egipcie i Rosji. Poza limuzyną oferowane było kombi (turing), coupe, kabriolet oraz wersja Compact. nie wszędzie wszystkie wersje były dostępne. w takich krajach jak Chiny, Egipt, Indonezja, Meksyk czy Tajlandia w ofercie znajdowała się tylko limuzyna. Z całej, bogatej gamy silnikowej wybraliśmy wersję 320d. 136 lub 150 KM w zupełności wystarcza.
Przez cały okres produkcji oferowanych było pięć silników diesla o różnej mocy i pojemności.
... i aż 11 różnych jednostek benzynowych (nie liczą wersji M)
Pod koniec produkcji w kabriolecie i coupe również oferowane były jednostki wysokoprężne
Coupe oferowane było tylko w Europie i Ameryce
Touring znalazł się w ofercie od 1999 roku
Dlazcego E63? Bo to znakomity przykład na to, że twórczość pana Chrisa Bangle potrafi się oprzeć trendom, upływowi czasu i niepochlebnym opiniom. Coupe zadebiutowało w 2002 roku. powstało na płycie podłogowej BMW serii 5 (E60). Kabriolet pojawił się dwa lata później a wersja M w 2005 roku. Miała ona silnik V10 o mocy 507 KM. W pierwszym roku produkcji BMW oferowało silniki o pojemności 4,4 l (333 KM) zblokowane z sześciostopniową manualną bądź automatyczną skrzynią biegów. Karoseria została wykonana z blachy aluminiowej oraz tworzyw termo- i chemoutwardzalnych. Mimo to coupé waży około 1700 kg. Przysadziste coupe ma swój styl i charakter. I za to go kochamy, może nie aż tak wielką miłością, ale jednak jakimś większym uczuciem.
W 2005 rozpoczęto produkcję modelu M6
W ofercie znalazła się również wersja 635d dostępna jako coupe i kabrio
M6 przyspieszał do setki w czasie 6,2 sekundy
24 sierpnia 2007 roku zaprezentowano zmodernizowaną wersję szóstki (E64)
Przewagę nad resztą świata w przypadku BMW najlepiej widać na podstawie modelu M3. Oparty na zwykłym samochodzie klasy średniej- wyższej jest niedoścignionym sportowym bolidem z najlepszymi genami wyścigowymi.
Zaprezentowana w 1982 roku "trójka" bez wątpienia należy do grona motoryzacyjnych ikon. Model M3 E30 to jeden z najlepszych klasyków rodem z Monachium. Auto pojawiło się w 1986 roku. Powstał jako homologacyjny model do startów w wyścigach DTM. Nie wyglądał spektakularnie, ale właśnie taki był w prowadzeniu. Znacznie zmodyfikowana karoseria z cywilną odmianą dzieliła tylko maskę i dach. Charakterystyczne są mocno wybałuszone błotniki. Do napędu auta posłużyła rzędowa "czwórka" o pojemności 2,3 lub 2,5 litra i mocy 195-238 koni, połączona z 5-biegową skrzynią Getrag. 195-konna wersja osiągała setkę w 7,5 s i rozpędzała się maksymalnie do 235 km/h. Model E 30 oferowany był tylko w wersji coupe i cabrio. Wersja z 215 konnym silnikiem (od 1989 do 1991 roku) rozpędzała się do 241 km/h i przyspieszała do setki w 6,7 sekundy. Można by powiedzieć, że Niemcy zbudowali 30 lat temu samochód, który teraz zaczęli robić Japończycy. Taka Toyota GT86 ma mniej mocy, ale trochę z zadziorności pierwszej M3.
Generację E36 (1992-1999) właściwie można pominąć. Ani ładna, ani specjalnie szybka czy wybitna w prowadzeniu. To krok w tył względem E30. Montowano tu pierwszą generację skrzyni SMG. Działała tragicznie. Zbudowano w sumie 71.242 sztuk E36.
Na szczęście pojawił się model E46 (2000 -2007), który pozwolił szybko zapomnieć o poprzedniku. Silnik R6 miał 321 KM. To pozwalało na osiągnięcie setki w czasie 5,1 sekundy (poprzednik potrzebował 5,4 sekundy). Tej generacji zawdzięczamy też genialny model M3 CSL (Coupé Sport Leichtbau). Auto zostało poddane szeregu modyfikacjom. Było lżejsze (ma np. karbonowy dach) i mocniejsze - 360 KM. Do przeniesienia napędu posłużyła 6 biegowa, sekwencyjna skrzynia SMG II mit Drivelogic z skróconymi czasami zmiany biegów. Na każdym kroku oszczędzano zbędne kilogramy. Zrezygnowano z halogenów, klapę bagażnika zbudowano z lekkich materiałów, wmontowano cieńsze szyby. Zrezygnowano z takich ekstradodatków jak sensory parkowania, sensor deszczowy czy światła ksenonowe. Wszystko to i szereg niewidocznych gołym okiem udoskonaleń sprawiło, że model CSL stał się najlepiej jeżdżącym M3. Nawet dzisiaj jego czasy okrążeń zachwycają. Na Pętli Północnej Nurburgringu z czasem 7:50 jest szybszy od Lamborghini Gallardo LP 560-4, Nissana GT-R, Ferrari 360 Challenge Stradale f1 czy Porsche 911 GT3. Jedynym słabym elementem była skrzynia biegów, która działała zbyt wolno i nie nadążała nad wyrafinowaniem i perfekcją tego auta. Mimo to, z wszystkich modeli M3 to właśnie ta wersja zasługuje na szczególne wyróżnienie. To były czasy kiedy firmą rządzili właściwi ludzie. Gerhard Richter był najlepszym szefem jakiego M GmbH mogło mieć. Ktoś z pasją i wizją. Gdyby ten człowiek pozostał na fotelu szefa nie przytrafiły by się takie pomyłki jak X5/X6 M czy turbodoładowane silniki. Dokopałem się wywiadu sprzed kilku lat z panem Richterem. Warto przeczytać. Znajdziecie go tu
BMW M3 CSL został zbudowany w ilości 1.383 egzemplarzy.
Kolejna generacja E 90 (po modernizacjach nosząca oznaczenie E92 i E93) to równie udany samochód. Najlepsza jest podstawowa wersja z ręczną przekładnią lub skrzynią SMG, która zdecydowanie poprawiła swoją precyzję i szybkość zmiany biegów. 420 konny silnik przyspiesza do setki w czasie 4,8 sekundy. Dźwięk, prowadzenie i frajda z jazdy nie mają sobie równych w tej klasie cenowej. Wersje specjalne np. GTS (450 KM) można sobie podarować. To auto nadaje się tylko na tor. Nie ma w nim tej finezji, którą posiadał CSL.
Mój wybór pośród M3 to niedościgniony CSL na weekend i zwykłe coupe E90 z SMG na co dzień.
M3 CSL rozpoznacie po charakterystycznym przednim zderzaku z dziurą i innej klapie bagażnika
Historia M3 rozpoczęła się bardzo dobrze. E30 jest nawet dzisiaj wybitnym autem
Drugiej generacji zbudowano 71.242 sztuk
E 36 oferowany był również w wersji ccabrio...
... i limuzyna
BMW E46 (2000-2007)
M3 w znakomitej formie - E92
Jeszcze aktualny model produkowany jest od 2007 roku
Limitowana wersja GTS. Powstało tylko 99 egzemplarzy