Michael Schumacher - rekordzista

Zdobył w Formule 1 wszystko co tylko było możliwe...
Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Tak to się zaczęło

Michael Schumacher urodził się 3 stycznia 1969 roku nieopodal Kolonii, w Hürth-Hermülheim . Ścigał się w ponad 300 Grand Prix, siedem razy zdobył tytuł mistrza świata, wygrał 91 wyścigów, 68 razy zdobył pole position, w 77 wyścigach osiągnął najlepszy czas okrążenia. Lista sławnych kierowców, z którymi ścigał się Schumacher, jest imponująca. Nie licząc aktualnych gladiatorów asfaltu były to takie sławy jak Ayrton Senna, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, David Coulthard czy Juan Pablo Montoya. Żaden z kierowców F1 nie uzyskał w trakcie trwania swojej kariery tyle co on.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Pierwszy kontrakt

Pierwszy kontakt z wyścigami miał w wieku czterech lat. Początkowo z 5 konnym, zbudowanym przez jego ojca gokartem i krótkimi, nie zawsze udanymi jazdami na pobliskim parkingu, później w znajdującej się niedaleko hali gokartowej. Mały Schumacher bardzo szybko okazał się utalentowanym dzieckiem, szczególnie podczas jazdy po mokrej i śliskiej nawierzchni. Jako pięciolatek zdobył swoje pierwsze zwycięstwo, a już rok później mistrzostwa klubowe. Pierwszym, który dostrzegł talent małego chłopca, był niejaki Gerhard Noack - człowiek, który handlował gokartami. To on dostarczył Michaelowi mocniejszy sprzęt i pomógł rozwijać się jego karierze, która nabierała rozpędu. W 1985 roku Schumacher został wicemistrzem świata juniorów, dwa lata później zdobył mistrzostwo Niemiec. Już w tym czasie na wyścigach gokartowych poznał swoich przyszłych rywali: Heinz-Haralda Frentzena, Mika Salo i Mika Häkkinena, a w 1980 roku Ayrtona Sennę.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Pierwszy sponsor

Rodzina Schumacherów ledwo wiązała koniec z końcem, m.in z tego względu młody Schumi posiadał licencję wyścigową wydaną w Luksemburgu, przy jej wydaniu nie trzeba było zostawiać finansowego wkładu i można było ją uzyskać już w wieku 12 lat. Jürgen Dilk , właściciel firmy rozprowadzającej automaty do gry był jednym z pierwszych, poważnych sponsorów Schumachera. Dzięki tej pomocy Schumacher wygrał w 1984 i 1985 roku niemiecki mistrzostwa juniorów. Przez kolejne finansowe wsparcie Dilka (16 tys. marek na sezon) Michael dwa lata później siedział już za kierownicą Formuły König. W tym samym czasie Schumacher kończy szkołę z dyplomem mechanika samochodowego i swoje praktyki, które odbywał u dilera Volkswagena w Langenfeld. W 1988 roku przesiada się do Formuły Ford, a później do bolidu F3. Tu poznaje swojego przyszłego menadżera. To właśnie Willi Weber uczynił Schumiego jednego z najlepiej zarabiających sportowców na świecie. Początki w Formule 3 nie były łatwe. Podczas pierwszych testów na torze Nürburgring w piątej rundzie rozwalił bolid na barierce. Mimo to dostał drugą szansę. Weber wiedział, że Schumachera nie stać na jazdę w F3, nie miał też za sobą żadnych sponsorów. Wyczuł jednak jego talent i zaproponował kontrakt na niecodziennych, jak na tę branżę, warunkach. Umowa wiązała dwie strony na 10 lat, a Weber kasował 20 proc. prowizji od każdej zarobionej kwoty przez Schumachera.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Pierwsze kroki w F1

Po zdobyciu wicemistrzostwa w F3 Szwajcar, szef zespołu F1 Peter Sauber, powołał Michaela do Mercedes Junior Team. W tym czasie młody Niemiec dostaje do ujeżdżania 920-konne prototypy, które były równie szybkie jak ówczesne bolidy F1. Równolegle ściga się w F3, gdzie 1990 roku, mimo kolizji z Miką Häkkinenem, wygrywa mistrzostwo Niemiec. Swój pierwszy raz za sterami F1 trafia się Schumacherowi zupełnie niespodziewanie. W 1991 roku kierowca Jordana Bertrand Gachot po kłótni z taksówkarzem o wysokość rachunku i użyciu gazu pieprzowego trafia do więzienia. Menadżer Willi Weber przekonuje szefa zespołu Eddie Jordana, że ma kogoś, kto znakomicie zastąpi nieobecnego zawodnika. Żeby poznać tor w Spa Schumacher objeżdża go na pożyczonym rowerze. W kwalifikacjach dojeżdża na siódmym miejscu, jednak w wyścigu odpada już po 500 metrach. Zanim doszło do awarii sprzęgła zdołał jednak wyprzedzić dwóch zawodników. Jordan i jego inżynierowie byli pod wrażeniem. Trudny, idący pod górę zakręt Eau Rouge, Michael przejeżdżał na pełnym gazie. Do tego nie czuł respektu przed takimi sławami jak Prost, Senna czy Piquet.

Schumacherem zainteresował się zespół Benettona, który po mocnym wstawiennictwie samego Berniego Ecclestona angażuje go na kierowcę. W wyścigu na torze Monza zdobywa swoje pierwsze punkty i kończy Grand Prix przed doświadczonym kolegą z zespołu Piquetem. Sezon wyścigowy w 1992 roku rozpoczął się od trzeciego miejsca w Meksyku, a rok po debiucie w Spa Schumacher wygrywa ten wyścig. Jednak prawdziwa walka rozpoczyna się dopiero w 1994 roku. Młody Niemiec daje się poznać z ostrego stylu jazdy. Szczególnie kontrowersyjna jest sytuacja w Australii gdzie o tytuł mistrza walczył razem z Hillem. Zresztą popatrzcie i oceńcie sami.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Ślub Michaela Schumachera

Walka nie tylko na torze

Dzięki tej akcji Schumi zostaje mistrzem świata. Był to sezon, w którym Michael wygrał osiem wyścigów. Rok później obrona tytułu mistrza świata staje się faktem. W tym czasie Schumacher poznaje Corinę Betsch, dziewczynę kierowcy Heinz-Haralda Frenzzena. Niedługo po ich spotkaniu Corina zrywa z Heinz-Haraldem i zaręcza się z Schumacherem. Ich ślub odbył się 1 sierpnia 1995 roku w Kerpen. Para ma obecnie dwójkę dzieci - Ginę Marię i Micka. Już w 1994 roku menadżer Willi Weber rozpoczął rozmowy z Ferrari. Również doradca Schumachera, Nikki Lauda nakłania go do zmiany zespołu. Włosi nie byli wtedy najbardziej technicznie i organizacyjnie poukładanym zespołem. Duet Jean Todt i Michael Schumacher miał to zmienić. O tym jak bardzo Niemiec był im potrzebny świadczą słowa szefa Fiata Gianni Angelliego: Jeśli Ferrari nie zostanie mistrzem świata z Michaelem Schumacherem, to już nigdy tego nie osiągnie.

Niemiecka prasa nie była zachwycona tymi zmianami. Ferrari buduje nowy silnik rezygnując z 12 cylindrów na rzecz 10. Co ciekawe, silnik został zbudowany z pomocą inżynierów Hondy. Jednak bolid nadal nie był idealny. Głównym problemem okazał się źle skalibrowany w kanale aerodynamicznym monocoque. Większość wad usunięto, jednak nie wszystkie. I tak na długich prostych Schumacher musiał odchylać głowę na bok żeby doprowadzić więcej powietrza do airboxu. Już w pierwszym wyścigu w barwach Ferrari w bolidzie odmawiają posłuszeństwa hamulce. W Argentynie urywa się płat skrzydła, w Imoli eksploduje tarcza hamulcowa. Jest źle, ale mimo to pojawiają się chwile optymizmu. Podczas deszczowego wyścigu w Barcelonie, startując z trzeciej pozycji Michael niespodziewanie wygrywa. Nie myślcie tylko, że Ferrari było sprawne. Bolid miał uszkodzony układ wydechowy i nie do końca sprawny silnik. To zwycięstwo wniosło sporą dawkę euforii, która przeminęła kiedy okazało się, że na suchym torze bolid z Maranello nie miałby szans z konkurencją. Do tego Włosi nadal mieli problemy techniczne, często z tanimi i prostymi częściami np. torze Magny-Cours, Schumacher wywalczył Pole-Position jednak już podczas rundy rozgrzewającej wysiadła hydraulika. Jednak również Niemiec popełniał błędy. W Monako po wywalczeniu pierwszego pola w pierwszej rundzie, rozwalił swoje Ferrari na wyjściu z zakrętu. Jednak zawsze po burzy wychodzi słońce. Podczas ulubionego wyścigu w belgijskim Spa Schumacher wygrywa i to na suchym torze. Dwa tygodnie później na torze Monza zalicza kolejny i ostatni w 1996 roku tryumf. Sezon kończy na trzecim miejscu z trzema wygranymi Grand Prix. To najlepszy od sześciu lat wynik Ferrari. Mistrzem świata zostaje Damon Hill. W tym samym roku Schumacher przeprowadza się na stałe do Szwajcarii i osiada początkowo w miejscowości Vufflens-le-Château, a dwa lata później kupuje wille w Gland z działką tuż obok jeziora genewskiego za cenę około 35 mln euro. Dom ma 40 pokoi, garaż, który pomieści 29 samochodów i lotnisko dla helikoptera. Powodem przeprowadzki do Szwajcarii były podatki, które w Niemczech według Michaela są nie do zaakceptowania. Z innych posiadłości Schumachera warto wymienić zbudowany w całości z drewna, o powierzchni 600 m2 zimowy dom w norweskim Trysil. W 2006 roku, po dziesięciu latach Schumi sprzedaje go i kupuje posiadłość w francuskim, luksusowym kurorcie Courchevel.

Wróćmy na chwilę do Norwegii. W 2004 roku Schumacher poznaje właśnie tam rajdowego mistrza świata Petera Solberga, który namawia Michaela do przejażdżki po 26 kilometrowym leśnym odcinku w wyścigowym tempie. Z racji na kontrakt z Ferrari, który zabrania tego typu przygód, przejażdżka miała pozostać ściśle tajna. Jednak najpierw napisała o tym jedna z lokalnych gazet, a nieco później ukazał się artykuł w niemieckim miesięczniku Motorsport aktuell pod tytułem Solber przestraszył Schumachera.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Niesportowe zachowanie

O sezonie z roku 1997 warto wspomnieć z kilku powodów. Schumacherowi udaje się namówić inżyniera Rossa Brawna i konstruktora Rory Byrne do przejścia z Benettona do Ferrari. Dzięki nim nowy bolid jest o wiele lepszy od poprzedniego. Niemiec wygrywa nim pięć wyścigów i już przed Grand Prix w Jerez jest liderem mistrzostw świata. Do połowy tego wyścigu prowadzi, ale w którymś momencie Schumi wytraca prędkość pozwalając jadącemu za nim Villeneuve zrównać się z nim po czym, na wysokości prawego łuku nagle skręca w auto Kanadyjczyka. Po kolizji Villeneuve jedzie dalej i kończy wyścig na trzecim miejscu. Schumacher wypada z toru. Po tym incydencie z powodu niesportowego zachowania Niemiec zostaje wykluczony z punktacji mistrzostw, traci wszystkie punkty, może jedynie zostawić zwycięstwa do swojej statystyki kierowcy. Dzięki temu Heinz-Harald Frentzen zostaje wicemistrzem świata. Pewnie dla niego to mały tryumf po odbiciu dziewczyny przez Schuamchera.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Wybuchowa natura Schumiego

Rok 1998 to walka Schumacher - Häkkinen, ale i kolejny spektakularny wypadek. Wyścig na torze w Spa rozgrywany był w deszczu. Häkkinen ukończył go przed czasem wypadając z toru, za to Schumacher wyraźnie prowadził. Podczas dublowania bolid Davida Coultharda wyraźnie zwalnia i Schumacher uderza z impetem w jego tył, tracąc przy tym przednie prawe koło. Dojeżdża na trzech do boksu i przekonany o celowym zwolnieniu tempa i sprowokowaniu wypadku przez Szkota, wysiada z bolidu i wściekły pędzi do boksu Coultharda. Zapowiada się największa bójka w historii F1. Na szczęście dwóch kogutów udaje się rozdzielić. David wiele razy zapewnia, że nie zrobił tego umyślnie, a Michael w końcu akceptuje i przyjmuje przeprosimy. Panowie jednak przyjaciółmi nigdy nie zostali. Reszta sezonu upłynęła na walce z Häkkinenem, który w końcu zdobywa tytuł mistrza świata. Fin zalicza się do grona ludzi, których Schumacher darzy wyjątkowym respektem. W świecie motosportu Michael nie ma zbyt wielu przyjaciół. Zaliczyć można do nich japońskiego kierowcę Aguri Suzuki. To on nauczył Schumiego nurkować. Z innych nazwisk można wymienić takie jak Jos Verstappen, Riccardo Patrese, Filipe Massa czy Jean Todt.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Pechowy początek nowego sezonu

W następnym sezonie króluje duet Schumacher/Häkkinen. Pierwszy wygrywa w Imioli i Monaco, drugi w Brazylii, Hiszpanii i Kanadzie. Dobra passa Michaela zostaje przerwana na torze w Silverstone. Krótko po starcie posłuszeństwa odmawiają hamulce i Schumacher wjeżdża prosto w mur ochronny zbudowany z opon. Według późniejszego odczytu telemetrii tuż przed momentem uderzenia bolid pędzi z prędkością 107 km/h. Efektem jest złamana noga, sześć kolejnych wyścigów Michael ogląda na fotelu przed telewizorem. To kolejny sezon, w którym musi pożegnać się z walką o tytuł mistrza świata.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Przełom

Rok 2000 był przełomowy. Wreszcie lata pracy nad Ferrari zaowocowały tytułem mistrza świata. Ostatni raz przytrafiło się to Włochom w 1979 roku. Stonowanemu i zimnemu Schumacherowi wreszcie puszczają emocje i spada ciężar, który na nim ciążył. Chyba pierwszy raz Schumacher reaguje przy odbiorze swojego tytułu z tak dużą dawką emocji.

Jednak już następnego roku w Melbourne, podczas otwarcia sezonu 2001 Schumacher roztrzaskuje się podczas treningu. Przy 280 km/h traci kontrolę nad bolidem ląduje poza torem, koziołkuje i w końcu ląduje na kołach. Wychodzi z tego bez szwanku ba, nawet później wygrywa ten wyścig. Jednak nie może cieszyć się z sukcesu. Podczas wyścigu jego brat, Ralf ma kolizję z Villeneuvem, którego koło po odłączeniu się od auta trafia i zabija jednego z marszali. Sezon zakończył się zdobyciem czwartego tytułu mistrza świata. Poza wyścigami innym zajęciem, któremu z pasją oddaje się Schumacher, jest piłka nożna. Michael gra przy każdej przytrafiającej się okazji. W wolnych chwilach wspomaga trzecioligowy, szwajcarski klub FC Aubonne.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Kara dla Ferrari

Rok 2002 poszedł absolutnie gładko. Już niemal w połowie sezonu było pewne, że Schumacher zdobędzie mistrzostwo. Jedyny incydent warty odnotowania miał miejsce podczas GP Austrii. Ferrari mocno dominowało. Niemal cały wyścig prowadził Brazylijczyk Barrichello, drugi był Schumacher. Jednak tuż przed metą otrzymał od szefa sportowego teamu Jeana Todta polecenie przepuszczenia Schumachera na pierwszą pozycję. Sytuacja wywołała niesmak u kierowców i oburzenie prasy. Schumacher też jej nie akceptował i podczas ceremonii rozdania nagród wciągnął Barrichello na najwyższy stopień podium. Ferrari zostało za to ukarane karą 1 mln dolarów. Schumacher odegrał się na decyzji swojego teamu podczas GP USA przepuszczając jadącego za nim Barichello na pierwszą pozycję.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Koniec kariery

Kolejne dwa lata to dużo wygranych wyścigów i dwa tytuły mistrza świata. Dominacja skończyła się w 2005 roku. Zmiany regulaminy, problemy z zużyciem opon i nie do końca udany bolid sprawiły, że już podczas wyścigu w Silverstone szef zespołu Jean Todt ogłosił, że nie ma szans na obronę tytułu. Era dominacji Schumachera doszła końca. 10 września 2006 roku, po całkiem udanym sezonie podczas wyścigu na torze Monza Schumacher ogłasza zakończenie swojej kariery. Michael tłumaczył swoją decyzję brakiem motywacji i energii potrzebnej, by ścigać się na najwyższym poziomie. Jego ostatni wyścig miał miejsce w Sao Paulo 22 października 2006 roku. Zakończył go na czwartym miejscu. Była też druga strona medalu. Schumacher od 2005 roku cierpiał, szczególnie podczas długich treningów na silne bóle szyi i ramion. 20 lat aktywnego motosportu pozostawiło swoje ślady.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Powrót do F1

I tak z aktywnego kierowcy Schumacher stał się doradcą Ferrari. Miał nosa do nowych gwiazd. Długo przed karierą Kimiego Räikkönen w F1 Michael zwrócił na niego uwagę Jeanowi Todtowi i opisał jako swojego następcę. W 2007 i 2008 roku spędził czas m.in. na pomocy w opracowaniu aerodynamiki i opon do nowego bolidu. Otrzymał również własne biuro w Maranello.

Zbyt długo bez wyścigów jednak nie mógł wytrzymać. W 2009 roku po ciężkim wypadku Filippe Massy, podczas kwalifikacji GP Węgier Schumacher rozważa powrót za kierownicę bolidu. Plany niweczy wypadek motocyklowy. W lutym 2009 roku jadąc Hondą 1000 CBR Fireblade na torze w hiszpańskiej Cartagenie stracił panowanie nad maszyną i wylądował w szpitalu. Nie był to pierwszy wypadek Schumiego na motocyklu. Były co najmniej cztery wcześniejsze, z których jednak zawsze wychodził bez szwanku. Z racji większej ilości wolnego czasu Schumacher jest gościem w programie Top Gear i odkrywa, że to właśnie on jest słynnym Stigiem. Oczywiście wszystko jest reżyserowane, ale to zdecydowanie jeden z najlepszych występów Schumachera. Pokazuje, że może być rozluźniony i zabawny. 18 grudnia prezydent Ferrari Luca Cordero di Montezemolo opowiedział dziennikarzom o swojej rozmowie z Schuamcherem, który poprosił go o zwolnienie ze swojego kontraktu . Di Montezemolo wyjawił również, że Michael zamierza powrócić do F1 w teamie Mercedesa. 23 grudnia informacja zostaje oficjalnie potwierdzona. Schumacher podpisał trzyletni kontrakt z teamem Mercedes Grand Prix. Drugim kierowcą jest Nico Rosberg. Powrót jednak nie był wcale taki łatwy. W pierwszych czterech wyścigach Michael dojeżdżał na metę za Rosbergiem. Dopiero w Hiszpanii udało się go wyprzedzić. Jednak cały sezon przegrał z kolegą w teamie i to dość dotkliwie. Schumacher zdobył 72 punkty, Rosberg 142.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Sezon 2011

Rok 2011 nie był o wiele lepszy. Dojeżdżał do mety na czwartym, to znowu piątym miejscu. Nawet jubileusz 20-lecia w F1, który przypadł podczas wyścigu w Belgii, nie był w stanie zmienić nie najlepszej passy. Sezon zakończył na ósmej pozycji. Mimo to, był to najlepszy sezon Schumiego od czasu powrotu.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Sezon 2012

Sezon roku 2012 miał być ostatnim w karierze Michaela. Nie zaczął się jednak najlepiej. Z siedmiu wyścigów ukończył tylko dwa. Reszta sezonu poszła tak sobie. Wywalczył pole positon w Monte Carlo, jednak - z powodu kary za kolizję spowodowaną w poprzednim wyścigu - z niego nie wystartował . Swój ostatni, 309 wyścig miał miejsce w Brazylii. Ukończył go na siódmym miejscu, a cały sezon na 13. pozycji.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher

Definitywny koniec kariery

Na zakończenie kariery Schumacher otrzymał całkiem niezły prezent od stajni Mercedesa. Bolid F1, którym ścigał się w Interlagos. Wartość srebrnej strzały szacowana jest na około milion euro. Jeśli już o pieniądzach mowa, to w całej swojej karierze Schumacher zarobił około 600 mln euro. Ktoś kiedyś obliczył, że w najlepszych latach jego godzinna stawka wynosiła 1,8 mln euro, albo jeden przejechany kilometr kosztował około 9 000 euro. Schumacher ma całkiem pokaźną kolekcję samochodów, swój prywatny jet Falcon 200, za cenę około 22 mln dolarów, udziela się charytatywnie. Ma 43 lata i jest żywą legendą. Nieważne czy go lubicie czy nie, jest jednym z najlepszych zawodników naszych czasów, kierowcą na miarę Fangio czy Senny.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa?

Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Rekordy prędkości, które nie mieszczą się w głowie

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.