Fabryczni tunerzy - Skoda RS

Czesi może i są na najniższym szczeblu pożądania w koncernie Volkswagena (trudno się dziwić, skoro pod skrzydłami Niemców są takie tuzy jak Lamborghini, Bentley i Bugatti), ale na tyle rozpychają się łokciami, że doczekali się czegoś na kształt fabrycznego tunera. A to już coś
Skoda Octavia RS Skoda Octavia RS Skoda Octavia RS

Skoda Octavia RS numer 1

Wszystko zaczęło się w 2001 roku, gdy na drogi wyjechała pierwsza generacja Octavii RS. Najpierw w wersji hatchback, a rok później także jako kombi. Auto miało zderzak, który u niektórych mógł wzbudzić strach, ciekawe felgi, nieco niższe zawieszenie i turbodoładowany silnik 1,8 l o mocy 180 KM. Osiągi? Jak na Skodę, były one wręcz oszałamiające - 7,8 s do setki i maksymalnie 228 km/h. To najszybsza Octavia pierwszej generacji. Ale wiecie, co jest ciekawe? Limitowana wersja WRC.

Skoda Octavia III | Wideo

Skoda Octavia - ogłoszenia

Skoda Octavia RS WRC Skoda Octavia RS WRC Skoda Octavia RS WRC

Skoda Octavia WRC

Skoda ścigała się w rajdach WRC i żeby się tym pochwalić przed Kowalskim, wypuściła na rynek 100 sztuk specjalnej wersji RS - WRC. Technicznie nie było w niej nic nadzwyczajnego, ale wizualnie już tak. Wszystkie egzemplarze były białe, miały spojler, którego trudno było nie zauważyć i pełen zestaw naklejek upodabniający to auto do rajdówki. Niektórzy klienci, gdy już przełknęli, że ta wersja specjalna jest o 1/3 droższa niż RS, kazali sobie zdjąć z nadwozia te wszystkie ustrojstwa na klej. Jak już pisałem, powstało tylko 100 sztuk RS WRC, co oznacza, że to jeden z najrzadszych modeli w całym koncernie Volkswagena - Bugatti Veyronów jest w końcu ponad 300 na świecie, a sprzedaż Bentleya to kilkaset sztuk rocznie.

Prześwietlamy ceny | Skoda

Skoda Octavia - ogłoszenia

2008 Skoda Octavia RS 2008 Skoda Octavia RS 2008 Skoda Octavia RS

Skoda Octavia RS numer 2

Obecna Octavia, która zaraz doczeka się następcy, choć znając Skodę, jeszcze przez jakiś czas będzie dostępna w salonach, też oferowana jest w RSzybkiej wersji. Tym razem jednak wybór jest bardzo szeroki, bo można nie tylko wybierać między hatchbackiem a kombi, ale również między silnikiem benzynowym (2,0 l 200 KM) lub wysokoprężnym (2,0 l TDI 170 KM) oraz między skrzynią mechaniczną lub automatyczną w każdym silnikowym przypadku. Model benzynowy potrzebuje o ponad sekundę mniej, by rozpędzić nas do setki (7,3 wobec 8,4 s) i pozwala przejechać w ciągu godziny o prawie 20 km więcej niż TDI (prędkość maks. benzynówki to 242 km/h, turbodiesla - 226 km/h). Wszystkie dane dotyczą hatchbacka ze skrzynią mechaniczną. Automat pogarsza nieco prędkość maksymalną, a wersja kombi jest o ułamki sekund i kilka km/h wolniejsza niż hatchback, ale nie zaprzątajmy sobie głowy takimi niuansami.

Skoda Rapid - test | Pierwsza jazda

Skoda Octavia - ogłoszenia

Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS numer 1

Znacie Czeszkę Fabię, prawda? To ulubienica milionów, niezauważalny hatchback, który raczej nie trafia na plakaty do pokojów mniejszych lub większych chłopców (lub raczej na tapety ich smartfonów, to rozwiązanie bardziej na czasie). Za to Fabia RS, debiutująca w 2003 roku, to było naprawdę coś. Jej przedni zderzak wyglądał zadziornie, trójramienna kierownica aż się prosiła, by ją wymiętosić, a czerwone przeszycia dywaników w jakiś magiczny sposób zachęcały do zmiany biegów z międzygazem. Poza tym to, co pracowało pod maską Fabii RS, było zaskakujące prawie dekadę temu. Otóż klekotał tam turbodiesel 1,9 l TDI o mocy 130 KM. Był to najmocniejszy silnik w pierwszej Fabii i rozpędzał ją maksymalnie do 208 km/h, a w międzyczasie do setki w 9,5 s po starcie. Przez cztery lata na drogi wyjechało prawie 22 tys. sztuk tego modelu. Teraz szybkie auta z klekotami to chleb powszedni, ale na początku XXI wieku to był właściwie kosmos.

Skoda Superb Combi Outdoor - udawaczka

Skoda Fabia - ogłoszenia

Fabrycznie tunerzy | Skoda RS Fabrycznie tunerzy | Skoda RS Fabrycznie tunerzy | Skoda RS

Skoda Fabia RS numer 2

Tym razem czeski hatchback ma pod maską silnik benzynowy, który skojarzony jest wyłącznie ze skrzynią automatyczną - zupełnie odwrotnie niż poprzedniku. Niestety, mała szybka Skoda straciła trochę na oryginalności. Poprzednik był jedyny w swoim rodzaju (ok, były też Seaty Ibiza w wersji benzynowej i wysokoprężnej FR i Cupra, ale czy ktoś je w ogóle kiedykolwiek widział?), a obecnie napęd w Fabii RS to ten sam zestaw silnik-skrzynia co w VW Polo GTI, Seacie Ibizie Cupra i Audi 1,4 TFSI. Mniej oryginalności, więcej masowości. Choć nie do końca. Fabia RS jako jedyna z tego towarzystwa dostępna jest w wersji kombi i to pierwszy taki przypadek, by mała Czeszka miała wielki silnik i wielki bagażnik. Polo i A1 odpadają w przedbiegach, bo nie wyprodukowano ich wersji kombi, natomiast Ibiza Kombi jest, ale nie można jej mieć w 180-konnej odmianie. Na Ibizę Cupra 3d na razie czekamy - model po liftingu zadebiutuje na początku przyszłego roku.

Skoda Rapid | Powrót legendarnej nazwy

Skoda Fabia - ogłoszenia

Skoda Bonneville Skoda Bonneville Skoda Bonneville

Rekordowo szybka Octavia RS

W połowie sierpnia zeszłego roku Skoda stanęła na dnie wyschniętego jeziora w Bonneville i zaczęła się rozpędzać. Dzięki temu, że była o 80 mm obniżona, bardziej aerodynamiczna i odchudzona w stosunku do seryjnej wersji, a poza tym wzmocniona do około 550 KM, osiągnęła najpierw 325 km/h, a potem nawet 362 km/h, stając się tym samym najszybszym czeskim autem wszech czasów. I przy okazji uczciła 10-lecie RSzybkich modeli tej marki. Mrau!

Skoda Citigo z LPG - 100 km za 17 zł

Skoda Citigo - ogłoszenia

Skoda Citigo Sport Skoda Citigo Sport Skoda Citigo Sport

Inne żwawe Skody

Roomster, Yeti i Superb najwyraźniej nie zasłużyły na wersje RS. Model Citigo być może się takowej doczeka (VW pracuje przecież nad 110-konną odmianą Upa, czyli bliźniaka małej Czeszki), a na razie dostępny jest tylko z zestawem akcesoriów, które dodają mu nieco życia. Ot, choćby te 15-calowe ciemne felgi, spojler, progi czy czarny pas biegnący wzdłuż nadwozia. Czyste szaleństwo, tym bardziej że pod maską jest co najwyżej 75 KM.

Skoda Favorit ma już 25 lat

Skoda Citigo - ogłoszenia

Skoda Superb Skoda Superb Skoda Superb

Najszybsza Skoda

A tak w ogóle to najmocniejszą i najszybszą Skodą jest Superb z benzynowym silnikiem 3,6 l V6. Ma 260 KM, setkę zalicza w 6,5 s i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h. I mimo to jest po prostu niczym innym jak tylko kolejną odmianą silnikową. Skoro Superb V6 jest tak żwawy, powinni go nazwać RS i dorzucić mu wielkie wloty powietrza w zderzaku. Zły pomysł?

Jakie marki rządzą rynkiem aut nowych w Polsce?

Skoda Superb - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA