Top 4 - najlepsze używane turbodiesle

Może na moment przestańmy narzekać na ceny paliw z kosmosu, które z dnia na dzień zdają się pochodzić z coraz dalszego kosmosu i zastanówmy się, co zrobić, by tyle nie płacić za życiodajne paliwo dla naszych samochodów. Mamy plan - kupcie oszczędnego turbodiesla, ale nie byle jakiego

Silnik 1.9 TDI Silnik 1.9 TDI Fot. Volkswagen

Najlepsze z najlepszych

Mowa o turbodieslach, które pozwalają pokonać setki tysięcy kilometrów i które dzielnie spisują się każdego dnia, sporadycznie miewając gorsze dni lub w ogóle ich nie mając. Mowa o silnikach, które chyba przestały już emitować jakieś różne nieekologiczne substancje do atmosfery, a zamiast tego "zanieczyszczają" świat swoją sławą, legendarnością i ogólną wspaniałością. Mowa po prostu o legendach wśród klekotów.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu do 5 tys. zł? To masz szczęście, bo jest w czym wybierać! Stać Cię nawet na Mercedesa

TOP 5 | Oszczędne i używane

TOP 5 | Samochody dla emerytów

Volkswagen Golf Volkswagen Golf Fot. autotrader.pl

Koncern Volkswagen i jego 1,9 TDI

Wysokoprężny panteon nie byłby kompletny, gdyby nie było na nim volkswagenowskiego silnika 1,9 TDI. Toż to już legenda wśród TDI, dzięki której koncern Volkswagena tak dobrze prosperuje. Ta jednostka napędza Seaty, Škody, Volkswageny i Audi (a także Forda Galaxy, bo to właściwie VW Sharan/Seat Alhambra). Ba, 1,9 TDI wprawia w ruch zarówno modele osobowe (od Fabii, poprzez Sharana, na Superbie skończywszy), jak i dostawcze (m.in. Caddy). Silnik ma ugodowy charakter, więc dogaduje się ze skrzyniami manualnymi i automatycznymi oraz napędem na przednie lub cztery koła. Aż dziwne, że nie trafił jeszcze do Bentleya, Lamborghini i Bugatti. 1,9 TDI ma od 75 do nawet 160 KM (Seat Ibiza Cupra) i znany jest z tego, że można na nim polegać. Przebiegi rzędu kilkuset tysięcy kilometrów nie są dla tego motoru żadnym problemem. Owszem, TDI klekocze i daje o sobie znak, jak mu zimno, ale jeśli przymkniemy na to oko (ucho?), będzie nam dzielnie służył. Przykładowe zastosowanie? VW Golf 1,9 l TDI 90 KM z 1999 roku za niecałe 9 tys. zł.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu do 5 tys. zł? To masz szczęście, bo jest w czym wybierać! Stać Cię nawet na Mercedesa

TOP 5 | Oszczędne i używane

TOP 5 | Samochody dla emerytów

Mercedes W124 Mercedes W124 Fot. autotrader.pl

Mercedes W124 D/TD

Mercedes W124 to auto niezniszczalne. Korozja mu niestraszna, komfort podróżowania nawet dziś jest bardzo wysoki, a ciągłe udoskonalanie konstrukcji sprawiło, że jeśli gdzieś istnieje podium dla najbardziej bezawaryjnych samochodów, to z pewnością W124 już zaparkował na jego najwyższym miejscu. Spory w tym udział mają silniki wysokoprężne. W ogóle W124 z klekotem to idealny obrazek, silnik benzynowy jakoś nie do końca pasuje do charakteru tego auta, podświadomie czujesz, że modele oznaczone jako D lub TD są odpowiedniejsze. I to niezależnie od tego, czy są 4-, 5- czy 6-cylindrowe, z turbiną lub bez, o minimalnej mocy 72 KM czy całkiem już poważnej 145 KM. W każdym przypadku są dzielne i niezawodne. Ich średnia żywotność to milion kilometrów, ale zdarzają się i egzemplarze, które i półtora miliona przejeżdżają i wciąż sprawiają wrażenie, że im mało. Masz chrapkę na ten silnik? W124 z 1992 roku ze 115-konnym dieslem może być Twój za 4 tys. zł. Ma na liczniku ledwie 302 tys. km, więc jeszcze można nim jeździć, jeździć, jeździć i jeździć.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu do 5 tys. zł? To masz szczęście, bo jest w czym wybierać! Stać Cię nawet na Mercedesa

TOP 5 | Oszczędne i używane

TOP 5 | Samochody dla emerytów

Toyota Yaris Toyota Yaris Fot. autotrader.pl

Toyoty z 1,4 l D-4D

Toyota Yaris pierwszej i drugiej generacji bryluje w rankingach niezawodności, tak jak George Clooney bryluje w rankingach atrakcyjności, bo japoński maluch właściwie się nie psuje. Ba, z silnikiem wysokoprężnym 1,4 l D-4D o mocy 75 KM (w pierwszej generacji, w drugiej jest 90 KM) właściwie nie spala benzyny (można zejść do 3 l/100 km przy spokojnej jeździe). Czego chcieć więcej? Model z 2002 roku, z bogatym wyposażeniem (klimatyzacja, elektryka, poduszki), kosztuje 13 tys. zł. Za coś, co pewnie nigdy się nie zepsuje, to tyle, co nic.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu do 5 tys. zł? To masz szczęście, bo jest w czym wybierać! Stać Cię nawet na Mercedesa

TOP 5 | Oszczędne i używane

TOP 5 | Samochody dla emerytów

Ford Focus Ford Focus Fot. autotrader.pl

Ford Focus 1,8 TDCi

Wysokoprężny silnik 1.8 TDCi z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail pojawił się pod maską Focusa pierwszej generacji wiosną 2001 roku i z miejsca stał się sensacją. Pracował spokojnie, niemal bez drgań, i był bardzo cichy, a z czasem też się okazało, że dzielnie znosi trudy eksploatacji. Co ciekawe, ten silnik został skonstruowany specjalnie dla Focusa, bo podobna jednostka przeznaczona dla Mondeo ma większą pojemność (2.0 l). Serce TDCi w Focusie ma 100 lub 115 KM, spala średnio 5,5 l/100 km i robi swoje, nie zwracając na siebie zbytniej uwagi i nie domagając się specjalnej atencji. Mocniejsza odmiana tego silnika, pracująca pod maską pięciodrzwiowego Focusa z 2003 roku i mająca na karku 153 tys. km, kosztuje 12,5 tys. zł.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu do 5 tys. zł? To masz szczęście, bo jest w czym wybierać! Stać Cię nawet na Mercedesa

TOP 5 | Oszczędne i używane

TOP 5 | Samochody dla emerytów

Więcej o:
Copyright © Agora SA