No dobrze, airbagi. Wiemy, że gdzieś się tam czają w aucie i najlepiej, gdybyśmy nigdy ich nie zobaczyli i nie sprawdzili, czy naprawdę napełniają się w mgnieniu oka i czy rzeczywiście pozwalają ograniczyć skutki wypadku. Pomysł na poduszkę pojawił się już w latach 50., ale dopiero kilkanaście lat później pojawiły się modele z tym rozwiązaniem. W 1971 Ford zbudował serię eksperymentalnych modeli poduszkowych, a dwa lat później GM przygotował auta wyposażone w poduszki, które były przeznaczone wyłącznie dla przedstawicieli władz. Oldsmobile Tornado z 1973 roku był natomiast pierwszym masowo dostępnym i produkowanym seryjnie samochodem z airbagiem kierowcy. W Europie pierwsi byli Niemcy -Mercedes klasy S oferował ten element w opcji od 1981 roku. Co ciekawe, 12 marca 1990 roku do historii przeszedł pierwszy wypadek, w którym brały udział dwa samochody i oba były wyposażone w poduszki, chroniąc kierowców przed przykrymi konsekwencjami. Inne poduszkowe ciekawostki?
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Czai się gdzieś tam pod kolumną kierownicy i ma za zadanie nie dopuścić do obrażeń kolan kierowcy. Zadebiutowała w poprzedniej Toyocie Avensis w 2003 roku. Teraz oferuje ją również wiele innych firm, choćby Volkswagen (na zdjęciu Golf), a Lexus poszedł jeszcze dalej, oferując również kolanową ochronę dla pasażera z przodu.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Druga generacja trzydrzwiowego Renault Megane dostępna była z poduszkami montowanymi w siedziskach przednich foteli. Po co? Po to, by utrzymać ciało kierowcy i pasażera w optymalnej pozycji i tym samym sprawić, by przednie, tradycyjne airbagi dobrze wykonały swoje zadanie. Pytanie brzmi - dlaczego oferowano je tylko w modelu trzydrzwiowym?
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Toyota iQ to najmniejsze czteroosobowe auto świata. Pasażerowie tylnego rzędu siedzą właściwie w bagażniku i tak blisko końca auta, że choćby najmniejsza stłuczka w czasie parkowania mogłaby się dla nich źle skończyć. Stąd pomysł na airbag, który szczelnie wypełnia przestrzeń między tylną szybą i kanapą. Jak na razie tylko Inteligencja Toyoty ma coś takiego.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Ford Explorer to pierwsze auto z airbagiem w tylnych pasach bezpieczeństwa. Po co tam jest? Po to, by pas działał delikatniej i skuteczniej, szczególnie wtedy, gdy z tyłu siedzą dzieci lub osoby starsze. Dzięki takiemu airbagowi powierzchnia pasa, po której rozchodzi się energia, wzrasta pięciokrotnie, ograniczając skutki wypadku.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Na taki pomysł wpadła Toyota i zrealizowała go w modelu Crown Majesta w 2009 roku. Cel jest szczytny - airbag ma chronić pasażerów siedzących z tyłu przed obrażeniami spowodowanymi zderzeniem bocznym, a właściwie przed brutalnym kontaktem obu osób spowodowanym siłami działającymi w czasie tego typu kraksy.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Volvo V40 dba nie tylko o pasażerów, ale również o nieostrożnych pieszych, którzy wpadają pod koła szwedzkiego auta, stąd airbag pod maską silnika, który odpalany jest w momencie potrącenia pieszego. Według zamysłu chroni głowę pieszego przed poważnymi obrażeniami.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Na taki pomysł wpadł Mercedes. Prototyp ESV ma airbag, który w razie bocznego zderzenia chroni pasażera i kierowcę przed wzajemnym spotkaniem trzeciego stopnia, które może być bolesne. Liczymy, że takie rozwiązanie niedługo znajdzie się w modelach seryjnych.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
I znowu rozwiązanie ze studyjnego Mercedesa ESV. Tym razem jednak poduszka nie chroni ludzi bezpośrednio. Jest ona zamontowana pod silnikiem po to, by być odpaloną w razie nagłego hamowania, co zwiększa opór i w ten sposób pozwala autu zatrzymać się na krótszym dystansie. To na razie tylko projekt.
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?
Volkswagen zaprezentował eksperymentalny samochód bezpieczeństwa ESV w 1972 roku. Auto miało na pokładzie takie rozwiązania jak ABS (dobry pomysł), pasy bezpieczeństwa na kolana (zły pomysł) czy coś na kształt koca, który w razie wypadku spadał z podsufitki, ochraniając pasażerów przed obrażeniami (fascynujący i dziwny pomysł).
ZOBACZ TAKŻE:
Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?