Vignale | Co mu zawdzięczamy?

W tym przypadku sprawa wdzięczności wygląda tak - gdyby nie Vignale, nie byłoby Eweliny i Samanty, flagowego samochodu Czechosłowacji oraz kilku prototypowych Fordów
Ford Focus Vignale Ford Focus Vignale Ford Focus Vignale

Skończyło się na Fordach

No to tak - Vignale powstało w 1948 roku i przestało istnieć 21 lat później, gdy zmarł założyciel tej włoskiej firmy. Po jego śmierci firma trafiła w ręce Ghii (tutaj przeczytasz o niej więcej: Ghia), która była częścią Forda, więc i Vignale zaczęło podlegać błękitnemu owalowi z USA. To dlatego właśnie prototypowy Aston Martin Vignale nazywa się, no cóż, Vignale (Aston kiedyś należał do Forda), a prototyp anonsujący seryjną wersję Forda Focusa CC ma w nazwie nazwisko włoskiego businessmana. Astony i Fordy to jednak nie jest najlepszy efekt pracy Vignale. Firma zasłynęła tym, że brała do warsztatu zwykłe modele Fiata i ręcznie rzeźbiła dla nich nadwozia z wyższych wizualnych sfer. Przykłady?

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Vignale Gamine Vignale Gamine Vignale Gamine

A zaczęło od Fiatów

Ot, choćby taki Fiat Gamine. Mierzy 3 m długości, więc jest niewiele większy niż współczesne zabawki na pedały dla dzieci. Gamine (z fr. smarkula) bazuje na Fiacie 500, mieści 2 osoby, jest roadsterem bez dachu (dostępny był tylko w opcji) i rozpędza się maksymalnie do 97 km/h (może to jednak był samochód na pedały?). Szacuje się, że powstało tylko 300 egzemplarzy tego Fiacika.

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Vignale Fiat 124 Eveline Vignale Fiat 124 Eveline Vignale Fiat 124 Eveline

Ewelina

Kolejny ładny Fiat to Vignale 124 Coupé, zwany także Eveline. Cóż za nazwa! Ewelina kusiła zgrabnymi kształtami, choć pod spodem była grubo ciosana i nieatrakcyjna. Dlaczego? Z technologicznego punktu widzenia nasza koleżanka to Fiat 124, który był również, a właściwie przede wszystkim Ładą 2101 (tak go pamiętamy) i gwiazdą przez jeden sezon, bo zdobył tytuł Samochodu Roku 1967 jako pierwszy model z Włoch. Jest jeszcze jedna dziewczyna, którą powinniście poznać.

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Fiat 125 Samantha Fiat 125 Samantha Fiat 125 Samantha

Samantha

To Samantha, czyli Fiat 125 w wersji coupé przygotowany przez Vignale. O ile Ewelina przypomina trochę arystokratkę, co to zalotnie trzepocze rzęsami, gdy podrywa ją amant w czasie niedzielnego obiadu nad jeziorem Como, o tyle Samantha, z tym swoim zgarbionym nadwoziem i obracanymi reflektorami niczym Lamborghini Miura zdaje się być dziewczyną z sąsiedztwa, z którą można wspinać się po drzewach i strzelać z procy do kaczek. Którą chcielibyście poznać?

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Tatra 613 Tatra 613 Tatra 613

Tatra 613

Vignale ma jeszcze na swoim koncie Tatrę 613 w wersji hatchback i prototyp coupé. Czechosłowacki, luksusowy samochód produkowany był od 1974 do 1996 roku, choć jeśli uprzemy się i przypomnimy sobie, że jego następca - Tarta 700 ? to tylko odmieniony poprzednik, możemy przyjąć, że model 613 produkowany był do 1998 roku i jest ostatnim osobowym modelem Tatry. 613 i 700 wyposażone były w silnik V8 (żadna Škoda takiego dziś nie ma, a co!) i kupowane były przede wszystkim przez polityków i służby mundurowe. Ekstrawaganckie, niszowe samochody z klasą, te Tatry, nie ma co.

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Ferrari 330 GT shooting brake Ferrari 330 GT shooting brake Ferrari 330 GT shooting brake

Ferrari Kombi

Vignale zrobiło również Ferrari Kombi. To model 330 GT 2+2 Shooting Break, które narodziło się w 1968 roku. Uznajmy, że to duchowy poprzednik współczesnego modelu FF i będziemy wiedzieć, z czym mamy do czynienia. Ładne to coupé-kombi, prawda?

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Maserati Mexico Maserati Mexico Maserati Mexico

Ale Mexico!

Vignale to włoska firma, więc pracowała również dla Maserati, dla której przygotowała dwa modele. Mexico to eleganckie, wyrafinowane coupé dla czterech osób. Wyposażone było w automatyczną skrzynię, klimatyzację, skórzane obicia i drewniane wykończenie, a poza tym jako pierwsze Maserati miało cztery wentylowane hamulce tarczowe. Co ciekawe, Mexico miało być tylko prototypem, ale tak się spodobał, że wjechał do produkcji. Ale Meksyk!

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Maserati 3500 GT Spider Maserati 3500 GT Spider Maserati 3500 GT Spider

3500 GT Spider

Drugi model Maserati przygotowany we współpracy z Vignale to 3500 GT Spider. O ile wersja coupé była atrakcyjna, o tyle model bez dachu już mniej, bo miał skrócony rozstaw osi, przez co wyglądał tak, jakby miał przykurcz mięśni. Niekoniecznie tego wymaga się od włoskiego cabrio z wyższej półki, prawda?

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Cisitalia 202 Cisitalia 202 Cisitalia 202

Cisitalia 202

Vignale maczał również swoje zdolne, włoskie palce przy modelu Cisitalia 202. Gdy świat zobaczył to auto, wielu ludzi określiło jego nadwozie mianem "rzeźby w ruchu" (tym samym jest teraz fluidic design Hyundaia i kodo design Mazdy). To chyba dlatego Cisitalia 202 jako pierwszy samochód w historii została eksponatem w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku. Trzeba powiedzieć, że była to całkiem żwawa rzeźba - może i zamontowany pod maską silnik Fiata miał w porywach tylko 75 KM (były też słabsze wersje), ale opływowe nadwozie i niewielka masa pozwalały się Cisitalii rozpędzić do 175 km/h. Powstały tylko 172 sztuki tej piękności.

ZOBACZ TAKŻE:

TOP 10 | Samochody za jedną pensję

Karmann | Co mu zawdzięczamy?

Zagato | Co mu zawdzięczamy?

Więcej o: