Samochody z zapomnianej bajki | Sterling

Sterling to brytyjsko-japońsko-amerykański eksperyment, który trwał raptem 4 lata, a jego efektem jest jeden nowy model. Choć nowy to chyba za dużo powiedziane
Sterling 825 Sterling 825 Sterling 825

Łyk historii

Zacznijmy od tego, że w latach 80. Honda i Rover ściśle ze sobą współpracowały, czego dowodem jest choćby Rover 200 będący bratem bliźniakiem Hondy Concerto i Rover 800 czerpiący pełnymi garściami z Hondy Legend. Obie firmy w pewnym momencie swojego romansu uznały, że podbiją rynek amerykański. Szczególnie Roverowi na tym zależało, ponieważ Honda już aktywnie działała za wielką wodą, skutecznie przekonując Amerykanów, że Acura, jej sportowo-luksusowa odnoga, to fajna rzecz. Jankesi byli na tak, więc Rover i Honda, idąc za ciosem, stworzyli z myślą o USA nową markę - Sterling.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z innej bajki | Mazda z Japonii

Samochody z innej bajki | Przedłużone limuzyny dla Chin

Samochody - ogłoszenia

Sterling 825 Sterling 825 Sterling 825

Sterling 825

Pierwszym, i jak się potem okazało ostatnim dziełem tej firmy był model 825, niewiele różniący się od Rovera 800 i Acury/Hondy Legend. Sterling (tak nazywały się wcześniej najbardziej wypasione wersje brytyjskiego odpowiednika) wyróżniał się jednak wykończeniem z prawdziwego drewna, skórzaną tapicerką i, w niektórych wersjach, dwukolorowym nadwoziem. Auto było skierowane do bogatych, ceniących komfort klientów, którzy chcieli mieć w swoim garażu coś oryginalnego, europejskiego, nieco nawet szlacheckiego (skojarzenia z monarchią i herbatką o piątej jak najbardziej wskazane), a przy tym doprawionego japońską precyzją i bezawaryjnością. Co by nie mówić, mix idealny! Sterling 825 wyposażony był w 2,5-litrowy, 170-konny silnik V6 (potem w 2,7 l V6 177 KM, stąd nowa nazwa - 827) i w porównaniu do dawcy organów miał nieco bardziej sportowe zawieszenie. Generalnie wszystko zaczęło się pięknie - Amerykanie polubili nową markę i tłumnie ruszyli na zakupy. W pierwszym roku na drogi wyjechało prawie 15 tys. Sterlingów. Potem jednak zaczęły się kłopoty.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z innej bajki | Mazda z Japonii

Samochody z innej bajki | Przedłużone limuzyny dla Chin

Samochody - ogłoszenia

Sterling 827 Sterling 827 Sterling 827

Hipokryzja

Firma badawcza J.D. Power przyjrzała się jakości wykonania Sterlinga i zaczęła narzekać na źle wykończone wnętrze (szczególnie chodziło o te drewniane elementy), humorzastą elektronikę i beznadziejnie zabezpieczone przed korozją nadwozie. To o tyle dziwne, że ten sam samochód, tyle tylko że nazwany Acura Legend, był chwalony przez J.D. Power i trafił na szczyt jej zestawienia, podczas gdy Sterling okupował ten gorszy "szczyt". Tego było za dużo i jankesi odwrócili się od marki.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z innej bajki | Mazda z Japonii

Samochody z innej bajki | Przedłużone limuzyny dla Chin

Samochody - ogłoszenia

Sterling Coupe Sterling Coupe Sterling Coupe

Krótka historia

Rover próbował ratować sytuację, zapowiadając lifting (jego celem było usunięcie wszelkich niedoskonałości) oraz wprowadzenie modelu coupé, ale dramatu nie można było już odkręcić. Do upadku Sterlinga w 1991 roku, cztery lata po debiucie, przyczynił się również niekorzystny kurs walut (finansowo dobijał Rovera). Historia Sterlinga jest o tyle ciekawa, że przecież auto było właściwie identyczne z Acurą, a ta świetnie sobie radzi w USA po dziś dzień. Porażka naszego dzisiejszego bohatera przekreśliła również plany sprzedaży roadstera MG F na rynku amerykańskim, z myślą o którym był projektowany i zmusiła Rovera do odłożenia na półkę planów podboju USA.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z innej bajki | Mazda z Japonii

Samochody z innej bajki | Przedłużone limuzyny dla Chin

Samochody - ogłoszenia

Więcej o: