Karmann - co mu zawdzięczamy?

Karmann nie firmuje już swoim nazwiskiem żadnego auta, co nie znaczy, że ta firma jest bez znaczenia dla motoryzacji, co to, to nie. Widzicie, gdyby nie Karmann, nie byłoby na świecie żadnego cabrio. Poważnie!
BMW 2000 e120 BMW 2000 e120 BMW 2000 e120

Znowu Volkswagen

Karmann pochodzi z Niemiec, powstał w 1901 roku i od 2009 roku należy do Volkswagena (już chyba wszystkie firmy do niego należą, nie macie takiego wrażenia?). Na przestrzeni tych wszystkich lat firma wyprodukowała wiele ładnych aut (o których za chwilę), ale nie to jest najważniejsze. Nasz dzisiejszy bohater, któremu okazujemy wdzięczność, wyspecjalizował się w produkcji składanych dachów. Mini Cabrio, trzy generacje Renault Megane CC, Mercedes CLK, Volkswageny Garbus i Golf, Audi A4, Ford Escort, otwarte na świat wersje BMW serii 1 i 6 czy Bentley Continental GTC to tylko niektóre z modeli, których wymyślne dachy składają się i rozkładają właśnie dzięki Karmannowi.

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

Z powodu unijnych sankcji na Iran Peugeot zatrzymał jeden z francuskich zakładów. Ale sankcje nie wstrzymały relacji z Iranem koncernu Renault, w którym najwięcej akcji ma rząd Francji Z powodu unijnych sankcji na Iran Peugeot zatrzymał jeden z francuskich zakładów. Ale sankcje nie wstrzymały relacji z Iranem koncernu Renault, w którym najwięcej akcji ma rząd Francji Renault Megane CC, fot. Renault

Co mu zawdzięczamy?

Karmann produkował także pierwszą generację Kii Sportage (czy ktoś ją jeszcze pamięta?), VW Golfa III w wersji kombi oraz dwie generacje Scirocco i Corrado, Land Rovera Defendera (przez trzy lata na potrzeby Brazylii), Opla Diplomata Coupé (powstało tylko 347 egzemplarzy, rzadka sztuka) czy, co za ironia, najbardziej znanego roadstera z Wielkiej Brytanii - Triumpha TR6. Karmannowi zawdzięczamy też różne mieszkalne nadbudówki dla dostawczych Volkswagenów, Chryslera Crossfire i BMW 2000 z lat 60. Coś jeszcze?

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

Karmann Ghia Karmann Ghia Karmann Ghia

Karmann Ghia

Najsłynniejsze dzieło Karmanna to model Karmann Ghia. Nadwozie tego coupé naszkicował Luigi Segre z firmy Ghia w oparciu o podzespoły pierwszego Garbusa, a wszystko składał w całość właśnie Karmann. Efekt? Zniewalający! No i proszę, nagle pierwsze modele Porsche, korzystające z tych samych podzespołów, nie są już tak smukłe, eleganckie i sportowe jak ten model. Produkowany był on w latach 1955 - 1974, wyjechał na drogi w ilości prawie 450 tys. sztuk i nawet dziś, po tych wszystkich latach, wygląda zjawiskowo. Jest wizualnie luksusowy, wyrafinowany, no po prostu cudowny!

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914

Porsche 914

Karmann współpracował również z Volkswagenem i Porsche w kwestii niedrogiego samochodu sportowego. Pomysł był taki, by stworzyć model, który w ofercie VW zastąpi model Ghia, a w portfolio Porsche wypełni lukę po bazowej, czterocylindrowej wersji 911-tki określanej jako 912. Tak narodził się model 914, dwuosobowe coupé-cabrio z silnikiem umieszczonym centralnie. VW i Porsche wypuściły w świat prawie 120 tys. sztuk tej zabawki, ale nie doczekała się ona następcy ani w jednej, ani drugiej firmie, więc sukcesem nie była, choć wyglądała naprawdę dobrze. Karmann produkował również Porsche 356, 911 (przez kilka lat) i 968.

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

AMC Javelin AMC Javelin AMC Javelin

AMC Javelin

Javelin to muscle car nieistniejącej już firmy American Motors Corporation. Auto było produkowane od 1967 do 1974 roku, miało silnik R6 lub V8, napęd na tylne koła i dobrze się prezentowało - generalnie to typowy, amerykański, muskularny samochód. Co innego jest ważne - Javelin to pierwsza tego typu bryka, która była wykorzystywana przez policję do pilnowania porządku na drogach. Wiedzieliście o tym?

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

Merkur XR4Ti Merkur XR4Ti Merkur XR4Ti

Merkur XR4Ti

Karmann ma też na swoim koncie pierwszy model firmy Merkur - XR4Ti. Merkur istniał tylko przez 4 lata (1985 - 1989), wydał na świat dwa modele i powstał po to, by importować do USA europejskie Fordy. To wyjaśnia, dlaczego z nazewniczego punktu widzenia miał tyle wspólnego z firmą Mercury - obie należały do Forda, obie sprzedawały Fordy pod inną nazwą i obie już nie istnieją. XR4Ti to Sierra z silnikiem 2,3 l, który dzięki turbosprężarce produkuje 145 KM (model europejski miał V6). Do tego Merkur dorzucał dwuczęściowy spojler i bogate wyposażenie (skóra, podgrzewane fotele, panoramiczny dach i tak dalej). Amerykanie jakoś się do Sierry nie przekonali, podobnie jak do drugiego Merkurego - Scorpio.

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

Nissan Micra CC Nissan Micra CC Nissan Micra CC

Nissan Micra C+C

Karmann produkował też dach do Nissana Micry C+C. Tak, to cud, że był szklany, sztywny i że można go było składać i rozkładać, a to wszystko w czteroosobowym aucie o długości raptem 3,8 m, ale ten model jest naprawdę brzydki! Świat byłby ładniejszy, gdyby ta Micra została tylko szalonym prototypem, który po swoim debicie na jakimś targowisku motoryzacyjnej próżności parkuje gdzieś w podziemnym magazynie i nie pokazuje się na oczy. Kropka!

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Zagato - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Samochody - Ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA