Pierwsza generacja modelu zadebiutowała w 1975 roku. Nieskomplikowana, prosta stylistyka przypadła do gustu klientom. Problem z ciasnym wnętrzem został rozwiązany w 1977 roku, kiedy to Volkswagen przedstawił model Derby, czyli Polo w wersji sedan z ponad 500-litrowym bagażnikiem. Sprzedaż bliźniaczej do Audi 50 konstrukcji była ograniczona wyłącznie do Europy. Paleta silników poszerzała się wraz ze wzrostem zainteresowania modelem, by pod koniec produkcji oferować cztery jednostki o mocy od 40 do 55 KM. Do 1981 roku wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy pierwszej generacji Polo. A to było dopiero preludium, bo na początku lat 80. zadebiutowało Polo II.
Polo II debiutowało w 1981 roku. Ta generacja modelu pozostała na rynku przez większy okres czasu, niż jego poprzednik i doczekała się liftingu. Pod koniec lat 80. jego produkcja został przeniesiona z Niemiec do Hiszpanii. Wspomniany lifting nastąpił pod koniec 1990 roku. Wówczas Polo nabrało nowocześniejszego wyglądu. Ostatnie egzemplarze drugiej generacji modelu zjechały z taśm produkcyjnych w 1994 roku, kiedy to na rynek weszło Polo oznaczone numerem III.
Tu już można mówić o prawdziwej rewolucji. Choć Polo III nadal pozostawało - pod względem stylistycznym - dość konserwatywne, to jego stylistyka była znacznie nowocześniejsza od poprzednika. Trzecią generację modelu oparto na płycie podłogowej Seata Ibiza. W dalszym ciągu Polo produkowano (teraz także na Słowacji) w wersji hatchback i sedan (jako Polo Classic), ale gamę poszerzono o odmianę pięciodrzwiową. W przypadku tej generacji małego Volkswagena można mówić o dwóch liftingach. Pierwszy z 1997 roku obejmował drobne zmiany karoserii oraz modyfikacje wnętrza (najbardziej charakterystyczna była zmiana układu zegarów). Drugi - zdecydowanie poważniejszy - nastąpił w 1999 roku, kiedy to zmiany wizualne były widoczne na pierwszy rzut oka i przemieniły Polo w nowoczesne, jak na tamte czasy, auto.
Wersja GTI debiutowała właśnie na tej generacji Polo w 2000 roku. Jej 1.6-litrowy silnik rozwijał 125 KM.
Trzecią generację modelu oferowano z silnikami: 1.0 (50 KM), 1.4 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.4 16V (101 KM), 1.6 16V (125 KM), 1.7 D (wtrysk bezpośredni, 60 KM), 1.9 D (wtrysk bezpośredni, 64 KM), 1.4 TDI (pompowtryskiwacze, 75 KM).
Czwarta generacja Polo debiutowała w 2001 roku i ze względu na miejsca produkcji śmiało można ją nazwać obieżyświatem. Auto zjeżdżało z taśm produkcyjnych Hiszpanii, Belgii, Słowacji, Brazylii, Argentyny, RPA, Chin i Niemiec. Samochód dzielił płytę podłogową z Seatem Ibizą i Skodą Fabią. W 2005 roku, z okazji 30-lecia modelu, poddano go liftingowi, który znacznie unowocześnił jego sylwetkę, upodobniając ją do reszty rodziny Volkswagena. Czwarta generacja modelu była oferowana w wersji hatchaback, sedan (niedostępnej w Polsce), a także w uterenowionej odmianie Cross Polo. W naszym kraju nie znalazła ona zbyt wielu nabywców. Produkowane w latach 2001-2009 Polo mogło się poszczycić bardzo rozbudowaną gamą silnikową:
- 1.2, 54 KM,
- 1.2, 60 KM,
- 1.2, 64 KM,
- 1.2, 70 KM,
- 1.4, 75 KM,
- 1.4 FSI, 86 KM,
- 1.4, 100 KM,
- 1.6, 102 KM,
- 1.6, 105 KM,
- 1.8 GTI, 150 KM,
- 1.8 GTI Cup Edition, 180 KM,
- 1.4 TDI, 70 KM,
- 1.4 TDI, 75 KM,
- 1.4 TDI, 80 KM,
- 1.9 SDI, 64 KM,
- 1.9 TDI (PD), 101 KM,
- 1.9 TDI (PD), 131 KM.
Debiutujące na salonie samochodowym w Genewie Polo V generacji jest najnowszą odmianą modelu, której produkcja odbywa się w Niemczech, Hiszpanii i Rosji. O rewolucji w stylistyce nie może być mowy - samochód nadal pozostaje poprawnym, konserwatywnym autem miejskim, któremu nie można zbyt wiele zarzucić i w którym trudno się zakochać. Najnowsza odmiana modelu powstała na nowej płycie podłogowej, którą po raz pierwszy wykorzystano w najnowszej generacji Seata Ibizy. Pomimo stonowanego wyglądu, Polo V zostało docenione przez międzynarodowe jury i w 2010 roku zdobyło nagrodę Car of the Year.
Najgorętszą odmianą modelu jest wersja GTI, ktrórą wyposażono w silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM, znany z modeli Seat Ibiza Cupra i Skoda Fabia RS. Tutaj znajdziecie polskie ceny Volkswagena Polo GTI, które poznaliśmy pod koniec grudnia 2011 roku.
Piotr Kozłowski