Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Jeśli pewnego dnia ktoś by wam powiedział, że jeździ samochodem marki Pininfarina, pewnie byście pobłażliwie na niego lub na nią spojrzeli i wrócili do swoich spraw, mrucząc pod nosem, że za wygadywanie takich dyrdymałów powinno się stosować karę chłosty. Czy na pewno?   
Pininfarina Pininfarina Pininfarina

Czym się zajmuje Pininfarina?

Pininfarina powstała w 1930 roku, wciąż należy do rodziny założyciela (teraz rządzi jego wnuk) i najbardziej znana jest z tego, że projektuje piękne samochody. Tak, to główne zajęcie tej włoskiej firmy, ale trzeba pamiętać, że ma na swoim koncie ma również takie drobiazgi jak flakony perfum (np. Guerlain), luksusowe łodzie motorowe (np. Primatist), monitory komputerowe (marki Acer), autobusy (dla hiszpańskiej firmy), niezliczone pociągi (osobowe, towarowe, małych prędkości, dużych prędkości, regionalne, międzynarodowe, projekty nadwozia i wnętrza, przykład ? Eurostar), pendrive?y (dla SimpleTech), sprzęt AGD (dla Gorenje), maszyny, w których można kupić napoje (dla Coca Coli) czy znicz olimpijski na olimpiadę w 2006 roku. Aha, stworzyła również hotel w Kalifornii i generalnie jest w stanie zaprojektować wszystko ? od sprzętu biurowego lub sportowego, poprzez domy, na stadionach i prywatnych odrzutowcach skończywszy. Generalnie gdyby to tylko było możliwe, Pininfarina mogłaby zaprojektować cały świat. No dobrze, a co z tymi autami?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Pininfarina Pininfarina Pininfarina

Konto jest spore...

Pininfarina ma na swoim koncie projekt i produkcję kilkudziesięciu samochodów nie tylko z wyższej półki, ale także z tej ciut niższej, przez co wielu z was może rozpowiadać znajomym, że ma brykę marki Pininfarina i, szczerze mówiąc, nie będzie w tym przesady. W końcu i tak najbardziej liczy się wygląd auta i to, kto je zaprojektował. Proszę, tylko nie mówcie, że nazwisko projektanta lub nazwa producenta sprzęgła, foteli czy przycisków od radia ma jakiekolwiek znaczenie, bo przecież i tak kupujemy samochody oczami. Nikt przecież nie kupi czegoś, co mu się nie spodoba, prawda? Jeśli więc chodzi o auta, to Pininfarina tworzy w nich to, co najważniejsze i mimo że często dzieła tej firmy mają znaczki innych marek, to prawdziwym twórcą i tak jest Pininfarina. No dobra, co więc zaprojektowali?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Cadillac Allante Cadillac Allante Cadillac Allante

Co zaprojektowała Pininfarina?

Na przykład jedynego do tej pory Jaguara kombi (model X-Type), jedynego osobowego Peugeota z przesuwanymi drzwiami (1007), pierwsze auto z obracanym dachem wyposażonym w regulację stopnia przyciemnienia (Ferrari Superamerica), seksowną wersję Forda Ka, którą reklamowała Kylie Minogue (cabrio Streetka), nieudanego Cadillaca Allante (miał konkurować z Mercedesem SL, ale miał napęd na przednie koła, hello!) czy jednego z najfajniejszych i najbardziej udanych Peugeotów wszech czasów (205). Ale to nie koniec.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Peugeot 504 Coupe Peugeot 504 Coupe Peugeot 504 Coupe

Ciąg dalszy długiej listy...

Pininfarina ma też na swoim koncie inne seksowne Peugeoty (306 cabrio, 406 coupé, 504 coupé i cabrio), Alfę Romeo Spider (tak, to ta z filmu ?Absolwent?), Bentleya Azure i kilkanaście modeli Ferrari (m.in. Testarossa, F40, 250 GT, Berlinetta, 360 Modena, F430, 612 Scaglietti, California, 599 GTB Fiorano, FF czy 458), a także Maserati (Quattroporte, GranTurismo, GranCabrio oraz wiele innych z przeszłości, o których nie słyszeliście) i Alfy Romeo (m.in. Spider, GTV, 164, Brera).

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Sigma Sigma Sigma

Te mniej znane

Pininfarina stworzyła też  mniej pociągające auta ? Deawoo Nubirę, Mitsubishi Pajero Pinin, Forda Focusa CC, Volco C70 czy, to ciekawe, wnętrze Peugeota Experta. Jednym z oryginalniejszych modeli jest natomiast Sigma z 1963 roku

Pal licho odsuwane drzwi, które umożliwiały zajęcie miejsca w dwóch rzędach. Warte zapamiętania jest to, że model Sigma, jako jeden z pierwszych, miał strefy kontrolowanego zgniotu, kierownicę, która nie siała zniszczenia wewnątrz auta w czasie wypadku, miękkie wykończenie deski rozdzielczej i białe nadwozie, dzięki któremu był lepiej widoczny w nocy. Można więc powiedzieć, że Pininfarina dorzuciła swoje pięć groszy do poprawy samochodowego bezpieczeństwa.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

P4/5 P4/5 P4/5

P4/5

Pininfarina może też dopieścić i połechtać ego tych klientów, którzy mają dużo pieniędzy i dużo fantazji. Jak? Na przykład projektując dla nich samochód według ich pomysłu. Tak narodziło się Ferrari P4/5, które bazuje na Enzo i wygląda jak prototypowy supersamochód z XXII wieku, ale można nim śmigać po drogach XXI wieku. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że jedynie ktoś pokroju Robocopa wyglądałbym w nim odpowiednio.

Dla automaniaka z zasobnym portfelem powstał również P540 Superfast Aperta, czyli model 599 GTB Fiorano z nadwoziem zainspirowanym modelem Ferrari z 1968 roku, który został stworzony na potrzeby filmu Felliniego "Toby Dammit". Nobliwa, wyrafinowana proweniencja, ale efekt jakiś taki nie do końca udany.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Hyperion Hyperion Hyperion

Hyperion

Hyperion to z kolei wariacja na temat Rolls-Royce'a Drophead Coupé. Gdyby nie zachcianka tajemniczego kolekcjonera, nigdy nie powstałby ten ekscentryczny, dwuosobowy (Rolls zabiera dwie osoby więcej), trochę komiksowy model. Wygląda trochę jak pojazd dla jakiegoś szalonego dyrektora, na przykład takiego Willyego Wonka, tego gościa z makijażem i dziwnymi okularami, który produkuje czekoladę.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Fiat Cinquecento Pickup Fiat Cinquecento Pickup Fiat Cinquecento Pickup

Coś mniejszego

Fiat Cinquecento Pickup z 1992 roku był nie tylko, no cóż, pikapem, ale można go było też przemienić w vana, cabrio czy coupé dzięki wymyślnym akcesoriom. Nie będę mówić, że to ciekawy projekt i nie zamierzam smucić się, że nie wyjechał na drogi, bo pikap to tylko i wyłącznie wielki samochód z Ameryki z silnikiem V8. Każdy inny pikap to nie pikap, tylko parodia.

Wspomniałem wcześniej o Peugeocie 205, a Verve to jego wersja kombi z 1984 roku. No i proszę, nagle te wszystkie małe kombi w stylu Fabii, Clio czy Ibizy nie są już tak nowatorskie i pomysłowe, prawda?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Pininfarina X Pininfarina X Pininfarina X

A na koniec...

CNR wygląda tak, jakby go skręcało z bólu, ale jest bardzo aerodynamiczny. Jego współczynnik oporu powietrza to Cx=0,20. Dla porównania ? obecnie najbardziej aerodynamiczny samochód na rynku (Mercedes E Coupé) może się pochwalić Cx=0,24.

Pininfarina X wyglądał jeszcze dziwniej i jeszcze pokraczniej, ale dzięki temu był jeszcze bardziej aerodynamiczny (Cx=0,23). Całe to kosmiczne nadwozie w stylu łodzi podwodnej napędzał skromny silniki Fiata (1,1 l, 43 KM).

Ferrari Modulo to nie samochód, to nawet nie supersamochód, to już statek kosmiczny, który przypadkiem ma cztery koła i kierownicę. Jest oszałamiający, wręcz bezczelny w swoim futuryzmie!

Peugeot Nautilus z 1997 roku zmusza mnie do zadania bardzo trudnego pytania - Dlaczego seryjne limuzyny Peugeota nie wyglądają tak elegancko, tak sportowo, tak pięknie? No dlaczego?!

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | Nismo

Samochody: ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA