Tej serii chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Gran Turismo to najsłynniejszy symulator wyścigów samochodowych na świecie. Realistyczny model jazdy i niewyobrażalnie duża liczba samochodów (w najnowszej części jest ich ponad tysiąc) odwzorowane z niesamowitą dokładnością i "zapakowane" w grafikę, z którą niewielu konkurentów jest w stanie rywalizować - to cechy, którymi charakteryzuje się cała seria.
ZOBACZ TAKŻE:
Seria Need for Speed debiutowała w 1994 roku. Od tego czasu na rynku pojawiło się kilkanaście tytułów okraszonych logiem tej słynnej wyścigówki. Najnowsze części serii słyną głównie z możliwości poddawania samochodów tuningowi, co daje prawie nieograniczone możliwości modyfikowania aut znajdujących się w naszym wirtualnym garażu. Zręcznościowy tryb prowadzenia samochodów nie ma nic wspólnego z realizmem, ale daje bardzo wiele frajdy.
ZOBACZ TAKŻE:
Słynna seria wyścigów samochodowych powstała po to, by właściciele Xboxów otrzymali to, co posiadacze PlayStation mieli już od dawna - symulator z prawdziwego zdarzenia. Forza od razu nawiązała wyrównaną walkę ze słynnym Gran Turismo, stając się jego głównym konkurentem. I tak pozostaje do dziś. Najnowsza część Forzy oferuje wiele samochodów i tras, które można przemierzać w rzeczywistości. Realizm to jej drugie imię.
ZOBACZ TAKŻE:
Chaos, rozróba, akcja, dynamizm, prędkość - te pojęcia najlepiej opisują serię Burnout. Pierwsza część gry zadebiutowała w 2001 roku na konsoli PS2. Tu o realizmie nie ma mowy, choć widowiskowe kraksy owocują dopracowanym systemem zniszczeń samochodów. Jazda na czas i punkty za demolkę wciągają jak mało która gra.
ZOBACZ TAKŻE:
Driver I został wydany przez GT Interactive, a producentem był Reflections Interactive. Na komputerach zadebiutował w 1999 roku. Gra była inspirowana m.in. filmem Bullit, którego widowiskowe pościgi zostały przeniesione na wirtualne realia Drivera. Typowo zręcznościowy sposób prowadzenia samochodu dostarczał bardzo wiele emocji. Wśród kilku trybów, które były dostępne w grze najciekawszym wydawał się ten, który dawał możliwość ucieczki przed policją. W późniejszych częściach główny bohater mógł opuszczać swój pojazd, ale Driver zawsze pozostał grą głównie samochodową.
ZOBACZ TAKŻE:
Światowa premiera gry odbyła się w 2003 roku. Za powstanie tytułu odpowiada trzech fanów motoryzacji, których ciężka praca zaowocowała niesamowicie realistycznym trybem jazdy, uwzględniającym wiele czynników fizycznych, które mają wpływ na prowadzenie samochodu. Gra doczekała się uaktualnienia o nazwie S2, które podniosło poziom realizmu rozgrywki. Choć do GT i Forzy trochę zabrakło, to warto docenić pracę, jaką wykonali twórcy gry.
ZOBACZ TAKŻE:
Choć cała seria Test Drive sięga korzeniami 1987 roku, to dopisek Unlimited tworzy z niej zupełnie inną grę. Spośród innych wyścigów tytuł wyróżnia jedna cecha - tu w centrum uwagi jest przede wszystkim samochód. Garaż to miejsce, w którym można dokonywać zmian wnętrza, spoglądać na samochód z każdej perspektywy. Widok zza kierownicy trochę gryzie się ze zręcznościowym stylem prowadzenia samochodu, ale dopracowanie gry pod każdym względem pozwala szybko o tym zapomnieć. Test Drive Unlimited to gra na bardzo wiele godzin.
ZOBACZ TAKŻE:
Najsłynniejsza rajdówka w historii gier komputerowych. Na Colinie wychowała się rzesza obecnych graczy. Pierwsza część debiutowała w 1998 roku i od razu znalazła wielu fanów. Wówczas do wyboru były ponad 52 trasy - przez oblodzone drogi Monte Carlo po szutrowe bezdroża w Australii. Model jazdy nie miał zbyt wiele wspólnego z realizmem, ale dzięki temu w łatwy sposób można było pokonywać zakręty w efektownym poślizgu. Niesamowicie grywalny tytuł.
ZOBACZ TAKŻE:
Pierwsza część gry pojawiła się w 2001 roku i była dostępna na konsolę PS2. W 2005 roku trafiła na PSP. Producentem tytułu jest Evolution Studio, które stworzyło godnego konkurenta dla obecnego w rankingu Colina McRae. Pełna licencja FIA pozwoliła twórcom wykorzystać nazwiska kierowców oraz znaki handlowe wszystkich marek biorących udział w rajdach. Tu również nie ma mowy o realizmie (jak u konkurenta), ale mnogość odcinków specjalnych (w pierwszej części ponad 80) tworzy z WRC bardzo atrakcyjny tytuł.
ZOBACZ TAKŻE:
W zestawieniu nie mogło zabraknąć tej gry. Choć nie jest tak popularna jak reszta, to za niesamowity wręcz realizm zasługuje na obecność w Top 10. Fizyka została opracowana na podstawie danych telemetrycznych, jakimi dysponują zespoły startujące w prawdziwych wyścigach FIA GT. Wśród 54 samochodów z pierwszej części gry odnajdziemy wszystkie 24 pojazdy, które w 2004 roku (data światowej premiery) brały udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa.
Piotr Kozłowski
ZOBACZ TAKŻE: