Samochody, które odeszły w 2011 r.

Dziś wspominamy auta, które w ciągu ostatnich miesięcy zjechały z motoryzacyjnej sceny. Wśród nich legendarne BMW M3, zasilana silnikiem Wankla Mazda RX-8 oraz poczciwy Ford Crown Victoria
BMW M3 (E90) BMW M3 (E90) BMW M3 (E90)

BMW M3 (2007-2011)


BMW M3 w wersji hardcore!

W M GmbH nadchodzi wielka zmiana pokoleniowa. Wszystko wskazuje na to, że produkowana dotychczas M-trójka (E90/E92/E93) będzie ostatnią z wolnossącym silnikiem. V-ósemkę o pojemności 4 litrów i mocy 420 koni zastąpi niebawem mniejszy, wspomagany turbodoładowaniem motor R6.

Niemcy kończą właśnie produkcję M3 w wersji sedan (E90). Coupe (E92) i kabriolet (E93) będą prawdopodobnie wytwarzane do czerwca 2012 r.

BMW M3 - Doda wysiada - TEST

Nowa generacja BMW M3 z potrójnym turbodoładowaniem?

Ford Crown Victoria (1992-1997) Ford Crown Victoria (1992-1997) Ford Crown Victoria (1992-1997)

Ford Crown Victoria


Pożegnanie Forda Crown Victorii

Niestraszne mu były mody, trendy i koniunktury, niestraszni konkurenci. Symbol minionej epoki Detroit - Ford Crown Victora, znany również jako Vic - odjechał w tym roku na emeryturę. W ciągu 30 lat rynkowej kariery niewiele się zmienił. Jak przystało na prawdziwy amerykański krążownik, jego głównym atutem jest wygoda i nieabsorbujące prowadzenie. "Full-size sedan" w jego przypadku oznaczało blisko 5,4-metrową karoserię z 2,9-metrowym rozstawem osi. W środku dwie kanapy i dźwignia biegów przy kolumnie kierownicy, a pod maską niewysilony motor V8 o pojemności 4,6 litra i mocy 240 koni, który od najniższych obrotów rozpieszcza kierowcę sporą dawką momentu obrotowego. Siła napędowa płynie do tylnych kół za pośrednictwem leniwego, 4-biegowego automatu.

Nic dziwnego, że Vic tak często pełnił rolę radiowozów i taksówek - oparta na ramie konstrukcja z niezależnym przednim zawieszeniem oraz sztywną tylną osią słynie z wytrzymałości.

Dodge Viper SRT10 Dodge Viper SRT10 fot. Dodge

Dodge Viper


Ostatni Dodge Viper

W lipcu, po 18 latach bramy fabryki w Detroit opuścił ostatni egzemplarz amerykańskiej żmii - Dodge'a Vipera. Złoty egzemplarz trafił w posiadanie małżeństwa Rauh z Texasu, które ma już w swoim posiadaniu ponad 40 takich aut (!). Pod maskę pożegnalnego egzemplarza trafił 8,4-litrowy silnik V10 o mocy 600 koni.

Zasmuconym śmiercią żmii spieszymy jednak z informacją, że Amerykanie pracują już nad kolejnym jej wcieleniem. Miejsce ogromnego silnika zajmie... motor jeszcze większy, bo rozwiercony do pojemności 8,7 litra. Nie ma wątpliwości, że zielony będzie najmniej lubianym kolorem nowego Vipera.

Mazda RX-8 Mazda RX-8 Mazda RX-8

Mazda RX-8 (2003-2011)


Pożegnanie Mazdy RX-8

230 koni z pojemności 1,3 litra? Tyle potrafi silnik Wankla, napędzający tylne koła Mazdy RX-8. Produkowane od 2003 roku coupe ma jeszcze jedną unikalną cechę - dwie pary drzwi, otwierane w przeciwnych kierunkach. A właściwie miało, bo Japończycy zakończyli jego produkcję.

W listopadzie na japoński rynek trafi pożegnalna seria 1000 egzemplarzy RX-ósemki. Auta już rozeszły się na pniu. A co dalej z Wanklem? Wiele zależy od rynkowego powodzenia nowego modelu CX-5 i jednostek oraz przekładni z rodziny Skyactiv.


Jak działa silnik Wankla?

Ostatnie auta zjeżdżają z fabryki FSO na Żeraniu Ostatnie auta zjeżdżają z fabryki FSO na Żeraniu Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl

FSO (1951-2011)


FSO - historia pisana modelami aut

Tym razem nie chodzi o model samochodu, ale naszą rodzimą montownię. 60 lat po uruchomieniu produkcji Warszawy, Fabrykę Samochodów Osobowych opuścił ostatni Chevrolet Aveo. Większość pracowników rozstała się już z zakładem, a w październiku odbyła się licytacja sprzętu. O tym, jak toczyła się historia FSO, możecie przeczytać w naszej specjalnej sekcji historycznej.

Więcej o: