Na zimę, ośka czy cztery kółka? | TOP 8

Jesień i zima to dobra pora na zakup używanego auta. Ceny - podobnie jak temperatura - lecą na łeb, na szyję.  To także okres, gdy za sprawą aury jeździ się trudniej, chyba że mamy auto z napędem na cztery koła. Może warto kupując samochód dołożyć i wybrać wersję 4x4? Wybraliśmy dla Was kilka propozycji
Mercedes C-Klasa vs. Mercedes C-Klasa 4MATIC Mercedes C-Klasa vs. Mercedes C-Klasa 4MATIC Mercedes C-Klasa vs. Mercedes C-Klasa 4MATIC

Mercedes C-Klasa vs. Mercedes C-Klasa 4MATIC

Zaprezentowana w 2007 roku Klasa C jest najbardziej sportowo zawieszoną ze wszystkich dotychczasowych generacji. Tylnonapędowa odmiana C180 ze 156-konnym, wspomaganym kompresorem silnikiem i automatyczną skrzynią to raczej propozycja dla kierowców o spokojnym temperamencie. Niestety, zimą ośnieżone pojazdy mogą być dla niej nie lada wyzwaniem.

Egzemplarz z napędem 4Matic napędza znacznie mocniejszy silnik benzynowy V6 o mocy 272 KM. Kusi bogate wyposażenie, nie wszystkim spodoba się jednak przebieg - 181 tys. km. Warto wiedzieć: napęd na cztery koła w Mercedesach rozdzielany jest na stałe w proporcji 40:60 i wykorzystuje trzy otwarte dyferencjały oraz elektronikę, która przejmuje funkcję blokady mechanizmów różnicowych poprzez impulsowe przyhamowywanie koła tracącego przyczepność (więcej: 25 lat napędu 4Matic).

Zobacz: Mercedes C-Klasa lub Mercedes C-Klasa 4MATIC

Audi A4 vs. Audi A4 Quattro Audi A4 vs. Audi A4 Quattro Audi A4 vs. Audi A4 Quattro

Audi A4 vs. Audi A4 Quattro

W eleganckim Audi A4 S-Line z 2007 roku komfortowo podróżuje się nawet w największą śnieżycę. 2-litrowy diesel między przednimi kołami dowiezie do celu nie rujnując portfela, a skórzana tapicerka i dwustrefowa klimatyzacja pomogą skutecznie się zrelaksować wszystkim pasażerom.

Jeśli ktoś nie czuje się pewnie strzeżony wyłącznie przez zwykłą kontrolę trakcji, może poszukać auta wyposażonego w napęd quattro. Układ Torsen zadba o to, by najefektywniej rozdzielić moment obrotowy między wszystkie cztery koła.

Zobacz: ?Audi A4 lub Audi A4 Quattro

BMW 3 vs. BMW 3 xDrive BMW 3 vs. BMW 3 xDrive BMW 3 vs. BMW 3 xDrive

BMW 3 vs. BMW 3 xDrive

Wielu osobom BMW kojarzą się wyłącznie z autami tylnonapędowymi. Tak się jednak składa, że bawarska firma od dawna oferuje modele w wersji 4x4. W tym przypadku jest to system xDrive, bazujący na elektronicznie sterowanym sprzęgle wiskotycznym, przenoszącym moment pomiędzy dwiema osiami, w zależności od przyczepności kół. Przy dobrej przyczepności pojazdu 60 procent siły napędowej trafia na oś tylną, a 40 - na przednią.

Znaleźliśmy dla Was dwie oferty BMW serii 3, obie ze 177-konnym dieslem pod maską. Pierwsze z klasycznym napędem na tylną oś, drugie wyposażone w napęd xDrive.

Zobacz: BMW Serii 3 lub BMW Serii 3 xDrive

VW Passat CC vs. VW Passat CC 4Motion VW Passat CC vs. VW Passat CC 4Motion VW Passat CC vs. VW Passat CC 4Motion

VW Passat CC vs. VW Passat CC 4Motion

Zwiewne linie Passata CC skutecznie przyciągają wzrok, we wnętrzu brakuje jednak miejsca nad głową. Układ kontroli trakcji nie zawsze poradzi sobie z utrzymaniem przyczepności przednich kół na mokrej nawierzchni. W sukurs przychodzi wersja 4Motion z dołączanym napędem tylnej osi (Haldex, czyli elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe).

Takie rozwiązanie ma niewielki wpływ na zużycie paliwa, a stosowana obecnie, czwarta generacja systemu nie wykazuje już irytującej zwłoki w załączaniu napędu. "Czterołap" ze 170-konnym turbodieslem kosztuje sporo, bo blisko 123 tys. zł. Wersja amerykańska z benzynowym, 2-litrowym motorem TSI o mocy 210 KM kosztuje niespełna 90 tys. zł. Warto jednak sprawdzić historię auta w amerykańskiej bazie CarFax.

Zobacz: VW Passat CC lub VW Passat CC 4Motion

Suzuki SX4 vs Suzuki SX4 AWD Suzuki SX4 vs Suzuki SX4 AWD Suzuki SX4 vs Suzuki SX4 AWD

Suzuki SX4 vs Suzuki SX4 4WD

Mały crossover Suzuki świetnie spisuje się jako auto miejskie, podniesione nadwozie pozwala też od czasu do czasu zapuścić się nim w lekki teren. SX4 dostępne jest zarówno w wersji przednionapędowej, jak i 4x4. System i-AWD, w zależności od potrzeb i sytuacji, na drodze potrafi przenieść na tylną oś do 50 proc. momentu.

Zwiększony prześwit małego crossovera i opcja zablokowania napędu zachęcają do penetrowania niedostępnych terenów, ale uwaga! Stosunkowo nieskomplikowany system 4x4 przy dłuższej zabawie w śniegu czy głębokim błocie może się "zagrzać" i rozłączyć. Wielogodzinne wyprawy w nieznane mogą więc dostarczyć więcej emocji, niż oczekiwaliśmy.

Zobacz: Suzuki SX4 lub Suzuki SX4 4WD

Volvo V70 vs. Volvo V70 AWD Volvo V70 vs. Volvo V70 AWD Volvo V70 vs. Volvo V70 AWD

Volvo V70 vs. Volvo V70 AWD

Stonowana karoseria Volvo kryje po skandynawsku przytulne, umeblowane świetnymi fotelami wnętrze oraz równie przytulny, bo 485-litrowy bagażnik. Dodajmy do tego oszczędne turbodiesle (uwaga na awarie turbosprężarek!), wysoki komfort jazdy i... nic dziwnego, że V70 wolno się starzeje.

Przednionapędowa odmiana ze 130-konnym "ropniakiem" zapewnia jedynie wystarczające osiągi. Znacznie lepiej radzi sobie 185-konny wariant D5 z napędem na wszystkie koła (występowała też jednostka o mocy 163 KM). Szwedzi, podobnie jak Volkswagen, korzystają z dołączanego napędu na wszystkie koła typu Haldex.

Zobacz: Volvo V70 lub Volvo V70 AWD

Skoda Octavia vs. Skoda Octavia 4x4 Skoda Octavia vs. Skoda Octavia 4x4 Skoda Octavia vs. Skoda Octavia 4x4

Skoda Octavia vs. Skoda Octavia 4x4

Kolejną propozycją jest Skoda Octavia, wyposażona w standardowy napęd na przód albo dobrze znanego Haldexa. System ten - sukcesywnie, od wielu już lat rozwijany - bazuje na międzyosiowym sprzęgle, które decyduje kiedy i jaka porcja momentu obrotowego trafi na przednią lub tylną oś.

Znaleźliśmy dla Was dwie Octavie w cenie do 50 tys. zł, obie wyposażone w żwawy i oszczędny motor 1.9 TDI o mocy 105 KM.

Zobacz: Skoda Octavia lub Skoda Octavia 4x4

Porsche 911 Carrera S vs. Porsche 911 Carrera 4S Porsche 911 Carrera S vs. Porsche 911 Carrera 4S Porsche 911 Carrera S vs. Porsche 911 Carrera 4S

Porsche 911 Carrera S vs. Porsche 911 Carrera 4S

Porsche 911 o oznaczeniu 996 to prawdziwa rewolucja - inżynierowie z Zuffenhausen po raz pierwszy zastosowali w nim silniki chłodzone cieczą. Wersja Carrera 4 jest cięższa od tylnonapędowej o 50 kilogramów i wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne, które w razie potrzeby przekazuje od 5 do 40 proc. momentu obrotowego na przednią oś.

Sercem obu egzemplarzy jest ten sam 3,6-litrowy bokser o mocy 320 koni. Poza typem napędu, Carrera 4S różni się od S-ki niższym prześwitem i poszerzonym rozstawem tylnych kół. Największa różnica czeka na klienta przy kasie - "czteropędny" egzemplarz kosztuje blisko 125 tys. zł, o 25 więcej niż ten z napędem na jedną oś. Warto jednak zwrócić uwagę, że ten drugi został ściągnięty z USA i sprawdzić przed zakupem jego historię.

Zobacz: Porsche 911 Carrera S lub Porshe 911 Carrera 4S

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.