Skoda Fabia RS | Długi dystans - 13 585 km

Kilometrów przybywa na liczniku w szalonym tempie, ale nie samym paliwem samochód żyje. Korzystając ze słonecznej pogody, poświęciliśmy kilka godzin na kosmetykę lakieru i porządki w kabinie naszej Skody
Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS fot. Marcin Sobolewski | Skoda Fabia RS

Start: mycie nadwozia

Zaczynamy od solidnego, ręcznego mycia. Warto użyć do tego rękawicy z mikrofibry oraz dwóch wiader, w tym jednego do wypłukiwania tkaniny. Zagnieżdżone w niej drobiny piasku mogą powodować trudne do usunięcia, koliste zarysowania. Należy pamiętać również, że regularne wizyty na myjniach automatycznych niszczą powłokę lakierniczą, z czasem pozbawiając ją naturalnego blasku. Jak nie myć samochodu? Czytaj tutaj.

Do mycia nie wolno używać płynu do mycia naczyń, który usuwa całą warstwę ochronnych preparatów (chyba, że chcemy tego przed zabiegami car detailingu), a jego odczyn szkodzi lakierowi. Nowoczesne szampony samochodowe mają odpowiedni skład i są na tyle wydajne, że jedno opakowanie wystarczy nawet na kilka lat.

Skoda Fabia RS - długi dystans - START

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS fot. Marcin Sobolewski | Skoda Fabia RS

Precz z owadami

Niestety, lato rządzi się swoimi prawami. Wystarczy krótka przejażdżka, żeby przedni pas naszej RS-ki zamienił się w cmentarz dla setek owadów. Myjnie automatyczne nie radzą sobie z usuwaniem ich resztek, a i dla myjni ręcznych to nie lada wyzwanie. Recepta? Dedykowany preparat, benzyna ekstrakcyjna lub glinka. O innych sposobach na bezpieczne pozbycie się śladów owadów z lakieru możecie przeczytać tutaj.

Skoda Fabia RS - olej prawdę ci powie

Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS fot. Marcin Sobolewski | Skoda Fabia RS

Czyszczenie felg

Kontrastujące z czarnym lakierem białe obręcze naszej Fabki cieszą oko, ale na krótko. Uporczywy pył z klocków hamulcowych pomoże usunąć szczotka z miękkim włosiem lub szmatka oraz odpowiedni specyfik (np. firmy Autoland, Meguiar's lub rozcieńczony środek z gatunku APC - All Purpose Cleaner, czyli do uniwersalnych zastosowań). W usunięciu śladów asfaltu po raz kolejny zbawienna może okazać się glinka.

Zapaleni miłośnicy pielęgnacji mogą zdjąć koła, wymyć je również od wewnątrz i nanieść wosk lub powłokę kwarcową, która ułatwi w przyszłości mycie felg. Przy okazji, korzystając z rozcieńczonego środka APC i pędzelka, można dokładnie wyczyścić nadkola. Na deser na boczne ścianki opon można nałożyć matowy lub błyszczący dressing.

Kosmetykę warto wykorzystać do pomiaru ciśnienia w oponach. Niewłaściwe ciśnienie ma wpływ na zużycie paliwa i ogumienia (czytaj więcej).

Skoda Fabia RS - długi dystans - 5100 km

Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS fot. Marcin Sobolewski | Skoda Fabia RS

Kosmetyka lakieru

Kolejny krok to glinkowanie lakieru. Po kilkunastu tysiącach kilometrów nie brakuje na nim (szczególnie w dolnych partiach drzwi) śladów asfaltu czy żywicy z drzew. Tym razem wybór padł na delikatną glinkę Bilt Hamber Auto Clay Soft (60 zł) i środek poślizgowy w postaci wody z szamponem. Nie wiedzieliśmy, jak twardy jest lakier Skody, a nie chcieliśmy go porysować agresywną glinką.

Sposób użycia: spryskujemy panel nadwozia wodą z szamponem, formujemy w dłoniach kawałek specjalnej plasteliny zwanej glinką i przesuwamy nią po powierzchni lakieru. W ten sposób usuwamy z lakieru fizyczne zabrudzenia, pozostałe po myciu. Uwaga! Gdy fragment glinki wypadnie nam z rąk i ubrudzi się, należy go wyrzucić. Więcej na temat jej używania dowiecie się tutaj.

Powłoka po glinkowaniu gotowa jest do nakładania kolejnych środków. Tym razem - przyznajemy, że trochę z lenistwa - nasz wybór padł na środek Autoglym SRP (50 zł), który zawiera około 35 proc. cleanera, czyli substancji przygotowującej lakier pod wosk, oraz wypełniacze maskujące koliste zarysowania. SRP łatwo się aplikuje i zapewnia krótkotrwały, ale miły dla oka efekt. Można go również nakładać maszynowo. My jednak wykorzystaliśmy do tego żółty aplikator Meguiar's (9 zł) oraz hipermarketowe mikrofirby.

W celu zabezpieczenia lakieru sięgnęliśmy po trwały wosk Meguiar's #16 (99 zł). Cena wydaje się wygórowana, jednak preparat jest niezwykle wydajny i wystarczy na kilka lat regularnego stosowania. Uwaga! Na nadwozie nakładamy możliwie cienką warstwę wosku.

Skoda Fabia RS - PIERWSZA JAZDA

Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS fot. Marcin Sobolewski | Skoda Fabia RS

Czas na wnętrze

Liczne misje wyjazdowe naszej Skody ograniczały dotychczas listę narzędzi porządkowych do odkurzacza i nasączonych środkiem czyszczącym chusteczek przeciw kurzowi. Poza deską rozdzielczą, o czyszczenie prosiły się szyby (nie polecamy pianki), obicia tapicerskie drzwi oraz wykładzina bagażnika. Tkaniny odświeżyliśmy środkiem do prania tapicerki (16 zł). Trzeba jednak pamiętać, że pranie z prawdziwego zdarzenia to zadanie dla odkurzacza piorącego (czytaj o sposobach na usuwanie wilgoci z wnętrza samochodu).

Ostatni etap to czyszczenie widocznych po otwarciu drzwi elementów nadwozia, grubo pokrytych kurzem. Użyliśmy do tego: szamponu i rękawicy (mycie), grubego ręcznika z mikrofibry (wycieranie) oraz lekkiego wosku w spreju i kolejnej, czystej szmatki z mikrofibry (zabezpieczenie powierzchni).

Żądnych dodatkowych informacji o car detailingu zapraszamy jak zwykle na forum KosmetykaAut.pl.

***

Skoda Fabia RS - test długodystansowy
Aktualny przebieg: 13 585 km
Średnie spalanie: 9,3 l/100 km
Usterki: brak

Marcin Sobolewski

Skoda Fabia RS - długi dystans - TEST

Skoda Fabia - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.