Warto jednak wziąć pod uwagę, że te same SUV-y nie są przy wysokich prędkościach równie stabilne, co auta o niżej położonym środku ciężkości, a ich "zdolności terenowe" ograniczają się często do pokonania błotnistej ścieżki lub ośnieżonego podjazdu. Wszystkie wymienione modele występują na rynku z mocnymi (i paliwożernymi) benzyniakami, my jednak wybraliśmy do naszego rankingu podstawowe turbodiesle.
***
Produkcja pierwszej generacji Touarega ruszyła w 2002 roku, a cztery lata później model przeszedł facelifting. Podstawowa, rzędowa "piątka" 2.5 TDI o mocy 174 koni nie rozpieszcza osiągami, ale odwdzięcza się bezawaryjną eksploatacją. Podobnie jak w kolejnych modelach z naszego rankingu, w Volkswagenie czasami szwankuje elektronika (na przykład sterowanie foteli) oraz pneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem.
Przykładowa oferta: Volkswagen Touareg 2.5 TDI 2005 r.
Rynkowy weteran jest mniej zwrotny od konkurencji ze względu na umieszczony poprzecznie silnik, może się za to pochwalić wyjątkowo przestronną kabiną i świetnymi fotelami. Na co uważać? Volvo mogą doskwierać (charakterystyczne dla większości turbodiesli) problemy z układem wtryskowym i turbosprężarkami, nietrwałe piasty tylnych kół czy błędy układów elektronicznych.
Przykładowa oferta: Volvo XC90 D5 2003 r.
BMW to stwór wybitnie asfaltowy. Najbardziej godne polecenia są egzemplarze po faceliftingu, z mocniejszym turbodieslem o mocy 218 koni (od 2003 r.). Uwaga na uszczelki szyb, awarie wentylatora chłodnicy, kapryśną elektronikę oraz szybkie zużycie elementów zawieszenia (w tym rozszczelnienie miechów zawieszenia pneumatycznego).
Przykładowa oferta: BMW X5 2003 r.
Jeśli ML, to najlepiej po 2001 roku - Niemcy uporali się wtedy z jakościowymi wpadkami i rozpoczęli produkcję modelu w Europie. Wyeksploatowane egzemplarze z silnikiem 270 CDI o mocy 163 koni trapią przedmuchy oraz defekty turbosprężarki. 4-litrowy turbodiesel to gratka dla majętnych kierowców - przyjemność z jazdy okupiona jest ryzykiem awarii skrzyni biegów. Uwaga na korozję i kosztowne naprawy zawieszenia.
Przykładowa oferta: Mercedes ML 270 CDI 2004 r.
Jeep Grand Cherokee to bardziej terenówka niż SUV. Na szczęście niewiele w nim skomplikowanej (i awaryjnej) elektroniki. Warto szukać egzemplarza z turbodieslem Mercedesa o pojemności 2,7 litra lub... wersji V8 z instalacją gazową. Niezbyt dopracowane wykończenie kabiny wynagrodzi dzielność w terenie, deklasująca konkurencyjne modele. Jeepa trapią drobne usterki, ale pocieszeniem mogą być niewygórowane ceny części zamiennych.
Przykładowa oferta: Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2004 r.