Samochody z innej bajki | Włoskie studia designerskie

Tym razem przyjrzymy się szarym eminencjom motoryzacyjnego designu, których imiona pozostają często w cieniu, ale na efekty ich prac patrzymy codziennie
Alfa Romeo 155 Alfa Romeo 155 Alfa Romeo 155

Włoskie firmy stylistyczne

Wiadomo, Włosi mają fioła na punkcie pięknych rzeczy. W bucie Europy wszystko musi być atrakcyjne, wizualnie dopieszczone, po prostu ładne. Trudno się wiec dziwić, że najwięcej biur stylistycznych projektujących samochody znajduje się właśnie w Italii. Najciekawsze jest to, że mnóstwo ich projektów wyjeżdża na ulicę, ale tylko w przypadku niewielu aut jest to oczywiste (np. dzięki "autografowi" twórców na nadwoziu).

ZOBACZ TAKŻE:

Jak (nie) tunignować Gallardo

Lamborghini Gallardo - ogłoszenia

Castagna Fiat 500 Castagna Fiat 500 Castagna Fiat 500

Carozzeria Castagna

Zacznijmy od firmy Carozzeria Castagna, która szczególnym sentymentem darzy Fiata 500 i Mini. Oba maluchy można zawieść do tej firmy i poprosić, by jej pracownicy obcięli im dachy, zdemontowali drzwi, wydłużyli, skrócili, podwyższyli czy obniżyli, a na koniec wykończyli drewnem, zamszem, skórą i czym jeszcze tylko sobie zażyczysz. Możliwości dopieszczenia obu modeli jest aż za dużo!

Niestety, projekty tej firmy często przekraczają cienką granicę między ekstrawagancją a tandetą (weźmy choćby Lexusa RX z drewnianymi elementami nadwozia czy przedłużone Porsche Cayenne), niektóre są, można powiedzieć, piękne w sposób nieoczywisty (np. Bentley Continental w wersji hatchback), a inne po prostu zwalają z nóg (np. Fiat 500 Tender 2 bez dachu i drzwi, ale za to z namiotem nad nadwoziem i drewnianym wykończeniem wszystkiego, co możliwe).

ZOBACZ TAKŻE:

Lexus RX 400h - auto przyszłości?

Lexus RX - ogłoszenia

Fiat Fioravanti Skill Fiat Fioravanti Skill Fiat Fioravanti Skill

Fioravanti

Fioravanti rozpoczęło romans z branżą motoryzacyjną dość późno, bo dopiero w latach 90, ale zaległości w stosunku do konkurencji z dłuższym stażem nadrabia innowacyjnością. Fioravanti na przykład już w 2001 roku pokazało auto z obracanym dachem (Renault Wind ma taki), a rok wcześniej model Tris, którego wszystkie otwory drzwiowe były identyczne (by obniżyć koszty produkcji). Jeden z ostatnich modeli tej firmy nazywa się Skill i jest Fiatem Grande Punto w wersji cabrio - szkoda, że kurzy się gdzieś w magazynach, a nie błyszczy w salonach sprzedaży!

ZOBACZ TAKŻE:

Fiat Grande Punto 1.6 - TEST

Fiat Punto - ogłoszenia

Hyundai Matrix Hyundai Matrix Hyundai Matrix

Pininfarina

Pininfarinę zapewne znacie doskonale. Ta firma to taka typowa szara eminencja ? na koncie ma dziesiątki aut, ale tylko w niektórych przypadkach w ogóle się tym chwali. To dzięki tej firmie większość Ferrari i Maserati wygląda tak agresywnie i tak erotycznie, Hyundai Matrix ze schodkowaną linią bocznych szyb zadziwia do tej pory, Fiat Coupe wciąż dla niektórych jest niczym innym jak tylko małym Ferrari, a Peugeot 406, nawet teraz, tyyyle lat po debiucie, jest piękniejszy niż Monica Bellucci. Poza tym Pininfarina produkuje wiele modeli, między innymi Volvo C70, Mitsubishi Colta CZC, Maserati Quattroporte i GranTurismo czy... wnętrze dostawczego Peugeota Experta!

Fani 406 Coupe świętują!

Saab Phoenix Saab Phoenix Saab Phoenix

Castriota Design

Castriota Design powstała niemalże przed chwilą (2010 rok) i została założona przez Jasona Castriotę, wcześniej projektującego dla Pininfariny i Bertone. Firma dała światu m.in. SSC Ultimate Aero II (swego czasu najszybsze auto na ziemi) oraz Saaba Phoenixa. Ten dyskusyjny prototyp miał być symbolem odrodzenia szwedzkiej firmy, ale kiepsko się spisał w tej roli, bo, jak wszyscy wiemy, Saabowi cały czas ciężko idzie, coś nie może on wyjechać na życiową prostą.

ZOBACZ TAKŻE:

Saab 9-5 od 139 900 zł

Saab 9-3 - ogłoszenia

Alfa Romeo SZ Alfa Romeo SZ Alfa Romeo SZ

Zagato

Zagato znane jest z tego, że bierze modele Alfy Romeo, Fiata, Lancii, Maserati czy Aston Martinów (by wspomnieć te najpopularniejsze marki, bo w historii był również Bentley Zagato) i przerabia je na rzadkie, oryginalne, ciekawe cacka. Najnowsze dzieło Zagato to Aston Martin Vantage. Będzie rzadki (150 sztuk), drogi (około 1,5 miliona złotych netto) i z pewnością pociągający, ale Astony same w sobie są już tak zdumiewająco, wręcz niemoralnie piękne, że dotyk Zagato raczej im nie służy. Najsłynniejszy model Zagato to jednak Alfa Romeo SZ z 1989 roku - kanciasta, groźna, wulgarna, chyba nie do końca ładna, ale z pewnością niezapomniana.

ZOBACZ TAKŻE:

12 400 zł kosztuje średnio w Polsce używane auto

Aston Martin - ogłoszenia motoryzacyjne

Alfa Romeo 155 Alfa Romeo 155 Alfa Romeo 155

IDEA

Kolejna firma to Idea, która ostatnio sprzedaje swoje usługi daleko na wschód. To właśnie ta firma zaprojektowała najtańszy samochód świata - Tatę Nano i kilka innych modeli tej indyjskiej marki. To Idei zawdzięczamy m.in. poprzednią Kie Rio (czy na pewno zawdzięczamy?), Fiata Palio, Deawoo Nubirę i Daihatsu Move. Choć spokojnie, nie jest tak źle, Idea ma także całkiem udane i godne zapamiętania idee. Takie modele jak Alfa Romeo 155, Lancia Delta czy Fiat Tipo to jej ponadczasowe i bardzo udane projekty.

ZOBACZ TAKŻE:

Alfa 159 w teście - sprawdzi się w policyjnej służbie?

Alfa Romeo 159 - ogłoszenia

Bantley Flying Star Bantley Flying Star Bantley Flying Star

Touring Superleggera

Touring Superleggera jest warta uwagi właściwie z jednego powodu - przerobiła Bentleya Continentala na luksusowe kombi Flying Star. Nie ma na świecie bardziej stylowego transportera bagaży, oj nie! Touring Superleggera dała też ostatnio światu Gumperta Tornante, cyborgowato wyglądający supersamochód z silnikiem V8.

ZOBACZ TAKŻE:

SUV Bentleya na horyzoncie?

Bentley - ogłoszenia

Citroen XM Citroen XM Citroen XM

Bertone

Bertone natomiast zadziwił ostatnio wszystkich dyskusyjnym prototypem Jaguara B-99. Do historii włoska firma przeszła jednak dzięki Lamborghini Miurze (pierwszy prawdziwy supersamochód), Citroënowi XM (najbardziej futurystyczna limuzyna wszech czasów?) oraz BMW C1 (pierwszy mix auta ze skuterem).

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen C5 2.0 HDI - ZA KIEROWNICĄ

Citroen C5 - ogłoszenia

Polonez Polonez fot. FSO

ItalDesign Giugiaro

ItalDesign Giugiaro należy teraz do Volkswagena (wszystko po to, by włoska firma nie sprzedawała udanych projektów i swego doświadczenia chińskim rywalom VW) i zaprojektowała właściwie wszystko, co jeździ po drogach. Od Deawoo Matiza, Hyundaia Pony, Fiata Pandy czy chińskiego Brilliance BS6, poprzez Saaba 9000, kilkanaście Alf Romeo (m.in. 159), Audi 80 i sporo Lamborghini, aż po kilka prototypów Bugatti, najprawdopodobniej pierwszego vana świata (prototypowa Lancia Megagamma z 1978 roku, fot. z lewej), wybitnego kompakta Volkswagena Golfa i takie rodzynki jak FSO Polonez czy Zastava Florida. Tak, gdyby nie Giugiaro, większość aut nie miałoby żadnego sensownego kształtu.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Która odmiana Poloneza podoba Ci się najbardziej?

Polonez - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.