Top 10 | Najdłuższe tunele drogowe

Warszawa ma jeden, i to nie w poprzek, ale wzdłuż rzeki. Liczy nieco ponad 800 metrów długości. Zastanawialiście się kiedyś, ile mierzy i gdzie leży najdłuższy tunel drogowy świata?
Wikicommons Wikicommons Wikicommons

10. Tunel Folgefonn

Dziesiąty co do długości tunel łączy norweskie miejscowości Eitheim i Mauranger. Całkowita długość - 11 150 metrów - czyni go trzecim co do długości tunelem w Norwegii. W 2001 roku konstrukcja została oddana do użytku. Zbudowanie tunelu pozwoliło skrócić czas podróży między miejscowościami z czterech godzin do dziesięciu minut.

Europejskie tunele śmierci

9. Tunel Gudvanga

Dziewiąty co do długości tunel Gudvanga liczy 11 428 metrów i łączy norweskie miejscowości Gudvangen i Undredal. Został oddany do użytku w grudniu 1991 roku.

Europejskie tunele śmierci

8. Tunel Mont Blanc

Ósmy co do długości tunel stanowi główny szlak transportowy między Europą Północną a Włochami. Jest częścią trasy E25, a jego całkowita długość wynosi 11 611 metrów. Budowę tunelu rozpoczęto w 1957 roku, a zakończono w 1965 roku. Niestety, mimo dużej liczby zabezpieczeń, tunel okazał się śmiertelny dla 39 osób, które zginęły w katastrofie w 1999 roku na granicy francusko-włoskiej.

Europejskie tunele śmierci

7. Tunel Maijishan

Oto siódmy co do długości tunel drogowy na świecie i drugi w Chinach. Zbudowany został w 2009 roku. Jego długość całkowita wynosi 12 290 metrów.

Europejskie tunele śmierci

6. Tunel Frejus (Tunnel du Frejus)

Szósty co do długości tunel drogowy. Całkowita długość - 12 868 metrów. Budowę rozpoczęto w 1974 roku, a zakończono w 1980. To jedna z głównych transalpejskich dróg transportowych między Francją a Włochami. Tym szlakiem płynie 80 proc. ruchu drogowego miedzy tymi krajami. Tunel stanowi fragment trasy E70 i jest płatny (35 euro). W tunelu ograniczenie prędkości wynosi 70 km/h. Wentylację tunelu zapewniają cztery centrale: dwie przy wjazdach oraz dwie w głębi, dysponujące własnymi szybami wentylacyjnymi.

Europejskie tunele śmierci

5. Tunel Hsuehshan

Piąty co do długości tunel drogowy na świecie oraz najdłuższy na Tajwanie, zwany także tunelem Śnieżnej Góry. Jego całkowita długość to 12 941 metrów. Budowę rozpoczęto w 1991 roku. Okazała się dużo trudniejsza niż przypuszczano. W ciągu 15 lat realizacji projektu zginęło aż 25 ludzi; prace zakończono w 2006 roku. Koszt inwestycji wyniósł 2,8 miliarda dolarów. Wewnątrz tunelu poruszać się można z prędkością do 80 km/h. Dodatkowymi atrakcjami dla podróżujących są dwie stacje radiowe nadające muzykę i wskazówki dotyczące jazdy w tunelu.

Europejskie tunele śmierci

4 .Tunel Arlberg

Czwarty co do długości tunel drogowy. Całkowita długość wynosi 13 976 metrów. Tunel jest częścią austriackiej autostrady S16. Prace nad tunelem rozpoczęto w 1974 roku, a zakończono je już cztery lata. Przepustowość tunelu szacuje się na 1800 samochodów na godzinę. Wewnątrz zamontowano 43 kamery, które monitorują ruch. Za przejazd tunelem trzeba zapłacić 8,50 euro.

Europejskie tunele śmierci

3. Tunel świętego Gotarda

Trzeci co do długości tunel drogowy zlokalizowany jest w szwajcarskim kantonie Ticinero i stanowi część autostrady A2. Jego budowa rozpoczęła się w roku 1970 roku, a zakończyła we wrześniu 1980 roku. Całkowita długość - 16 918 metrów.

Europejskie tunele śmierci

2. Tunel Qinling Zhongnanshan

Drugi po Laerdal najdłuższy tunel świata. Prace nad jego budową rozpoczęto w 2002 roku. W 2005 roku, na dwa lata przed planowanym zakończeniem inwestycji, oddano go do użytku. Całkowita długość tunelu to 18 020 metrów. Cała konstrukcja pochłonęła 410 milionów dolarów.

Europejskie tunele śmierci

1. Tunel Laerdal

Absolutny rekordzista mierzy ponad 24,5 km. Łączy miejscowości Laerdal z Aurland w Norwegii. Budowę rozpoczęto w 1995 roku, a pierwsze samochody przejechały gotowym tunelem pięć lat później.

Przemysław Kostecki

Europejskie tunele śmierci

Więcej o: