Wybierz najlepszą generację Forda Fiesty

Tego lata mały Ford ma aż dwa powody do świętowania. Zaprezentowana 35 lat temu Fiesta doczekała się właśnie 15-milionowego egzemplarza. Która z sześciu generacji modelu była Waszym zdaniem najbardziej udana?
Ford Fiesta (1976-1983) Ford Fiesta (1976-1983) Ford Fiesta (1976-1983)

Ford Fiesta I

Amigo, Bambi, Bebe, Bravo, Bolero, Cherie, Tempo, Chico, Fiesta, Forito, Metro, Pony lub Sierra - tak mógł nazywać się mały Ford. I chociaż nazwa "Bravo" zebrała najwięcej głosów, Henry Ford II osobiście zainterweniował i kazał tylną klapę ozdobić emblematem "Fiesta".

Pierwsza odsłona Fiesty to pokłosie kryzysu paliwowego z lat 70. Zaprezentowana w 1975 roku, miała konkurować m.in. z Volkswagenem Polo/Audi 50, Renault 5 i Fiatem 127. Kanciasta karoseria mierzyła 357 cm długości, a jej osie były oddalone od siebie o 229 cm. Benzynowe silniki osiągały moc od 40-45 KM (1 litr) do 84 KM (1,5 litra) i napędzały przednie koła za pośrednictwem 4-biegowych skrzyń mechanicznych. Topowa Fiesta XR2 rozpędzała się od 0 do 60 mil/h (96 km/h) w ciągu zaledwie 9,3 s. W latach 1978-1980 auto oferowano nawet w USA; później zastąpił je tam większy Escort.

Ford Fiesta (1983-1989) Ford Fiesta (1983-1989) Ford Fiesta (1983-1989)

Ford Fiesta II

Kolejna Fiesta pojawiła się w 1983 roku. Z zewnątrz nabrała nieśmiałych krągłości, ale nie urosła ani o centymetr. Pod maską pojawiły się mocniejsze silniki, w tym pierwszy diesel (z pojemności 1,6 litra generował 54 KM), a także 5-biegowe skrzynie ręczne i przekładnia bezstopniowa. "Gorący" model XR2 zyskał pakiet ospojlerowania oraz 1,6-litrowy motor o mocy 96 koni. Efekt? Od 0 do 60 mil/h w 8,7 s.

Ford Fiesta (1989-1997) Ford Fiesta (1989-1997) Ford Fiesta (1989-1997)

Ford Fiesta III/IV

Rok 1989 to premiera następnej Fiesty, nowocześniejszej i większej od poprzedniczki. Długość nadwozia wzrosła do 374 cm, a rozstaw osi - do 244,6 cm. Najszybszy wariant XR2i dysponował 1,8-litrowym benzyniakiem o mocy 130 KM (7,9 s do setki i prędkość maks. 208 km/h).

Mocno spokrewniona z trzecią była czwarta odsłona modelu, zaprezentowana w 1995 roku. Otrzymała jednak odświeżone nadwozie, wnętrze i przekonstruowane zawieszenie. Z oferty wypadły najmocniejsze jednostki, pojawiło się za to - oparte na Fieście - małe coupe o nazwie Puma.

Ford Fiesta (2002-2008) Ford Fiesta (2002-2008) Ford Fiesta (2002-2008)

Ford Fiesta V

Produkowana w latach 2002-2008 piąta generacja modelu uchodzi dziś za wyjątkowo... nudną. Karoseria urosła do 392 cm długości, a rozstaw osi - do 248,6 cm. Między przednimi kołami zadebiutowały nowoczesne turbodiesle z wtryskiem common rail; najmocniejsza Fiesta ST z pojemności 2 litrów wykrzesała 150 koni. W ramach faceliftingu w 2005 roku modernizacji poddano m.in. elementy wykończenia kabiny.

Ford Fiesta (2008-) Ford Fiesta (2008-) Ford Fiesta (2008-)

Ford Fiesta VI

W ubiegłym roku Fiesta na nowo zadebiutowała w USA, a zaledwie kilka tygodni temu z taśmy produkcyjnej zjechał 15-milionowy egzemplarz modelu. Obecna generacja powstaje w Hiszpanii, Niemczech, Chinach, Tajlandii i Meksyku.

Prawdziwy przełom nastąpił w 2008 roku, gdy światło dzienne ujrzała szósta już generacja Fiesty. Jej urodziwe wdzianko mierzy 395 cm, a rozstaw osi wynosi 248,9 cm.

W ciągu krótkiej kariery Fiesta zdążyła zdetronizować konkurencję w swoim segmencie i zdobyć tytuł jednego z najchętniej kupowanych modeli na Starym Kontynencie. Dostępna jest tu z czterema benzyniakami (60-120 KM) i trzema turbodieslami (68-90 KM). Najoszczędniejszy wariant ECOnetic chwali się średnim zużyciem paliwa na poziomie 3,7 l/100 km (czytaj test Forda Fiesty ECOnetic 1.6 TDCi).

Którą z sześciu generacji Fiesty uważacie za najbardziej udaną? Zapraszamy do głosowania w sondażu.

Marcin Sobolewski

Więcej o: